Bör man vara rädd över Html source code?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Bör man vara rädd över Html source code?
Hej.
Jag har ett program som jag jobbar på. En version kommer att vara för browswers och är gjord genom bara html och javascript. Det betyder ju att vem som vill kan kolla min sidkälla och kopiera hela min kod. Är detta något man borde vara rädd över på något sätt?
Jag har ett program som jag jobbar på. En version kommer att vara för browswers och är gjord genom bara html och javascript. Det betyder ju att vem som vill kan kolla min sidkälla och kopiera hela min kod. Är detta något man borde vara rädd över på något sätt?
Re: Bör man vara rädd över Html source code?
Inte rädd.justwait skrev:Hej.
Men räkna kallt med att andra knycker vad de vill ha.
Knycker som i "piratkopiera"
ufo skrev:Inte rädd.justwait skrev:Hej.
Men räkna kallt med att andra knycker vad de vill ha.
Knycker som i "piratkopiera"
Och då finns det inget sätt att på något sätt "copyright-a"? Förlåt om mina frågor är dumma, jag är ny
Copyrighten äger du som skapare ifall det når verkshöjd.justwait skrev:Och då finns det inget sätt att på något sätt "copyright-a"? Förlåt om mina frågor är dumma, jag är ny
Vilket det gör ganska snabbt.
Men att stoppa kopieringen är omöjlig i javascript, eftersom programmet laddas till webbläsaren i sin källkod och tolkas på plats.
Det är ungefär som att se på när någon stjäl ens bil. Man vet att den är ens egen och när tjuven kör iväg med bilen står bilen kvar.
I praktiken kan du inte skydda koden på det viset nej. Möjligen kan du lägga viss viktig funktionalitet på serversidan, där koden ju är skyddad, men det har ju sina nackdelar också.
Du kan ju köra koden genom en källkodsoptimerare (som alltså minskar kodens storlek och ändrar variabelnamn, tar bort whitespace m.m.), vilket åtminstone borde göra den mer obegriplig. Men det går ju alltid att städa upp för den som verkligen vill.
Du kan ju köra koden genom en källkodsoptimerare (som alltså minskar kodens storlek och ändrar variabelnamn, tar bort whitespace m.m.), vilket åtminstone borde göra den mer obegriplig. Men det går ju alltid att städa upp för den som verkligen vill.
Egentligen är väl så gott som all kod omöjlig att skydda. Bättre att förvänta sig att andra tar del av informationen.ufo skrev:Men att stoppa kopieringen är omöjlig i javascript, eftersom programmet laddas till webbläsaren i sin källkod och tolkas på plats.
Precis Parvlon. Den som vill kan oftast disassembla en binär körbar fil ("exe" ) också.. så kompilering är ingen garanti.
Det är PHP man ska använda om man vill skydda sin kod, inte HTML och Javascript.