Hur mycket påverkas ni av reklam?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur mycket påverkas ni av reklam?
Skulle det vara någon skillnad på er konsumtion om alla paket istället som för idag, där de är färgglada och har leende människor på bild, skulle vara neutrala, standardiserade silverfärgade lådor med nummer på?
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Nja, det är inte riktigt så reklam påverkar oss. Det är inte så att folk köper det som är mest färgglatt eller där folk ler, utan folk köper det de känner igen. Ser man en reklamfilm för tandkräm bakas intrycket in i långtidsminnet, som sedan aktiveras omedvetet när vi går och väljer bland hyllorna på Konsum. Reklammakarna använder sig mycket av beteendevetenskap & psykologi i sitt arbete. Allt för att manipulera oss, skapa ett behov.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag tror definitivt att förpackningen påverkar oss. En affär med färgglada förpackningar med text och "visningsfönster", en parfym i en grå vs en blank lyxig ask osv spelar säkerligen roll. Hur kul är det att gå på ett lager där alla askar är likadana? På "lageraffären" lär impulsköpen minska drastiskt, frågar du mig.
Jag ser ingen direkt motsättning till er två här ovan. Jag tror att både "igenkänningsfaktorn" (blå Milko-mjölk inte röd Leche från Spanien) och en glad person i reklamblade påverkar. Detta beror delvis på produkttypen och delvis på målgruppen. En ungdom köper kanske helst en billig Date-luktspray med en cool person på kartongen, medan en äldre person föredrar en sober förpackning som ser ut och känns lyxig.
Vad är bästa affären? Lågprisaffären Willys med enkel inredning och få personal, eller "kvalitets"butiken Hemköp med högre priser på varorna, mer påkostad inredning, specialvaror, egen chark och fler personal? Båda är rätt, beroende på vilken kundkategori du frågar.
Jag ser ingen direkt motsättning till er två här ovan. Jag tror att både "igenkänningsfaktorn" (blå Milko-mjölk inte röd Leche från Spanien) och en glad person i reklamblade påverkar. Detta beror delvis på produkttypen och delvis på målgruppen. En ungdom köper kanske helst en billig Date-luktspray med en cool person på kartongen, medan en äldre person föredrar en sober förpackning som ser ut och känns lyxig.
Vad är bästa affären? Lågprisaffären Willys med enkel inredning och få personal, eller "kvalitets"butiken Hemköp med högre priser på varorna, mer påkostad inredning, specialvaror, egen chark och fler personal? Båda är rätt, beroende på vilken kundkategori du frågar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Är man inkörd på vissa varor så köper väl oftast dem. Om man däremot ska köpa en typ av produkt man inte brukar köpa, så spelar säkerligen förpackning, exponering och annat stor roll. Likaså kan det påverka en att prova ett annat fabrikat än det man är inkört på.
Det gick en dokumentär på SVT i höstas (tror jag) som handlade om just detta. En reklammakare gjorde föpackningar till ett antal fiktiva produkter. T.ex. tre olika juicepaket, tre olika tvättmedelspaket etc. Så gjorde man en liten butik med en massa olika sådana fejkade förpackningar i hyllorna, gav några försökspersoner en inköpslista (med produkttyper, inte varumärken, dvs. juice, inte just ett visst fabrikat) och så noterade man vilka förpackningar kunderna valde. Poängen här var att det inte fanns några förpackningar som de var vana vid. Det gick inte att köpa Bravojuice eller Tropicanajuice, utan bara tre olika fejkade och för kunden okända fabrikat. Det gick att se tydliga tendenser i hur förpackningarnas utseende och placering i butiken påverkade inköpen.
Vad gäller att ha likadana förpackningar för olika varor så är jag emot det. Det körde Konsum med redan för 20-25 år sedan när de införde sin serie med blåvita produkter. Jag tyckte det var sällsynt idiotiskt, för då måste man börja läsa på paketen i sitt eget köksskåp för att se vilket som är ris, potatismost etc. Med andra varor så vet man hur de olika förpackningarna ser ut, och ser direkt vilket paket man ska ha. Likaså blir det aningen besvärligare i butiken eftersom man även där måste läsa på förpackningen eller hylletiketten, istället för att bara omedelbart känna igen det paket man ska ha.
Det gick en dokumentär på SVT i höstas (tror jag) som handlade om just detta. En reklammakare gjorde föpackningar till ett antal fiktiva produkter. T.ex. tre olika juicepaket, tre olika tvättmedelspaket etc. Så gjorde man en liten butik med en massa olika sådana fejkade förpackningar i hyllorna, gav några försökspersoner en inköpslista (med produkttyper, inte varumärken, dvs. juice, inte just ett visst fabrikat) och så noterade man vilka förpackningar kunderna valde. Poängen här var att det inte fanns några förpackningar som de var vana vid. Det gick inte att köpa Bravojuice eller Tropicanajuice, utan bara tre olika fejkade och för kunden okända fabrikat. Det gick att se tydliga tendenser i hur förpackningarnas utseende och placering i butiken påverkade inköpen.
Vad gäller att ha likadana förpackningar för olika varor så är jag emot det. Det körde Konsum med redan för 20-25 år sedan när de införde sin serie med blåvita produkter. Jag tyckte det var sällsynt idiotiskt, för då måste man börja läsa på paketen i sitt eget köksskåp för att se vilket som är ris, potatismost etc. Med andra varor så vet man hur de olika förpackningarna ser ut, och ser direkt vilket paket man ska ha. Likaså blir det aningen besvärligare i butiken eftersom man även där måste läsa på förpackningen eller hylletiketten, istället för att bara omedelbart känna igen det paket man ska ha.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Jag tror att jag påverkas lika litet av reklam som av mode. Dvs knappt märkbart. Och det gäller förpackningar också.
Även om det gäller enbart produkter du inte vet något om innan? Jag tror man påverkas mer än man vill erkänna.
Jag kommer ihåg någon gång när jag tittade på ett billigare fabrikat djupfrysta grönsaker i butken. Det var bilder på grönsaker på paketet, precis som för de andra fabrikaten, men detta billiga fabrikat hade lyckats välja en väldigt kall färgskala så det såg motbjudande tråkigt ut. Jag kunde inte förmå mig att köpa dem, trots att jag visste att jag egentligen påverkades av just färgskalan på förpackningen.
Eftersom sådana saker brukar vara välkända i livsmedelsbranschen så förvånar det mig att de hade sådana förpackningar. Antingen var det så mycket billighetsfabrikat att de inte anlitade någon expertis, eller så hade de valt ett billigt tryckeri som inte fick färgerna rätt. Jag är övertygad om att de förlorar massor av kunder på det dock.
Vet du, Kvasir, jag tror jag vet vilka två paket frysta grönsaker du menar!
Du har nog rätt och reagerar nog som den genomsnittlige konsumenten - jag reagerar tvärtom, försöker alltid förmå mig att köpa den vara som man verkar ha slösat minst resurser på. Men så förlorar jag också oftast både i poker och Risk... (tänker för långsiktigt, typ).
Allmänt är det nog annars som du och andra säger (också med mig): Man påverkas mer än man tror - skulle köpa andra och färre varor i en "lådaffär".
Du har nog rätt och reagerar nog som den genomsnittlige konsumenten - jag reagerar tvärtom, försöker alltid förmå mig att köpa den vara som man verkar ha slösat minst resurser på. Men så förlorar jag också oftast både i poker och Risk... (tänker för långsiktigt, typ).
Allmänt är det nog annars som du och andra säger (också med mig): Man påverkas mer än man tror - skulle köpa andra och färre varor i en "lådaffär".
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Vet du, Kvasir, jag tror jag vet vilka två paket frysta grönsaker du menar!
Så bra. Jag kommer inte ihåg själv nämligen.
(Det kan ha varit fabrikat Toppfrys, möjligen.)
Nu är det ju inte så att jag brukar köpa varan med den mera påkostade förpackningen utan vidare. I det aktuella fallet så övervägde jag ju det billiga alternativet, men förpackningen ingav så dåligt förtroende. Det gällde ju ändå livsmedel, och om man då verkar anstränga sig att få dem att se äckliga ut så... Men visst, när det gäller livsmedel så har jag nog en tendens att dras till de lite dyrare och kända fabrikaten i första hand när det gäller någon ny typ av produkt. Sedan, när jag har koll på deras kvalitet, så kanske jag provar billigare alternativ för att se om det är tillräckligt bra för att vara alternativ.
Vad gäller andra varor så beror det på om det saker jag bryr mig om eller inte. Vissa saker vill jag ha kvalitet (inte nödvändigtvis dyrt, men prisvärt och tillräckligt bra) och undersöker marknaden innan jag handlar (och då spelar nog inte reklam eller ev. förpackning någon större roll). Andra saker bryr jag mig inte om och då köper jag kanske bara första bästa billiga variant jag hittar.
Jo, hur varorna exponeras är som sagt en viktig faktor i marknadsföringen. Å andra sidan ska man inte glömma att folk brukar utgå från att "lådaffärer" är billiga, och jämför oftast inte priset med andra butiker. Ett av mina favoritexempel är att en viss dryck jag av en händelse råkade jämföra var billigare på Statoilmacken längs motorvägen än på Coop stormarknad. Då börjar man undra hur det står till med Coops priser på andra varor som inte är lockvaror.
Kvasir skrev:Vad gäller att ha likadana förpackningar för olika varor så är jag emot det. Det körde Konsum med redan för 20-25 år sedan när de införde sin serie med blåvita produkter. Jag tyckte det var sällsynt idiotiskt, för då måste man börja läsa på paketen i sitt eget köksskåp för att se vilket som är ris, potatismost etc.
För min del får de gärna införa bruna oblekta förpackningar för hela sortimentet om det krävs för att minska resursslöseriet. Och över huvud taget så lite förpackningar som möjligt.
Med neutralare förpackningar är jag övertygad att man skulle bli mer observant på varornas kvalitet och innehåll och hålla sig mer till sina planer på vad det är egentligen man tänkte köpa från början.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:19:09, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Kvasir skrev:Ganesh skrev:Jag tror att jag påverkas lika litet av reklam som av mode. Dvs knappt märkbart. Och det gäller förpackningar också.
Även om det gäller enbart produkter du inte vet något om innan? Jag tror man påverkas mer än man vill erkänna.
Jag tror vi påverkas mer än vi ens vet om. Det är det läskigast. Hade det ändå varit ett medvetet val att låta sig påverkas elelr inte, så hade det varit helt ok.
Återgå till Intressanta intressen