MADRS-S

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

MADRS-S

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-13 2:41:22

Har fått ett sådant av min psykolog som jag ska fylla i på måndag - samma dag jag ska dit igen.
Jag blir lite ställd över detta. Hon sa att jag ska fylla i enligt hur jag mår "just den dagen". På andra ställen sägs det att man ska fylla i enligt hur jag mått senaste 3 dagarna - och på andra ställen så sägs det "2 veckor".

Nu när socialen har slutat jävlats med mig så mår jag givetvis bättre: har inte jobbig ångest och sover inte så lite som 5 timmar/natt liksom. Så då får jag ett lägre "score" bara för att något bra nyligen hänt i livet.

Jag frågar mig själv hur jag bäst ska förklara min sinnestämning: som nästan alltid enbart pendlar mellan "dåligt" och "whatever". Testet verkar dessutom lägga för stor vikt på ångest/må-dåligt och för lite på apati (är bara en fråga om apati). Jag har inte varit lycklig (dvs bara pendlat mellan "dåligt" och "whatever") sedan tja... högstadiet. Kurvan dyker och peakar lite här och där - men överlag har jag känt nedstämdhet, apati och avsaknad av motivation i bra fan många år. Dystimi kanske? De är bara under speciella omständigheter som jag känner mig glad: t.ex när jag umgås med kompisar eller tar svamp. Vanliga, icke-deprimerade, människor har ju någon slags egenskap att glädjas över det lilla i livet: det har jag extremt svårt för. Alltid ska det krävas "speciella omständigheter" eller ja, humor helt enkelt.

Jag kanske förstorar upp det hela med det här testet genom att överanalysera (som jag alltid har en tendens att göra). Det är ju bara ett screening-test trots allt.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Re: MADRS-S

Inläggav Parvlon » 2011-08-13 3:22:17

Vad är det för roliga svampar du äter? Låter som bäddat för ett felaktigt resultat.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Augusti » 2011-08-14 13:54:51

Har fått ett sådant av min psykolog som jag ska fylla i på måndag - samma dag jag ska dit igen.
Jag blir lite ställd över detta. Hon sa att jag ska fylla i enligt hur jag mår "just den dagen". På andra ställen sägs det att man ska fylla i enligt hur jag mått senaste 3 dagarna - och på andra ställen så sägs det "2 veckor".

Menar du att det står annorlunda i testet, angående det med tidsperiod, än psykologen sa? Antar att du snarare menar att du tittat på andra liknande (eller likadana men på annan plats) test och att de ger olika besked om hur lång tidsperiod som gäller, för det har jag med sett. Om så är fallet, gör som psykologen sagt bara (om inte just den dagen du fyller i, skiljer sig väldigt mycket från övriga dagar).

Testet verkar dessutom lägga för stor vikt på ångest/må-dåligt och för lite på apati (är bara en fråga om apati).

Minns att jag tyckte så med, (vissa frågor är dessutom formulerade så att de inte går att svara riktigt på). Glöm inte att beskriva att problemet i första hand är just apati då.

Jag kanske förstorar upp det hela med det här testet genom att överanalysera (som jag alltid har en tendens att göra).

Känner igen detta med, tror dock att det är bra att analysera så pass noga att man vet hur man ska beskriva problemen (för sig själv med).

Ska du göra testet för att få behandling/medicin (?) tror jag inte du behöver tänka så mycket på att svara 'rätt'. Läkaren jag själv var till gav mig helt enkelt ett litet pappersark med frågor (han sa också att frågorna inte behövde fyllas i exakt), när jag var klar sköt han in arket i någon slags avläsningskartonggrej med hål för svaren och räknade ihop poängen som skulle visa på ett resultat. Det hela var lite komiskt faktiskt.
Augusti

Anslöt: 2010-08-21

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-14 14:02:10

Parvlon skrev:Vad är det för roliga svampar du äter? Låter som bäddat för ett felaktigt resultat.

Psilocybinsvampar. Vad menar du?
Deadly_Nightshade

Inläggav marcooleo » 2011-08-14 14:09:51

Deadly_Nightshade skrev:
Parvlon skrev:Vad är det för roliga svampar du äter? Låter som bäddat för ett felaktigt resultat.

Psilocybinsvampar. Vad menar du?

De är ju narkotikaklassade och starkt hallucinogent, kan inte vara bra för psyket och förstör njurarna gör de också
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 21:59:02

marcooleo skrev:De är ju narkotikaklassade och starkt hallucinogent, kan inte vara bra för psyket och förstör njurarna gör de också
Huruvida det ev. är skadligt för psyket var inte det jag tänkte på utan det var att TS skriver att de enda tillfällena hon tycker sig ha roligt i eget sällskap är när hon tar svamp. De kanske är i vägen för henne att se klart men måste nog knappast röra sig om några bestående men psykiskt sett. Att njurarna slits är nog svårt att få det till något positivt dock.

Tror att om användandet hade kommit fram till utredarna så hade de nog begärt att hon slutade upp med dumheterna. Om syftet är att verka så udda som möjligt så kan jag förstå varför hon inte säger något men då bör man vara medveten om att risken ökar att du får fel sorts hjälp och att lidandet förvärras.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-14 22:47:55

Jag förstår dig. Hatar det där pappret som man får fylla i varje gång man ska träffa psykologen. Tycker typ aldrig att nått alternativ riktigt stämmer.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-15 11:50:21

KaosPrinsessa skrev:Jag förstår dig. Hatar det där pappret som man får fylla i varje gång man ska träffa psykologen. Tycker typ aldrig att nått alternativ riktigt stämmer.

Varje gång?
Först efter 3 besök hos nuvarande psykolog så fick jag det papperet, och har aldrig fått det förr.

29 i score iaf. Vilket inte är så bra kanske...
Deadly_Nightshade

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-15 13:43:28

Deadly_Nightshade skrev:Varje gång?
Först efter 3 besök hos nuvarande psykolog så fick jag det papperet, och har aldrig fått det förr.

29 i score iaf. Vilket inte är så bra kanske...

Man får ett i receptionen som man ska fylla i innan besöket varje gång. Vad jag får för score har jag ingen aning om.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav MsTibbs » 2011-08-15 14:04:17

Jag får göra bland annat MADR-S lite nu och då, men inte varje gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Lakrits » 2011-08-15 14:13:38

I samband med depressionsskov får jag fylla i "madrassen". Det är ett riktigt bra screeningtest när det görs regelbundet över en viss tidsperiod. Men visst, också jag har svårt att gradera sådant som jag tycker är för luddigt beskrivet.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården

Logga in