Nybliven facebook-användare
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Nybliven facebook-användare
Jag har ett 2 veckor gammalt facebookkonto.
Men nu fattar inte min nöthjärna hur man addar folk och hur man kommer åt folk som vill adda mig.alltså jag sitter och stirrar på skärmen och fattar nada. Jag känner mig jättekorkad men internet är inte mammas gata för mig. Sitter ofta som att fån och fattar ingenting. Så kan nån på ett enkelt och pedagogiskt vis tala om för mig hur jag gör?
Men nu fattar inte min nöthjärna hur man addar folk och hur man kommer åt folk som vill adda mig.alltså jag sitter och stirrar på skärmen och fattar nada. Jag känner mig jättekorkad men internet är inte mammas gata för mig. Sitter ofta som att fån och fattar ingenting. Så kan nån på ett enkelt och pedagogiskt vis tala om för mig hur jag gör?
Re: Nybliven facebook användare
kullan skrev:Jag har ett 2 veckor gammalt facebookkonto.
Men nu fattar inte min nöthjärna hur man addar folk och hur man kommer åt folk som vill adda mig.alltså jag sitter och stirrar på skärmen och fattar nada. Jag känner mig jättekorkad men internet är inte mammas gata för mig.Sitter ofta som att fån och fattar ingenting. Så kan nån på ett enkelt och pedagogiskt vis tala om för mig hur jag gör?
För att lägga till folk kan du skriva in deras namn i sökrutan överst på skärmen, när du hittat rätt person klickar du på deras namn för att komma till deras profil och där skall det finnas en "lägg till som vän" knapp som du klickar på och sen klickar ok.
Om det inte fungerar kan det vara din pop-up blockerare beroende på vilken webbläsare du har.
Om någon har skickat en förfrågan att lägga till dig står det en siffra vid de små siluetterna brevid facebook loggan. Om du klickar på den kommer den ner en liten menu där du kan godkänna eller avslå förfrågan.
Jag hoppas att det var förståeligt annars förklarar jag gärna mer, efter jag har sovit i alla fall.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Angående Facebook så följer jag samma regler som när jag försöker lära mig ny dator, Photoshop eller vad som helst; tryck på allting och se vad som händer, man måste vara duktig för att lyckas förstöra nånting!
(Klicka försiktigt om du får konstiga meddelanden "från en vän", i synnerhet om de är på engelska eller annat språk än svenska, ofta så är det virus eller vad det nu kallas. Är du osäker, så kan du skicka meddelande till din vän och fråga om länken är okej.
Sen en personlig åsikt jag har: Alla brev som slutar med "skicka till minst tio vänner innom 15 minuter, annars kommer det ske en olycka" bör du låta bli att skicka vidarre, jag HATAR kedjebrev!
(Klicka försiktigt om du får konstiga meddelanden "från en vän", i synnerhet om de är på engelska eller annat språk än svenska, ofta så är det virus eller vad det nu kallas. Är du osäker, så kan du skicka meddelande till din vän och fråga om länken är okej.
Sen en personlig åsikt jag har: Alla brev som slutar med "skicka till minst tio vänner innom 15 minuter, annars kommer det ske en olycka" bör du låta bli att skicka vidarre, jag HATAR kedjebrev!
MsTibbs skrev:Angående Facebook så följer jag samma regler som när jag försöker lära mig ny dator, Photoshop eller vad som helst; tryck på allting och se vad som händer, man måste vara duktig för att lyckas förstöra nånting!
I dagsläget skulle jag inte rekommendera den metoden för internetbaserade program eftersom risken för virus, trojaner mm är alldeles för stor om man inte har ett 100% skydd. (Det enda helt säkra skydd idag är att inte koppla upp sig...)
Håller med Miche att man alltid ska försöka använda sitt sunda förnuft på nätet, inte minst på världens största sociala sajt Facebook som är 2-3 gånger större än hela USA. Just därför sprids mycket skit (virus mm) bevisligen just på Facebook. Är man mycket på FB bör man extra noga tänka över sitt skydd - brandvägg, antivirus, antimalware osv. Men för den skull aldrig sluta använda sunda förnuftet!
Håller med MsTibbs att kedjebrev är skit - både analogt (irl) och digitalt.
Håller med MsTibbs att kedjebrev är skit - både analogt (irl) och digitalt.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
facebook ligger tydligen nere just nu. Dom har nåt strul med webbsidan står det så jag kommer inte åt min profil. Det verkar va mycket krångel med facebook.
På facebook är bästa skyddet att blockera applikationer i takt med att man får förfrågningar ifrån dem, och aldrig godkänna någon applikation att få tillgång till ens profil. Sådana frågar nekar man ALLTID!
Självklart letar man inte heller upp applikationer på FB. Man använder helt enkelt FB för vad det var ämnat för.
Gör man så behöver man inga virusskydd.
Självklart letar man inte heller upp applikationer på FB. Man använder helt enkelt FB för vad det var ämnat för.
Gör man så behöver man inga virusskydd.
Det är också effektivt att skydda sig på FB genom att inte ha någon känslig eller allt för personlig information om sig själv där. Jag använder tumregeln: Skulle jag kunna basunera ut något på stortorget utan att det skulle vara för privat då är det ok att lägga upp det på FB. Fast även detta är tyvärr inte ett hundraprocentigt skydd eftersom andra kan dela information om mig på FB. Alla applikationer blockeras av mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-08-17 11:14:29, redigerad totalt 2 gånger.
Kan man inte basunera ut allt om sig själv på FB ska man inte alls vara där...
Miche skrev:Kan man inte basunera ut allt om sig själv på FB ska man inte alls vara där...
Sant! Och vem har inte lik i garderoben?
Miche skrev:Kan man inte basunera ut allt om sig själv på FB ska man inte alls vara där...
Ptja... Som det är idag så är det svårt att över huvud taget ha ett någorlunda socialt liv utan att vara där. Allt intressant, eller åtminstone mycket av det som är intressant för mig, går via eventsfunktionen.