Staden Asperg
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Staden Asperg
Jag är lite intresserad av staden Asperg i Tyskland just nu.
Kommande vecka skall jag tillbringa några dagar där.
Jag kan berätta lite mer om orten när jag kommer hem.
Finns det någon/några här som klarar att ta reda på ursprunget för Hans Aspergers efternamn?
Flera har spekulerat i att namnet kommer av orten "Asperg". Se länkar på asperg.se !
Men jag har inte sett några belägg eller närmare beskrivningar.
Jag tycker att fråga känns relevant eftersom vi använder ordet så mycket.
Kommande vecka skall jag tillbringa några dagar där.
Jag kan berätta lite mer om orten när jag kommer hem.
Finns det någon/några här som klarar att ta reda på ursprunget för Hans Aspergers efternamn?
Flera har spekulerat i att namnet kommer av orten "Asperg". Se länkar på asperg.se !
Men jag har inte sett några belägg eller närmare beskrivningar.
Jag tycker att fråga känns relevant eftersom vi använder ordet så mycket.
- TORatANDET
- Inaktiv
- Anslöt: 2006-06-30
Re: Staden Asperg
Jag vet inget om just det här efternamnet, och vad vet jag om vad Google Maps möjligen kan ha missat för någon liten gård Asperg någonstans i det sydtyska dialektområdet; men som namnet ser ut verkar det ju tillhöra den mycket vanliga typen härkomstnamn på -er, homologt med vårt -are som i stockholmare. För den skull kan det väl ha hängt med ända sedan någon förfader kom vandrande från Asperg (det här eller något annat) på femtonhundratalet om så är. (Även om det troligen är yngre.)
[OT]Aspergare torde vara en hundras då, eftersom det finns Weimaraner från Weimar, och Rottweilers från Rottweil o.s.v.
Aha, Hans var en hund?[/OT]
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
[OT]
Ansluter sig ju osökt till åtminstone en tradition jag känner till. "Järnâ gäss, Gangs [Gagnefs] flugôr, Flo [Floda] harkrankär, Nås vârggär" och säkert flera saker sa man om olika dalfolk förr. "Âspess hundär" blir en logisk fortsättning.
[/OT]
Ansluter sig ju osökt till åtminstone en tradition jag känner till. "Järnâ gäss, Gangs [Gagnefs] flugôr, Flo [Floda] harkrankär, Nås vârggär" och säkert flera saker sa man om olika dalfolk förr. "Âspess hundär" blir en logisk fortsättning.
[/OT]
Jag har nu tillbringat några dagar i Asperg. Det regnade. OK boende.
En överblickbar och praktisk liten stad, utan några störande sevärdheter.
Trivsam att bara vara i. Jag skall nog ordna en asperger-träff där om några år.
Nu skriver jag från Ulm, (asperger-)Einsteins födelsestad.
I kväll kommer jag till Salzburg, där ju (tourette-)Mozart verkade.
En överblickbar och praktisk liten stad, utan några störande sevärdheter.
Trivsam att bara vara i. Jag skall nog ordna en asperger-träff där om några år.
Nu skriver jag från Ulm, (asperger-)Einsteins födelsestad.
I kväll kommer jag till Salzburg, där ju (tourette-)Mozart verkade.
- TORatANDET
- Inaktiv
Asperg var en trevlig liten stad.
På sidan http://www.asperg.se finns nu några fotografier därifrån.
Jag har inte funnit något svar om ursprunget för efternamnet Asperger.
Nu lägger jag projektet åt sidan, och någon annan kan forska vidare om den vill.
På sidan http://www.asperg.se finns nu några fotografier därifrån.
Jag har inte funnit något svar om ursprunget för efternamnet Asperger.
Nu lägger jag projektet åt sidan, och någon annan kan forska vidare om den vill.
- TORatANDET
- Inaktiv
Hohenasperg (Hohenasberg), slott jämte statsfängelse
och militärstraffanstalt på en 356 m. hög, fristående
klippa i würtembergska kretsen Neckar. Vid foten
af klippan ligger staden Asperg med 2,571
innev. (1880).
http://runeberg.org/img/nfaf/0701.4.png
Asperg. Stad.
http://runeberg.org/img/nfcn/0385.4.png
*tillåts inte posta så stora bilder*
och militärstraffanstalt på en 356 m. hög, fristående
klippa i würtembergska kretsen Neckar. Vid foten
af klippan ligger staden Asperg med 2,571
innev. (1880).
http://runeberg.org/img/nfaf/0701.4.png
Asperg. Stad.
http://runeberg.org/img/nfcn/0385.4.png
*tillåts inte posta så stora bilder*
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tyska småstäder är ofta utomordentligt trivsamma med mycket fin arkitektur.
Eftersom jag har tyskt påbrå är det extra intressant. Maten kan vara sisådär men ölet är bra - för att inte tala om tobaksaffärerna. Tyskland är ett väldigt bra pipland så där finns det mycket att hitta.
Skulle mer än gärna åka dit med ett gäng aspergare om det blir aktuellt.
Eftersom jag har tyskt påbrå är det extra intressant. Maten kan vara sisådär men ölet är bra - för att inte tala om tobaksaffärerna. Tyskland är ett väldigt bra pipland så där finns det mycket att hitta.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Tyska småstäder är ofta utomordentligt trivsamma med mycket fin arkitektur.
Hur fan kan du dissa Tysk mat? Mycket goda korvar och andra charkuterier, surkål är gudomligt gott kommer du ner till södra Tyskland har de gudomliga semmelknödel och så har du spätzle.Finns hur mycket god mat som helst.
slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Tyska småstäder är ofta utomordentligt trivsamma med mycket fin arkitektur.
Hur fan kan du dissa Tysk mat? Mycket goda korvar och andra charkuterier, surkål är gudomligt gott kommer du ner till södra Tyskland har de gudomliga semmelknödel och så har du spätzle.Finns hur mycket god mat som helst.
Jag dissar ingenting, är själv uppväxt med surkål, tyska korvar, grönkål etc.
Korv är de utomordentligt bra på.
Det jag säger är mer att man ska undvika små matställen i stil med 7-eleven. Konditorierna är heller ingen höjdare - som svensk upplever man bakverken som stora & maffiga men utan smak. En arraksboll i Tyskland är en helt annan sak än en arraksboll i Sverige.
Men det finns egentligen inget problem, man får vaska fram guldkornen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Tyska småstäder är ofta utomordentligt trivsamma med mycket fin arkitektur.
Jag dissar ingenting, är själv uppväxt med surkål, tyska korvar, grönkål etc.
Korv är de utomordentligt bra på.
Det jag säger är mer att man ska undvika små matställen i stil med 7-eleven. Konditorierna är heller ingen höjdare - som svensk upplever man bakverken som stora & maffiga men utan smak. En arraksboll i Tyskland är en helt annan sak än en arraksboll i Sverige.
Men det finns egentligen inget problem, man får vaska fram guldkornen.
Aha då är jag med ursäkta dåligt ordval

Bror Duktig skrev:[OT]Aspergare torde vara en hundras då, eftersom det finns Weimaraner från Weimar, och Rottweilers från Rottweil o.s.v.
Bror Duktig, du roliga...

geocache skrev:Bror Duktig skrev:[OT]Aspergare torde vara en hundras då, eftersom det finns Weimaraner från Weimar, och Rottweilers från Rottweil o.s.v.
Bror Duktig, du roliga...![]()
Släkt med pavlovs hundar och schrödingers katter kanske?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Övriga Aspergerfrågor