Bygg INTE en egen kärnreaktor!
Re: Bygg INTE en egen kärnreaktor!
Richard: För andra brott? Nåväl, det är irrelevant. Vad jag faktiskt undrar är om du inte vill utbilda dig inom kärnfysik? Och få pilla lite, rätt och riktigt, utan att bekymra dig för att någon ringer snuten. Och framför allt så kan du då ha ditt liv i fred.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Undrar om man får experimentera med sånt om man bor i ett hus mitt ute i skogen? Det borde man få tycker jag.
Inte en chans.hood skrev:Undrar om man får experimentera med sånt om man bor i ett hus mitt ute i skogen? Det borde man få tycker jag.
Flytta utomlands eller ännu hellre: ut i rymden om du ska leka med sånt.
Richard du är en hjälte.
Fick en uppmaning (på hemlig plats) att hälsa till Richard att han var en hjälte.
Varför vederbörande fått för sig att vi kände varandra fick jag dock aldrig klarhet i.
Så nu har jag framfört det.
Fick en uppmaning (på hemlig plats) att hälsa till Richard att han var en hjälte.
Varför vederbörande fått för sig att vi kände varandra fick jag dock aldrig klarhet i.
Så nu har jag framfört det.
Nu platsar du i 100 Höjdare - hoppas att Filip & Fredrik kommer hem till dig.
earlydayminer skrev:Richard: För andra brott? Nåväl, det är irrelevant. Vad jag faktiskt undrar är om du inte vill utbilda dig inom kärnfysik? Och få pilla lite, rätt och riktigt, utan att bekymra dig för att någon ringer snuten. Och framför allt så kan du då ha ditt liv i fred.
Jo, jag började på Komvux en gång, för att läsa in några ämnen som fattades för att komma in på sjukhusfysikerutbildningen. Men jag fick ganska snart hoppa av, för jag mådde inte bra. Sen har jag inte vågat mig på studierna igen. Men jag hoppas en vacker dag att jag kan göra det.
p4 skåne spekulerade i om du letade en kärnfamilj!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Och här kommer DNs artikel
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ville- ... lagenheten
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ville- ... lagenheten
Richard skrev:earlydayminer skrev:Richard: För andra brott? Nåväl, det är irrelevant. Vad jag faktiskt undrar är om du inte vill utbilda dig inom kärnfysik? Och få pilla lite, rätt och riktigt, utan att bekymra dig för att någon ringer snuten. Och framför allt så kan du då ha ditt liv i fred.
Jo, jag började på Komvux en gång, för att läsa in några ämnen som fattades för att komma in på sjukhusfysikerutbildningen. Men jag fick ganska snart hoppa av, för jag mådde inte bra. Sen har jag inte vågat mig på studierna igen. Men jag hoppas en vacker dag att jag kan göra det.
Får hoppas på det då. Så du kan vara ifred med dina projekt.
- earlydayminer
Denna länk dök upp nyss ifrån en vän facebook
http://slashdot.org/story/11/08/02/1242 ... ar-Reactor
Snart är du världsberömd
http://slashdot.org/story/11/08/02/1242 ... ar-Reactor
Snart är du världsberömd
Skönt att se att Richard får lite credz med!
"This guy should get a geek medal or something. Utterly brilliant. And I am very pleased I'm not his neighbour." - Haha!
"This guy should get a geek medal or something. Utterly brilliant. And I am very pleased I'm not his neighbour." - Haha!
- earlydayminer
Underbar diskussion på slashdotforumet!
What's the big deal about being "arrested"? Police (and others) use their power of arrest all the time. The big story will be if he is charged with something.
He won't get a charge. Neutrons don't carry a charge.
Av bilderna att döma så utgör nog spisen en alldeles utmärkt bakterieodling redan.
Den var faktiskt lite värre än min egen.
Den var faktiskt lite värre än min egen.
Bilden på ditt kök, har nån av tidningarna betalat dig för den? Det är ju inte precis så att de har copyrighten till den...
Intresserad för att jag har blivit bestulen på bild på nåt liknande sätt nämligen.
Intresserad för att jag har blivit bestulen på bild på nåt liknande sätt nämligen.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Ja gör man en bakterieodling hemma bör man inte höra av sig till smittskyddinstituet i alla fall, för då blir man väl gripen och misstänkt för terrorbrott med biologiska vapen eller något.
Ja, HD frågade om de fick använda bilden, o Expressen sa att jag skulle få en liten slant. Sen skriver Fox News nu också om det:
http://www.foxnews.com/scitech/2011/08/ ... test=faces
Men ja, jag har försökt odla bakterier också, tur att jag hann slänga den samlingen när de sökte igenom min lägenhet. Men det var nog ändå rätt harmlösa bakterier.
http://www.foxnews.com/scitech/2011/08/ ... test=faces
Men ja, jag har försökt odla bakterier också, tur att jag hann slänga den samlingen när de sökte igenom min lägenhet. Men det var nog ändå rätt harmlösa bakterier.
Du lyckades inte komma in i klubben bland de 38 som hittills lyckats... (se länken i Fox News-artikeln)
Bilden var ju lyckad...
Bilden var ju lyckad...
Parvlon skrev:Inte en chans.hood skrev:Undrar om man får experimentera med sånt om man bor i ett hus mitt ute i skogen? Det borde man få tycker jag.
Flytta utomlands eller ännu hellre: ut i rymden om du ska leka med sånt.
Ut i rymden i så fall, jag tror knappast det finns ett enda land på hela jorden där privatpersoner får syssla med kärnreaktorer o dyl.
Man kan väl inte bygga en reaktor med enbart radioaktiva ämnen?
Du behöver ju även en moderator, kylning o.s.v.
Enklast vore väl vad jag förstått att göra en grafitmodererad, vattenkyld reaktortyp, liknande en primitiv RBMK (samma typ som Tjernobyl fast betydligt primitivare).
Samtidigt är detta bevisligen (fråga ukrainarna) en reaktortyp som verkligen kan löpa amok om man hanterar den felaktigt.
Med tanke på att den dessutom skulle drivas av en lekman och dessutom utan den (trots allt) realtivt avancerade säkerhets- och övervakningsutrustning som fanns i Tjernobyl torde risken för en total härdsmälta, med tillhörande ångexplosion (26 April 1986) vara astronomiskt hög och det skulle snarare vara ett under om en sådan olycka INTE skulle inträffa om du testade detta.
-Just av denna anledning anser jag inte dylika experiment vara särskilt smarta att genomföra, hur intressant det än kan vara med kärnfysik.
Du behöver ju även en moderator, kylning o.s.v.
Enklast vore väl vad jag förstått att göra en grafitmodererad, vattenkyld reaktortyp, liknande en primitiv RBMK (samma typ som Tjernobyl fast betydligt primitivare).
Samtidigt är detta bevisligen (fråga ukrainarna) en reaktortyp som verkligen kan löpa amok om man hanterar den felaktigt.
Med tanke på att den dessutom skulle drivas av en lekman och dessutom utan den (trots allt) realtivt avancerade säkerhets- och övervakningsutrustning som fanns i Tjernobyl torde risken för en total härdsmälta, med tillhörande ångexplosion (26 April 1986) vara astronomiskt hög och det skulle snarare vara ett under om en sådan olycka INTE skulle inträffa om du testade detta.
-Just av denna anledning anser jag inte dylika experiment vara särskilt smarta att genomföra, hur intressant det än kan vara med kärnfysik.
Nefarious skrev:Ford!
Jag har minisemester den här veckan, därför har jag tid att hänga lite på forumet, samtidigt som ämnet är mycket intressant.
ford skrev:Enklast vore väl vad jag förstått att göra en grafitmodererad, vattenkyld reaktortyp, liknande en primitiv RBMK (samma typ som Tjernobyl fast betydligt primitivare).
Så därför var det bra att du beskriver exakt precis hur han INTE ska göra!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen