Ta studielån som aspergare

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Ta studielån som aspergare

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-26 2:12:29

Ska nu börja andra året på högskolan i min hemstad. Har kommit fram till att jag inte orkar bo kvar här av olika anledningar. Funderar då på att studera i en annan stad i stället, blir då förmodligen Uppsala. Kommer då att tvingas ta studielån, något som oroar eftersom jag kanske inte får jobb efteråt. Ska sannolikt söka en ingenjörsutbildning, vilket sägs leda till att man får stor chans att få jobb, men förmodar att jag kommer få det svårt pga. min låga sociala kompetens.

Ni på forumet som studerat på högskola, har ni haft lätt att få jobb efteråt, och har ni haft några problem att betala tillbaka erat studielån. Skulle helst vilja ha svar från någon som gått en ingenjörsutbildning eller liknande.
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Re: Studielån och asperger

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-26 12:03:46

Är väll kanske inte den bästa att svara på detta men gör det ändå. Jag har pluggat lite på universitet men klarade inte av det så fick hoppa av efter ca 1 termin för jag blev helt knäckt av all stress och så. Detta är ett par år sedan men först i år har jag fått börja betala av studielånen och hittills har det inte varit några problem och den enda inkomst jag har är aktivitetsersättning och bostadstillägg. Skulle fått börja betala tidigare tror jag om det inte varit för att jag haft socialbidrag ett tag direkt efter de avbrutna studierna.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav pjask » 2011-08-26 12:52:38

Jag har läst vid en civilingenjörsutbildning i elektroteknik på Chalmers. Valde den utbildningen som ett resultat av en omfattande arbetsmarknadsanalys i kombination med hur illa jag då fungerade socialt.

Jag hade inga som helst problem att få ett arbete, jag har överhuvudtaget inte initierat de kontakter jag haft med näringslivet, de tog kontakt med mig redan under studietiden. När det, för mig, perfekta jobbet dök upp så tog jag det.

Att betala av på mina studielån är överhuvudtaget inte något problem för min del. Jag ser fram emot när räkningen kommer nästa gång (betalar cirka 1200 kr per månad).
pjask

Anslöt: 2009-11-01

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-27 12:58:18

Social kompetens väger tyngre än riktig kompetens verkar det som...

Jag har läst både på universitet (4 år) samt yrkeshögskola (2 år) - och har fortfarande inget jobb fast jag är utbildad inom flera ämnen. Vad kan jag säga om det? AS sätter definitivt käppar i hjulet - och sen så hjälper det ju inte att man är väldigt deprimerad heller och inte har ork/lust att söka jobb eller ens göra de saker man förr tyckte om att göra... Jag var liksom extremt nära att få mitt drömjobb, men så visade det sig att ljuset i andra änden av tunneln var ett tåg, och jag blev utkastad i arbetslöshet och misär. Så det här "du kan bli vad du vill" -tramset som vuxna lurar i barn, är ju ytterligare en ruta man kan kryssa av på listan med livslögner man trodde på när man var yngre.

Gällande studielån så börjar man betala tillbaka i Januari året efter man är "klar". Så blir du klar med dina studier i Juni så har du 6 månader på dig innan du måste börja betala tillbaka.
Är du arbetslös då, och har taskig inkomst (soc) så kan man höra av sig till CSN för att slippa betala - för stunden.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav ragnevi » 2011-08-28 23:30:17

Jag betalar ca: 1200:- per månad nu, men kommer att åka på ca: 2000:- per månad nästa år då jag varit yrkesverksam i två år. Har en lön på ungefär 25.000:- i månaden i snitt, men jag tycker att lönen är okej med tanke på att det egentligen inte krävs någon formell utbildning för att göra det jag gör.
De som jag studerade med på Chalmers har betydligt bättre löner än mig, min utbildning är idag gammal och inte så mycket värd och jag tror inte att jag kommer att söka något jobb inom IT-branschen.

Jag har träffat på ingenjörer med Asperger som haft svårt att få arbete och de som har lyckats, men jag skulle tippa på att de senare faktiskt är fler. De som läst exempelvis naturvetenskapliga ämnen har haft det betydligt tuffare. Det spås också bli brist på ingenjörer i framtiden, så jag tycker att du ska satsa på det.

Läste idag att Volvo har väldigt svårt att rekrytera elektroingenjörer, de behöver få tag i 2000 och damsuger den europeiska arbetsmarknaden, de har hittills bara lyckats få tag i 400.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav ca » 2011-09-09 11:24:29

Värt att påpeka är också att det finns gott om udda människor inom t.ex. datorrelaterade yrken. Säkert också i närliggande branscher. Man får prova sig fram och lära sig den sociala interaktion som krävs... men kraven är betydligt lägre än inom andra yrkesområden. Detta är också något som svänger. Hetsen kring social kompetens blir mindre när företagen inser att det är viktigare med faktiska kunskaper och kompetens i arbetet. De lite insnöade kufarna med djup expertis behövs verkligen.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Björne » 2011-09-10 18:57:03

Är det någon som vill jobba med C# och .NET i finansbranschen i Stockholm, kontakta mig - jobben finns.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-09-18 3:08:56

ragnevi skrev:Läste idag att Volvo har väldigt svårt att rekrytera elektroingenjörer, de behöver få tag i 2000 och damsuger den europeiska arbetsmarknaden, de har hittills bara lyckats få tag i 400.

Är helt säker på att jag vill studera till ingenjör, men som den miljövän som jag är så vill jag inte jobba med saker som spyr ut massa koldioxid hela tiden.
DefinitivtInteAnonym

Inläggav Cheynas » 2011-09-18 3:23:39

DefinitivtInteAnonym skrev:Är helt säker på att jag vill studera till ingenjör, men som den miljövän som jag är så vill jag inte jobba med saker som spyr ut massa koldioxid hela tiden.

Jobba med miljövänligt alt. försök att förbättra de som spyr ut giftiga ämnen (koldioxid är inte farligt för miljön!) osv.

//Pluggande
Cheynas

Anslöt: 2011-08-07

Inläggav ca » 2011-09-18 13:36:20

Precis. Ta fram morgondagens miljöeffektiva produkter! Ström- och bränslesnålt.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-09-18 22:59:26

Har tänkt i de banorna, men hur är möjligheten att få ett sådant jobb om man går maskinteknik
DefinitivtInteAnonym

Inläggav lar66 » 2012-01-16 10:45:58

DefinitivtInteAnonym skrev:Ska nu börja andra året på högskolan i min hemstad. Har kommit fram till att jag inte orkar bo kvar här av olika anledningar. Funderar då på att studera i en annan stad i stället, blir då förmodligen Uppsala. Kommer då att tvingas ta studielån, något som oroar eftersom jag kanske inte får jobb efteråt. Ska sannolikt söka en ingenjörsutbildning, vilket sägs leda till att man får stor chans att få jobb, men förmodar att jag kommer få det svårt pga. min låga sociala kompetens.

Ni på forumet som studerat på högskola, har ni haft lätt att få jobb efteråt, och har ni haft några problem att betala tillbaka erat studielån. Skulle helst vilja ha svar från någon som gått en ingenjörsutbildning eller liknande.
För mig tog det ett tag efter ingenjörsutbildningen att få jobb. Men det beror säkert på att jag missade sommarpraktik pga familjeskäl (sjuk anhörig). Det är länge sedan jag gick (1995) och har därför "de gamla" CSN-lånen (med förmånligare regler) och betalar f.n. 1300:- per månad. Jag är nog färdig med återbetalningen någon gång vid pensionen om ca 20 år...
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in