Lönefunderingar
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Lönefunderingar
Då jag inte blir riktigt klok på mitt lönebesked och ingenting stämmer med siffror tänkte jag försöka fråga någon här som kanske har bättre koll. Det är framförallt det där med OB som sätter snurr i huvudet på mig.
Går i skift så har varit både helger och kvällar. Enligt det jag fått veta utgår kvälls OB från 19 till 22, men då är frågan om jag ska dra bort en halvtimme där för "lunchrast" precis som man gör med de timmar man arbetat under passet, för enligt arbetsschemat för dagen har jag rast vid 18...
Och så var det OB för helg som utgår från fredag kl 19 till måndag 07. Jag antar att en halvtimme ska bort där för lunchrast. Eller hur?
Har även hört att OB-timmarna rundas uppåt till jämn hel-/halvtimme. Stämmer det tro?
Och så var det en sista fundering. Det fattas en halvtimme på lönen, lite petigt kanske men rätt ska väl vara rätt. Brukar arbetsgivare kunna avrunda timmarna uppåt/nedåt till närmsta timme eller är det något fel som blivit tro?
Fick aldrig någon rast en dag som de sedan skrev in i systemt så kan vara det som krånglar i så fall.
Om det kan hjälpa så är hälso-sjukvården i kommunen mitt arbetsområde.
Går i skift så har varit både helger och kvällar. Enligt det jag fått veta utgår kvälls OB från 19 till 22, men då är frågan om jag ska dra bort en halvtimme där för "lunchrast" precis som man gör med de timmar man arbetat under passet, för enligt arbetsschemat för dagen har jag rast vid 18...
Och så var det OB för helg som utgår från fredag kl 19 till måndag 07. Jag antar att en halvtimme ska bort där för lunchrast. Eller hur?
Har även hört att OB-timmarna rundas uppåt till jämn hel-/halvtimme. Stämmer det tro?
Och så var det en sista fundering. Det fattas en halvtimme på lönen, lite petigt kanske men rätt ska väl vara rätt. Brukar arbetsgivare kunna avrunda timmarna uppåt/nedåt till närmsta timme eller är det något fel som blivit tro?
Fick aldrig någon rast en dag som de sedan skrev in i systemt så kan vara det som krånglar i så fall.
Om det kan hjälpa så är hälso-sjukvården i kommunen mitt arbetsområde.
Re: Lönefunderingar
Eftersom lön är något arbetsplatsspecifikt bör funderingar och frågor ges till ekonomiansvarig/löneansvarig på din arbetsplats.
imperativ skrev:Eftersom lön är något arbetsplatsspecifikt bör funderingar och frågor ges till ekonomiansvarig/löneansvarig på din arbetsplats.
Du kan också prata med din fackliga representant på arbetsplatsen om de här sakerna.
fasiken vilket avancerat avtal du har!
jag är glad att jag hade ett simplare avtal när jag gick skift. (+8000 i skiftersättning per månad, oavsett hur många arbetade pass och om de var dag- eller nattpass, eller semester) övertid räknades som 1/74 (eller däromkring) av månadslönen + skiftersättningen.
å andra sidan kunde inte vi påverka schemat, vilket vårdfolk ofta brukar kunna.
jag är glad att jag hade ett simplare avtal när jag gick skift. (+8000 i skiftersättning per månad, oavsett hur många arbetade pass och om de var dag- eller nattpass, eller semester) övertid räknades som 1/74 (eller däromkring) av månadslönen + skiftersättningen.
å andra sidan kunde inte vi påverka schemat, vilket vårdfolk ofta brukar kunna.
Jag ska höra mig för hos löneavdelningen. Nån slags klarhet borde man ju kunna få. Vet inte om det är så värst avancerat, jag har tyckt det sett ännu mer avancerat ut hos andra bekanta. Iofs är det rätt krångligt med alla tider hit och dit, särskilt med skiftgång. Annat var det med klassiska 9 to 5... Fast jag har gått skift hela mitt yrkesliv så jag är inte särskilt förbryllad, för det mesta...
Då har jag fått svar (eller det var ett tag sen, har inte varit på internet på ett tag). Det hade schabblat bort en halvtimme, och kvälls-OB räknas för alla timmar även vid lunchrast. Så då var det löst.
Det finns i avtal med facken hur det ska räknas, facket har det avtalet och är nog minst benägna att hitta ett alternativt avtal som de hittar av "misstag", har varit på en arbetsplats där man hade lite olika lönetabeller som kunde skifta från månad till annan o man var alltid tvungen att kontrollera, vissseligen skiljde det bara någon hundralapp för det mesta men som sagt, det ska vara rätt, varje gång.
Jag brukar vara rätt petig även om det rör sig om några kronor. Jag jobbade ju på ett ställe där jag gång på gång fick kontrollera att jag fick min lön, ibland kunde det missas på flera hundra kronor. Så det sitter liksom i sig. Eller som nu när jag fick krångel med SJs bokning och var rädd att få boka om till en dyrare biljett, paradoxalt nog satt jag hellre i telefonkö och väntade än att betala de där extra biljettkronorna. Fast det är en annan historia iofs.
Återgå till Studier och arbetsliv