Hur folk påverkas av centralstimulantia [delad tråd]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 22:22:19

kullan skrev:Det finns vetenskaplig tester som bevisar attfolk med ADHD blir lugna av Amfetamin medans en NT blir hyper. Det är nästan så att man kan göra ett självtest genom att ta Amfetamin. blir man sömnig av det har man troligen ADHD. Blir man Hyper är man NT eller har Asperger. Det går säkert att googla fram såna rapporter.

Länka då dessa vetenskapliga tester.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav kullan » 2011-08-08 22:24:02

Abbreviation skrev:
kullan skrev:Det finns vetenskaplig tester som bevisar attfolk med ADHD blir lugna av Amfetamin medans en NT blir hyper. Det är nästan så att man kan göra ett självtest genom att ta Amfetamin. blir man sömnig av det har man troligen ADHD. Blir man Hyper är man NT eller har Asperger. Det går säkert att googla fram såna rapporter.

Länka då dessa vetenskapliga tester.

Nu är jag analfabet på datorer så jag fixar inte att länka. Ja skratta du men jag har inte gått den kursen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 22:30:34

kullan skrev:Nu är jag analfabet på datorer så jag fixar inte att länka. Ja skratta du men jag har inte gått den kursen.

Skriv ner namnet på en studie du läst då. Vad som helst. Jag eftersöker som sagt en källa, inte ett påstående eller en spekulation. Det är möjligt att jag har fel men jag vill ha en källa på det. Helst flera.
Abbreviation

Inläggav Wine » 2011-08-08 22:31:45

Så här har mar0der svarat tidigare i denna tråd om medicinering:

mar0der skrev:Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade"
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Flawed » 2011-08-08 22:32:47

Abbreviation skrev:
MsTibbs skrev:Hade normala behövt bli mindre hyperaktiva, lugnare, i samma utsträckning som personer med ADHD, så borde man ha en massproduktion av Concerta. Nu är så icke fallet.

Det där har ingenting med saken att göra. Det du påstår är att ADHD-personer reagerar annorlunda på centralstimulantia än vad personer utan ADHD gör. Att personer utan ADHD inte behöver den lugnande effekten är vi överens om, så det behöver du ingen källa på. Det du påstår är att personer utan ADHD reagerar annorlunda, vilket jag ställer mig frågande till. Deras behov är vi överens om.

(På samma sätt reagerar människor likadant på bensodiazepiner men bara vissa behöver dem, människor reagerar likadant på opiater också men bara vissa behöver dem, osv.)

Jag är skeptisk till dina slutsatser.
En del blir säkerligen trötta av centralstimulantia.Vissa blir aggressiva och rastlösa av bensodiazepiner.Du generaliserar för mycket i det här fallet.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav kullan » 2011-08-08 22:56:38

Abbreviation skrev:
kullan skrev:Nu är jag analfabet på datorer så jag fixar inte att länka. Ja skratta du men jag har inte gått den kursen.

Skriv ner namnet på en studie du läst då. Vad som helst. Jag eftersöker som sagt en källa, inte ett påstående eller en spekulation. Det är möjligt att jag har fel men jag vill ha en källa på det. Helst flera.

Allstå jag skrev att det troligen gick att googla fram sådana studier. Nu har JAG inte läst nån men jag har pratat med en massa folk som JAG har stor respekt för och dessa säger det jag hänvisade till. Så du får väl googla.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 22:59:16

kullan skrev:Allstå jag skrev att det troligen gick att googla fram sådana studier. Nu har JAG inte läst nån men jag har pratat med en massa folk som JAG har stor respekt för och dessa säger det jag hänvisade till. Så du får väl googla.

Suck. Nej, jag tänker inte googla fram källor som någon annan påstår finns. Jag läser dem gärna om jag får en tydlig referens men jag tänker inte sitta och googla.
Abbreviation

Inläggav weasley » 2011-08-09 17:00:25

Först lite om vad CS är för olika preparat. Tror det finns trasiga länkar i källhänvisningarna så jag har tagit bort dem och ska försöka komma ihåg att reparera. FASS är dock ALLTID aktuell!

post266368.html#p266368
weasley skrev:Svar till sugis från en annan tråd där det här annars skulle farit rätt OT...

sugrövmanövern skrev:
weasley skrev:En liten sak jag har funderat på... Personer med ADHD får ju metamfetamin för att lättare strukturera sin vardag. Deras kropp verkar på något sätt behöva denna substans för att komma i balans. Men betyder det att de alltså inte kommer att påverkas som på bilderna: genom för tidigt åldrande utseendemässigt? Eller kommer de att göra det?

Förekommer metamfetamin som medicin?

De doser centralstimulantia man får är ju mycket lägre än vad de som knarkar tar.

Men jag blir väldigt sliten av Ritalin/Metylfenidat. Torr hy, förkylningskänsla, hjärtklappning, uttorkningssymptom, migränliknande huvudvärk. Inte mumma för kroppen direkt. Man ser betydligt äldre ut efter att ha stått på det några veckor tycker jag.

Snart ska jag prova Metamina/Dexamfetamin, inväntar licens. Ska bli intressant att se om man blir lika sliten av den.

Amfetamin, metamfetamin och dexamfetamin finns alla klassade som läkemedel, dock ej tillåtna i Sverige. (Kategori N06BA på fass.se.) I vissa fall kan man dock ansöka om licens för någon av dessa, precis som sugis skriver är det oftas Metamina (aktiv substans: dexamfetamin, det var jag som förvirrade mej i citatet ovanför) som förskrivs till personer med misstänkt/diagnosticerad ADHD.

Dexamfetamin är en av de två isomerer som är vanligast i amfetamin. Dex-amfetamin är den högervridna isomeren och den andra kallas levoamfetamin. Dex = Dextro ("höger" på latin) och Levo är alltså latin för "vänster".

Metamfetamin är väldigt farligt eftersom det innehåller en extra metylgrupp på det "vanliga" amfetaminet. Metylgruppen gör att substansen blir extra fettlöslig och samtidigt mindre känslig för nedbrytning.

Metylfenidat finns i Sverige, med ett antal olika namn. Concerta och Ritalin är väl de två mest kända. Det finns dock även Medikinet och Equasym. Skillnaden i dessa beror mest på hur de tas upp i kroppen. Jag misstänker att det är oftast därför läkarna kan skriva ut olika mediciner som innehåller samma substans, eftersom det individuella upptaget kan variera så mycket. Metylfenidat är faktiskt en avlägsen släkting till amfetamin det också.

Strattera innehåller atomoxetin. Detta är det enda läkemedel mot ADHD som inte är släkt med amfetamin på något sätt och som antagligen just därför borde vara ännu svårare än de andra medikamenten att bli beroende av. Om nu någon skulle bli det av de små doser det handlar om när man medicinerar mot ADHD.

----------------

weasley skrev:Buproprion tillhör en grupp mediciner som även den är släkt med amfetamin men då genom att det finns en ketongrupp på amfetaminmolekylen. Ketonen gör dock att amfetaminet inte alls blir lika giftigt som "vanligt" amfetamin. Buproprion är faktiskt släkt med den aktiva ingrediensen i khat, den växt som tuggas likt kokablad i Yemen. Andra varunamn på Buproprion är Zyban och Magerion.

Modafinil är då mer harmlös. Jag hittar inte så mycket om denna substans och mycket tyder på att dess verkan inte är klarlagd. Några jämförande studier mellan amfetaminliknande ämnen och modafinil har inte gjorts, men de tendenser som läkarna har kunnat skönja är att biverkningarna är färre och mindre allvarliga generellt sett.

------------------------

weasley skrev:Ja, alla amfetaminliknande preparat verkar på samma signalsubstanser (dopamin, norepinefrin) som modafinil. Däremot skiljer sej molekylerna åt ganska mycket, kemiskt sett. Modafinil har dessutom verkan inte bara på CNS (som de amfetaminliknande substanserna) utan också på vakenhetsreglerande signalämnen, bla en särskild sorts histaminer. Modafinil agerar dessutom på hypothalamus.

Vilka fysiska aktiviteter som har störst effekt på ADHD-symptom är nog ännu mer individuellt än medicineringen. Men jag vet att Michael Phelps (åtta OS-guld i simning i Peking) har medelsvår ADHD. I övrigt är jag ingen expert!

-------------------------------

weasley skrev:
alfapetsmamma skrev:Säger du norefinefrin, som de engelsktalande? Varför säger man noradrenalin i Sverige annars, vet du det? Jag har faktiskt undrat över just det ett tag.

Och så det där med histaminer... det har jag också undrat över tidigare. Hur blir ADHD-hjärnor av allergi-medicin (antihistaminer that is)? Dessutom är det ju fler med npf som är allergiska.. Vad är grejen liksom?

Mycket ospecificerade frågor, mer allmänna kluror, men om du vill orda lite på temat så blir jag glad! :)

Rackarns. Jag slog i en engelsk bok och tänkte inte på att wikipedia har en utmärkt översättningsfunktion! Ja, jag menar ju naturligtvis noradrenalin. Eftersom jag nu har letat upp den korrekta översättningen råkar jag också ha svar på frågan om varför man säger noradrenalin.

När signalsubstansernas namn skulle standardiseras ville hela världen att det skulle heta adrenalin och noradrenalin. I USA fanns det dock ett läkemedel som hette Adrenal och eftersom det var namnskyddat ville man inte ha någon förväxling däremellan och man valde att använda den grekiska formen av ordet istället för det latinska - som hela övriga världen använder. Det har dock uppstått en viss inkonsekvens misstänker jag, eftersom man ofta hör folk -säga- adrenaline i USA. Jag tänker nu på sjukhusserier som House samt nyhetssändningar etc. Dessutom heter adrenalinreceptorerna adrenoceptors

Jag känner dock inte till någon enda koppling eller icke-koppling mellan allergier, ADHD-hjärnor och antihistaminer. För att besvara de frågorna behöver vi docfrasse!

----------------------
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav weasley » 2011-08-09 17:12:36

Genom anekdotisk bevisföring för tillfället (lite för trött för att göra en rejäl djupdykning) så påstår en del av amfetaministerna att de tog just amfetamin för att de kände ett lugn av det preparatet. Många av deras bekanta blev snarare "hyper" och kunde jobba i timmar utan att känna vare sej hunger eller trötthet.

Min excellenta psykiatriker (vill inte nämna namn) berättade att en av hypoteserna kring fenomenet ADHD är att hjärnan är i ett lätt sovande tillstånd, att "vakenhetsgraden är sänkt" som hon sa. På det viset händer det sej alltså att det en person med normal vakenhetsgrad blir hyper på, det bara "väcker upp" ADHD-hjärnan.

Att ADHD ofta inbegriper koncentrationssvårigheter och/eller hyperaktivitet skulle också det kunna förklaras av den sänkta vakenhetsgraden. Om hjärnan befinner sej i ett halvsovande tillstånd (kan mätas med EEG) är det självklart att man har svårt att koncentrera sej. Hyperaktiviteten kan komma som ett försök att själv väcka upp hjärnan genom att ständigt befinna sej i rörelse.

OMM nu denna hypotes skulle kunna bekräftas så är det alltså bara personer med ADHD (jag bortser nu från övriga psykiska sjukdomar och depression!!) som får en lugnande effekt av amfetaminpreparat. Övriga befolkningen har en normal vakenhetsgrad och blir därför lite extra speedade.

Olika behandlingsformer för ADHD-symptom skrivs det om här (Attentions hemsida): http://www.attention-riks.se/roerelseve ... er-om-adhd
weasley

Inläggav weasley » 2011-08-09 17:22:42

Abbreviation skrev:
MsTibbs skrev:Hade normala behövt bli mindre hyperaktiva, lugnare, i samma utsträckning som personer med ADHD, så borde man ha en massproduktion av Concerta. Nu är så icke fallet.

Det där har ingenting med saken att göra. Det du påstår är att ADHD-personer reagerar annorlunda på centralstimulantia än vad personer utan ADHD gör. Att personer utan ADHD inte behöver den lugnande effekten är vi överens om, så det behöver du ingen källa på. Det du påstår är att personer utan ADHD reagerar annorlunda, vilket jag ställer mig frågande till. Deras behov är vi överens om.

(På samma sätt reagerar människor likadant på bensodiazepiner men bara vissa behöver dem, människor reagerar likadant på opiater också men bara vissa behöver dem, osv.)

Nja, det här är ju en tvärsäker sanning med massa modifikation. En del missbrukare får en lugnande effekt på rent amfetamin, vilket inte en "normalmissbrukare" får.

Alla reagerar inte lika på benzo heller. En del kan gå bärsärkagång (obs! utan inblandning av alkohol!), andra somnar efter en halv sobril (lite mer enligt "planerna"). Själv råkar jag mest ut för.... tja, antingen inte ett skit (Stesolid) eller så får jag bara biverkningarna (Stilnoct). Stilnoct ger mej feta hallisar trots att jag tar dem efter konstens alla regler. Men somnar gör jag inte.
Morfin, en opiat, är känd för att ha kramper som biverkning (kolla fass.se). Kramp är väldigt smärtsamt för den som råkar ut för detta preparat som ska användas mot smärta.
weasley

Inläggav Abbreviation » 2011-08-09 17:29:11

Centralstimulantia har fortfarande exakt samma effekt vid samma doser. Att man befinner sig på en annan nivå från början och därmed förflyttas till en annan nivå (en normal är vaken från början och flyttas därför upp till en högre nivå, även om själva flytten i sig är samma, medan ADHD-personen är "trött" och flyttas upp till normalnivå) innebär inte att substansen har olika effekter. Det jag vänder mig emot är alltså påståendet att centralstimulantia skulle fungera annorlunda på personer med ADHD jämfört med de utan. Att utgångspunkten och behoven är olika är inte samma sak som att preparatet har en annan effekt.

(Stilnoct är inte en bensodiazepin, de kramper som är en biverkning av morfin är inte smärtsamma eftersom det handlar om krampanfall, under vilka man förlorar medvetandet.)
Abbreviation

Inläggav Abbreviation » 2011-08-09 17:47:13

Jag misstror inte den hypotesen, jag ifrågasätter påståendet om att centralstimulantia skulle ha en annan effekt hos personer med ADHD än hos personer utan. Det finns nämligen inget belägg för det.
Abbreviation

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-09 18:18:57

Det är ju bara att kolla i FASS för att fatta att olika människor får olika reaktioner på samma preparat. Benzo som ges till människor med psykotiska inslag kan t ex leda till extrem aggression, medan det gör de flesta väldigt lugna och snälla. Kolla in kontrainidkationerna på de olika medicinerna bara, då blir det rätt tydligt att vid visa psykiska tillstånd kan man ha aversiva reaktioner mot vissa mediciner, liksom att man kan ha positiva reaktioner på substanser som är rakt negativa för andra. Jag trodde det var en självklarhet att folk inte reagerar likadant på mediciner. Framför allt verkar autistiska personer ha en större benägenhet att reagera på ovanliga sätt. För mer info om det kan man bara googla på Temple Grandin.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav weasley » 2011-08-09 18:51:44

Abbreviation skrev:(Stilnoct är inte en bensodiazepin, de kramper som är en biverkning av morfin är inte smärtsamma eftersom det handlar om krampanfall, under vilka man förlorar medvetandet.)

1) Stilnoct är inte en ren bensodiazepin; man har nämligen hängt på två extra molekyler. Jämför zolpidem
0536.gif

med diazepam
0525.gif

Zolpidem och diazepam är alltså besläktade medel.

2) Det finns de som inte alls blir medvetslösa av kramperna. Dessutom är medvetslöshetsframkallande kramper verkligen inte ett optimalt sätt att bli av med smärta på. Men jag är ju bara lekman och vet inte hur doktorerna tänker numera inför trasiga revben, svår cancer eller andra svåra smärttillstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weasley

Inläggav weasley » 2011-08-09 18:55:46

Abbreviation skrev:Jag misstror inte den hypotesen, jag ifrågasätter påståendet om att centralstimulantia skulle ha en annan effekt hos personer med ADHD än hos personer utan. Det finns nämligen inget belägg för det.

DET har du rätt i! Har jag framstått som otydlig på den punkten så dementerar jag det nu. Amfetamin verkar uppiggande på alla hjärnor, men den uppiggande effekten ser olika ut hos en person med ADHD jämfört med en person utan ADHD.

Jag tycker bara den här "vakenhetshypotesen" är extra intressant just för att jag har funderat i samma banor som andra här: hur kan ett uppåttjack få folk lugna? När jag sedan hörde om den här hypotesen tyckte jag den lät rimlig.

Vi kan ju inget veta med säkerhet, dock. Det finns ju en statistisk sannolikhet att det faktiskt ÄR så att en del har mutationer som gör att de faktiskt reagerar helt annorlunda. Det vet ffa JAG inte ett dyft om.
weasley

Inläggav mikael » 2011-08-09 18:59:16

weasley skrev:
Abbreviation skrev:(Stilnoct är inte en bensodiazepin, de kramper som är en biverkning av morfin är inte smärtsamma eftersom det handlar om krampanfall, under vilka man förlorar medvetandet.)

1) Stilnoct är inte en ren bensodiazepin; man har nämligen hängt på två extra molekyler. Jämför zolpidem
0536.gif

med diazepam
0525.gif

Zolpidem och diazepam är alltså besläktade medel.

2) Det finns de som inte alls blir medvetslösa av kramperna. Dessutom är medvetslöshetsframkallande kramper verkligen inte ett optimalt sätt att bli av med smärta på. Men jag är ju bara lekman och vet inte hur doktorerna tänker numera inför trasiga revben, svår cancer eller andra svåra smärttillstånd.

imponerande är du kemist?
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Abbreviation » 2011-08-09 19:09:28

weasley skrev:DET har du rätt i! Har jag framstått som otydlig på den punkten så dementerar jag det nu. Amfetamin verkar uppiggande på alla hjärnor, men den uppiggande effekten ser olika ut hos en person med ADHD jämfört med en person utan ADHD.

Jag tycker bara den här "vakenhetshypotesen" är extra intressant just för att jag har funderat i samma banor som andra här: hur kan ett uppåttjack få folk lugna? När jag sedan hörde om den här hypotesen tyckte jag den lät rimlig.

Vi kan ju inget veta med säkerhet, dock. Det finns ju en statistisk sannolikhet att det faktiskt ÄR så att en del har mutationer som gör att de faktiskt reagerar helt annorlunda. Det vet ffa JAG inte ett dyft om.

Ja, det är ju just detta jag försökt säga men tydligen är jag kass på att kommunicera.
Abbreviation

Inläggav weasley » 2011-08-09 19:17:15

mikael skrev:imponerande är du kemist?

Har läst en del kemi på universitetsnivå, ja. Resten är nyfikenhet... ;-D
weasley

Inläggav weasley » 2011-08-09 22:32:19

Abbreviation skrev:de kramper som är en biverkning av morfin är inte smärtsamma eftersom det handlar om krampanfall, under vilka man förlorar medvetandet

Kom på en sak. Menar du kanske det som på engelska kallas "seizure"? Sådana är mer lika epilepsi och där kan man bli medvetslös. Men det JAG har varit med om är det som är kort och gott "cramp", dvs en ofrivillig och oftast väldigt smärtsam muskelsammandragning.

Vanligast är (detta står i fass) att kramperna påverkar inre organ, magmun, gallblåsa, bukspottkörtel och då finns det inte mycket att göra än att vänta ut det onda. Ibland kan dock även skelettmuskulatur drabbas. Är det skelettmuskulaturen som drabbas kan man få lite Stesolid (enligt några läkare det mest effektiva och minst farliga muskelavslappnarna, hrmm...) och sen måste morfinet bytas ut mot ett annat preparat vars namn jag inte minns för tillfället... nån sorts morfinsubstitut är det iaf...
weasley

Inläggav Abbreviation » 2011-08-09 23:06:47

Morfinsubstitut? Hur menar du? Tramadol?

Det du pratar om brukar man bara vardagligt kalla kramp ("kramper" inom vården brukar referera till just krampanfall), du menar alltså ofrivilliga muskelkontraktioner? Ja, det kan ju vara smärtsamt.
Abbreviation

Re: Hur folk påverkas av centralstimulantia (delad tråd)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-13 9:11:57

Abbreviation skrev:

Vad gäller eventuell lugnande effekt vet jag inte, men skulle gärna se källor som berör eventuell skillnad eller utebliven sådan, eftersom jag verkligen undrar.

Vad gäller koncentrationsförmåga och uppmärksamhet har jag läst och läst och sett belägg för olika ståndpunkter (som det ju brukar vara, eftersom forskningsresultaten sällan är entydiga). Jag har läst för min egen nyfikenhets skull och tyvärr inte antecknat några källor. Jag fick dock uppfattningen att det finns ganska tydliga indikationer i den senare forskningen på att de som inte har kliniskt signifikanta uppmärksamhetsproblem sammantaget presterar sämre kognitivt med ritalin (det var ritalin jag sökte på, eftersom det är det jag äter; det var en forskningssammanställning av olika rön om hur ritalinet fungerar i hjärnan - så mycket minns jag).

En central funktion som ritalin verkar fylla är att förstärka förmågan att sålla bort intryck. De som har uppmärksamhetssvårigheter har nedsatt förmåga att sålla, tar in det "oväsentliga" lika mycket som det väsentliga. Med ritalin påverkas signalerna i hjärnan så att vissa signaler förstärks medan andra (relationellt sett eller i absoluta tal???) dämpas. Därmed avlastas personen kognitivt, och kan lättare fokusera. Men det gäller ju även att inte sålla bort för mycket - det är ju en balansgång. Jag tänker att det är lite som när man ställer in skärpan på en OH-projektor eller finjusterar styrkan på glasögonen i receptet från optikern. Starkare glasögon är inte alltid bättre - det är bara bra om glasögonen var för svaga innan. Och alla som tampats med en OH-projektor vet väl vilket litet spann det är som faktiskt gör texteländet läsligt.

Detta med reservation för att jag är amatör på området. Jag är intresserad av att läsa den här typen av forskning och har genom mitt yrke vana vid att läsa forskning, men området skiljer sig så mycket från mitt eget att jag famlar när jag försöker förstå.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Kimmelie » 2011-08-13 9:52:50

Jag blev aldrig speedad av missbrukardoser amfetamin. Jag blir mer autistisk av det, och försjunker mer i mig själv. Jag hade den här diskussionen en gång med en person som har ADHD men inte AS, och han sa att han blev speedad av höga doser amfetamin. Det verkar mao. ha mer med autism än ADHD att göra att jag inte blev speedad av det.

Det är ju vanligt att de som har autism reagerar annorlunda på många mediciner/droger. Jag blev heller inte medvetslös när jag råkade ta överdos på heroin 2 ggr... Låg klarvaken hela natten, outhärdligt illamående, men jag dog inte av det...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-13 10:45:56

Abbreviation skrev:Att man befinner sig på en annan nivå från början och därmed förflyttas till en annan nivå (en normal är vaken från början och flyttas därför upp till en högre nivå, även om själva flytten i sig är samma, medan ADHD-personen är "trött" och flyttas upp till normalnivå) innebär inte att substansen har olika effekter.

Aha. När du skriver så här, Abbreviation, förstår jag vad du menar. Innan gjorde jag inte det. Tack för förtydligandet! Kanske handlar en hel del om de olika tolkningar som florerar bland amatörer om att man tolkat "effekt" på ett annat sätt än vad som avsågs i forskningen. I så fall är det ju väldigt viktigt att se till att det framgår att betydelsen av effekt är en annan än vad de tror. Bra att detta kom fram här, genom att ni diskuterade sinsemellan, Abbreviation och Weasley.

Jag tror nämligen att det finns risk att "fel" personer skaffar sig ritalin för att de tror att de får "samma effekt" (som dem som fått medicinen på recept) i den bemärkelsen att även de kommer att kunna prestera bättre.

Och i själva verket betyder "samma effekt" kanske för dem att de kommer att prestera sämre, eftersom de då flyttas till en annan nivå där balansen blir skev. Om det nu är så det fungerar. Vilket jag fortfarande gärna skulle vilja veta.

(Jag ber att få reservera mig att nu när jag kommenterar inlägg så har jag bara hunnit läsa fram till det inlägget jag kommenterar, inte dem som tillkommit efter det. Jag har nämligen min son nu, och han vill gärna ha min uppmärksamhet titt som tätt. Därför svarar jag snabbt för att inte tappa tråden i mitt eget tänkande. Om det innebär att jag säger något som någon annan redan har sagt så ber jag om ursäkt.)
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Återgå till Aspergare och vården

Logga in