vad tycker ni om web-cam?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

vad tycker ni om web-cam?

Inläggav Neko-chan » 2011-08-31 19:21:11

jag har en ny dator som har en liten cam på toppen av skärmen, jag får nippran på den!!
jag har satt ett litet klistermärke över den och stängt av så ingen på msn ska se att jag har en cam.
jag vill välja sj'lv om jag vill visa mig eller inte, dvs köpa en cam om jag vill, men nu har jag blivit påprackad en och jag vill inte visa mitt fula tryne då jag inte är iordning osv :-)003
dålig är den också, visar antingen för mörkt eller svartvitt...jag hatar den där lilla grejjen.

vad tycker ni om cams?
Neko-chan

Anslöt: 2011-05-03

Re: vad tycker ni om web-cam?

Inläggav Magnus » 2011-08-31 19:22:37

Gör alltid samma sak som dig, klistrar en lapp över direkt!
Magnus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-08-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-08-31 19:25:00

Jag har en men jag använder den mycket sällan. Det är idiotiskt om man har program som automatiskt skaffar sig tillgång till kameran utan att man får välja om man vill koppla in den eller inte.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-31 19:27:48

Vad? Kan folk slå på min cam utan att jag vet då?
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2011-08-31 20:31:01

Bror Duktig skrev:Vad? Kan folk slå på min cam utan att jag vet då?

Njae. Troligtvis inte och AV/FW lär stoppa det isf. Men det är lite "vem vet"-känsla över det...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2011-08-31 20:39:12

Neko-chan skrev:jag har satt ett litet klistermärke över den och stängt av så ingen på msn ska se att jag har en cam.
Det hjälper inte. Mjukvaran har ingen aning om du har satt en kliserlapp på förutom att det är mörkt givetvis. Däremot är det ju så att kameran inte kan se genom klisterlappen, dvs. om den inte har röntgensyn.

Tror att man måste acceptera innan webcamen visas i MSN. Länge sedan jag kollade men kan inte inbilla mig att det har ändrats i protokollet. Inga exploits för just det har heller sett. Däremot finns det de kameror som sätts på via mjukvara och man kan så gott som aldrig vara helt 100 % säker på att ingen annan inte kör sådan kod i sin dator. Men de flesta kameror med sådan funktion bör ha en diod som lyser när den är i ON-läge och det är säkerligen ett väldigt arbete att gå runt även om det vore möjligt i vissa fall.

Det du kan göra är att avaktivera drivrutinen i enhetshanteraren. Då borde den inte dyka upp i MSN.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-31 20:45:35

Moggy skrev:

Njae. Troligtvis inte och AV/FW lär stoppa det isf. Men det är lite "vem vet"-känsla över det...

Kanske borde sätta något över den för säkerhets skull ändå...
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2011-08-31 20:51:28

Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:

Kanske borde sätta något över den för säkerhets skull ändå...

Jo. Better safe than sorry...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2011-08-31 20:58:38

Tycker det är en rätt fiffig funktion med inbyggda kameror. Man kan ha ett program som autostartar vid varje uppstart av datorn och som tar ett kort på den som sitter där och skickar den i ett e-mail eller FTP-server så fort en internetanslutning finns.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Fenren » 2011-08-31 21:07:35

Moggy skrev:Jo. Better safe than sorry...

jag är mer för uttrycket 'better sorry than safe'. går man runt och oroar sig för allt kan det inte vara mycket trevligt kvar i ens värld....
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Miche » 2011-08-31 22:22:54

Parvlon skrev:Tycker det är en rätt fiffig funktion med inbyggda kameror. Man kan ha ett program som autostartar vid varje uppstart av datorn och som tar ett kort på den som sitter där och skickar den i ett e-mail eller FTP-server så fort en internetanslutning finns.

Det var något sådant program som avslöjade en datortjuv läste jag för något år sedan, IP-adressen som uppkopplingen gjordes ifrån avslöjade dessutom var tjuven bodde!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-31 22:47:41

Jag har också en cam på min laptop men har inget problem med att den är där.
Ingen kan ju tvinga mig att visa mig själv i den direkt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Parvlon » 2011-08-31 23:01:25

Miche skrev:Det var något sådant program som avslöjade en datortjuv läste jag för något år sedan, IP-adressen som uppkopplingen gjordes ifrån avslöjade dessutom var tjuven bodde!
Menar du detta så är det inte riktigt på det sättet han gjorde men visst är det möjligt. Många laptop's har inbyggda GPS-moduler/mobiltelefoner och med googles geolocation-API's så går det att få reda på mer än bara genopm IP. IP't bör dock räcka gott och väl om det är något som är stulet och de använder sin egna anslutning eftersom man anmäler till polis så kan de få reda på vart den finns. En bild på personen skadar ju knappast heller. Tjyvar är ofta inte smarta. I fallet jag länkade så ska idioten ha spelat in en video med sig själv.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Neko-chan » 2011-08-31 23:12:53

Parvlon skrev:
Neko-chan skrev:jag har satt ett litet klistermärke över den och stängt av så ingen på msn ska se att jag har en cam.
Det hjälper inte. Mjukvaran har ingen aning om du har satt en kliserlapp på förutom att det är mörkt givetvis. Däremot är det ju så att kameran inte kan se genom klisterlappen, dvs. om den inte har röntgensyn.

Tror att man måste acceptera innan webcamen visas i MSN. Länge sedan jag kollade men kan inte inbilla mig att det har ändrats i protokollet. Inga exploits för just det har heller sett. Däremot finns det de kameror som sätts på via mjukvara och man kan så gott som aldrig vara helt 100 % säker på att ingen annan inte kör sådan kod i sin dator. Men de flesta kameror med sådan funktion bör ha en diod som lyser när den är i ON-läge och det är säkerligen ett väldigt arbete att gå runt även om det vore möjligt i vissa fall.

Det du kan göra är att avaktivera drivrutinen i enhetshanteraren. Då borde den inte dyka upp i MSN.

Man kan inte välja i den versionen av msn jag har om den ska accepteras eller inte, utan man var tvungen att gå in i "egenskaper" och kryssa av en ruta :-)003
men stör mig med på att man blir påtvingad dessa sociala medel...alla kanske inte vill ha en cam.
Neko-chan

Anslöt: 2011-05-03

Inläggav Parvlon » 2011-08-31 23:18:32

Neko-chan skrev:Man kan inte välja i den versionen av msn jag har om den ska accepteras eller inte, utan man var tvungen att gå in i "egenskaper" och kryssa av en ruta
Du menar väl inte att kameran kan sättas på av någon annan i din kontaktlista eller som du chattar med utan att du får en fråga av programmet och behöver acceptera? Har du testat det mer än en gång och isf hur gjorde du/den som du chattade med? Svårt att tänka mig att det är några inställningar som blir av sig själv. Laddade du ner MSN från microsoft's hemsida?

Neko-chan skrev:alla kanske inte vill ha en cam.
Nej, det är nog många funktioner i dagens datorer som aldrig blir använda förrän det är dags för avfallshanteringen.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav treeman » 2011-09-01 0:28:34

Cams e nice. Jag har en separat som jag kan rikta bort. Man kan spela pajas för m¨n över Internet på den. Superkul ju!
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Debbido » 2011-09-01 1:46:18

Jag hade problem med att få både ljud och bild att funka på samma gång, teknisk analfabet.

Men EN gång fick jag den att funka perfekt: jag fick kontakt med mitt X i Texas. Hade inte sett honom på åratal. När vi nu såg varandra och kunde prata trots skillnad i tid och geografi så grät vi båda två av glädje. Det var en fantastisk upplevelse (vi var vänner) och några månader senare var han död, i en dykolycka.

Jag var så oerhört tacksam att jag fick detta med webcam att funka just denna gång och tacksam för att möjligheten fanns till ögonkontakt, att få SE den man en gång älskat, få en sista hälsning. Det är ju helt annorlunda än ett mail. Tack Tekniken! :)
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-09-01 10:58:31

Det var en helt underbar historia Debbido! :D Jag vet dessutom flera äldre personer som har kontakt med sina barn som bor utomlands via webcam så visst är det en bra uppfinning.

Det finns vissa program för webbchatt som begär åtkomst till ens cam och det kan vara lätt att trycka fel. Folk som hängde på en sådan chatt jag var inne på brukade tejpa över camen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav geocache » 2011-09-01 11:56:50

Jag var vid ett tillfälle hemma hos en bekant och "lånade" datorn av h**** för att kolla en sak på nätet, och plötsligt fick jag se en bild av mig själv... :shock:. Jag frågade h**** då hur det kunde komma sig att jag finns på bild i en dator jag inte "skickat" en sådan bild till, och då berättade h*n att det sitter en liten kamera ovanför skärmen. Jag har inte använt den datorn sedan... även fast jag är säker på att bilden inte finns kvar.

Det var en ganska obehaglig upplevelse att så där oväntat se sig själv på bild i en dator... :?
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Creforce » 2011-09-01 14:45:04

jag tycker inte man ska ha webcam varför camma när man kan ses på riktigt?
Creforce

Anslöt: 2011-08-31

Inläggav Lakrits » 2011-09-01 14:49:32

Om jag inte cammar, så står håret åt alla håll. Webbkamera har jag däremot ingen användning för. Varför i hela friden skall man ses på riktigt? Det duger gott att tala i telefon, om ens det behövs.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Creforce » 2011-09-01 15:01:15

jo visst man kan fastna framför cammen och aldrtig kunna gå ut. bläää
Creforce

Anslöt: 2011-08-31

Inläggav Lakrits » 2011-09-01 15:34:36

Hur fastnar man framför en webbkamera? Särskilt när man som jag inte har någon?

Nej, att träffa andra människor är överskattat. Att tala i telefon, sms:a och tjatta likaså. Gå ut i friska luften istället, någonstans där du inte behöver bry dig om de andra runtomkring dig (de är antagligen idioter i vilket fall som helst). Interagera så lite som möjligt.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Miche » 2011-09-01 16:34:06

Creforce skrev:jag tycker inte man ska ha webcam varför camma när man kan ses på riktigt?

Det kan finnas praktiska skäl som gör det svårt att ses på riktigt som långa avstånd och kostnader för resor.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in