Hur länge kan man orka vara lite "NORMAL"
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
He, He
weasley skrev:Hehe.
Det spännande är att jag ibland kan svara utan att tänka mej för, och bli förvånad av mitt eget svar. "Jahaaaa, var det DÄRFÖR jag gjorde såhär?"
He, He
Känner igen de där, ibland slänger ja bara ur mej nåt i vild förtvivlan åsså vipps så har ja uppfunnit nåt helt nytt, till allas förnöjelse. Dom dagarna flyter livet liksom på possitivt
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 10:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Om jag är oförberedd på en fråga, så kan jag oftast inte få fram svaret, även om jag vet att det finns där - jag minns till och med när jag hörde det första gången, vad jag höll på med då, vilka kläder jag hade på mig då, vad det var för väder... , men jag kan inte få fram informationen. Till och med enkla grejer som "Var bor du?" ställer till problem ibland. Om jag sätter mig i lugn och ro kommer det nästan alltid inom någon minut. Brukar förbereda mig för alla typer av möten och utfrågningar, och försöka förutse alla frågor folk kan tänkas komma med. Ibland lyckas det, ibland inte. Följden blir att jag uppfattas som en knasig blandning av högintelligent (när jag är förberedd) och trög sengångare (när jag inte är det)
Skulle få kortslutning om jag ställde upp i Jeopardy
Skulle få kortslutning om jag ställde upp i Jeopardy
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Matilda skrev:Skulle få kortslutning om jag ställde upp i Jeopardy
De e väll därför jag hatar program som Jeopardy, blir så förbaskat avundsjuk bara.
Ja måste hela tiden skriva ner mina tankar, ett försök att ha dom till hands, vad mina svar är när en fråga uppkommer om ni försår vad jag menar. Tyvärr går detta åt helvete att försöka bygga upp min hjärna nedtextad på papper, har aldrig med mej rätt papper vid rätt tilfälle o kan förfan inte springa omkring med en hel kontainer under armen om dagarna. Ibland har jag lite pappirer i fickan men ni kanske försår hur märkligt folk upplever det när man på en enkla fråga liksom plockar upp ett språklexikon i fickan bara för att kunna ge ett enkelt svar, Å ja pratar då om så enkla frågor som jaha, va har du jort i dag då eller något likande.
Denna förmågan att kunna svara på kommando ?
Eftersom jag inte e diagnostogserad AS, är jag ju klart intresserad vad som är typiska AS drag. Har fått en känsla av att detta att kunna ha svårt att så att säga kunna svara på kommando kan vara ett av problemen man då har. Nån som här som kan bekräfta om det på någotvis stämmer.
De lustiga för mej e att de kan ta timmar innan det hamnar rätt saker o ting, å då, när världen gått vidare flera mil med annat. Ja då kan jag liksom plötsligt "vakna upp igen" börja babbla om det som dom redan tröttnat på för flera timmar sedan.
De lustiga för mej e att de kan ta timmar innan det hamnar rätt saker o ting, å då, när världen gått vidare flera mil med annat. Ja då kan jag liksom plötsligt "vakna upp igen" börja babbla om det som dom redan tröttnat på för flera timmar sedan.
Re: Denna förmågan att kunna svara på kommando ?
asmig skrev:Eftersom jag inte e diagnostogserad AS, är jag ju klart intresserad vad som är typiska AS drag.
Att vilja veta vad som är AS vill vi nog veta allihopa. Även vi som har hunnit få diagnosen. Den känns väldigt flummig ibland. Så några konkreta svar som "Det här är ett typiskt AS-drag" verkar vara omöjligt att få. Man får väl titta efter en helhet, helheten som vi med AS inte kan se
asmig skrev:Har fått en känsla av att detta att kunna ha svårt att så att säga kunna svara på kommando kan vara ett av problemen man då har. Nån som här som kan bekräfta om det på någotvis stämmer.
Både och för mig.
Ibland får jag en tunghäfta så jag inte får något vettigt sagt.
Men jag kan också få någon sorts superspeed på talandet och bokstavligen prata ner folk så de inte får fram ett ord.(oftast när jag är irreterad på dem)
Men idag så undviker jag som oftast situationer som lätt kan ge tunghäfta.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Denna förmågan att kunna svara på kommando ?
ufo skrev:Både och för mig.
Ibland får jag en tunghäfta så jag inte får något vettigt sagt.
Men jag kan också få någon sorts superspeed på talandet och bokstavligen prata ner folk så de inte får fram ett ord.(oftast när jag är irreterad på dem)
Men idag så undviker jag som oftast situationer som lätt kan ge tunghäfta.
Det där känner jag igen, när jag väl sätter igång själv kan jag prata ner folk till Kina.
Re: Hur länge kan man orka vara lite "NORMAL"
Men att vara normal är bra. Det är att fungera som normala människor fungerar.
Livet är deras bollplan. Det är deras regler som gäller.
Tillvaron är konstruerad för deras sort.
Vi som står utanför måste lära oss att anpassa oss, att passa in.
Jag har alltid varit avundsjuk på normala människor. Jag har alltid tyckt att det är en bra grej att vara normal.
Lennart Frimodig
Livet är deras bollplan. Det är deras regler som gäller.
Tillvaron är konstruerad för deras sort.
Vi som står utanför måste lära oss att anpassa oss, att passa in.
Jag har alltid varit avundsjuk på normala människor. Jag har alltid tyckt att det är en bra grej att vara normal.
Lennart Frimodig
Återgå till Att leva som Aspergare