"Anders Borg! Tala klarspråk!" (Avskaffa lönesubventioner?)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-01-22 2:34:04

Pemer skrev:Jag har hört flera andrahandsuppgifter om att "regeringen vill ju avveckla alla lönebidrag" men aldrig riktigt uppfattat var det kommer ifrån. Och det verkar ju smått sinnessjukt, lönebidragsmöjligheter har ju funnits länge, men problemet verkat vara mest att den som kunde ha förutsättningar till ett jobb under sådana premisser sällan fått information om det. Vill man nu ha ut så många som möjligt i jobb är det ju inte direkt klipskt att stänga de dörrar som redan finns...

När jag blev utbränd så undrade jag om jag kunde få en lönebidragstjänst hos min arbetsgivare. T ex om jag jobbade bara 50% av en normal, så skulle jag få lön 50% och sjukersättning 50%. Men det gick inte. Då måste jag först säga upp mig från min tjänst och sen söka en lönebidragstjänst. Eftersom min arbetsgivare inte ville ha mig kvar öht så gick inte det. Och det är inte precis några tjänster som utlyses som lönebidragstjänster heller. Skulle man få en sån tjänst, så är man helt bunden till just den arbetsgivaren.

Sen finns det nåt som heter OSA-tjänster, offentligt skyddat arbete, som utmärks av att de är mindre skyddade än vanliga tjänster.

När jag undrade om man kunde arbete halvtid, så fick jag veta att då kan man aldrig få jobba över denna halvtid pga försäkringsskäl. På alla mina jobb så har jag varit tvungen att jobba över nån gång (sista tiden varje dag). Det händer alltid något oförutsett och brådskande, men som "halv sjukpensionär" måste jag alltid gå hem efter mina fyra timmar och kan aldrig utnyttja flextid som andra.

Nej, det är inte bra som det är nu. Men det behövs förbättringar, inte försämringar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:40:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Pemer » 2008-01-22 3:10:35

Nu när jag sökte på arbetsförmedlingens hemsida efter info och försökte hitta min senaste handläggare fanns i alla fall information om lönebidrag som en helt vanlig variant utan indikationer på att det skulle vara på väg ut.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in