Hur folk påverkas av centralstimulantia [delad tråd]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur folk påverkas av centralstimulantia [delad tråd]

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 17:38:22

Abbreviation skrev:Det är ju helt bisarrt med tanke på att låg dos amfetaminpreparat har samma effekt på människor utan ADHD, som på de som har ADHD.

Inte vad jag hört. Concerta eller låg amfetamindos lugnar ju folk med ADHD medan det speedar folk utan?

mnordgren:

Utbruten diskussion från den här tråden:

om-npf-diagnoser-och-deras-tillampning-delad-trad-t21936-624.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-08 17:44:00

MsTibbs skrev:
Abbreviation skrev:Det är ju helt bisarrt med tanke på att låg dos amfetaminpreparat har samma effekt på människor utan ADHD, som på de som har ADHD.

Inte vad jag hört. Concerta eller låg amfetamindos lugnar ju folk med ADHD medan det speedar folk utan?

Det är vad jag hört också. Koncentrationen blir bättre för många, men lugnet infinner sig för dem som har ADHD. Och normala människor kan vara vakna väldigt länge på CS. Själv sover jag bättre än jag någonsin gjort.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 18:00:55

Små doser amfetaminpreparat ökar koncentrationen och lugnar alla människor. Speedad blir man inte av medicinska doser.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Re: Om NPF-diagnoser och dess tillämpning (delad tråd)

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 18:44:55

Abbreviation skrev:Små doser amfetaminpreparat ökar koncentrationen och lugnar alla människor. Speedad blir man inte av medicinska doser.

Nej, men ADHD-folk blir lugna på doser andra blir uppåt av.
MsTibbs

Inläggav slackern » 2011-08-08 18:53:53

MsTibbs skrev:
Abbreviation skrev:Små doser amfetaminpreparat ökar koncentrationen och lugnar alla människor. Speedad blir man inte av medicinska doser.

Inte helt sant jag blev väldigt uppvarvad utav metylfendidat i medicinska doser. Och om man läser i FASS står det att man kan bli hyperaktiv som biverkning. Men sen jag bytte till Metamina som innehåller dexamfettamin har jag blivit kolugn.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 18:58:01

slackern skrev:
MsTibbs skrev:

Inte helt sant jag blev väldigt uppvarvad utav metylfendidat i medicinska doser. Och om man läser i FASS står det att man kan bli hyperaktiv som biverkning. Men sen jag bytte till Metamina som innehåller dexamfettamin har jag blivit kolugn.

Tror du skulle svara till Abbrevation? Jag blev uppåt första gången jag tog Concerta i medicinsk dos, men det blir jag inte längre.
MsTibbs

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 19:44:57

Det har jag också läst.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 19:52:35

MsTibbs skrev:Nej, men ADHD-folk blir lugna på doser andra blir uppåt av.

Har du tagit en missbruksdos amfetamin någon gång? Det är mycket högre doser än de medicinska och väldigt få människor blir lugna av dessa doser, inte ens människor med allvarlig ADHD. Amfetaminpreparat i låga doser verkar lugnande för alla, amfetaminpreparat i höga doser verkar uppiggande för alla. Den där lugnande effekten är dock inte en effekt som personer utan ADHD behöver.
Abbreviation

Inläggav kullan » 2011-08-08 20:04:10

Abbreviation skrev:Amfetaminpreparat i låga doser verkar lugnande för alla,

Nä där har du fel. Jag med Asperger skulle bli hyper även på mycket små doser.

Det skulle inte alls gå.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 20:31:38

Abbreviation skrev:

Har du tagit en missbruksdos amfetamin någon gång? Det är mycket högre doser än de medicinska och väldigt få människor blir lugna av dessa doser, inte ens människor med allvarlig ADHD. Amfetaminpreparat i låga doser verkar lugnande för alla, amfetaminpreparat i höga doser verkar uppiggande för alla. Den där lugnande effekten är dock inte en effekt som personer utan ADHD behöver.

Har jag sagt nått annat? Det finns grader av lugn och grader av uppåt. ADHD-personer blir lugna på upp till högre doser än normala. Som flera med mig redan skrivit.
MsTibbs

Inläggav slackern » 2011-08-08 20:40:36

MsTibbs skrev:
Abbreviation skrev:

Har jag sagt nått annat? Det finns grader av lugn och grader av uppåt. ADHD-personer blir lugna på upp till högre doser än normala. Som flera med mig redan skrivit.

Nej jag blev uppvarvad utav metylfendidat som jag redan har skrivit i medicinska doser. Sen om det var ångest eller hyperaktivitet har jag inte den blekaste om. Bägge står med som biverkningar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-08 20:42:05

Ångest är, vad jag förstått, en inte helt ovanlig biverkning av att ta ADHD-medicin när man inte har ADHD.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Wine » 2011-08-08 20:44:17

Angelic Fruitcake skrev:Ångest är, vad jag förstått, en inte helt ovanlig biverkning av att ta ADHD-medicin när man inte har ADHD.

Ja jag har läst att man kan få ångest av ADHD-medicin om man har borderline t.ex. Man kan vara feldiagnostiserad med ADHD.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 21:03:34

kullan skrev:
Abbreviation skrev:Amfetaminpreparat i låga doser verkar lugnande för alla,

Nä där har du fel. Jag med Asperger skulle bli hyper även på mycket små doser.

Det skulle inte alls gå.

Har du testat? Om inte, hur sjutton vet du då? Du bara antar? Herregud.

MsTibbs skrev:Har jag sagt nått annat? Det finns grader av lugn och grader av uppåt. ADHD-personer blir lugna på upp till högre doser än normala. Som flera med mig redan skrivit.

Källa på det, tack.
Abbreviation

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 21:12:48

Abbreviation skrev:
MsTibbs skrev:Har jag sagt nått annat? Det finns grader av lugn och grader av uppåt. ADHD-personer blir lugna på upp till högre doser än normala. Som flera med mig redan skrivit.

Källa på det, tack.

Källa på motsatsen, tack.
MsTibbs

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:18:57

Det här vill vi nog ha en så kallad källa på?
Dessutom så reagerar inte alla med ADHD positivt på Centralstimulantia. Att kalla metylfenidat ett amfetamin preparat är inte korrekt.
Refererar du enbart till preparat som faktiskt är amfetaminpreparat?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav kullan » 2011-08-08 21:26:47

Abbreviation skrev:Har du testat? Om inte, hur sjutton vet du då? Du bara antar? Herregud.

Jag har pratat med folk som har samma diagnos som jag och hört dom beskriva hur dom blev. Det räcker för att fatta att vi med asperger ska på inga vilkor få i oss nåt som påminner om amfetamin. Ja jag vill då inte prova. Jag är rastlös nog.
kullan

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 21:29:40

MsTibbs skrev:Källa på motsatsen, tack.

Du vill alltså ha en källa på hur centralstimulantia fungerar? (Ursäkta användandet av ordet "amfetaminpreparat", jag kom inte på rätt ord.) Bevisbördan ligger på dig, eftersom du hävdar en skillnad. Bevisbördan ligger alltid på den som hävdar förekomsten av någonting (som här, en skillnad på hur ADHD-personer och personer utan ADHD reagerar på centralstimulantia). Det enda jag hävdar är att centralstimulantia verkar lugnande i låga doser och uppiggande i högre doser. Det är du som hävdar en skillnad, bevisbördan ligger hos dig. (Om du inte faktiskt ber mig om en källa på att centralstimulantia verkar på olika sätt beroende på dos, det kan jag väl ta fram åt dig, men jag tror inte att det är det du menar.)
Abbreviation

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:39:46

Abbreviation skrev:

Du vill alltså ha en källa på hur centralstimulantia fungerar? (Ursäkta användandet av ordet "amfetaminpreparat", jag kom inte på rätt ord.) Bevisbördan ligger på dig, eftersom du hävdar en skillnad. Bevisbördan ligger alltid på den som hävdar förekomsten av någonting (som här, en skillnad på hur ADHD-personer och personer utan ADHD reagerar på centralstimulantia). Det enda jag hävdar är att centralstimulantia verkar lugnande i låga doser och uppiggande i högre doser. Det är du som hävdar en skillnad, bevisbördan ligger hos dig. (Om du inte faktiskt ber mig om en källa på att centralstimulantia verkar på olika sätt beroende på dos, det kan jag väl ta fram åt dig, men jag tror inte att det är det du menar.)

Amfetamin är olagligt.
De flesta människor har begränsade erfarenheter inom området.
Flawed
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2011-08-08 21:59:23

Abbreviation skrev:

Hade normala behövt bli mindre hyperaktiva, lugnare, i samma utsträckning som personer med ADHD, så borde man ha en massproduktion av Concerta. Nu är så icke fallet.
MsTibbs

Inläggav Flawed » 2011-08-08 22:03:25

Det skulle också vara väldigt populärt och efterfrågan på svarta marknaden skulle vara stor.
Så verkar inte vara fallet.Om man läser vad missbrukare skriver på internet när de inte har någon egendomlig agenda,så verkar de flesta anse att Metylfenidat är allmänt obehagligt.
Flawed
Inaktiv

Inläggav kullan » 2011-08-08 22:06:19

Om NT-personer var överaktiva så var dom väl inte NT? :roll:
kullan

Inläggav Abbreviation » 2011-08-08 22:16:11

MsTibbs skrev:Hade normala behövt bli mindre hyperaktiva, lugnare, i samma utsträckning som personer med ADHD, så borde man ha en massproduktion av Concerta. Nu är så icke fallet.

Det där har ingenting med saken att göra. Det du påstår är att ADHD-personer reagerar annorlunda på centralstimulantia än vad personer utan ADHD gör. Att personer utan ADHD inte behöver den lugnande effekten är vi överens om, så det behöver du ingen källa på. Det du påstår är att personer utan ADHD reagerar annorlunda, vilket jag ställer mig frågande till. Deras behov är vi överens om.

(På samma sätt reagerar människor likadant på bensodiazepiner men bara vissa behöver dem, människor reagerar likadant på opiater också men bara vissa behöver dem, osv.)
Abbreviation

Inläggav kullan » 2011-08-08 22:21:23

Det finns vetenskaplig tester som bevisar att folk med ADHD blir lugna av Amfetamin medans en NT blir hyper. Det är nästan så att man kan göra ett självtest genom att ta Amfetamin. blir man sömnig av det har man troligen ADHD. Blir man Hyper är man NT eller har Asperger. Det går säkert att googla fram såna rapporter.
kullan

Återgå till Aspergare och vården

Logga in