Vad heter [ ]
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad heter [ ]
Tjena jag ville fråga,
{ } heter klamrar men vad kallar man [ ]?
tackar
{ } heter klamrar men vad kallar man [ ]?
tackar
Senast redigerad av Nikolaus 2011-08-04 22:07:42, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Vad heter [ ]
Tackar för informationen
inget särskilt men jag håller på att läsa en bok om java där det är såna tecken överallt, lite irriterande när man inte vet vad de heter
hood skrev:Vad ska du göra med den här nya informationen?
inget särskilt men jag håller på att läsa en bok om java där det är såna tecken överallt, lite irriterande när man inte vet vad de heter
Nikolaus skrev:Tackar för informationenhood skrev:Vad ska du göra med den här nya informationen?
Hakparentes
Tillägg: " [ " är vänster hakparentes, " ] " är höger hakparentes. I tal kan du använda markörerna "hakparentes" och "slut hakparentes" för att markera att det som står emellan är omslutet av hakparenteser.
Jag använder alltid hakparenteser när jag gör anteckningar från böcker. Jag brukar ha dem till att skjuta in mina egna åsikter och reflektioner till det jag citerar eller sammanfattar.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Egna tillägg i citat är ett sedvanligt bruk. Också till exempel för att ange upphovsmannen eller förtydliga citatet med någon upplysning från annat håll i den citerade texten. Eller för att förtydliga de tre punkter med vilka man brukar ange att man har utelämnat ett textstycke (om man inte föredrar snedstreck till det).