Schengenavtalet ang. medicin
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Schengenavtalet ang. medicin
Jag ska snart resa till Skottland och måste då ha med mig ett intyg för de mediciner som är knarkklassade. Talade med apodos-dam idag och hon sa:
- Ska du vara borta en vecka eller? Vilka datum?
- Du, jag är inte en fånge med elektronisk fotboja. Jag stannar så länge jag har lust!
- Ja men, du måste ju förstå att jag måste fylla i ett formulär nu.
- Visst, men jag blir ändå borta så länge jag vill!!!!!! Men skriv en vecka eller två. Skriv vad du vill. Det finns ingen i de andra EU-länderna som bryr sig om den där blanketten ändå. Men Shiphol offrade 20 minuter på att söka efter min nagelsax, trots att jag råkat få en gnutta marijuana med mig i bagaget.
-----------------------------------------------------------------------
Är osäker, men tror att man efter 3 månader i annat EU-land måste tala om att man är där och sedan får man uppbära sjukvård "på samma villkor som landets egna medborgare" - whatever that means? Vissa länder har privata försäkringar som måste, andra inte...FK kan inte svara på sånt. Kroniskt sjuka lämnar inte landet.
Schengenblanketten säger: max 30 dagar! Aha? Så jag är dömd till fångenskap ändå? Det är ju 2 månader kvar innan jag kvalar in i landets eget sjukvårdssystem? Hänger man i luften då?
Nå, förra resa skickade apodosen medicin till mig i tre månader och jag betvivlar att det fannas någon schengenblankett inblandad. Svenskarnas nollvisioon spökar. Mina sömntabletter är ett hot mot EU:s säkerhet!
- Ska du vara borta en vecka eller? Vilka datum?
- Du, jag är inte en fånge med elektronisk fotboja. Jag stannar så länge jag har lust!
- Ja men, du måste ju förstå att jag måste fylla i ett formulär nu.
- Visst, men jag blir ändå borta så länge jag vill!!!!!! Men skriv en vecka eller två. Skriv vad du vill. Det finns ingen i de andra EU-länderna som bryr sig om den där blanketten ändå. Men Shiphol offrade 20 minuter på att söka efter min nagelsax, trots att jag råkat få en gnutta marijuana med mig i bagaget.
-----------------------------------------------------------------------
Är osäker, men tror att man efter 3 månader i annat EU-land måste tala om att man är där och sedan får man uppbära sjukvård "på samma villkor som landets egna medborgare" - whatever that means? Vissa länder har privata försäkringar som måste, andra inte...FK kan inte svara på sånt. Kroniskt sjuka lämnar inte landet.
Schengenblanketten säger: max 30 dagar! Aha? Så jag är dömd till fångenskap ändå? Det är ju 2 månader kvar innan jag kvalar in i landets eget sjukvårdssystem? Hänger man i luften då?
Nå, förra resa skickade apodosen medicin till mig i tre månader och jag betvivlar att det fannas någon schengenblankett inblandad. Svenskarnas nollvisioon spökar. Mina sömntabletter är ett hot mot EU:s säkerhet!
Re: Schengenavtalet ang. medicin
Måste man fylla i en sån blankett om man åker på semester till Thailand ett par veckor och har Xanor och Imovane i handbagaget?
marcooleo skrev:Måste man fylla i en sån blankett om man åker på semester till Thailand ett par veckor och har Xanor och Imovane i handbagaget?
Dom ligger utanför EU så då måste du ringa deras ambassad. Troligtvis måste du ha ett papper från din läkare att du behöver medicinerna. Och även då kanske du inte får ta in dom är dom narkotikaklassade i Thailand kommer du att få en lång semester på Bankok Hilton.
Oj då! Jag har tänkt fel: Storbritannien tillhör inte Schengenländerna:
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike
Nå, det spelar ju ingen roll att de fick skriva ett papper för mycket. Det där med att resa till Thailand är ett större problem, som jag tyvärr inte har svaret på.
I GB tror jag det är lugnt med receptbelagd medicin.
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike
Nå, det spelar ju ingen roll att de fick skriva ett papper för mycket. Det där med att resa till Thailand är ett större problem, som jag tyvärr inte har svaret på.
Debbido skrev:Oj då! Jag har tänkt fel: Storbritannien tillhör inte Schengenländerna:
Bäst att du ringer ambassaden du med om det är narkotikaklassat i GB och vad för papper du behöver?
marcooleo skrev:Måste man fylla i en sån blankett om man åker på semester till Thailand ett par veckor och har Xanor och Imovane i handbagaget?
Det brukar vara bra att ha med sig det intyget. Men vissa länder, t.ex. Australien, har ganska korta tillståndsperioder för narkotikaklassade mediciner, så om du stannar längre än så (t.ex. tre veckor, men tillståndet räcker bara i två veckor) får du hålla tummarna för att inte någon övernitisk tulltjänsteman blir intresserad vid avresan.
När jag åkte till Thailand så var jag tvungen att ha ett intyg på engelska utskrivet av min läkare. Jag hade Iktorivil med mig. Sen i tullen sa jag:
-I have some antianxiety-pills, I have a license...
-Yeah, yeah, just go, sa han.
Så de brydde sig inte om det, men bäst att ha ett iaf. Man vill ju inte hamna i Thailänskt fängelse.
Richard skrev:marcooleo skrev:Måste man fylla i en sån blankett om man åker på semester till Thailand ett par veckor och har Xanor och Imovane i handbagaget?
När jag åkte till Thailand så var jag tvungen att ha ett intyg på engelska utskrivet av min läkare. Jag hade Iktorivil med mig. Sen i tullen sa jag:
-I have some antianxiety-pills, I have a license...
-Yeah, yeah, just go, sa han.
Så de brydde sig inte om det, men bäst att ha ett iaf. Man vill ju inte hamna i Thailänskt fängelse.
Då hade du tur
Det räcker inte ens med intyg från läkare, det måste faxas kopior på pass, läkarintyg, recept, antal doser osv, till thailändska myndigheter före, samt att vid flygplatsen så måste man gå igenom alla papper mm. Följer man inte de Thailändska regelerna till punkt och pricka för införsel av benso så är det kört, Bangkok Hilton
Återgå till Aspergare och vården