Amerikansk nyhetssändning om SSRI-skandalen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Amerikansk nyhetssändning om SSRI-skandalen

Inläggav Inger » 2008-01-20 10:16:26

Tydligen har läkemedelsindustrin undanhållit studier som visat ingen eller negativ effekt och bara tagit med de som visat positiv effekt när de publicerat sina studier och sökt FDA-godkännande. (Så överraskande... :roll:)

Här är websidan om SSRI-avvänjning som nämns i programmet: Taper Safely

Väldigt mycket intressant information där; t ex att SSRI lagras i fettvävnad (till skillnad mot vanliga droger som är vattenlösliga och lämnar kroppen ganska snabbt) och att det är vid dosjusteringar (upp eller ned) som de flesta SSRI-kopplade självmord och mord sker. Hade ingen aning om det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:19:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2008-01-20 11:26:34

tack, jag har letat efter liknande.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:19:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Karl » 2008-01-20 14:38:50

Intressant och bra att det kommer upp till ytan.

Att själmordsbenägenheten ökar vid insättning och vid för snabb utsättning är dock allmänt känt och står även på de medföljande instruktionerna om jag inte missminner mig.

Lite slarvigt säger man också Antidepressiv medicin när man menar SSRI. För mig har SSRI aldrig haft någon positiv effekt vilket Saroten, som är en av de äldsta antidepp-medicinerna, har haft. Jag hörde att det efterfrågades studier på långvarigt bruk av antidepp vilket jag också letat efter men det finns inte ens för Saroten som har funnits i över 50 år.

Intressant också med diskussionen om beroende av antidepp då det alltid hävdas att man inte kan bli beroende av dessa preparat. Jag har hävdat det på andra forum och till läkare men har alltid mötts av totalt oförstående.

Man kan också konstatera att äldre antidepp som Anafranil och Saroten börjar komma tillbaks eftersom SSRI-preparaten inte alltid fungerar så bra.

Hmm, ämnet engagerar mig och jag kan skriva mycket om detta men ...

Nåja, lite om biverkningar också dårå.
De gånger som jag testat SSRI har jag fått kraftiga biverkningar av diverse slag medans jag av Sarotenet bara får lite muntorrhet. Just få eller inga biverkningar har ju annars varit en stor anledning till att läkare hellre skriver ut SSRI än äldre mediciner som sägs ge fler och kraftigare biverkningar.

Skall läsa på Taper Safely senare.
Karl

Anslöt: 2007-03-06

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in