Aspergare drabbad av brott

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare drabbad av brott

Inläggav Wine » 2011-08-05 17:37:30

I tidningar kan det ju i artiklar om brott av olika slag nämnas att gärningsmannen har diagnosen AS men jag undrar nu om det är någon som känner till fall där det är så att offret har/hade AS.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Aspergare drabbad av brott

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 17:42:16

Jag har varit utsatt för brott. Fast det blev inget "fall" av det.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Wine » 2011-08-05 17:45:08

Zima33 skrev:Jag har varit utsatt för brott. Fast det blev inget "fall" av det.

Vad var det för typ av brott? (Frågar men förstår om du inte vill skriva mer om det av olika anledningar). Varför blev det inget "fall" av det?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Dagobert » 2011-08-05 17:49:23

Jag har funderat på om våra narkotikaklassade piller kan medföra nån inbrottsrisk eller om kvantiteterna är för små. Några burkar Concerta 54mg t.ex, krossade så borde de väl räcka till ett par rus?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav slackern » 2011-08-05 18:01:25

Dagobert skrev:Jag har funderat på om våra narkotikaklassade piller kan medföra nån inbrottsrisk eller om kvantiteterna är för små. Några burkar Concerta 54mg t.ex, krossade så borde de väl räcka till ett par rus?

Fast då måste det vara vänner och bekanta eller någon släkting som gör det. För de är ju trots allt de ända som vet om att du har det hemma. Om ingen ser dej ta ut det på apoteket och slår ner dej och rånar dej. Enklare än att följa efter och sen göra inbrott när du inte är hemma.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dagobert » 2011-08-05 18:11:55

slackern skrev:Fast då måste det vara vänner och bekanta eller någon släkting som gör det. För de är ju trots allt de ända som vet om att du har det hemma.

Det är en stor orsak till att jag försöker vara anonym här, och att inte skylta med diagnoserna i onödan. Att aspergare har grejerna är nog känt.
Dagobert

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:31:19

Huruvida det finns någon inbrottsrisk är det nog bara försäkringsbola som för statistik på och de tror jag inte får ha koll på vilka personer som har vilka diagnoser om de inte nämns i försäkringen. Däremot ska det väl vara på tal om att poliser ska ha lättare tillgång till vilka som har kontakt med psykiatrin. Dock säljs det mycket CS och "sömnmedel" på svarta marknaden och det är i den kriminilla befinner sig i oftast. Vad man kan göra med ett par burkar Concerta vet bara den som har tänkt att missbruka dem. Vanligt användande innebär att man fungerar icke-kriminellt. Det går inte att skylla på piller eller alkohol i svensk lagstiftning. Inte ens att man inte visste om hur lagen ser ut.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Dagobert » 2011-08-05 18:40:07

Parvlon skrev:Vanligt användande innebär att man fungerar icke-kriminellt. Det går inte att skylla på piller eller alkohol i svensk lagstiftning. Inte ens att man inte visste om hur lagen ser ut.

Vad har det med saken att göra?

Edit: Menar du för AS-brottslingar? Off topic isf.
Senast redigerad av Dagobert 2011-08-05 18:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:50:44

Dagobert skrev:Vad har det med saken att göra?

Dagobert skrev:Jag har funderat på om våra narkotikaklassade piller kan medföra nån inbrottsrisk eller om kvantiteterna är för små.

Menar du att medicinerade människor innebär en förhöjd risk att bli kriminella så är inte det en asperger-fråga.Sen tror jag snarare att det är tvärom. De som vill ha medicin av psyk. har en större risk att annars fastna i den svarta marknadens utbud av "mediciner" som i sin tur ökar risken för missbruk och då är det kriminella levernet snart ett faktum.

Edit: Menar du för AS-brottslingar? Off topic isf.
Vi är i avdelningen " Att leva som Aspergare"...
Senast redigerad av Parvlon 2011-08-05 18:55:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2011-08-05 18:54:50

Tråden heter Aspergare drabbad av brott. Inbrottsrisk i våra bostäder talar jag om.
Dagobert

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:57:30

Dagobert skrev:Tråden heter Aspergare drabbad av brott. Inbrottsrisk i våra bostäder talar jag om.
Du menar att risken ökar för att du har mediciner? Synd att jag inte kan läsa dina tankar men nej, de flesta inbrottstjyvar har inte en aning om vad du har i lägenheten. De går in där det är upplåst eller i undantagsfall så har de kollat upp vad du har i årsinkomst.

Ett par burkar concerta är knappat värt mer än 1/4 guldhalsband.

Jo, jag misstolkade dig nog. Trodde att du menade att aspergare löpte en förhöjd risk att begå brott pga. medicinerna "vi" kan få.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-05 19:03:02

Jag har varit utsatt för brott. Otroligt nog så fick snubben bara 6 mån fängelse för 3 fall av misshandel, 2 fall av olaga hot och 1 fall av hemfridsbrott. Jag klara mig undan bra, men ett annat offer hamnade på sjukhus och hade synliga skador i en månad.

Det är något riktigt fel på sverige när man får lägre straff för misshandel, våldtäkt och tom mord än man får om man odlar cannabis för eget bruk i ens lägenhet. Det är fel helt enkelt.

7000 kr fick jag i skadestånd. men nu 3,5 mån senare har jag inte sett skymten av pengarna. Det är alltid offren som ska kämpa för att få dessa och ofta när förövaren vägrar betala så hämder inget.
Samhället är sjukt och det är politikernas och journalisternas fel. Jag blir så arg över alla orättvisor, felaktigheter och all jävla dumhet/idioti i samhället och i media.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-08-05 19:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Dagobert » 2011-08-05 19:03:17

Parvlon skrev: flesta inbrottstjyvar har inte en aning om vad du har i lägenheten.

Jag förlåter dig. :wink:
Det räcker med 1 tjuv.
Dagobert

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 19:17:33

Wine skrev:
Zima33 skrev:Jag har varit utsatt för brott. Fast det blev inget "fall" av det.

Vad var det för typ av brott? (Frågar men förstår om du inte vill skriva mer om det av olika anledningar). Varför blev det inget "fall" av det?

Familjevåld. När jag till slut anmälde hade det gått så lång tid plus att jag inte mindes så mycket men de skrev en anmälan iaf så den ligger väl i nåt arkiv. Iofs var det rätt skönt att det inte blev något fall av det för jag har ingen lust/ork att gå igenom en rättsprocess.
Zima33

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 19:22:05

Deadly_Nightshade skrev:
7000 kr fick jag i skadestånd. men nu 3,5 mån senare har jag inte sett skymten av pengarna. Det är alltid offren som ska kämpa för att få dessa och ofta när förövaren vägrar betala så hämder inget.

Du kan väl ringa tingsrätten och fråga hur det går till? De kanske tror att du fått pengarna om du inte hör av dig.
Zima33

Inläggav Wine » 2011-08-05 20:05:52

Deadly_Nightshade skrev:Det är något riktigt fel på sverige när man får lägre straff för misshandel, våldtäkt och tom mord än man får om man odlar cannabis för eget bruk i ens lägenhet. Det är fel helt enkelt.

Ja det kan jag hålla med om att det är märkligt med straffsatserna ibland. Säkert är det tyvärr så att det är få brottslingar som kan betala skadestånd. Har du kollat ordentligt med brottsoffermyndigheten att det inte finns några möjligheter att få ut skadeståndet?

http://www.brottsoffermyndigheten.se/de ... sp?id=1787
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Wine » 2011-08-05 20:09:32

Zima33 skrev:Familjevåld. När jag till slut anmälde hade det gått så lång tid plus att jag inte mindes så mycket men de skrev en anmälan iaf så den ligger väl i nåt arkiv. Iofs var det rätt skönt att det inte blev något fall av det för jag har ingen lust/ork att gå igenom en rättsprocess.

Nej det kan jag förstå, undrar hur man skulle klara av en sådan, har svårt att föreställa mig själv medverka i en rättegång.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Vildsvin » 2011-08-05 20:35:56

Wine skrev:I tidningar kan det ju i artiklar om brott av olika slag nämnas att gärningsmannen har diagnosen AS men jag undrar nu om det är någon som känner till fall där det är så att offret har/hade AS.

Det beror väl på att man anser att den psykiatriska diagnosen orsakat det brottsliga beteendet. De situationer där en psykiatrisk diagnos gör att man blir ett offer är väl sådana där en bedragare eller försingrare letar efter någon som verkar vara lätt att lura. Annars har jag svårt att se att det skulle spela någon roll.

Dagobert skrev:
slackern skrev:Fast då måste det vara vänner och bekanta eller någon släkting som gör det. För de är ju trots allt de ända som vet om att du har det hemma.

Det är en stor orsak till att jag försöker vara anonym här, och att inte skylta med diagnoserna i onödan. Att aspergare har grejerna är nog känt.

Tror du att en pundare har tålamod nog att läsa runt på Internet vilka som kan ha knark hemma, stalka upp dem och göra inbrott hos dem? Det tror knappast jag.

Däremot är det nog dumt att förvara sina mediciner i badrumsskåpet när ens 14-åriga syskonbarn kommer på besök.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Wine » 2011-08-05 20:55:26

Vildsvin skrev:Det beror väl på att man anser att den psykiatriska diagnosen orsakat det brottsliga beteendet. De situationer där en psykiatrisk diagnos gör att man blir ett offer är väl sådana där en bedragare eller försingrare letar efter någon som verkar vara lätt att lura. Annars har jag svårt att se att det skulle spela någon roll.

Jag tror inte att det spelar någon roll, jag undrade mest över hur många med AS som blivit utsatta själva för brott. Däremot har jag också läst att funktionshindrade såklart kan vara mer utsatta på grund av att man kan vara naiv och lättlurad och därför lätt att utnyttja. Har sett i ett avsnitt av Plus (SVT) en berättelse om några som hade lurat någon med autism att handla elektronik åt dem på ONOFF som de sedan såklart inte betalade personen med autism för.
Senast redigerad av Wine 2011-08-05 20:58:54, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-05 20:57:10

Wine skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Det är något riktigt fel på sverige när man får lägre straff för misshandel, våldtäkt och tom mord än man får om man odlar cannabis för eget bruk i ens lägenhet. Det är fel helt enkelt.

Ja det kan jag hålla med om att det är märkligt med straffsatserna ibland. Säkert är det tyvärr så att det är få brottslingar som kan betala skadestånd. Har du kollat ordentligt med brottsoffermyndigheten att det inte finns några möjligheter att få ut skadeståndet?

http://www.brottsoffermyndigheten.se/de ... sp?id=1787

Innan man vänder sig dit så ska kronofogden undersöka om han kan betala. Papperen till kronofogden skickade jag in för 3 månader sedan och dom har fortfarande inte hört av sig.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav slackern » 2011-08-05 21:03:15

Deadly_Nightshade skrev:Jag har varit utsatt för brott. Otroligt nog så fick snubben bara 6 mån fängelse för 3 fall av misshandel, 2 fall av olaga hot och 1 fall av hemfridsbrott. Jag klara mig undan bra, men ett annat offer hamnade på sjukhus och hade synliga skador i en månad.

Det är något riktigt fel på sverige när man får lägre straff för misshandel, våldtäkt och tom mord än man får om man odlar cannabis för eget bruk i ens lägenhet. Det är fel helt enkelt.

Samhället är sjukt och det är politikernas och journalisternas fel. Jag blir så arg över alla orättvisor, felaktigheter och all jävla dumhet/idioti i samhället och i media.

Tips kontakta brotsoffer fonden. Du kan få pengar därifrån jag fick 11000 för ett olaga hot. Det var ungefär 10 år sen så de kanske har höjt beloppet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav aspiemelly » 2011-08-05 21:35:43

Vet ej hur googlebar denna delen är så svarar försiktigt att ja, jag har varit utsatt för brott. I båda ändar av straffskalan så att säga, det är inte helt över än.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Flawed » 2011-08-07 9:00:03

Dagobert skrev:Jag har funderat på om våra narkotikaklassade piller kan medföra nån inbrottsrisk eller om kvantiteterna är för små. Några burkar Concerta 54mg t.ex, krossade så borde de väl räcka till ett par rus?

Man ligger nog sämre till om man tar ut en burk med iktorovil eller stilnoct.Concerta är dåligt knark.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav treeman » 2011-08-13 21:44:14

Jag har inte hört nåt.

Konstigt nog har jag inte blivit utsatt för nåt "brott" i vuxen ålder förutom ett mordhot vad jag kommer ihåg hehe. Det var kul. Jag verkar vara immun mot "brott". Jag borde sitta i rullstol nu eller vara död. Anger inte varför men.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in