Nykomling...
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Nykomling...
Hej,
Då presentationsdelen av forumet verkar ha försvunnit skriver jag här istället. Jag hoppas att det är OK, annars går det bra att ta bort den .
Jag har läst inlägg här på forumet i över ett år, men har inte riktigt haft ork att skriva någonting tidigare. Jag blev diagnostiserad med autismliknande tillstånd och ADHD i maj förra året. Min diagnos uppdaterades nyligen till Aspergers syndrom (jag vet inte om jag fick den andra diagnosen först för att det är svårare att diagnostisera kvinnor/flickor eller om det bara var någon miss under utredningen). I nuläget verkar det vara oklart vilken betydelse ADHD-biten har överhuvudtaget.
Jag har pluggat i många år nu utan att riktigt bestämma mig för vad jag vill syssla med, men jag har huvudsakligen läst kurser i data/matte och biologi (bioinformatik). Nu befinner jag mig dock i examenslimbo och har en hel del resttentor hängandes över mig (en situation jag har fastnat i beroende på bristande motivation, utmattning samt stressrelaterade problem).
Mina intressen är växter, medicin, psykiatri, kriminologi, målning och fåglar.
I nuläget försöker jag hitta någon sorts balans som passar mig bra, vilket har visat sig vara ganska svårt.
Då presentationsdelen av forumet verkar ha försvunnit skriver jag här istället. Jag hoppas att det är OK, annars går det bra att ta bort den .
Jag har läst inlägg här på forumet i över ett år, men har inte riktigt haft ork att skriva någonting tidigare. Jag blev diagnostiserad med autismliknande tillstånd och ADHD i maj förra året. Min diagnos uppdaterades nyligen till Aspergers syndrom (jag vet inte om jag fick den andra diagnosen först för att det är svårare att diagnostisera kvinnor/flickor eller om det bara var någon miss under utredningen). I nuläget verkar det vara oklart vilken betydelse ADHD-biten har överhuvudtaget.
Jag har pluggat i många år nu utan att riktigt bestämma mig för vad jag vill syssla med, men jag har huvudsakligen läst kurser i data/matte och biologi (bioinformatik). Nu befinner jag mig dock i examenslimbo och har en hel del resttentor hängandes över mig (en situation jag har fastnat i beroende på bristande motivation, utmattning samt stressrelaterade problem).
Mina intressen är växter, medicin, psykiatri, kriminologi, målning och fåglar.
I nuläget försöker jag hitta någon sorts balans som passar mig bra, vilket har visat sig vara ganska svårt.
Senast redigerad av Tweeky 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Tweeky skrev:Kvinna, 30 .
Allright! Man, 27.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ganesh skrev:Kvinna.
Skulle gissa på ca 30, kanske litet under, sådär 26,5. Alltså sommarbarn. Förmodligen Tvilling. Alltså rörligt intellekt. Trevligt.
Välkommen Tweeky.
Jag är kräfta, men det var ganska nära.
Välkommen!
Har du sett att under "profil" (i menyn uppe till vänster sedan man har loggat in) finns det faktiskt en ruta där man kan presentera sig? Åtminstone jag brukar faktiskt läsa dem!
(Och tycker det är mycket roligare när där (i all frivillighet) finns något att läsa!)
(Och till vänster under varje inlägg finns det en knapp för författarens profil - om man inte vill plöja medlemslistan.)
Har du sett att under "profil" (i menyn uppe till vänster sedan man har loggat in) finns det faktiskt en ruta där man kan presentera sig? Åtminstone jag brukar faktiskt läsa dem!
(Och tycker det är mycket roligare när där (i all frivillighet) finns något att läsa!)
(Och till vänster under varje inlägg finns det en knapp för författarens profil - om man inte vill plöja medlemslistan.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Kvinna.
Skulle gissa på ca 30, kanske litet under, sådär 26,5. Alltså sommarbarn. Förmodligen Tvilling. Alltså rörligt intellekt. Trevligt.
Jag skojade litet med Krigis.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Ganesh skrev:Kvinna.
Jag skojade litet med Krigis.
Men du har fel! 29 år, 3 månader och 43 dagar är det, det känner jag tydligt, och ascendenten i höger tvilling! (Jaja, när Kräftan infaller är väl en världslig sak...)
*ursäkta... säger som Nallen, kan inte låta bli ibland...*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Tweeky skrev:Kvinna, 30 .
Allright! Man, 27.
Hej man 27!
Zombie skrev:Välkommen! Smile
Tack . Jag ville mest säga hej här. Jag kanske bygger ut min presentation snart också.
Ganesh skrev:Jag skojade litet med Krigis. Embarassed
Ahh, jag som trodde att du sysslade med astrologi eller liknande .
Pemer skrev:Välkommen! Very Happy
Hej och tack .
Okej, ålder, kön, diagnos, alles klar!
Hej, och välkommen!
Hej man 27![/quote]Ok, Krigis drag.
Hej, och välkommen!
Tweeky skrev:KrigarSjäl skrev:Kvinna, 30 .Tweeky skrev:[quote="KrigarSjäl"]Ålder? Kön?
Allright! Man, 27.
Hej man 27![/quote]Ok, Krigis drag.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Välkommen.
Trodde att det bara var jag som var intresserad av växter och medicin.
Vad går bioinformatik ut på?
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
- Aspiesmurfen
- Anslöt: 2007-11-13
Aspiesmurfen skrev:Välkommen.
En tvärvetenskaplig grej som mixar datorer och biologi, typ.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Nja... Snarare att analysera biologiproblem med datorhjälp. Men det är matematik som ligger till grund för utbildningen, inte datorer som sådant. Jag har t ex svårt att se en kurs i hur man gör en hemsida på bioinformatik-linjen.sssssm skrev:Aspiesmurfen skrev:Välkommen.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01 skrev:Nja... Snarare att analysera biologiproblem med datorhjälp. Men det är matematik som ligger till grund för utbildningen, inte datorer som sådant. Jag har t ex svårt att se en kurs i hur man gör en hemsida på bioinformatik-linjen.sssssm skrev:Aspiesmurfen skrev:Välkommen.
Och skillnaden mot vad jag sa var?
Möjligen skulle jag sagt datavetenskap istället för datorer men jag tyckte datorer lät lite mer ungdomligt, naivt och häftigt helt enkelt, ursäkta mitt ordval.
Jag har svårt att se en kurs (utanför möjligen datorintron (1p)) på datateknik där man lär sig hemsidessnickrande. Detta är inte en del av datavetenskapen på något sätt.
Att matematik ligger till grund sa jag visserligen aldrig, men det är en självklarhet då matematiken är en viktig grundpelare för datalogin (nu vill jag istället verka gammal och tar därför till detta uttryck).
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:Nja... Snarare att analysera biologiproblem med datorhjälp. Men det är matematik som ligger till grund för utbildningen, inte datorer som sådant. Jag har t ex svårt att se en kurs i hur man gör en hemsida på bioinformatik-linjen.nitro2k01 skrev:sssssm skrev:[quote="Aspiesmurfen"]Välkommen.
Och skillnaden mot vad jag sa var?
Möjligen skulle jag sagt datavetenskap istället för datorer men jag tyckte datorer lät lite mer ungdomligt, naivt och häftigt helt enkelt, ursäkta mitt ordval.
Jag har svårt att se en kurs (utanför möjligen datorintron (1p)) på datateknik där man lär sig hemsidessnickrande. Detta är inte en del av datavetenskapen på något sätt.
Att matematik ligger till grund sa jag visserligen aldrig, men det är en självklarhet då matematiken är en viktig grundpelare för datalogin (nu vill jag istället verka gammal och tar därför till detta uttryck).[/quote]
Bioinformatik ligger (vilket ju mer eller mindre redan står här) någonstans i gränslandet mellan biologi, datavetenskap och matematik. Man löser biologiska (och kemiska) problem med hjälp av algoritmer.
Ämnet verkar skilja sig en del i praktiken beroende på om man är datavetare, matematiker eller biolog i grunden.
Aspiesmurfen: Hur yttrar sig dina intressen?
Tweeky skrev:
Aspiesmurfen: Hur yttrar sig dina intressen?
Det yttrar sig i att jag odlar lite växter hemma, speciellt medicinala och etnobotaniska växter, plockar lite medicinalväxter ute när det är säsong, tar kort på växter, läser om dem, ja... och sådant i den stilen.
Medicin och psykiatri läser jag bara lite om, även om växtintresset
är det som hamnar på första plats. Sedan så har jag ju haft en hel
del kontakt med vården, så man har fått en del på köpet så
att säga.
Fågelskådning har jag faktiskt precis börjat med, inte för att jag
är någon fan av fåglar, men jag har hängt med på fågelskådning,
gjort besök på fågelcentralen för skadade fåglar och så, men mest
för att jag har haft en fågelintresserad som drivit på och varit
entusiastisk över det.
Har du läst Primalskriket av
Arthur Janov?
Hur yttrar sig dina intressen då?
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:19:21, redigerad totalt 1 gång.
- Aspiesmurfen
Aspiesmurfen skrev:Tweeky skrev:
Har du läst Primalskriket av
Arthur Janov?
Hur yttrar sig dina intressen då?
Nej. Borde jag?
Jag är väldigt förtjust i fåglar men har aldrig varit på fågelskådning. Det verkar intressant.
Jag samlar periodvis på mig allt i växtväg jag kan hitta (särskilt orkidéer). Höll också på med medicinalväxter ett tag (särskilt riktigt giftiga sådana) men slutade av någon anledning.
Då det gäller psykiatri läser jag väldigt mycket om det, har en massa läroböcker hemma och plöjer allt jag hittar på nätet . Samma sak då det gäller medicin och kriminologi. Ibland målar jag också, men det går i perioder och nu var det ett tag sedan.
Primalskriket är en liten kultbok om man gillar psykiatri. Givetvis är det inget måste att läsa den, det är det inte med någon bok över huvud taget. Men är man mycket intresserad av psykiatri så tycker jag att man ska ge den en chans.
En annan bok som är bra är "Människans okända världar" av Stanislav Grof.
En annan bok som är bra är "Människans okända världar" av Stanislav Grof.
- Aspiesmurfen
Återgå till Övriga Aspergerfrågor