Politiker uppfinner evighetsmaskin!
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Politiker uppfinner evighetsmaskin!
http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4
Lol! Hoppas inte han bestämmer över Sverige energipolitik....
Lol! Hoppas inte han bestämmer över Sverige energipolitik....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Lyckas han få fram en evighetsmaskin så grattis, ingen har lyckats hittills, då det mig veterligen är fysiskt omöjligt, då man alltid har någon form av spill, i form av värme osv... Blinka lilla stjärna där... 

Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte det låter så dumt, och hans tanke är inte nödvändigtvis om en perpetuum mobile; om han inte hävdar att man ALDRIG ska behöva ladda batteriet. Att utnyttja luftmotståndet till vindkraft är väl inte så dumt?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
- snyggsmartosexig
- Inlägg: 281
- Anslöt: 2007-09-28
- Ort: Stockholm
Visst är det dumt. Vindsnurran orsakar extra luftmotstånd som gör att bilens motor behöver gå på större effekt än annars. Det är blir ett väldigt ineffektivt sätt att ladda batteriet eftersom man får förluster i många led. Man skulle kunna tänka sig en vindsnurra som bara används när man ändå saktar ner, men då måste den fällas ut då eller på annat sätt fås att inte ge nämnvärt luftmotstånd i andra fall. Även här är det en komplicerad och dålig lösning. Då är det bättre att göra som en av paneldeltagarna svarade, att utnyttja bromsenergin till att ladda batteriet. Det är ungefär samma princip som regenerativ bromsning av tåg, där man kör elmotorerna som generatorer vid bromsning och matar tillbaka el till luftledningen. Här skulle man då ladda batteriet istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Visst är det dumt. Vindsnurran orsakar extra luftmotstånd som gör att bilens motor behöver gå på större effekt än annars. Det är blir ett väldigt ineffektivt sätt att ladda batteriet eftersom man får förluster i många led. Man skulle kunna tänka sig en vindsnurra som bara används när man ändå saktar ner, men då måste den fällas ut då eller på annat sätt fås att inte ge nämnvärt luftmotstånd i andra fall. Även här är det en komplicerad och dålig lösning. Då är det bättre att göra som en av paneldeltagarna svarade, att utnyttja bromsenergin till att ladda batteriet. Det är ungefär samma princip som regenerativ bromsning av tåg, där man kör elmotorerna som generatorer vid bromsning och matar tillbaka el till luftledningen. Här skulle man då ladda batteriet istället.
Genom att placera vindsnurran på ställen där det ändå är stort luftmotstånd, ex där luftventilerna sitter, borde inte vindsnurran nödvändigtvis orsaka något större luftmotstånd. Rörelseenergin hos luften som passerar in genom luftventilerna på bilen måste helt övervinnas av bilens motorkraft eftersom luften stannar inuti bilen (förutsatt att inget fönster är öppet). Och att istället för att bara låta den rörelseenergin vara outnyttjad så borde man kunna applicera en vindsnurra vid luftventilerna utan något större luftmotstånd som konsekvens.
Naturligtvis vore t ex ett stort vindkraftverk på taket något som skulle göra bilen mindre aerodynamisk. Men då bilen även utan vindkraftverk på taket inte är perfekt ur ett aerodynamiskt avseende, varför inte utnyttja denna aerodynamiska imperfektion och utvinna energi därur, ex genom vindsnurror i luftventilerna?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
- snyggsmartosexig
- Inlägg: 281
- Anslöt: 2007-09-28
- Ort: Stockholm
snyggsmartosexig skrev:Genom att placera vindsnurran på ställen där det ändå är stort luftmotstånd, ex där luftventilerna sitter, borde inte vindsnurran nödvändigtvis orsaka något större luftmotstånd. Rörelseenergin hos luften som passerar in genom luftventilerna på bilen måste helt övervinnas av bilens motorkraft eftersom luften stannar inuti bilen (förutsatt att inget fönster är öppet). Och att istället för att bara låta den rörelseenergin vara outnyttjad så borde man kunna applicera en vindsnurra vid luftventilerna utan något större luftmotstånd som konsekvens.
Jo, jag funderade på den varianten, och det kanske skulle kunna fungera i princip. Dock tror jag inte det skulle bli någon nämnvärd effetk så det vore värt besväret. Att utnyttja bromsenergin skulle vara en långt mycket bättre enegibesparing.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig skrev:Kvasir skrev:Visst är det dumt. Vindsnurran orsakar extra luftmotstånd som gör att bilens motor behöver gå på större effekt än annars. Det är blir ett väldigt ineffektivt sätt att ladda batteriet eftersom man får förluster i många led. Man skulle kunna tänka sig en vindsnurra som bara används när man ändå saktar ner, men då måste den fällas ut då eller på annat sätt fås att inte ge nämnvärt luftmotstånd i andra fall. Även här är det en komplicerad och dålig lösning. Då är det bättre att göra som en av paneldeltagarna svarade, att utnyttja bromsenergin till att ladda batteriet. Det är ungefär samma princip som regenerativ bromsning av tåg, där man kör elmotorerna som generatorer vid bromsning och matar tillbaka el till luftledningen. Här skulle man då ladda batteriet istället.
Genom att placera vindsnurran på ställen där det ändå är stort luftmotstånd, ex där luftventilerna sitter, borde inte vindsnurran nödvändigtvis orsaka något större luftmotstånd. Rörelseenergin hos luften som passerar in genom luftventilerna på bilen måste helt övervinnas av bilens motorkraft eftersom luften stannar inuti bilen (förutsatt att inget fönster är öppet). Och att istället för att bara låta den rörelseenergin vara outnyttjad så borde man kunna applicera en vindsnurra vid luftventilerna utan något större luftmotstånd som konsekvens.
Naturligtvis vore t ex ett stort vindkraftverk på taket något som skulle göra bilen mindre aerodynamisk. Men då bilen även utan vindkraftverk på taket inte är perfekt ur ett aerodynamiskt avseende, varför inte utnyttja denna aerodynamiska imperfektion och utvinna energi därur, ex genom vindsnurror i luftventilerna?
Man skulle iofs kunna tänka sig en vindsnurra på taket som är placerad som en helikopterpropeller och får bilen att lätta lite från marken varav friktionskraften mot marken som bilens motorkraft måste övervinna blir mindre. Denna vinddrivna helikopterpropeller kan då även utnyttjas som ett vindkraftverk.

Vad tror ni om det?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
- snyggsmartosexig
- Inlägg: 281
- Anslöt: 2007-09-28
- Ort: Stockholm
snyggsmartosexig skrev:Man skulle iofs kunna tänka sig en vindsnurra på taket som är placerad som en helikopterpropeller och får bilen att lätta lite från marken varav friktionskraften mot marken som bilens motorkraft måste övervinna blir mindre. Denna vinddrivna helikopterpropeller kan då även utnyttjas som ett vindkraftverk.Om det är effektivt hänger väl på om friktionskraftens minskning plus elenergin från vindkraftverket väger över jämfört med det ökade luftmotståndet.
Vad tror ni om det?
Jag misstänker att alla vindsnurrelösningar, inklusive den du föreslog tidigare ökar luftmotståndet så mycket att man inte vinner någon effekt på det. Bilar är ofta ganska bra utformade för att minimera luftmotståndet nuförtiden, så det är nog stor risk att man går med förlust hur snart man försöker påverka det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:snyggsmartosexig skrev:Man skulle iofs kunna tänka sig en vindsnurra på taket som är placerad som en helikopterpropeller och får bilen att lätta lite från marken varav friktionskraften mot marken som bilens motorkraft måste övervinna blir mindre. Denna vinddrivna helikopterpropeller kan då även utnyttjas som ett vindkraftverk.Om det är effektivt hänger väl på om friktionskraftens minskning plus elenergin från vindkraftverket väger över jämfört med det ökade luftmotståndet.
Vad tror ni om det?
Jag misstänker att alla vindsnurrelösningar, inklusive den du föreslog tidigare ökar luftmotståndet så mycket att man inte vinner någon effekt på det. Bilar är ofta ganska bra utformade för att minimera luftmotståndet nuförtiden, så det är nog stor risk att man går med förlust hur snart man försöker påverka det.
Hur skulle vindsnurror i luftventilerna öka luftmotståndet? Möjligen skulle det göra flödet av luft in i bilen långsammare, men "luftmolekylerna" stoppas ju i sin rörelse såväl med en vindsnurra som utan. Skillnaden är att dem stoppas inuti bilen utan en vindsnurra och åtminstone delvis precis innan dem kommit in i bilen med en vindsnurra.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
- snyggsmartosexig
- Inlägg: 281
- Anslöt: 2007-09-28
- Ort: Stockholm
snyggsmartosexig skrev:
Hur skulle vindsnurror i luftventilerna öka luftmotståndet? Möjligen skulle det göra flödet av luft in i bilen långsammare, men "luftmolekylerna" stoppas ju i sin rörelse såväl med en vindsnurra som utan. Skillnaden är att dem stoppas inuti bilen utan en vindsnurra och precis innan dem kommit in i bilen med en vindsnurra.
Antingen har du en öppning för att du vill ta in luft i bilen i något syfte. Stoppar du en vindsnurra i vägen för det flödet så får du ett sämre flöde, och måste då förstora öppningen, vilket försämrar luftmotståndet. Eller så tar du upp ett hål i karossen för vindsnurran, och då försämrar du luftmotståndet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:snyggsmartosexig skrev:
Hur skulle vindsnurror i luftventilerna öka luftmotståndet? Möjligen skulle det göra flödet av luft in i bilen långsammare, men "luftmolekylerna" stoppas ju i sin rörelse såväl med en vindsnurra som utan. Skillnaden är att dem stoppas inuti bilen utan en vindsnurra och precis innan dem kommit in i bilen med en vindsnurra.
Antingen har du en öppning för att du vill ta in luft i bilen i något syfte. Stoppar du en vindsnurra i vägen för det flödet så får du ett sämre flöde, och måste då förstora öppningen, vilket försämrar luftmotståndet. Eller så tar du upp ett hål i karossen för vindsnurran, och då försämrar du luftmotståndet.
Nu ändrar du på förutsättningarna. Jag har inte sagt något om att förstora öppningen eller öppna upp ett nytt hål. Det är dock en icke-önskvärd konsekvens av mina förutsättningar att flödet blir sämre, och har dem gjort ventilerna helt lufttäta fram tills dess att luften släpps ut i bilen så kan jag hålla med om att det gör idén ineffektiv. Skulle man inte önska flödet av luft in i bilen så kunde man hellre täcka för ventilerna och därmed minska luftmoståndet istället för att sätta dit en vindsnurra. Onödigt luftinsläpp, exempelvis om ventilerna råkar vara öppna trots att luften är bra inuti bilen, skulle däremot med fördel kunna utnyttjas av en vindsnurra i luftventilerna, fast då kan man återigen hellre tänka sig en automatisk reglering av luftventilerna där öppningen minskas eller ökar efter luftkvaliteten inomhus med minskat respektive ökat luftmotstånd som konsekvens.
Men betänk detta alternativ då: Vi klär hela bilens yttre hölje med väldigt små vindsnurror, ett par mm i diameter kanske (eller ännu mindre). På detta vis kommer bilens aerodynamiska kvaliteter inte påverkas avsevärt men vindsnurrorna kan ta till vara på rörelseenergin hos "luftmolekylerna" som går förlorad när dessa ändrar riktning som konsekvens av bilens imperfekta aerodynamiska form. Man kan då tänka sig en luftkanal precis under luftsnurrorna som täcker bilens yttre hölje, där luften kan ledas ut bakom bilen.
- snyggsmartosexig
- Inlägg: 281
- Anslöt: 2007-09-28
- Ort: Stockholm