Skol- och universitetsarbeten om AS
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Skol- och universitetsarbeten om AS
Emellanåt kommer det människor hit som med de bästa av intentioner vill göra någon undersökning eller uppsats om AS i sin utbildning.
Idén att människor i sin utbildning kan få en ökad förståelse för AS tycker jag är mycket bra. Tänk om fler nyutexaminerade arbetsterapeuter, pedagoger, sociologer, läkare, sjukgymnaster, personalvetare med flera hade kunskap om AS redan när de påbörjar sitt yrkesliv!
När de kommer hit har de ofta någon typ av förförståelse om AS. Det är lysande. De har också någon typ av ide vad de vill undersöka och hur. Ibland är det bra, men ibland kan de skjuta bredvid målet.
Jag funderar på om vi inte skulle kunna utnyttja detta bättre, till gagn för alla inblandade.
Om vi kunde fundera igenom vilka områden, yrkeskategorier, frågeställningar med mera som vi anser är viktiga så kan vi kanske styra dessa arbetens inriktning. Då uppnås en ökad kunskapsmängd på just de områden vi anser är viktiga.
Samtidigt får de studerande hjälp att styra sitt arbete till områden som är meningsfulla. Att skapa en vettig frågeställning för ett akademiskt arbete är inte trivialt. Och hur många gånger är det intressant att besvara likartade frågor om hur vi uppfattade vår skolgång? Hur mycket fördjupas det totala kunslkapsläget av detta?
En idebank med uppslag för undersökningar och uppsatser skulle kunna vara bra för alla inblandade.
Nu menar jag inte att vi skall styra över de akademiska resultaten. Vi borde kunna påverka vilka frågor om undersöks, och så får den akademiska gången styra över vilka resultat detta ger. Borde det inte ligga i allas intresse att det som undersöks är områden där det finns viktiga frågor att ställa, och att dessa frågor aktualiseras hos yrkesgrupper som kan tänkas behöva dessa kunskaper?
Är iden bra eller dålig?
Hur borde den genomföras? (om den borde gnomföras alls...)
Idén att människor i sin utbildning kan få en ökad förståelse för AS tycker jag är mycket bra. Tänk om fler nyutexaminerade arbetsterapeuter, pedagoger, sociologer, läkare, sjukgymnaster, personalvetare med flera hade kunskap om AS redan när de påbörjar sitt yrkesliv!
När de kommer hit har de ofta någon typ av förförståelse om AS. Det är lysande. De har också någon typ av ide vad de vill undersöka och hur. Ibland är det bra, men ibland kan de skjuta bredvid målet.
Jag funderar på om vi inte skulle kunna utnyttja detta bättre, till gagn för alla inblandade.
Om vi kunde fundera igenom vilka områden, yrkeskategorier, frågeställningar med mera som vi anser är viktiga så kan vi kanske styra dessa arbetens inriktning. Då uppnås en ökad kunskapsmängd på just de områden vi anser är viktiga.
Samtidigt får de studerande hjälp att styra sitt arbete till områden som är meningsfulla. Att skapa en vettig frågeställning för ett akademiskt arbete är inte trivialt. Och hur många gånger är det intressant att besvara likartade frågor om hur vi uppfattade vår skolgång? Hur mycket fördjupas det totala kunslkapsläget av detta?
En idebank med uppslag för undersökningar och uppsatser skulle kunna vara bra för alla inblandade.
Nu menar jag inte att vi skall styra över de akademiska resultaten. Vi borde kunna påverka vilka frågor om undersöks, och så får den akademiska gången styra över vilka resultat detta ger. Borde det inte ligga i allas intresse att det som undersöks är områden där det finns viktiga frågor att ställa, och att dessa frågor aktualiseras hos yrkesgrupper som kan tänkas behöva dessa kunskaper?
Är iden bra eller dålig?
Hur borde den genomföras? (om den borde gnomföras alls...)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Kanske en särskild avdelning med Kvasir och pH som moderatorer.
Det är ju litet knepigt för de som kommer och vill ha hjälp med projektarbeten (gymnasiet) eller uppsatser (högskola/universitet) att hitta andra med samma eller likartade problem. Då skulle de kunna se vad andra arbetar med. Och man skulle kunna stoppa in hjälp och information och sånt.
Bara en tanke.
Det är ju litet knepigt för de som kommer och vill ha hjälp med projektarbeten (gymnasiet) eller uppsatser (högskola/universitet) att hitta andra med samma eller likartade problem. Då skulle de kunna se vad andra arbetar med. Och man skulle kunna stoppa in hjälp och information och sånt.
Bara en tanke.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Om man funderar vidare kan man ju exempelvis titta på några ämnen som varit på tapeten här på forumet nýligen. Att ett ämne får många inlägg eller återkommer torde kunna vara en indikator på att vi tycker att det är intressant.
Socialtjänsten (Socialbidrag, LVU, mm) är ett exempel.
Vilken hjälp anser sig personer med AS behöva?
Vilka insatser får de?
På vilka grunder?
Bra frågor att utgå ifrån för blivande sociologer, socionomer och jurister (familjerätt eller förvaltningsrätt).
Förhållanden, sex, sexualitet, kontaktetablering och parbildning kan vara ett annat exempel.
Skulle kunna lämpa sig för psykologer, sociologer och antroprologer att utgå ifrån.
Ett annat exempel skulle kunna vara skola.
Specialpedagogik, resurser eller särskola?
Inklusion eller integrering?
Vem bär ansvaret för att elevens rättigheter tillvaratas?
Mobbninng och diskriminering?
Lämpligt för exempelvis pedagoger och arbetsterapeuter.
Skolgymnastik och AS vore kanske lämpligt för blivande gymnastiklärare?
Diagnosens för och nackdelar
Sen eller tidig diagnos?
Fördelar och risker?
Rättigheter och skyldigheter?
Stigma eller förklaringsmodell?
Avvikelse, fel eller annorlunda sätt att vara normal?
Lämpligt ur en mängd akademiska perspektiv, inte enbart inom humaniora.
Min tanke är att vi borde kunna ge uppslag och uppmuntra människor att söka kunskap i de riktningar som intresserar oss. Om man nu kan tala om ett oss som kollektiv...
Socialtjänsten (Socialbidrag, LVU, mm) är ett exempel.
Vilken hjälp anser sig personer med AS behöva?
Vilka insatser får de?
På vilka grunder?
Bra frågor att utgå ifrån för blivande sociologer, socionomer och jurister (familjerätt eller förvaltningsrätt).
Förhållanden, sex, sexualitet, kontaktetablering och parbildning kan vara ett annat exempel.
Skulle kunna lämpa sig för psykologer, sociologer och antroprologer att utgå ifrån.
Ett annat exempel skulle kunna vara skola.
Specialpedagogik, resurser eller särskola?
Inklusion eller integrering?
Vem bär ansvaret för att elevens rättigheter tillvaratas?
Mobbninng och diskriminering?
Lämpligt för exempelvis pedagoger och arbetsterapeuter.
Skolgymnastik och AS vore kanske lämpligt för blivande gymnastiklärare?
Diagnosens för och nackdelar
Sen eller tidig diagnos?
Fördelar och risker?
Rättigheter och skyldigheter?
Stigma eller förklaringsmodell?
Avvikelse, fel eller annorlunda sätt att vara normal?
Lämpligt ur en mängd akademiska perspektiv, inte enbart inom humaniora.
Min tanke är att vi borde kunna ge uppslag och uppmuntra människor att söka kunskap i de riktningar som intresserar oss. Om man nu kan tala om ett oss som kollektiv...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Mycket bra idé!
Som Weasley skrev, har även jag litet svårt med konkreta uppslag bara.
Men det verkar det ju finnas andra som har (konkreta uppslag alltså)...
Ett litet jag inte såg härovan kan väl vara att ha med en förteckning över redan gjorda arbeten, så att elever/forskare lättare kan botanisera och bygga på istället för att dubblera varandra.
Som Weasley skrev, har även jag litet svårt med konkreta uppslag bara.
Men det verkar det ju finnas andra som har (konkreta uppslag alltså)...
Ett litet jag inte såg härovan kan väl vara att ha med en förteckning över redan gjorda arbeten, så att elever/forskare lättare kan botanisera och bygga på istället för att dubblera varandra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Mitt förra inlägg var menat som ett exempel på hur frågor skulle kunna identifieras och presenteras. Det var altså inte så genomtänkta som rena förslag betraktat...
Men jag anser att detta är viktigt av flera skäl.
För det första så är det en ganska viktig signal om att vi inte är några offer som tacksamt låger oss beforskas och tas om hand, utan att vi är delaktiga och strävar efter ett aktivt och inkluderande medborgarskap där vi anser oss medansvariga för våra liv och villkor.
För det andra är det ganska stor skilnad på perspektiv i hur en lärare, socialarbetare eller för den delen förälder uppfattar vad som är viktigt, relevant eller problematiskt i en situation jämfört med hur en person med AS i relationens andra ände uppfattar samma situation. Agendan bör då givetvis sättas av alla inblandade parter och frågeställningen bör inte ständigt utgå ifrån perspektivet hos personer som möter människor med AS, utan även från perspektivet hos människor som själva har AS.
För det tredje och fjärde har jag inte formulerat än, men jag bör nog lugna mig, för annars riskerar jag att bli politisk kring detta...
Men jag anser att detta är viktigt av flera skäl.
För det första så är det en ganska viktig signal om att vi inte är några offer som tacksamt låger oss beforskas och tas om hand, utan att vi är delaktiga och strävar efter ett aktivt och inkluderande medborgarskap där vi anser oss medansvariga för våra liv och villkor.
För det andra är det ganska stor skilnad på perspektiv i hur en lärare, socialarbetare eller för den delen förälder uppfattar vad som är viktigt, relevant eller problematiskt i en situation jämfört med hur en person med AS i relationens andra ände uppfattar samma situation. Agendan bör då givetvis sättas av alla inblandade parter och frågeställningen bör inte ständigt utgå ifrån perspektivet hos personer som möter människor med AS, utan även från perspektivet hos människor som själva har AS.
För det tredje och fjärde har jag inte formulerat än, men jag bör nog lugna mig, för annars riskerar jag att bli politisk kring detta...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
pH
Dina två första punkter är mycket viktiga, lovande och rimligen fruktbara!
Kanske inte så farligt att vara "politisk" i ett andra inlägg och en andra kapacitet?
Vi rör oss ju alla mellan olika roller (personor, vad man nu vill kalla dem). I liv och forum. Det kan man väl behöva markera där de kommer nära varandra, men annars brukar väl de flesta kunna utläsa vad man säger som privatperson, samhällsmedlem, fackperson, akademiker... ?
Dina två första punkter är mycket viktiga, lovande och rimligen fruktbara!
Kanske inte så farligt att vara "politisk" i ett andra inlägg och en andra kapacitet?
Vi rör oss ju alla mellan olika roller (personor, vad man nu vill kalla dem). I liv och forum. Det kan man väl behöva markera där de kommer nära varandra, men annars brukar väl de flesta kunna utläsa vad man säger som privatperson, samhällsmedlem, fackperson, akademiker... ?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
pH
Jag tycker du har mycket rätt i det du skriver!
Frågan är hur man ska genomföra det på forumet. Ska vi ha en specialavdelning (som i ett nytt underforum)? Det vore den enklaste lösningen på de "logistiska" problemen. Där skulle man kunna samla alla trådar som har med uppsatser och konkret forskning att göra.
--------------------------
EDIT: pH, du får jättegärna bli politisk!
Jag tycker du har mycket rätt i det du skriver!
Frågan är hur man ska genomföra det på forumet. Ska vi ha en specialavdelning (som i ett nytt underforum)? Det vore den enklaste lösningen på de "logistiska" problemen. Där skulle man kunna samla alla trådar som har med uppsatser och konkret forskning att göra.
--------------------------
EDIT: pH, du får jättegärna bli politisk!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Det finns ju ett embryo till det pH pratar om i Allt om Asperger. Avdelningen med NPF-definitioner. Det låter ju som om du (pH) tänker dig en fakta-bank, ungefär. Nån sorts info sida. Ingers sida är ju också en ansats åt det hållet. Men om det skall bli nåt så måste nåra hålla i det. Annars blir det väl som vanligt osannolikt mycket snack och osannolikt litet verkstad.
[Skammens rodnad, jag erkänner mig medskyldig]
Men som pH antyder så innebär det att säga och stå för uttalanden som är kontroversiella. Ibland litet grann kontroversiella. Och ibland nästan/faktiskt avgörande existentiella frågor. Och det är ju politiskt. Då har man ett "manifest om Asperger/NPF" och det är ju också kontroversiellt. Men varför backa för det kontroversiella. Varför inte stå för det obekväma (om man nu tycker nåt obekvämt).
I vilket fall behövs det redaktörer.
[Skammens rodnad, jag erkänner mig medskyldig]
Men som pH antyder så innebär det att säga och stå för uttalanden som är kontroversiella. Ibland litet grann kontroversiella. Och ibland nästan/faktiskt avgörande existentiella frågor. Och det är ju politiskt. Då har man ett "manifest om Asperger/NPF" och det är ju också kontroversiellt. Men varför backa för det kontroversiella. Varför inte stå för det obekväma (om man nu tycker nåt obekvämt).
I vilket fall behövs det redaktörer.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Om man funderar vidare kan man ju exempelvis titta på några ämnen som varit på tapeten här på forumet nýligen. Att ett ämne får många inlägg eller återkommer torde kunna vara en indikator på att vi tycker att det är intressant.
Socialtjänsten (Socialbidrag, LVU, mm) är ett exempel.
Vilken hjälp anser sig personer med AS behöva?
Vilka insatser får de?
På vilka grunder?
Bra frågor att utgå ifrån för blivande sociologer, socionomer och jurister (familjerätt eller förvaltningsrätt).
Förhållanden, sex, sexualitet, kontaktetablering och parbildning kan vara ett annat exempel.
Skulle kunna lämpa sig för psykologer, sociologer och antroprologer att utgå ifrån.
Ett annat exempel skulle kunna vara skola.
Specialpedagogik, resurser eller särskola?
Inklusion eller integrering?
Vem bär ansvaret för att elevens rättigheter tillvaratas?
Mobbninng och diskriminering?
Lämpligt för exempelvis pedagoger och arbetsterapeuter.
Skolgymnastik och AS vore kanske lämpligt för blivande gymnastiklärare?
Diagnosens för och nackdelar
Sen eller tidig diagnos?
Fördelar och risker?
Rättigheter och skyldigheter?
Stigma eller förklaringsmodell?
Avvikelse, fel eller annorlunda sätt att vara normal?
Lämpligt ur en mängd akademiska perspektiv, inte enbart inom humaniora.
Min tanke är att vi borde kunna ge uppslag och uppmuntra människor att söka kunskap i de riktningar som intresserar oss. Om man nu kan tala om ett oss som kollektiv...
Jag tycker du verkar ha många uppslag här. Det enda som fattas är arbetslivet:
- Vanligt arbete, lönebidrag el daglig verksamhet?
- Vad krävs för att vanligt arbete ska funka? Från arbetsgivarna, arbetsförmedlingen och personerna med AS?
- Ses personer med AS som en tillgång el enbart en belastning?
Lämpligt för personer som ska jobba med AF, politiker och blivande personalvetare och personalchefer
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Problemet är att de all som ställer frågorna inte behöver veta exakt samma därav ställe de lite olika frågor, men igenomsnitt ganska likt. De ställer dem utifrån vad deras nisch är. Så färdiga "mallar" tror jag inte funkar fullt ut även om tanken är god.
Jag ställer gärna upp o. svarar på de som de vill veta, men först efter att jag fått veta syftet & vem/vilka som ska läsa det färdiga arbetet o. mitt krav är att vara anonym i svar + resultat.
Att kunskap sprids är superviktigt, fast det antar jag att ni andra oxå tycker.
Jag ställer gärna upp o. svarar på de som de vill veta, men först efter att jag fått veta syftet & vem/vilka som ska läsa det färdiga arbetet o. mitt krav är att vara anonym i svar + resultat.
Att kunskap sprids är superviktigt, fast det antar jag att ni andra oxå tycker.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Ja, sommar, så sant som det är sagt. Många som skickar in listor på frågor vet inte vad de vill veta. Och inte riktigt vad syftet är. Därför kanske man skulle ha nån eller nåra som kan hjälpa till att tex formulera frågor
Nån sorts hjälp-byrå.
Ett problem är ju just detta att Asperger trots allt är okänt för de flesta.
Och att det finns saker om AS som är kontroversiella.
Och att inte ens vi här är riktigt överens om allt.
Och stora skillnader på hur AS yttrar sig.
Och vilka problem som AS ger.
Enns massa saker är litet diffusa. För att inte tala om att de är svåra att formulera.
Givet detta så är det inte konstigt att de flesta som vill skriva uppsatser/projektarbeten inte har tillräcklig koll. Observera också att deras handledare inte heller har tillräcklig koll. Här finns mycket att fundera på.
Nån sorts hjälp-byrå.
Ett problem är ju just detta att Asperger trots allt är okänt för de flesta.
Och att det finns saker om AS som är kontroversiella.
Och att inte ens vi här är riktigt överens om allt.
Och stora skillnader på hur AS yttrar sig.
Och vilka problem som AS ger.
Enns massa saker är litet diffusa. För att inte tala om att de är svåra att formulera.
Givet detta så är det inte konstigt att de flesta som vill skriva uppsatser/projektarbeten inte har tillräcklig koll. Observera också att deras handledare inte heller har tillräcklig koll. Här finns mycket att fundera på.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Ja, sommar, så sant som det är sagt. Många som skickar in listor på frågor vet inte vad de vill veta. Och inte riktigt vad syftet är. Därför kanske man skulle ha nån eller nåra som kan hjälpa till att tex formulera frågor
Nån sorts hjälp-byrå.
Ett problem är ju just detta att Asperger trots allt är okänt för de flesta.
Och att det finns saker om AS som är kontroversiella.
Och att inte ens vi här är riktigt överens om allt.
Och stora skillnader på hur AS yttrar sig.
Och vilka problem som AS ger.
Enns massa saker är litet diffusa. För att inte tala om att de är svåra att formulera.
Givet detta så är det inte konstigt att de flesta som vill skriva uppsatser/projektarbeten inte har tillräcklig koll. Observera också att deras handledare inte heller har tillräcklig koll. Här finns mycket att fundera på.
Där har du en poäng! En "hjälpbyrå" hade inte varit fel att för att rycka in då det behövs för okunskapen finns tyvärr även bland de som gör arbeten tyvärr. En av de viktiga sakerna är att vi oxå är individer liksom alla andra. Men, jag tror inte på färdiga frågor/"mallar".
Det positiva är hittat hit, att de har viljan och att kunskap sprids, men visst det gäller att RÄTT kunskap sprids. Men jag tycker frågorna som kommit hitta i många fall varit ok. o. många har haft ett syfte men glömt ange det. mariehansjons tex. var mkt. bra! Men, några magplask har tyvärr oxå figurerat.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:59:37, redigerad totalt 1 gång.
En till fördel med att ha en informationsbank är ju just den enorma (helt enkelt fullt ut mänskliga) spännvidden mellan oss, mot bakgrund att de utanför varken vet om den eller spontant förstår sådant (man tror alltid att folk ur en annan grupp är mer lika varandra än vad de är; och för en grupp som vår förvärras det av "sjukdoms"- och "störnings"- stämpeln).
Att en intervjuare skulle få svar som är representativa eller hyggligt heltäckande för en sådan spännvidd från bara ett forum, rakt av, är helt enkelt mer än vad man kan begära. Ingen av dem jag har sett under min tid här har fått det, vad jag har kunnat se i deras trådar.
Att en intervjuare skulle få svar som är representativa eller hyggligt heltäckande för en sådan spännvidd från bara ett forum, rakt av, är helt enkelt mer än vad man kan begära. Ingen av dem jag har sett under min tid här har fått det, vad jag har kunnat se i deras trådar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Som jag tolkar det börjar denna tråd nu handla om två saker
Faktabank
Ämnesbank
Fakta rörande "hur vi är" kan nog vara svårt att få till allsidigt på denna sida. Bara en sådan sak som att vissa med AS nog inte hänger här gör att vi inte blir representativa. De som ogillar datorer eller har symptom som gör att de inte läser skärm, eller har svåra koncentrationsproblem eller dyslexi som tilläggsproblem kanske inte söker sig till ett nätforum. Kanske täcks detta också bättre av faktaböcker, hemsidor, bloggar och självbiografier? Iden med faktabank är troligen mycket bra, men jag har inte fantasi nog för att tänka ut vilka fakta som borde samlas och hur de borde spridas.
Det jag främst tänkte mig var en ämnesbank. Att föreslå frågeställningar, vad undrar vi, vilka ämnen vill vi ha svar inom, vilka ämnen vill vi att yrkesverksamma är kunniga inom? Att vi föreslår frågorna och låter dem komma med svaren så som de uppfattar dem.
Jag ser utbildningar som en stor resurs för att både fördjupa kunskapsläget och förändra attitiyder. Det måste ju vara lättare att förändra en människas inställning när den är öppen för ny kunskap, så som många är under sin utbildning, jämfört med att försöka kliva in hos "gamla hundar" i organisationer och myndigheter och försöka få dem att tänka om.
Om en student fördjupar sig i AS i någon kurs kommer de att få en bättre förståelse för fenomenet. Deras lärare och handledare kommer att få mer kunskap som de sedan tar med sig in i vidare undervisning. Studentens klasskamrater kommer i kontakt med denna kunskap genom redovisningar och examinationer. Denna kunskap tar studenterna med sig ut i yrkeslivet in i de organisationer de arbetar i och deras kollegor möter den. Några av studenterna kanske går vidare till forskning.
Jag svarar gärna på frågor från studenter om jag kan bidra till detta!
Men ännu hellre tar jag hjälp av ivriga, ambitiösa, begåvade studenter att söka svar på de frågor jag undrar. Att vilja skriva om AS är ju bara ett första steg. Att veta veta vilka frågor att skriva om är nästa steg. Här kan vi hjälpa studenterna att ställa frågor som är viktiga. Studenterna kan hjälpa oss att söka svar. Det är en situation som är till gagn för alla inblandade!
Men detta kanske mer är en uppgift för brukarorganisationer än för ett forum? Detta vet jag inte. Jag är dålig på organisationer. Jag upplever att det så lätt blir politik och sociala spel och inte ett agerande som är mest till nytta för det gemensamma fokusområdet. Jag blir ledsen i föreningar.
Men min tanke (som inte är färdigformulerad till enn åsikt ännu) var att det borde kunna gå att samla frågor som uppfattas som intressanta av människor med AS och samtidigt lämpar sig för akademisk bearbetning av något slag. Dessa frågor skulle kunna erbjudas dem som söker upp oss och vill göra en fördjupning om AS.
Kanske borde man även kunna vara mer offensiv och söka upp läroanstalter och erbjuda dem frågorna direkt, medan de fortfarande sysslar med ett öppet trevande efter frågor?
Men, som sagt, jag har inte tänkt färdigt. Därför är de så spännande att få era tankar och åsikter kring detta!
Och detta uppfattar jag som en arena där jag kan bli mycket politisk. Inget fel i det direkt. Politik är bra om man vill åstadkomma förändring. Men i mig bor även en liten rättshaverist som vill komma fram om den får för mycket politisk näring. Denna lilla rättshaverist är inte särskilt konstruktiv, och får mig inte att må särskilt bra eller gilla mig själv särskilt mycket. Så jag håller den gärna i koppel...
Faktabank
Ämnesbank
Fakta rörande "hur vi är" kan nog vara svårt att få till allsidigt på denna sida. Bara en sådan sak som att vissa med AS nog inte hänger här gör att vi inte blir representativa. De som ogillar datorer eller har symptom som gör att de inte läser skärm, eller har svåra koncentrationsproblem eller dyslexi som tilläggsproblem kanske inte söker sig till ett nätforum. Kanske täcks detta också bättre av faktaböcker, hemsidor, bloggar och självbiografier? Iden med faktabank är troligen mycket bra, men jag har inte fantasi nog för att tänka ut vilka fakta som borde samlas och hur de borde spridas.
Det jag främst tänkte mig var en ämnesbank. Att föreslå frågeställningar, vad undrar vi, vilka ämnen vill vi ha svar inom, vilka ämnen vill vi att yrkesverksamma är kunniga inom? Att vi föreslår frågorna och låter dem komma med svaren så som de uppfattar dem.
Jag ser utbildningar som en stor resurs för att både fördjupa kunskapsläget och förändra attitiyder. Det måste ju vara lättare att förändra en människas inställning när den är öppen för ny kunskap, så som många är under sin utbildning, jämfört med att försöka kliva in hos "gamla hundar" i organisationer och myndigheter och försöka få dem att tänka om.
Om en student fördjupar sig i AS i någon kurs kommer de att få en bättre förståelse för fenomenet. Deras lärare och handledare kommer att få mer kunskap som de sedan tar med sig in i vidare undervisning. Studentens klasskamrater kommer i kontakt med denna kunskap genom redovisningar och examinationer. Denna kunskap tar studenterna med sig ut i yrkeslivet in i de organisationer de arbetar i och deras kollegor möter den. Några av studenterna kanske går vidare till forskning.
Jag svarar gärna på frågor från studenter om jag kan bidra till detta!
Men ännu hellre tar jag hjälp av ivriga, ambitiösa, begåvade studenter att söka svar på de frågor jag undrar. Att vilja skriva om AS är ju bara ett första steg. Att veta veta vilka frågor att skriva om är nästa steg. Här kan vi hjälpa studenterna att ställa frågor som är viktiga. Studenterna kan hjälpa oss att söka svar. Det är en situation som är till gagn för alla inblandade!
Men detta kanske mer är en uppgift för brukarorganisationer än för ett forum? Detta vet jag inte. Jag är dålig på organisationer. Jag upplever att det så lätt blir politik och sociala spel och inte ett agerande som är mest till nytta för det gemensamma fokusområdet. Jag blir ledsen i föreningar.
Men min tanke (som inte är färdigformulerad till enn åsikt ännu) var att det borde kunna gå att samla frågor som uppfattas som intressanta av människor med AS och samtidigt lämpar sig för akademisk bearbetning av något slag. Dessa frågor skulle kunna erbjudas dem som söker upp oss och vill göra en fördjupning om AS.
Kanske borde man även kunna vara mer offensiv och söka upp läroanstalter och erbjuda dem frågorna direkt, medan de fortfarande sysslar med ett öppet trevande efter frågor?
Men, som sagt, jag har inte tänkt färdigt. Därför är de så spännande att få era tankar och åsikter kring detta!
Och detta uppfattar jag som en arena där jag kan bli mycket politisk. Inget fel i det direkt. Politik är bra om man vill åstadkomma förändring. Men i mig bor även en liten rättshaverist som vill komma fram om den får för mycket politisk näring. Denna lilla rättshaverist är inte särskilt konstruktiv, och får mig inte att må särskilt bra eller gilla mig själv särskilt mycket. Så jag håller den gärna i koppel...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:59:38, redigerad totalt 1 gång.
pH
Du har rätt i att de flesta föreningar blir tungrodda. Helt plötsligt kan man inte bara GÖRA saker; man måste skriva protokoll och hålla styrelsemöten om kaffekassan etc...
Att skapa ett underforum här, med den ämnesbank du talar om är mycket snabbare och lättare att hantera. Kan du inte skicka PM till JOR och be om ett?
Du har rätt i att de flesta föreningar blir tungrodda. Helt plötsligt kan man inte bara GÖRA saker; man måste skriva protokoll och hålla styrelsemöten om kaffekassan etc...
Att skapa ett underforum här, med den ämnesbank du talar om är mycket snabbare och lättare att hantera. Kan du inte skicka PM till JOR och be om ett?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Ser ju en hel del problem med att genomföra detta. Det första är ju problematiken kring att man faktiskt inte vet vilka drag som hör till AS (saknas i mycket publicerad forskning) kombinerat med att många inte accepterar Aspie-quiz, men samtidigt gärna citerar vad auktoriteter och självbiografier påstår utifrån rent anekdotisk synvinkel. Därmed kan man i princip inte sammaställa något alls.
På andra ställen har man hårda regler kring vad man släpper igenom på detta område. AFF hade tidigare en policy att allt skulle godkännas innan det fick postas + att det postades på ett speciellt forum. Numera undrar jag om man öht accepterar sådant på forumet. Sophist ASD-gestalt accepterar nog sådant, men få verkar vara intresserade av att posta sådant där.
Jag tror nog snarare att man borde granska hur forskningen ska gå till och vad den ska leda fram till innan man tillåter folk att posta några studier här. För mig låter detta högst rimligt att syfte & metodik är sådant som majoriteten kan ställa upp på.
På andra ställen har man hårda regler kring vad man släpper igenom på detta område. AFF hade tidigare en policy att allt skulle godkännas innan det fick postas + att det postades på ett speciellt forum. Numera undrar jag om man öht accepterar sådant på forumet. Sophist ASD-gestalt accepterar nog sådant, men få verkar vara intresserade av att posta sådant där.
Jag tror nog snarare att man borde granska hur forskningen ska gå till och vad den ska leda fram till innan man tillåter folk att posta några studier här. För mig låter detta högst rimligt att syfte & metodik är sådant som majoriteten kan ställa upp på.
Re: Skol- och universitetsarbeten om AS
Den här tråden är excellent när moderatorer skall diskutera med politiker.
Ett enkelt tillägg. Man måste ha några konkreta människor som representanter.
Tänk ungefär som Patrik Sjöberg när det gäller idrottsmän som blivit sexuellt misshandlade under sin uppväxt, av sin tränare.
Man behöver ett ansikte för saker.
Lennart Frimodig
Ett enkelt tillägg. Man måste ha några konkreta människor som representanter.
Tänk ungefär som Patrik Sjöberg när det gäller idrottsmän som blivit sexuellt misshandlade under sin uppväxt, av sin tränare.
Man behöver ett ansikte för saker.
Lennart Frimodig
Återgå till Aspergare och vården