Hur folk påverkas av centralstimulantia [delad tråd]
90 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Hur folk påverkas av centralstimulantia (delad tråd)
weasley skrev:Amfetamin verkar uppiggande på alla hjärnor, men den uppiggande effekten ser olika ut hos en person med ADHD jämfört med en person utan ADHD.
Menar du nu bara amfetamin eller menar du olika centralstimulantia inklusive metylfenidat?
Jag har läst om metylfenidat på olika ställen, och där har formuleringarna skilt sig så att jag har blivit osäker på hur metylfenidatet verkar. Eftersom det är ett centralstimulania borde det ju verka just centralstimulerande (duh!), men jag har läst forskningssammanställningar där det verkar som att de säger att metylfenidat ändå verkar mer selektivt än vad amfetamin gör. Alltså inte att det bara är dosen som avgör, utan att metylfenidat i sig alltså inte för med sig samma risk för beroendeutveckling som amfetamin, eftersom det inte triggar belöningssystemet på samma sätt (så kicken uteblir). Detta är förstås i hög grad kopplat till dos, men alltså inte bara??? Här är jag mycket osäker och skulle gärna vilja veta mer.
Fast vad jag förstått av andra texter kan man bli beroende även av metylfenidat om man tar alldeles för stora doser. Men är risken mindre?
Ledsen att jag inte har antecknat källorna. Jag surfade runt en massa just när jag hade börjat med Ritalin.
weasley skrev:Jag tycker bara den här "vakenhetshypotesen" är extra intressant just för att jag har funderat i samma banor som andra här: hur kan ett uppåttjack få folk lugna? När jag sedan hörde om den här hypotesen tyckte jag den lät rimlig.
Det där har jag också läst på flera olika ställen. Även jag kom först i kontakt med den hypotesen på Attention och kände då att jag äntligen fattade. Samma information har jag sett i patientbroschyrer på psyk och i väntrummet hos np-teamet som utredde mig - om jag inte minns helt galet.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Jag tror nämligen att det finns risk att "fel" personer skaffar sig ritalin för att de tror att de får "samma effekt" (som dem som fått medicinen på recept) i den bemärkelsen att även de kommer att kunna prestera bättre.
Typ här tar de upp att studenter missbrukar Metylfendidat för att prestera bättre.
http://www.nyheterna.se/tv?videoid=1862 ... Id=5050101
Tintomara Ariadne skrev:Menar du nu bara amfetamin eller menar du olika centralstimulantia inklusive metylfenidat?
Jag avser alla de centralstimulerande,amfetaminliknande, läkemedel som främst berör dopaminsystemet.
Tintomara Ariadne skrev:Aha. När du skriver så här, Abbreviation, förstår jag vad du menar. Innan gjorde jag inte det. Tack för förtydligandet! Kanske handlar en hel del om de olika tolkningar som florerar bland amatörer om att man tolkat "effekt" på ett annat sätt än vad som avsågs i forskningen. I så fall är det ju väldigt viktigt att se till att det framgår att betydelsen av effekt är en annan än vad de tror. Bra att detta kom fram här, genom att ni diskuterade sinsemellan, Abbreviation och Weasley.
Jag tror nämligen att det finns risk att "fel" personer skaffar sig ritalin för att de tror att de får "samma effekt" (som dem som fått medicinen på recept) i den bemärkelsen att även de kommer att kunna prestera bättre.
Och i själva verket betyder "samma effekt" kanske för dem att de kommer att prestera sämre, eftersom de då flyttas till en annan nivå där balansen blir skev. Om det nu är så det fungerar. Vilket jag fortfarande gärna skulle vilja veta.
Ja, det verkade bli lite missförstått. Det finns alltid en risk med att "fel" personer skaffar sig olika mediciner i syfte att uppnå vissa effekter. Men, precis som med glasögon, så blir vissa hjälpmedel obehagliga om man inte har svårigheter från början. Att ta på sig glasögon som kan hjälpa en synskadad att se perfekt, när man redan har perfekt syn, resulterar i sämre syn och massa jobbiga biproblem, som huvudvärk.
Tintomara Ariadne skrev:Alltså inte att det bara är dosen som avgör, utan att metylfenidat i sig alltså inte för med sig samma risk för beroendeutveckling som amfetamin, eftersom det inte triggar belöningssystemet på samma sätt (så kicken uteblir).
Amfetamin är inte en drog som "kickar".
Weasley, jag blev nyfiken på vilket morfinsubstitut det var du pratade om, ifall du skulle råka minnas.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Amfetamin är inte en drog som "kickar".
Det beror på hur man tar det... Det går för den delen att få en kick av metylfenidat också.
Men jag känner att jag ska hålla mig borta från den här tråden, den triggar...
Kimmelie skrev:Det beror på hur man tar det... Det går för den delen att få en kick av metylfenidat också.
Men jag känner att jag ska hålla mig borta från den här tråden, den triggar...
Vad jag menar är att det inte kickar på samma sätt som t ex heroin eller kokain. Oavsett hur man tar det.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Weasley, jag blev nyfiken på vilket morfinsubstitut det var du pratade om, ifall du skulle råka minnas.
Pratade med personen som vet mer om det här och det preparat som avses är ketogan, kemiskt framställt morfin.
weasley skrev:Pratade med personen som vet mer om det här och det preparat som avses är ketogan, kemiskt framställt morfin.
Ah, ja, det känner jag till. Tack för stillad nyfikenhet.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:MsTibbs skrev:Nej, men ADHD-folk blir lugna på doser andra blir uppåt av.
Har du tagit en missbruksdos amfetamin någon gång? Det är mycket högre doser än de medicinska och väldigt få människor blir lugna av dessa doser, inte ens människor med allvarlig ADHD. Amfetaminpreparat i låga doser verkar lugnande för alla, amfetaminpreparat i höga doser verkar uppiggande för alla. Den där lugnande effekten är dock inte en effekt som personer utan ADHD behöver.
Vad menar du med amfetamin preparat?
Metylfenidat är metylfenidat,blir alla lugna av koffein,,effedrin,DMAA,och kokain också i små doser?
weasley skrev:Abbreviation skrev:Weasley, jag blev nyfiken på vilket morfinsubstitut det var du pratade om, ifall du skulle råka minnas.
Pratade med personen som vet mer om det här och det preparat som avses är ketogan, kemiskt framställt morfin.
Ketogan är det läkemedel som har gett mig den skönaste kick någonsin, fick sprutor när jag hade svår ryggvärk, gick som på moln och var helt överlycklig, sen låg jag i soffan och njöt av den underbara känslan av eufori och hade världen gått under så hade jag fortfarande haft ett leende på läpparna. Antar att detta preparat är extremt beroendeframkallande
marcooleo skrev:weasley skrev:Abbreviation skrev:Weasley, jag blev nyfiken på vilket morfinsubstitut det var du pratade om, ifall du skulle råka minnas.
Ketogan är det läkemedel som har gett mig den skönaste kick någonsin, fick sprutor när jag hade svår ryggvärk, gick som på moln och var helt överlycklig, sen låg jag i soffan och njöt av den underbara känslan av eufori och hade världen gått under så hade jag fortfarande haft ett leende på läpparna. Antar att detta preparat är extremt beroendeframkallande
Ketogan är en opioid - dvs inte centralstimulantia.
Opioider är mycket beroendeframkallande - mer än någon annan kategori droger. Dit hör även droger som morfin, heroin, buprenorfin (subutex) och fentanyl.
För övrigt är det intressant att det är läkemedelsindustrin som är en av världens största knarklangare. Det är ju något få människor inser.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Deadly_Nightshade skrev:marcooleo skrev:Ketogan är det läkemedel som har gett mig den skönaste kick någonsin, fick sprutor när jag hade svår ryggvärk, gick som på moln och var helt överlycklig, sen låg jag i soffan och njöt av den underbara känslan av eufori och hade världen gått under så hade jag fortfarande haft ett leende på läpparna. Antar att detta preparat är extremt beroendeframkallande
Ketogan är en opioid - dvs inte centralstimulantia.
Opioider är mycket beroendeframkallande - mer än någon annan kategori droger. Dit hör även droger som morfin, heroin, buprenorfin (subutex) och fentanyl.
För övrigt är det intressant att det är läkemedelsindustrin som är en av världens största knarklangare. Det är ju något få människor inser.
Nja, vad jag har hört så är centralstimulantia som Kokain, Crack mycket mer beroendeframkallande än opiater, men att heroin tex ger ett mycket svårare beroende såväl fysiskt som psykiskt. Jag har läst att tobak är lika beroendeframkallande som Heroin så det krävs ju flera gånger innan man blir fast. Kokain däremot kan man ju åka dit på efter ett par gånger
Moderator mnordgren: fixade citatet.
Tintomara Ariadne skrev:weasley skrev:Amfetamin verkar uppiggande på alla hjärnor, men den uppiggande effekten ser olika ut hos en person med ADHD jämfört med en person utan ADHD.
Menar du nu bara amfetamin eller menar du olika centralstimulantia inklusive metylfenidat?
Jag har läst om metylfenidat på olika ställen, och där har formuleringarna skilt sig så att jag har blivit osäker på hur metylfenidatet verkar. Eftersom det är ett centralstimulania borde det ju verka just centralstimulerande (duh!), men jag har läst forskningssammanställningar där det verkar som att de säger att metylfenidat ändå verkar mer selektivt än vad amfetamin gör. Alltså inte att det bara är dosen som avgör, utan att metylfenidat i sig alltså inte för med sig samma risk för beroendeutveckling som amfetamin, eftersom det inte triggar belöningssystemet på samma sätt (så kicken uteblir). Detta är förstås i hög grad kopplat till dos, men alltså inte bara??? Här är jag mycket osäker och skulle gärna vilja veta mer.
Fast vad jag förstått av andra texter kan man bli beroende även av metylfenidat om man tar alldeles för stora doser. Men är risken mindre?
Ledsen att jag inte har antecknat källorna. Jag surfade runt en massa just när jag hade börjat med Ritalin.weasley skrev:Jag tycker bara den här "vakenhetshypotesen" är extra intressant just för att jag har funderat i samma banor som andra här: hur kan ett uppåttjack få folk lugna? När jag sedan hörde om den här hypotesen tyckte jag den lät rimlig.
Det där har jag också läst på flera olika ställen. Även jag kom först i kontakt med den hypotesen på Attention och kände då att jag äntligen fattade. Samma information har jag sett i patientbroschyrer på psyk och i väntrummet hos np-teamet som utredde mig - om jag inte minns helt galet.
Jag tror de flesta mår riktigt illa av en hög dos metylfenidat.
Ungefär som koffein, ingen injicerar koffein i högre doser.
Efedrin var lugnande på mig när jag tog det för några år sedan, märkligt
marcooleo skrev:Nja, vad jag har hört så är centralstimulantia som Kokain, Crack mycket mer beroendeframkallande än opiater, men att heroin tex ger ett mycket svårare beroende såväl fysiskt som psykiskt. Jag har läst att tobak är lika beroendeframkallande som Heroin så det krävs ju flera gånger innan man blir fast. Kokain däremot kan man ju åka dit på efter ett par gånger
Rent generellt så är inte centralstimulantia mer beroendeframkallande än opioider - utan tvärt om. Men nu tog du upp exemplet med crack/kokain (samma substans).
Anledningen till att just kokain är mer beroendeframkallande än säg, amfetamin eller MDMA (ecstacy) - som också är centralstimulantia - är följande:
Halveringstiden. Ett rus på kokain varar ca 20-40 minuter, medans det kan vara upp emot 12 timmar på amfetamin och 3-4 på ecstacy. Detta är en starkt bidragande faktor eftersom påfyllningar blir aktuellt. En lina kokain räcker liksom inte en hel kväll ute, osv.
Men om du jämför med en opioid med samma halveringstid, som fentanyl t.ex. (som också varar i ca 40+ minuter, med afterglow) så är det sistnämnda ändå mer beroendeframkallande.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Menar du ephedra, dvs. extraktet av växten, så skiljer sig mängden av det man oftast är ute efter mycket mellan olika tillverkare och t.om kanske varje ampull/tablett.marcooleo skrev:Efedrin var lugnande på mig när jag tog det för några år sedan, märkligt
Parvlon skrev:Menar du ephedra, dvs. extraktet av växten, så skiljer sig mängden av det man oftast är ute efter mycket mellan olika tillverkare och t.om kanske varje ampull/tablett.marcooleo skrev:Efedrin var lugnande på mig när jag tog det för några år sedan, märkligt
Nej det var efedrinhydroklorid i tablettform, samt ephedra supercaps. Detta var nästan 10 år sen när jag tränade styrketräning, de andra blev så upp i varv och pigga så de inte kunde sova, för mig blev det tvärtom
"Inga bevis för att medicinering hjälper "
SvD, 11 januari 2011 kl 12:22
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/in ... d#after-ad
64 procent av barn med ADHD blev bättre av kostomläggning:
"Kostbyte kan lindra adhd"
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostb ... d#after-ad
SvD, 11 januari 2011 kl 12:22
”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”
Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18
Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.
– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.
– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.
Wine skrev:"Inga bevis för att medicinering hjälper "
SvD, 11 januari 2011 kl 12:22”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”
Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.
– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.
– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.
Första studien var intressant men den rör inte mej pga jag har ADD problem med koncentration och uppmärksamhet. Men lustigt att de bara tar upp uppförande som inte är mitt kärnområde inom ADHD.
Den andra studien var också intressant men tyvärr är den alldeles för liten bara 41 barn som har genomfört den. Då kan man väll inte lägga fram det som vetenskaplig fakta?
Här är lite bra artiklar som tar upp ämnet ADHD medicinering. Först en artikel som tar upp Bo Söderpalms experiment:
"Striden om mirakelpillret"
Text: Anna Wallenlind Nuvunga 2010/09/07
http://www.faktum.nu/2010/09/striden-om-mirakelpillret/
Nedan en artikel om en studie som visar långtidseffekter av ADHD medicinering:
"ADHD Drugs Don't Help Children Long Term"
http://health.usnews.com/health-news/bl ... -long-term
"Striden om mirakelpillret"
Text: Anna Wallenlind Nuvunga 2010/09/07
http://www.faktum.nu/2010/09/striden-om-mirakelpillret/
En del av kritiken mot Bo Söderpalms metoder kommer från Järntorgsmottagningen som är en öppenvårdsmottagning för missbrukare. Enligt Irene Böhm, som är sektionsledare på mottagningen, handlar motståndet om att man försöker medicinera bort ett problem som inte enbart är medicinskt.
»Det hjälper inte bara med Concerta och Ritalin. Många har genomgående stora funktionsnedsättningar och behöver annan hjälp, till exempel boendestöd. Det krävs mycket för att få till en fungerande tillvaro. I värsta fall behåller personen i fråga ett sidomissbruk. Efter ett tag blir han kanske av med medicinen när han blir inlagd för avgiftning.«
Irene Böhm tycker inte att det är bra att ta medicin överhuvudtaget när man är inne i ett aktivt missbruk. En missbrukare kan inte sköta medicineringen, de har inte koll på vad de stoppar i sig för andra droger som i kombination med medicinerna kan ge negativa effekter på kroppen.
Bo Söderpalm är medveten om att han inte har mycket till forskning att luta sig tillbaka mot och han håller med om att det hade varit bra om allt skett i en annan ordning. Forskning först, tillämpning sedan.
Christer Karlsson, ordförande för KRIS – Kriminellas revansch i samhället, berättar att de inom sin organisation inte accepterar vare sig Concerta eller Ritalin. Han menar att medicinerna triggar människor att dra i gång med sitt missbruk igen eftersom de flesta har varit narkomaner tidigare. Preparatet räcker inte och man börjar laborera, blanda med annat. Christer Karlsson är även tveksam till hur preparaten påverkar människors beteende.
»Andra känner att här står det inte rätt till. De upplever att personen i fråga är påverkad av något. De beter sig lite pundigt helt enkelt.«
Själv diagnosticerades han med MBD som barn och behandlades med amfetamin. Det gjorde att han blev lugnare och klarade av att vara i skolan, men sedan blev han också narkoman och var det i 30 år. Han ser en tydlig koppling mellan medicineringen han fick som barn och missbruket som sedan följde.
Nedan en artikel om en studie som visar långtidseffekter av ADHD medicinering:
"ADHD Drugs Don't Help Children Long Term"
http://health.usnews.com/health-news/bl ... -long-term
This latest report from the MTA study tracked 485 children for eight years and found those still taking stimulant medication fared no better in the reduction of symptoms such as inattention and hyperactivity or in social functioning than those who hadn't. Most of the children who had taken medication for the first 14 months were no longer taking it. This, the researchers wrote, raises "questions about whether medication treatment beyond two years continues to be beneficial or needed at all." Earlier reports found that children taking stimulants alone or combined with behavioral treatment did better in the first year than children who got no special care or who got behavioral treatment alone.
KRIS är inte en rimlig källa för någonting. De har nolltolerans mot all form av medicinsk behandling av missbruk och är starkt sammankopplade med Anonyma Narkomaner - en religiös rörelse (oavsett vad de påstår själva) utan grund i vetenskap.
- Abbreviation
Jag antar att det är det här du menar, Abbreviation?
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/con ... 5d2d9&etoc
The cognitive effects of stimulants, which improve performance on a variety of tasks even in non-ADHD individuals, have increased their popularity among the public at large and spurred debate about their use as cognitive enhancers (14).
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/con ... 5d2d9&etoc
bra tråd! hade missat den om den inte delats.
ang. "vakenhetshypotesen" så har jag haft stor nytta av den när det gäller att förklara för den ovetande ungefär hur det känns att vara hyperaktiv: tänk dig att du inte sovit på ett dygn, druckit tio koppar kaffe och passerat det där stadiet när ögonen nästan faller ihop av sig själva. du är övertrött. du är MYCKET övertrött, såpass att du inte längre känner dig trött alls utan bara mer eller mindre fnissig, stissig, stirrig och rastlös. du kan inte sitta stilla, och märker hur du tvångsmässigt börjar sortera sakerna i badrumsskåpet. i en timme.
samt hypoaktiv: tänk dig att du befinner dig i det där tillståndet då du desperat trevar efter snooze-knappen och känner att du skulle kunna sälja din mor, far och alla småkusinerna för att få sova mer, att detta varar hela dagen, samt att du trots det måste försöka motivera dig till att städa, diska eller gå till affären.
ungefär.
ang. "vakenhetshypotesen" så har jag haft stor nytta av den när det gäller att förklara för den ovetande ungefär hur det känns att vara hyperaktiv: tänk dig att du inte sovit på ett dygn, druckit tio koppar kaffe och passerat det där stadiet när ögonen nästan faller ihop av sig själva. du är övertrött. du är MYCKET övertrött, såpass att du inte längre känner dig trött alls utan bara mer eller mindre fnissig, stissig, stirrig och rastlös. du kan inte sitta stilla, och märker hur du tvångsmässigt börjar sortera sakerna i badrumsskåpet. i en timme.
samt hypoaktiv: tänk dig att du befinner dig i det där tillståndet då du desperat trevar efter snooze-knappen och känner att du skulle kunna sälja din mor, far och alla småkusinerna för att få sova mer, att detta varar hela dagen, samt att du trots det måste försöka motivera dig till att städa, diska eller gå till affären.
ungefär.
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
Någon mer än jag som blir dödstrött av korttidsverkande ritalin? Rena rama sömnpillret.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Återgå till Aspergare och vården