Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: sömn

Inläggav Moggy » 2011-08-22 20:29:35

Parvlon skrev:Givetvis är det inte kul att ha svårt med att sova, men man har sig själv att skylla oftast.


Ja, precis. Alla har ju full kontroll över sina liv och har man problem med att sova så är bara att börja träna regelbundet, äta ordentligt och slå av datorn/tvn nån timme innan man ska sova. Gör man inte det så rår man själv för sina sömnproblem...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: sömn

Inläggav Parvlon » 2011-08-22 20:31:13

Moggy skrev:Ja, precis. Alla har ju full kontroll över sina liv och har man problem med att sova så är bara att börja träna regelbundet, äta ordentligt och slå av datorn/tvn nån timme innan man ska sova. Gör man inte det så rår man själv för sina sömnproblem...
Finns ingen annan som kommer ordna ens sömnproblem så att tro det är någon annans ansvar är icke produktivt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: sömn

Inläggav Moggy » 2011-08-22 20:36:12

Parvlon skrev:
Moggy skrev:Ja, precis. Alla har ju full kontroll över sina liv och har man problem med att sova så är bara att börja träna regelbundet, äta ordentligt och slå av datorn/tvn nån timme innan man ska sova. Gör man inte det så rår man själv för sina sömnproblem...


Finns ingen annan som kommer ordna ens sömnproblem så att tro det är någon annans ansvar är icke produktivt.


Sömnpiller löser många problem. Börja äta Zolpidem är det bästa jag gjort (eller nåja..men det funkar bra iaf). Äter iofs Melatonin och Valeriana med. Skippa all skuldbeläggning kring sömnpiller och acceptera att det är en grej som folk behöver och vill ha. Och börja sälj Melatonin receptfritt igen då många anser sig hjälpt av det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: sömn

Inläggav kullan » 2011-08-22 20:40:23

Ja när jag väl hamnar i sängen så nog somnar jag. Inga större problem alltså tack och lov.

Jag lider med er som har dessa problem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: sömn

Inläggav Zima33 » 2011-08-22 20:46:16

Jag får perioder då jag är vaken ett dygn och mer (rekordet är mer än 32 timmar) och sen sover ca ett dygn.

Visst är det märkligt att på dagen somnar man lätt som en plätt fastän man inte är trött men på kvällen kan man va dödstrött och somnar ändå inte :!:
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Re: sömn

Inläggav Parvlon » 2011-08-22 20:48:31

Moggy skrev:Sömnpiller löser många problem. Börja äta Zolpidem är det bästa jag gjort (eller nåja..men det funkar bra iaf). Äter iofs Melatonin och Valeriana med. Skippa all skuldbeläggning kring sömnpiller och acceptera att det är en grej som folk behöver och vill ha. Och börja sälj Melatonin receptfritt igen då många anser sig hjälpt av det.
Skuldbeläggning kring sömnmedicin?

Jag säger att en dålig sömn oftast är orsakad av den som är innehavare av den. Däremot är folk ofta ovilliga att ändra sig -allt ska lösas så enkelt som möjligt och vad är inte enklare än ett piller? Menar alltså att man har ett eget ansvar att komma ur den.

Att överdosera "sömnmedicin" och röka på natten och tro sig få något annat resultat är tydliga tecken på att jag har rätt i det enskilda fallet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: sömn

Inläggav Moggy » 2011-08-22 20:56:45

Parvlon skrev:Skuldbeläggning kring sömnmedicin?

Jag säger att en dålig sömn oftast är orsakad av den som är innehavare av den. Däremot är folk ofta ovilliga att ändra sig -allt ska lösas så enkelt som möjligt och vad är inte enklare än ett piller?

Vi har det samhälle vi har och vi lever som vi gör. Medicin kan ofta innebära en förbättrad livskvalitet och det kommer aldrig vara så att sjukvården kommer att kunna hjälpa alla att överkomma sina livsstilsproblem.

Parvlon skrev:Att överdosera "sömnmedicin" och röka på natten och tro sig få något annat resultat är tydliga tecken på att jag har rätt i det enskilda fallet.

Vadå röka? Om du menar nikotin så ju det helt klart en faktor som kan försämra nattsömnen. Om du menar cb så kan det vara nåt som man sover bra på.

Men samma sak här, det är inte bara att sluta röka för dom som är beroende så det argumentet är inte värt så mycket.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: sömn

Inläggav Parvlon » 2011-08-22 21:16:10

Rökningen jag syftade på var Richard's. Tror inte det rör sig om cannabis. Har sett bild på hans askfat..

Moggy skrev:Vi har det samhälle vi har och vi lever som vi gör.
Tack för din medverkan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: sömn

Inläggav Zirre » 2011-08-22 21:51:42

Wine skrev:lhollo, sitter du mycket framför datorn? Ljuset från datorskärmar påverkar produktionen av melatonin. Om man sitter framför en datorskärm eller en tv flera timmar innan man ska lägga sig så hämmas den naturliga produktionen av melatonin och det kan bli mycket svårt att sova.


Det stämmer då inte in på mig, inte det minsta.
Sover jättebra oavsett...
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: sömn

Inläggav Miche » 2011-08-22 23:21:51

Moggy skrev:Och börja sälj Melatonin receptfritt igen då många anser sig hjälpt av det.

Instämmer, inte för att jag själv använder det, men jag vet flera som gör det och blir tvungen att handla det på nätet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: sömn

Inläggav Wine » 2011-08-23 9:49:29

Parvlon skrev:Jag säger att en dålig sömn oftast är orsakad av den som är innehavare av den. Däremot är folk ofta ovilliga att ändra sig -allt ska lösas så enkelt som möjligt och vad är inte enklare än ett piller? Menar alltså att man har ett eget ansvar att komma ur den.


Håller med. I de allra flesta fall så har det med livsstilen och de egna vanorna att göra precis som vid fetma och övervikt men det är bekvämt att gå till doktorn och be om piller istället för att anstränga sig själv och försöka förändra eventuella dåliga vanor. Nu finns det såklart undantag som ämnesomsättningssjukdomar t.ex. och smärta, störande grannar m.m. som kan göra det svårt att gå ner i vikt eller att sova och som det är svårt att själv påverka, men i de allra flesta fall så kan man göra någonting själv för att förändra situationen. Det finns massor med kunskap att söka på nätet om hur man kan göra för att sova bättre och må bättre m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: sömn

Inläggav Zirre » 2011-08-23 9:53:11

Wine skrev:
Parvlon skrev:Jag säger att en dålig sömn oftast är orsakad av den som är innehavare av den. Däremot är folk ofta ovilliga att ändra sig -allt ska lösas så enkelt som möjligt och vad är inte enklare än ett piller? Menar alltså att man har ett eget ansvar att komma ur den.


Håller med. I de allra flesta fall så har det med livsstilen och de egna vanorna att göra precis som vid fetma och övervikt men det är bekvämt att gå till doktorn och be om piller istället för att anstränga sig själv och försöka förändra eventuella dåliga vanor. Nu finns det såklart undantag som ämnesomsättningssjukdomar t.ex. och smärta, störande grannar m.m. som kan göra det svårt att gå ner i vikt eller att sova och som det är svårt att själv påverka, men i de allra flesta fall så kan man göra någonting själv för att förändra situationen. Det finns massor med kunskap att söka på nätet om hur man kan göra för att sova bättre och må bättre m.m.


Exakt!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: sömn

Inläggav clivia » 2011-08-23 18:40:01

Jag är lätt störd vilket blir ett dilemma. Bara nu är jag inne på min 40+timmen vaken fastän jag är aningen övertrött men det går inte att sova alls. Jag nickar till sen är jag klarvaken.
Sen blir det när jag väl somnar så sovet jag ett par dygn istället.
Efter en längre tid så kommer jag i en bättre rytm där jag kanske sover nattetid och då är jag jätteglad men lilla minsta som rubbar det så är det karusell-som-aldrig-slutar med sova för lite eller sova för mycket.

Medicin har inte hjälpt mycket tyvärr. Ofast har det handlat om just när det är ljusskiftningar (klimat) som gör saken värre. Det en massa bök med anpassa sovrummet så den blir mörk/ljus vissa tidpunkter.

Lustiga är dock att det är mest det där med sova kväll/nattetid som är stora problemet.
Om/när jag däremot ska gå över till sova morgon--kväll, går det väldigt snabbt att komma in i det.
Lite surt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: sömn

Inläggav Snoops » 2011-08-23 18:54:29

För mig tar det lite tid innan jag somnar,men sen gör jag det,Vissa nätter vaknar man tidigt,kan bero på drömmar,eller om man hör något ljud!
Snoops
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-07-19

Re: Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Inläggav mnordgren » 2011-08-25 12:01:36

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Inläggav Nao » 2011-08-25 17:46:11

Jag kör med kedjetäcke på runt 8 kg. Det har hjälpt mig massor. Hade bolltäcke innan och det var också bra men jag föredrar kedjorna.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Inläggav Palindromus » 2011-09-23 20:00:21

Har aldrig lyckats få någon regelbunden, fungerande dygnsrytm. Känslig för mat/ vad jag äter + känslig för ljud. Däremot har jag inga problem att sova i dagsljus, utan har ibland lättare för att sova på dagen med en tröja ed. över huvudet. Problem med ångest och att leva i nuet. Är jag väldigt orolig för någonting hjälper det inte att koppla av med någonting för kroppen kopplar ändå inte av. om inte förr brukar jag somna framåt morgonkulan när det ljusnar. Då är det som allra lättast för mig att sova. Tar vanligen ett par/ tre timmar på mig för att somna. Även om jag skulle somna snabbt (vilket för mig kan innebära en knapp timme; fast på dagen har jag mycket lättare för att somna fort), så vaknar jag väldigt ofta efter någon timma och sen är det kört.

Hade en tid hos en psykolog kl. 9.00 i måndags. Jag ville bara ha eftermiddags/kvällstider + att jag måste ha dubbla pass (en och en halv timme), men jag fick ändå den tiden. Jag var - som vanligt optimistisk och hade tillförsikt - men kvällen innan så blev plötsligt tvärstopp. Jag kände att jag skulle inte klara detta och gav upp. Vågade inte. Kände press på mig. Så jag ställde aldrig mobilen. kl. 8.30 var jag beredd nästa dag, men visste ju att det var kört. Ändå låg jag länge kvar och funderade på att strunta i att äta och bara hoppa i kläderna och springa dit. Funderade på det säkert en halvtimma. Sen låg jag till fram på eftermiddagen och kände mig nere och uppgiven och pressad. Jag vet ju att jag inte klarar av förmiddagstider, men eftersom jag de fixat en ny psykolog till mig vågade jag inte säga ifrån för jag kände att jag i så fall var otacksam och besvärlig. Det är de där minnena och att jag dömer mig som blir problemet.

Jag har ofta tävlingsspelat efter att inte ha sovit en blund på hela natten. Jag hade aldrig sovit tillräckligt under tävlingarna, utan var jämt och ständigt urtrött och bara ville sova och vila och gjorde det så fort jag fick chansen. När jag var inne på BUP en gång i tonåren så öppnade personalen dörren under natten. Nästa dag undrade de varför jag inte sov, eftersom jag vänt på mig och tittat när de öppnade. Jag svarade att det ju inte var så konstigt att jag inte kunde sova när de öppnade dörren och störde mig.

Fungerar jag som andra med AS eller inte?
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Inläggav lasseivägen » 2011-09-23 20:17:52

Jag upprepar som em drucken "ta en lång promenad på kvällen innan du lägger dig" brukar vara ganska bra att trötta ut sig lite innan man lägger sig.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Inläggav Barajag » 2011-09-27 8:03:01

Jag tar atarax på kvällen vid 18 och det funkar faktiskt. Innan hade jag insomnings tabletter men har bara ataraxen nu. Sover inget om jag inte tar något. Och har halusinationer av och till på nätterna när jag ligger vaken och inte kan sova.

Därför måste jag sova! :-)003
Barajag
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-09-09
Ort: Södra Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in