Hur mycket ska man "spela"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur mycket ska man "spela"?

Inläggav Lakrits » 2011-08-05 0:55:59

@KaosPrinsessa

Några tips från en som gång på gång slår huvudet i den vägg som kallas socialt samspel:

Det tog tid för mig att vänja mig av med att inte automatiskt kompensera i sociala sammanhang där jag inte behöver göra det, t.ex. med familjen och de närmaste bekanta. De får helt enkelt köpa att du är som du är och inte menar något illa med det. Men när du har lärt dig att vara dig själv, så kommer du att märka att du inte blir trött lika fort och att den mentala baksmällan inte sitter i lika många dagar efteråt.

I livet utanför den innersta kretsen försöker jag nu lära mig att vara så social som det krävs utan att vara oartig, d.v.s. hitta ett sätt att bedöma var en slags minimigräns kan tänkas vara vid varje enskilt tillfälle. Jag har sedan tidigare lärt mig att lyssna på mitt huvud, så att jag lämnar sällskapet/middagen/bröllopet eller vad det nu kan vara i god tid innan jag sluter mig inom mig själv. När det börjar bli geggigt, så går jag snabbt därifrån. Jag brukar meddela värden/värdinnan om det redan innan allt går av stapeln, så att de förstår att jag inte menar något ont. För att avlasta mig brukar jag be om att få sitta bredvid och/eller mittemot någon som jag känner väl sedan tidigare. Då kan man koncentrera sig på den personen när det börjar bli lite jobbigt, och man kan spela det sociala spelet med de övriga och sedan släppa det när man alternerar med den man redan känner.

Jag har genom s.k. trial and error också lärt mig att dra mig lite avsides med jämna mellanrum för att vila huvudet. Öronproppar åker i så fort allt ljud börjar låta lika starkt och jag brukar spana efter lämpliga liggplatser när jag kommer till lokalen. Ligg ner, öronproppar i öronen och blunda. Släck även ljuset om det går.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Frimodig » 2011-08-05 1:05:44

Jag är ledsen att jag sårat dig, det var inte meningen. Nån sån där forumsrättstavningsrektor strök en del av mitt epost.
Jag skulle kunna hjälpa dig, fast du är i Skåne så det är kört.

Du behöver nån sån här tolerant jocke som står bakom ryggen på dig.

Poängen är att begränsa arbetslivet utifrån dina begränsningar.

Du kan bidra med en massa. Det är sånt jag tar reda på när jag snackar med dig alla de här timmarna.

Jag är verkligen ledsen att jag sårade dig, det var inte meningen.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-05 1:07:55

Tror inte du skulle kunna hjälpa faktiskt. Och nej jag bor inte i Skåne. Vet inte vars du fått det ifrån faktiskt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav nano » 2011-08-05 1:11:36

Jag intygar kvaliteten hos KaosPrinsessa, hon är trevlig och dessutom råkar hon ha en inre kraft verkar det som om man observerar henne utifrån.
Jag har sett henne växa och det är riktgit trevligt att se en annan människa växa.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Frimodig » 2011-08-05 1:17:51

Wow, jag gjorde bort mig här.

Det är ok.

Jag är faktiskt rätt bra på att hjälpa riktigt knepiga individer. Efterom jag ungefär förstår hur de funkar. Men, shit happens.

Lennart Frimodig
Frimodig

Hur mycket ska man "spela"?

Inläggav matgar » 2011-08-05 2:46:55

Frimodig skrev:Wow, jag gjorde bort mig här.

Det är ok.

Jag är faktiskt rätt bra på att hjälpa riktigt knepiga individer. Efterom jag ungefär förstår hur de funkar. Men, shit happens.

Lennart Frimodig

Ärligt talat så framstår det som om du inte förstår hur "de" funkar alls.
Du ignorerar totalt vad kaosprincessan säger och hävdar envist att hon skulle lyssna just på dig om ni möttes.
Att ens tro sig veta bättre om hur en person fungerar en personen själv, utan att ens ha träffat personen i fråga, är väldigt arrogant.
Och jag har sett en del poster av dig som får mig tvivla allvarligt på om du förstår hur andra har det.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.377717,18.011293
matgar

Inläggav Frimodig » 2011-08-05 16:19:13

Till Matgar.

Ok, det är vad du uppfattar. Jag tvivlar på att jag skulle kunna säga någonting som ändrar din uppfattning.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Mellanvärld » 2011-08-05 21:58:43

Frimodig skrev:Jag är faktiskt rätt bra på att hjälpa riktigt knepiga individer. Efterom jag ungefär förstår hur de funkar. Men, shit happens.
Hjälpa med vad? Och vad menar du med "knepiga individer"?
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav kullan » 2011-08-05 22:04:33

Mellanvärld skrev:
Frimodig skrev:Jag är faktiskt rätt bra på att hjälpa riktigt knepiga individer. Efterom jag ungefär förstår hur de funkar. Men, shit happens.
Hjälpa med vad? Och vad menar du med "knepiga individer"?

Ja det undrar jag oxå. Vad menar du Frimodig?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 1:21:06

I mitt fall handlar det om att hjälpa till så att du får den grad av självförsörjning som du klarar av.

Jag skall förklara min utgångspunkt. I min värld är det mest essentiella att stå på egna ben, så långt det går. Det är väsentligen en fråga om frihet.

Så, om jag skulle träffa dig personligen, så skulle jag försöka ta reda på vad du vill göra, vad du kan göra, och vilka dolda hinder du har. Jag kommer aldrig att träffa dig.

När jag har kollat upp det där så försöker jag tänka mig vilken arbetsplats som skulle passa för dig. Jag skulle kontakta arbetsgivare och berätta om vad du kan bidra med och vilken nytta de kan ha av dig. Sen skulle jag förklara nåt om dina begränsningar. Till skillnad från socialsekreterare, arbetsförmedlare och försäkringskassetjänstemän kan jag förklar sånt här för en annan arbetsgivare, eftersom jag är arbetsgivare. Jag vet hur vi tänker.

Till Mellanvärld.

Knepiga individer är människor, som pga hur de fungerar mentalt, har svårt för att klara sig på egen hand. De klarar inte av att försörja sig på egen hand. Jag är ledsen att jag antar sån här som givet.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-07 1:39:43

Frimodig skrev:I mitt fall handlar det om att hjälpa till så att du får den grad av självförsörjning som du klarar av.

Jag skall förklara min utgångspunkt. I min värld är det mest essentiella att stå på egna ben, så långt det går. Det är väsentligen en fråga om frihet.

Så, om jag skulle träffa dig personligen, så skulle jag försöka ta reda på vad du vill göra, vad du kan göra, och vilka dolda hinder du har. Jag kommer aldrig att träffa dig.

När jag har kollat upp det där så försöker jag tänka mig vilken arbetsplats som skulle passa för dig. Jag skulle kontakta arbetsgivare och berätta om vad du kan bidra med och vilken nytta de kan ha av dig. Sen skulle jag förklara nåt om dina begränsningar. Till skillnad från socialsekreterare, arbetsförmedlare och försäkringskassetjänstemän kan jag förklar sånt här för en annan arbetsgivare, eftersom jag är arbetsgivare. Jag vet hur vi tänker.

Det där får jag ju redan hjälp med. De som har hand om bla min DV hjälper till med sådant och både de, jag, min läkare och psykolog anser att jag just nu har 0% arbetsförmåga. Jag skulle aldrig klara ett arbete hur anpassat det än är. Dessutom har arbete fortfarande ingenting att göra med att jag spelar.
KaosPrinsessa

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 1:50:44

Ingen som hjälper dig är arbetsgivare, de förstår inte hur det fungerar.

Jag kanske inte skall försöka påtvinga dig mina fördomar. Jag försökte förklara.

Du anser att du har 0 arbetsförmåga. Ok. Det är naturligtvis inte ett spel.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Lakrits » 2011-08-07 1:50:50

(@KaosPrinsessa, jag vet inte om du missade mitt tidigare inlägg. Jag hoppas att du finner några av tipsen användbara.)
Lakrits

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-07 1:54:40

Lakrits skrev:@KaosPrinsessa, jag vet inte om du missade mitt tidigare inlägg. Jag hoppas att du finner några av tipsen användbara.)

Jag har skummat igenom det men har hittills varit för trött när jag kollat forumet för att läsa det ordentligt. Varit mkt denna vecka.
KaosPrinsessa

Inläggav Lakrits » 2011-08-07 1:57:12

KaosPrinsessa skrev:
Lakrits skrev:@KaosPrinsessa, jag vet inte om du missade mitt tidigare inlägg. Jag hoppas att du finner några av tipsen användbara.)

Jag har skummat igenom det men har hittills varit för trött när jag kollat forumet för att läsa det ordentligt. Varit mkt denna vecka.

Oki doki. Jag undrade mest eftersom debatten med Frimodig verkar ha tagit över tråden en smula.
Lakrits

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in