Siffror, matematik och asperger.
57 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Siffror, matematik och asperger.
Jag har också svårt för matte. Om jag inte räknar på ett tag så glömmer jag typ allt men när jag läste matte grund och A på komvux så gick det jättebra, konstigt nog. Förmodligen var det för att jag satt med matteböckerna i stort sett varje dag så jag hann inte glömma.
HATAR matte haha. Har G i det, men har haft IG väldigt länge och tycker skola gjorde tjänstefel genom att ge mig G.
Ämnen jag gillar är,
Svenske och engelska (Hatar dock grammatik)
Och historia.
Ämnen jag gillar är,
Svenske och engelska (Hatar dock grammatik)
Och historia.
Jag gillar matte och andra naturämnen, men när det börjar bli för komplicerade uträkningar brukar jag lätt tappa bort mig. Har haft lite problem med högskolematten (linjär algebra och flervariabelsanalys), men gymnasiematten funkade rätt bra för mig med VG eller MVG i alla mattekurser. Kan dock inte säga att jag har speciellt bra sifferminne.
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
Matte är allt. Livet är en ekvation. Allting går att räkna på.
Musik, hur ett instrument fungerar är matte. Psykologi är matte. Hela universums samverkande är matte. (Kemi+Fysik+Psykologi=universum)
Min enda chans att förstå folk och deras avsikter är via systematiskt matematiskt tänkande via mina kunskaper om kroppsspråk och psykologi som jag har läst mig till.
Allt mitt tänkande när jag analyserar och filosoferar är i form av ekvationer och diagrambilder i huvudet.
Jag är matte, hade jag inte haft matte hade jag inte existerat. Logiken är min högsta tro och min gud, och den äter matte morgon, middag, kväll.
Musik, hur ett instrument fungerar är matte. Psykologi är matte. Hela universums samverkande är matte. (Kemi+Fysik+Psykologi=universum)
Min enda chans att förstå folk och deras avsikter är via systematiskt matematiskt tänkande via mina kunskaper om kroppsspråk och psykologi som jag har läst mig till.
Allt mitt tänkande när jag analyserar och filosoferar är i form av ekvationer och diagrambilder i huvudet.
Jag är matte, hade jag inte haft matte hade jag inte existerat. Logiken är min högsta tro och min gud, och den äter matte morgon, middag, kväll.
Smeden skrev:Matte är allt. Livet är en ekvation. Allting går att räkna på.
Hej Smeden och välkommen till forumet!
Just matematiken, kemin, fysiken och psykologin som en del av det skapade funderar jag mycket på. Men på vilket sätt är psykologin en del av universum, menar du?
Musik är för mig på ett sätt "matematik som låter".
/geocache
geocache skrev:Smeden skrev:Matte är allt. Livet är en ekvation. Allting går att räkna på.
Hej Smeden och välkommen till forumet!
Just matematiken, kemin, fysiken och psykologin som en del av det skapade funderar jag mycket på. Men på vilket sätt är psykologin en del av universum, menar du?
Musik är för mig på ett sätt "matematik som låter".
/geocache
Hej! och tack.
Hmm det är ganska kompliserat men ska försöka förklara mig.
Min första tanke som dyker upp spontant är den gamla filosofin om trädet i skogen. Om ett träd faller i skogen men ingen är där existerar då ljudet?
Ljud färdas igenom luften i form av vågor, det gör även våra tankar, det finns 4sorters hjärnvågor (alfa,beta,theta,delta), så tankeverksamhet är egentligen fysik och egenltigen psykologi, beroende på hur man ser på saken, och förmågan att ens se saker ifrån flera vinklar, är psykologi.
Fysik och kemi är bara ord skapade av tänkande djur, hade vi inte kallat universum för universum så hade universum inte existerat.
Jag vet, är rätt flummig men min poäng är att all existens är individuell och begränsad av vår egen uppfattning. Två personer kan minnas till 100% färgen på en tröja, fast den ena säger att den var röd och den andra att den var blå. I bägges minnesbilder så har bägge rätt.
Fysik och kemi existerar bara då det bearbetas av psykolgi, således ser jag det som en pyramid där Fysik och kemi står i grunden och psykologi på toppen.
"Verkligenheten är en tolkningsfråga" som jag brukar säga.
Det går liksom hand i hand i denna universala ekvation som jag förmodligen aldrig kommer att lyckas lösa
Siffror, matematik och asperger.
Alltså jag har försökt att läsa matteB 2ggr men det går inte. Skulle gärna klara detta då jag vill läsa till sjuksyrra men ger mer och mer upp hoppet. Finns det någon som vet om man som vuxen med asperger kan få extra hjälp och klara detta eller om jag helt enkelt ska ge upp drömmen. Har alltid haft svårt med matte och det har under hela skoltiden varit en kamp mot mina "elaka" föräldrar som försökte hjälps mig.
Vad är det som inte fungerar? Själva studiesituationen - eller matten?
Jag pluggar själv matte - "repeterar" Ma2b och läser Ma3b samtidigt...
Det ska/bör finnas hjälp att få, beroende på var du pluggar?
Jag pluggar själv matte - "repeterar" Ma2b och läser Ma3b samtidigt...
Det ska/bör finnas hjälp att få, beroende på var du pluggar?
Re: Sv: Siffror, matematik och asperger.
Har aldrig gillat matematik. Går alltid bra när jag har fått läxa för det går snabbt att skriva klart den. Men så fort det är prov så går det åt helvete! (Ursäkta uttrycket)
Man får skriva om provet flera ggr tills man klarar det.
Jag har svårt med ekvation och algebra men alldeles lätt för procent.
Tack vare att jag hade duktiga mattelärare som hjälpte mig på bästa sätt
Man får skriva om provet flera ggr tills man klarar det.
Jag har svårt med ekvation och algebra men alldeles lätt för procent.
Tack vare att jag hade duktiga mattelärare som hjälpte mig på bästa sätt
Återgå till Övriga Aspergerfrågor