Förvirrad om livet pga av depression.
25 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Förvirrad om livet pga av depression.
barracuber skrev:Jag kan förstå att det lät så. För jag ska ärligt säga att jag inte läste från början utan dök rätt in och såg senaste inlägget (weasleys). Inte bra, jag vet, men så var det. Hade en ganska stressig dag (mitt och många andras twitterkonto blev hackat på eftermiddagen vilket tog ett tag att reda ut) men tror att torsdag kommer bli bättre.
Ja, faktum var att jag skrev det med humor (frånsett kreationisterna som jag nog aldrig lär begripa mig på). Och jag är verkligen en stor anhängare av religion i dess äkta form (i meningen att inte bli missutnyttjad av andra krafter), dvs som källa till saker som ibland känns allt glesare i samhället - värme, medmänsklighet, tolerans, solidaritet, gemenskap, vänskap, kärlek, tro, hopp. Och inte minst det allra viktigaste som religionen alltid står för oavsett om den är drabbad av sekularisering eller inte - nämligen den allra viktigaste hjälpen i frågor om liv och död. Kan inte nog understrykas.
Förståeligt, förståeligt. Ska ju aldrig påstå att sådant även hänt mig (att man bara dykt in i en tråd utan att läsa den) så ingen skada skedd, haha.
Jag föredrar att kalla alla de separata företeelserna vid sitt egna namn. M a o så tycker jag inte att religion nödvändigtvis täcker alla dem. (Känns som att religion ofta är "allt" fast inramat i dogma).
Men alla de positiva egenskaper du räkande upp kan nog summeras under ju "medmänsklighet". Det är väldigt viktigt i samhället.
Ang. tro och frågor om livet och döden har jag en annan åsikt (ställer mig skeptisk till om religion verkligen ska ha sådant inflytande just när det gället sånt). Men känner på mig att det finns en annan tråd för det än just denna. Så jag stannar här.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Återgå till Att leva som Aspergare