Stärka självkänslan och självförtroendet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Stärka självkänslan och självförtroendet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-11 23:21:38

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Jaha, intelligensargumentet.
Du tror alltså att alla som upplevt våld är korkade?

Nej. Jag har själv varit utsatt för en del våld och jag är av den bestämda uppfattningen att de som utövade våldet var otrevliga. Intelligens har inte med saken att göra. Man kan vara korkad men juste likaväl som genial men vidrig som människa.

KrigarSjäl skrev:Livet på gatorna är inte något jädra scoutseminarium.

Nä, fast det är väl ändå inte på gatorna du håller dina npf-föreläsningar?

KrigarSjäl skrev:Nej, om folk inte gillar mig beror det inte på mig.

Det kan säkert variera. Jag tycker t.ex. att du verkar rätt osympatisk som person och det baserar jag på saker som du skrivit här på forumet. Så jag skulle vilja påstå att hur andra uppfattar dig beror en hel del på hur du själv uttrycker dig och beter dig.

KrigarSjäl skrev:Jag har rätt att vara individualist och aspig utan att behöva finna mig i att ta skit från andra.

Men om du inte själv vill "ta skit", varför är du inte själv lite trevligare? Vi andra gillar inte heller att bli otrevligt bemötta! (och nej, det hjälper inte att du är "aspig", det är vi andra här på forumet också och de flesta klarar ändå att argumentera på ett respektfullt sätt!)

Människor är flockvarelser som ibland stöter ut eller försöker förgöra det som är främmande. Jag är nu en bevisligen annorlunda människa och har fått ganska gedigna erfarenheter av detta genom åren. Efter ett tag utvecklar man en instinkt.
När jag märker att sådana tendenser förekommer i en grupp jag råkar befinna mig i lägger jag mig inte på rygg och viftar med svansen, för att utrycka sig bildligt. Jag ger dem vargblicken och uppfordrar dem att skrida till handling. Vilket är betydligt mer effektivt som konfliktlösning än att vädja till någons eventuellt existerande välvilja.

Detta är inte att vara otrevlig annat än i din skapande fantasi.

Om jag föreläser på gatorna?
Ptja, jag är den jag är och står för vad jag tycker. Oavsett om andra gillar det eller inte. Oavsett om jag är bland vänner eller om jag är numerärt underlägsen.
Jag är inte satt på jorden för att följa och jag finner absolut minusgradigt intresse och relevans i det kuratorer, hippies, kristna, optimistkonsulter, självhjälpsgurus med flera propagerar eller vill få oss att tycka. Jag föredrar att tänka själv och utsätta mig för det som ger erfarenheter, instinkter, kunskap, ärr.
Jag är inte rädd för vare sig fysisk smärta eller ensamhet, mörker, sorg, förföljelse, isolering eller hot till livet. Däremot kan människors flockmentalitet och lättköpta integritet både störa och skrämma mig.
Einstein lär ha sagt något i stil med att universum är ändligt till skillnad från mänsklig dumhet och det är jag den förste att stryka under på.

Det du säger kan funka för dig och jag säger ingenting om din person eftersom jag inte har träffat dig. Men du tar dig den friheten ser jag.

Lycka till med Mia Törnblom, Jesus & psykologiska spekulationer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 11:57:46

@Krigarsjäl
Jag skulle tro att det är ett rätt utmärkande drag för oss aspiesar överlag, att vi inte är flockdjur. Din liknelse om vargblicken är dock helt fel i sammanhanget, eftersom vargen är ett flockdjur i allra högsta grad, och instinktivt lyder den som som står högre i rang i flocken. En norsk skogskatt hade varit en mer rimlig liknelse ifråga om solitärer.

Jag förstår också mycket väl varför du inte litar på någon eventuell välvilja hos folk, för det gör sannerligen inte jag heller. Vad jag däremot vill understryka är att ditt sätt att hantera utanförskapet säkert har sina förtjänster, men om du nu medvetet beter dig så som du själv beskriver, så tror jag du får räkna med att både aspiesar och neurotyper av alla slag kan få helt fel bild av dig i onödan.

Jag känner ju inte dig och har aldrig träffat dig, men om jag lägger ihop det du skrivit i den här tråden så får jag bilden framför mig av en väldigt sårad människa, som försöker dölja det genom att ta till brösttoner och stora ord. Ickeaspiesar läser av det hos dig, och ser dig nog knappast som en person med god självkänsla och gott självförtroende, utan ser mängder av små svagheter som du inte ens är medveten om att du sänder ut.

Bara för att du tror att du visar självsäkerhet, så betyder det sannerligen inte att det är det som andra ser, och för att kunna få till någon form av socialt fungerande samspel så måste alla parter försöka anstränga sig för att förstå de andra, annars stryps all kommunikation och då spelar det ingen som helst roll hur bra föredrag du höll och hur vettiga saker du än hade att säga, för det enda dina åhörare ser och hör är din aggressiva försvarsställning.

Vad gäller din referens till Einstein, så är det språkligt inkorrekt att säga "stryka under på", för det heter "skriva under på", så om du ska skylla folk för dumhet med ett citat, så ser det bättre ut om du själv förstår citatet först...

Det du skriver om att Gafsan, till skillnad från dig, tar sig friheter att säga saker om din person tyder på att du själv inte anser att de hafsiga uttal om kristna som du slängt ur dig i den här diskussionen kan liknas vid personpåhopp på mig, som ÄR kristen.

Jag vill därför göra ett par förtydliganden för dig:

1. Jag är katolik, min sambo är ateist och min respekt och förståelse för andra människors val av tro och/eller livsåskådning är grundmurad så länge de visar mig och andra samma respekt tillbaka.

2. Jag har inte en enda gång under denna diskussion talat nedsättande om icke-troende, så jag tycker det är ganska oförskämt, och inte minst barnsligt, av dig att inte kunna visa samma respekt tillbaka.

3. Jag är inte alls ute efter att försöka få dig eller någon annan att bli kristen, så du har ingen anledning att gå i försvarsställning på den punkten.

4. De kristna "flosklerna" som du tycks irritera dig på, utgör för övrigt grunden till en hel del av det vi kallar grundläggande mänskliga rättigheter. De återfinns också i de flesta andra religioner, men eftersom just kristna verkar vara störande för dig, så kan jag tala om för dig att bland mina katolska "floskler" återfinns dessa principer:

Varje människa är från befruktningsögonblicket till dess att hen dör, en unik och värdefull varelse som har en viktig funktion att fylla. Hen är inte utbytbar, inte oönskad eller oviktig, oavsett eventuella sjukdomar eller handikapp. Hen har rätt att få vara med och bidra med just sina gåvor och kunskaper, och när samhället eller individer hindrar henom från att utveckla sin person och vara med på sitt sätt, så är det att hindra Guds verk.

Oavsett om man vill stoppa in "Gud", "Flygande Spaghettimonstret" eller inget övernaturligt alls, så är det bland annat tack vare sådana här "kristna floskler" som vi överhuvudtaget började acceptera trälar, kvinnor, barn, livegna, handikappade och sjuka som människor med själsliv och tankar. Det kan vara värt att fundera över innan man låter självrättfärdigheten ta över.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 16:23:46

1. Du spekulerar om min person.

2. Du skriver vad du tror dig se - är du klärvoajant på något sätt?

3. Du uttalar dig om mitt "beteende" trots att jag aldrig skrivit något om det, inte heller har du träffat mig.

4. Du låter påskina att jag skulle vara korkad.

5. Sen säger du att det skulle vara synd om mig.

6. Med tanke på ovanstående går det inte att ta det du skriver på allvar, oavsett hur långt, omständigt och tjusigt du väljer att formulera dig.

7. Jag är rak och inte falsk och spekulerande som du är så jag säger helt sonika: far åt helvete kärringdjävul.
Ta dina amatörpsykologiska Mia Törnblom-idéer och kör upp där solen aldrig skiner, ditt förtorkade mähä.

mnordgren:

Detta är inte ok.

Se forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Det här är en varning.

Det finns inget förbud mot att bli irriterad men man bör ändå försöka lägga band på sin upprördhet.

Dock är det i regel så att när man diskuterar med någon är det bättre att hålla sig till sakfrågan än att spekulera om hur motparten tänker och fungerar. Man bör vara medveten om att detta kan ses som ett övertramp även om det kanske inte var det som var avsikten.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 19:29:32

Gudars skymning... mycket har jag blivit kallad, men "förtorkat mähä" har ingen förärat mig förut. Gulligt.

Ja, jag brukar tolka överanvändning av ord och begrepp med kämparövertoner som ett tecken på bristande självdistans och/eller låg självkänsla. Du låter, bokstavligt talat, jäkligt aggressiv i dina inlägg i den här diskussionen, och jag kan ärligt talat inte förstå varför.

Stilinlägg på forum är också ett slags beteende, och jag förstår inte heller riktigt vart du vill komma med dem. Det är inte ju inte så att jag utgör något slags hot mot dig, direkt.

Jag tycker synd om hela den samlade mänskligheten, och du är inget undantag. För övrigt har du sannerligen inte dragit dig för att göra nedsättande generaliseringar, så då får du bjuda på att själv få höra när du brister i något - i det här fallet språket.

Vi lever i ett fritt land, och vill du inte ta mig på allvar, så gör inte det då.

Men dina förolämpningar får du slipa lite mer på. De har ingen vidare rytm.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 20:42:38

@Krigarsjäl:

Man måste inte träffa en person IRL för att kunna ha en uppfattning om hans eller hennes personlighet. Att läsa vad en person skriver på ett sånt här forum ger ofta en betydligt större inblick i folks personlighet än att umgås med dem tillfälligtvis.

Jag utgår ju från att du även IRL företräder den attityd och de åsikter som du framför här på forumet. Men självklart behöver det inte vara så. Det finns ju tyvärr gott om exempel på människor som är stora i orden så länge som de inte behöver se den de diskuterar med i ögonen, men som aldrig skulle våga ta en konflikt IRL. Ifall du är en av dessa patetiska individer så kan jag bara beklaga.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 20:56:18

Gafsan skrev:Ifall du är en av dessa patetiska individer så kan jag bara beklaga.

Ser jag ut som en patetisk människa?
Jag har varit i fler konflikter än vad du kan föreställa dig, jag är inte någon jämra medelklassmjukis som de flesta andra här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 21:16:39

@Krigarsjäl

Nu får du ge dig med dina generaliseringar. Vad vet du om övriga medlemmars klasstillhörighet på det här forumet, och vad har det med tråden att göra?

Vad mig anbelangar är det fullkomligt irrelevant om du är rännstensunge eller adelssprätt, men det är riktigt trist att du håller på och slänger negationer på människor härinne. Det är medklassmjukisar hit och kärringdjävlar dit... Eller var det medeljävliga mjukisglassar?

Sådana osakligheter sammanfattas bäst med: "Slut på sakliga argument."

Gå till avreageringstråden om du nu är så hiskligt arg på allt och alla.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 21:21:52

KrigarSjäl skrev:
Gafsan skrev:Ifall du är en av dessa patetiska individer så kan jag bara beklaga.

Ser jag ut som en patetisk människa?
Jag har varit i fler konflikter än vad du kan föreställa dig, jag är inte någon jämra medelklassmjukis som de flesta andra här.

Jag vet inte hur du ser ut. Det känns heller inte så relevant. Det jag bemöter är de åsikter du ger uttryck för här på forumet.

Att inte våga stå för sina åsikter IRL är patetiskt, men att hela tiden hamna i konflikt med sin omgivning är inte heller någon positiv egenskap. Inte har det med klasstillhörighet att göra heller, tror jag. Jag har umgåtts i väldigt skiftande sociala grupperingar och min erfarenhet är att såväl lismande mesproppar som skränande testosteronfånar förekommer ungefär lika ofta oavsett samhällsklass. Frisyren, addressen och bilmodellen skiljer men inte mycket mer än så. Om du tror att du skiljer dig från mängden så får du allt hitta bättre argument.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 21:24:39

Henkkalexi skrev:@Krigarsjäl

Nu får du ge dig med dina generaliseringar. Vad vet du om övriga medlemmars klasstillhörighet på det här forumet, och vad har det med tråden att göra?

Vad mig anbelangar är det fullkomligt irrelevant om du är rännstensunge eller adelssprätt, men det är riktigt trist att du håller på och slänger negationer på människor härinne. Det är medklassmjukisar hit och kärringdjävlar dit... Eller var det medeljävliga mjukisglassar?

Sådana osakligheter sammanfattas bäst med: "Slut på sakliga argument."

Gå till avreageringstråden om du nu är så hiskligt arg på allt och alla.

Det är du & Gafsan som spekulerar och inbillar er saker om min person.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 21:24:57

Och innan den här tråden urartar helt och istället ger prov på vad usel självkänsla kan ställa till med, så fortsätter jag att uppmana folk att ge fler bra tips på hur man kan bli modigare i såväl stort som smått.

Själv kan jag stolt berätta att jag vågat göra mitt första intervjuppdrag på jobbet, trots att jag hade panik i flera dagar innan, och jag insåg att anledningen till att det gick bra nog inte berodde på några särskilda skills från min sida, utan att jag troligen har mycket lättare för att våga göra saker om jag får ett krav utifrån... Det var fascinerande.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 21:29:57

Henkkalexi skrev:Och innan den här tråden urartar helt och istället ger prov på vad usel självkänsla kan ställa till med, så fortsätter jag att uppmana folk att ge fler bra tips på hur man kan bli modigare i såväl stort som smått.

Själv kan jag stolt berätta att jag vågat göra mitt första intervjuppdrag på jobbet, trots att jag hade panik i flera dagar innan, och jag insåg att anledningen till att det gick bra nog inte berodde på några särskilda skills från min sida, utan att jag troligen har mycket lättare för att våga göra saker om jag får ett krav utifrån... Det var fascinerande.

Vem fan är du att analysera mig? Tror du att du har någon slags klärvoajant begåvning för sånt?
Som sagt, far åt helvete och ta din polare Gafsan med dig. Där kan ni sitta och leka Freud hur mycket ni vill.

mnordgren:

Se det här inlägget:

post603702.html#p603702
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-08-12 21:33:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 21:32:19

Henkkalexi skrev:Själv kan jag stolt berätta att jag vågat göra mitt första intervjuppdrag på jobbet, trots att jag hade panik i flera dagar innan, och jag insåg att anledningen till att det gick bra nog inte berodde på några särskilda skills från min sida, utan att jag troligen har mycket lättare för att våga göra saker om jag får ett krav utifrån... Det var fascinerande.

Way to go Henkkalexi!! :)

Jag funkar likadant. Tuffa deadlines är oerhört effektivt för att få mig tillbaka på banan, annars kan jag liksom fastna i startgroparna i evigheter... har allvarligt funderat på om inte akutsjukvård eller något i den stilen vore optimalt för mig. Fast tyvärr jobbar jag ju inte inom vården, och det verkar rätt jobbigt att börja om med ny utbildning.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 21:39:37

Ni antyder både det ena och det andra om min person...ska vi ses irl och snacka som vuxna människor??

Kom tillsammans och ta med er vem fan ni vill - jag kommer själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 21:42:17

@Gafsan
Om du inte är riktigt stresstålig, har bra minne, kan läsa av människor och sålla information snabbt, så ska du nog tänka både en och två gånger gällande akutvård. (Jag känner ju inte dig, så jag talar bara rent generellt.)
Min far har varit akutsköterska i 30 år, jag har jobbat som undersköterska och det var alldeles för mycket människor och helheter att ta hänsyn till under kort tid. Jag vågar inte ens tänka på hur jag skulle ha klarat akutvård...

Det är också väldigt jobbigt att vara aspietjej i kvinnoyrken. jag råkade riktigt illa ut på ett av mina vikariat, och sedan dess har jag aldrig satt foten i vårdyrket igen. Jag får frossbrytningar av att jobba i stora kvinnogrupper :-)004
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 21:46:09

Jag fattar inte dig, Krigasjäl och det erkänner jag, och du fattar inte mig och Gafsan. Kan vi nöja oss där?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-12 21:50:53

Henkkalexi skrev:Jag fattar inte dig, Krigasjäl och det erkänner jag, och du fattar inte mig och Gafsan. Kan vi nöja oss där?

Om ni vore hederliga skulle ni öppet tillstå att ni fantiserat fritt om min person.

Till dess har jag inte större respekt för er än vad jag har för random skvallerkärring.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-12 22:00:10

@Krigarsjäl

Ha inte det då. Att dra slutsatser och fundera över orsaker till människors beteenden är inte lika med att fantisera fritt. Hur har du själv uttryckt dig om oss och människor rent generellt i den här tråden, egentligen?

Det står dig fritt att berätta rakt ut hur fel våra slutsatser är, men du kan inte räkna med att vi ska förstå hur du menar om du bara nöjer dig med att säga att vi har fel och sedan inte berättar vad som är rätt.

Jag vill, än en gång, understryka att jag inte har lust att bråka med dig. Kan du inte bara berätta ordagrant vad du är så upprörd över, så vi kan lösa det här spektaklet?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 22:34:43

Henkkalexi skrev:@Gafsan
Om du inte är riktigt stresstålig, har bra minne, kan läsa av människor och sålla information snabbt, så ska du nog tänka både en och två gånger gällande akutvård. (Jag känner ju inte dig, så jag talar bara rent generellt.)
Min far har varit akutsköterska i 30 år, jag har jobbat som undersköterska och det var alldeles för mycket människor och helheter att ta hänsyn till under kort tid. Jag vågar inte ens tänka på hur jag skulle ha klarat akutvård...

Det är också väldigt jobbigt att vara aspietjej i kvinnoyrken. jag råkade riktigt illa ut på ett av mina vikariat, och sedan dess har jag aldrig satt foten i vårdyrket igen. Jag får frossbrytningar av att jobba i stora kvinnogrupper :-)004

Mmm... du har ett par poänger där. Fast grejen är att jag (inbillar mig iaf) är hyfsat stresstålig och snabb i reaktionerna.

Däremot misstänker jag att jag skulle få problem med att jobba i ett kvinnodominerat yrke. Jag har helt enkelt inte den sociala kompetens som krävs. Det känns som jag ligger på ungefär samma nivå som en genomsnittlig manlig ingenjör när det gäller social kompetens, så sett ur det perspektivet har jag förmodligen hamnat på rätt plats i tillvaron :o
Gafsan

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 22:45:52

KrigarSjäl skrev:Ni antyder både det ena och det andra om min person...ska vi ses irl och snacka som vuxna människor??

Vuxna människor brukar faktiskt kunna uttrycka sig i skrift. Men om du känner att det inte fungerar så bra för dig så kanske du borde avstå.
Gafsan

Inläggav Sheyen » 2011-08-12 22:56:29

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Ni antyder både det ena och det andra om min person...ska vi ses irl och snacka som vuxna människor??

Vuxna människor brukar faktiskt kunna uttrycka sig i skrift. Men om du känner att det inte fungerar så bra för dig så kanske du borde avstå.

Eller så är det så att vuxna människor även vågar stå för sina åsikter IRL. De allra flesta uppkäftiga människor gömmer sig bakom sina datorskärmar och skulle aldrig få för sig att uttrycka sig på samma sätt när man väl ses på riktigt.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Gafsan » 2011-08-12 23:05:58

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:

Eller så är det så att vuxna människor även vågar stå för sina åsikter IRL. De allra flesta uppkäftiga människor gömmer sig bakom sina datorskärmar och skulle aldrig få för sig att uttrycka sig på samma sätt när man väl ses på riktigt.

Om man med "uppkäftig" menar att en person är onödigt aggressiv så tror jag absolut att du har rätt. Folk som svär, domderar och hotar på nätet (eller skryter hejdlöst med hur snygga/smarta/sexiga/whatever de är) är förmodligen ganska små på jorden när det kommer till kritan.
Gafsan

Inläggav Sheyen » 2011-08-13 0:23:56

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:
Gafsan skrev:Vuxna människor brukar faktiskt kunna uttrycka sig i skrift. Men om du känner att det inte fungerar så bra för dig så kanske du borde avstå.

Om man med "uppkäftig" menar att en person är onödigt aggressiv så tror jag absolut att du har rätt. Folk som svär, domderar och hotar på nätet (eller skryter hejdlöst med hur snygga/smarta/sexiga/whatever de är) är förmodligen ganska små på jorden när det kommer till kritan.

Jag menar exakt det jag skrev.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kullan » 2011-08-13 0:25:17

Sheyen skrev:Eller så är det så att vuxna människor även vågar stå för sina åsikter IRL. De allra flesta uppkäftiga människor gömmer sig bakom sina datorskärmar och skulle aldrig få för sig att uttrycka sig på samma sätt när man väl ses på riktigt.

Det är sant. Jag står för det jag skriver på forumet även irl.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Flinta » 2011-08-13 11:33:17

Gafsan skrev:
Henkkalexi skrev:@Gafsan

Mmm... du har ett par poänger där. Fast grejen är att jag (inbillar mig iaf) är hyfsat stresstålig och snabb i reaktionerna.

Däremot misstänker jag att jag skulle få problem med att jobba i ett kvinnodominerat yrke. Jag har helt enkelt inte den sociala kompetens som krävs. Det känns som jag ligger på ungefär samma nivå som en genomsnittlig manlig ingenjör när det gäller social kompetens, så sett ur det perspektivet har jag förmodligen hamnat på rätt plats i tillvaron :o

Det som möjligen kan va till en fördel om man är aspie och akutsjuksköterska eller liknande är att man kan va extra bra på att "stänga av oväsentligheter (känslor?) o totalfokusera på sin arbetsuppgift här och nu".
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in