Styrketräning - inspirationstråd
Re: Styrketräning - inspirationstråd
Sheyen skrev:Jag brukar gå ner (och upp) i brygga. Det känns jävligt skönt i ryggen, men jag vet inte om det ger så mycket träning.
Nä. Det gör det nog inte. Inte till de muskler som jag vill åt iaf.
Gafsan skrev:Sheyen skrev:Jag brukar gå ner (och upp) i brygga. Det känns jävligt skönt i ryggen, men jag vet inte om det ger så mycket träning.
Nä. Det gör det nog inte. Inte till de muskler som jag vill åt iaf.
Okej. Det var synd. För jag har känt att det är smått ansträngande att gå ner och upp i brygga, men jag har varit osäker på exakt vilka delar av kroppen som tränas (om det då ens är någon träning alls, det vill säga).
Nåja. Jag hoppas att du kommer att hitta några bra övningar som hjälper.
Att utföra en hyperflexion eller hyperextension i ett område där man känner sig stel och upplever smärta är nog inte att rekommendera.
Förövrigt är det inte självklart att det är just ryggmusklerna som behöver tränas.
Förövrigt är det inte självklart att det är just ryggmusklerna som behöver tränas.
Flawed skrev:Att utföra en hyperflexion eller hyperextension i ett område där man känner sig stel och upplever smärta är nog inte att rekommendera.
Men, alltså, jag känner ju att det är ryggmusklerna som inte orkar när jag cyklar. Blir helt slut och stum i dem när jag kört terräng en stund med cykeln. Om lösningen inte är att stärka upp de musklerna, vad skulle det då vara?
Gafsan skrev:Flawed skrev:Att utföra en hyperflexion eller hyperextension i ett område där man känner sig stel och upplever smärta är nog inte att rekommendera.
Men, alltså, jag känner ju att det är ryggmusklerna som inte orkar när jag cyklar. Blir helt slut och stum i dem när jag kört terräng en stund med cykeln. Om lösningen inte är att stärka upp de musklerna, vad skulle det då vara?
Det vet en sjukgymnast.
Det är bättre att göra ett funktionellt test hos en dylik och det kostar bara typ 80 spänn innan man hittar på egna saker.
Till exempel spå kanske du faktiskt tjänar mer på att träna magmusklerna.
Man får inte ont i magen av svaga magmuskler utan det är ryggen som gör ont.
Blir att bära upp vikterna från bilen sen. Nu blir det en del teori innan jag börjar träna på allvar. Om drygt 1 vecka blir det att börja på allvar!
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag vill börja NU! Men jag måste ta det lugnt en vecka och flöda med teori. Sugen som bara den!
- earlydayminer
Flawed skrev:http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/rygginsufficiens.aspx
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=424
Tack!
Gör det ont gör man fel eller redan har problem med den del som gör ont.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Gör det ont gör man fel eller redan har problem med den del som gör ont.
LOL
Jag var otydlig. Menade efteråt. Träningsvärken.
Jag har inga muskler att träna. Jag måste tillverka muskler istället. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv. så här sitter en hösäck utan kroppshållning. Och överviktig.
Jag har ny utrustning. Jag är såååååååååååååååååååå glad!
Träningsbänk, om än i enklaste laget, men jag kan köra alla övningar jag vill på den så shit same. 1 hantel för biceps, 2 hantlar för att använda i "bänkpress-syfte" så slipper jag få en stång över halsen hihi. 60-70kg i vikter nu ungefär sammanlagt.
Ska eventuellt köpa 30kg vikter till imorgon så har jag tills jag dör sen. Eller kollar jag runt och hittar nåt begagnat. Hmm...
"10kg x 2 + 5kg x 2" för 499kr. Nytt på Rusta. Bra pris nog. Köpte ett sånt set idag.
Mitt nyaste specialintresse: bodybuilding
Jag ska öka på muskelmassa som fan och sen ska jag rippa mig. Bort med allt fett. Här ska det vara fagra magrutor för f-n!
Ska inreda ett rum som träningsrum, eftersom jag har ett rum jag ej använder just nu.
*dräglar*
Mitt egna jävla gym!
Träningsbänk, om än i enklaste laget, men jag kan köra alla övningar jag vill på den så shit same. 1 hantel för biceps, 2 hantlar för att använda i "bänkpress-syfte" så slipper jag få en stång över halsen hihi. 60-70kg i vikter nu ungefär sammanlagt.
Ska eventuellt köpa 30kg vikter till imorgon så har jag tills jag dör sen. Eller kollar jag runt och hittar nåt begagnat. Hmm...
"10kg x 2 + 5kg x 2" för 499kr. Nytt på Rusta. Bra pris nog. Köpte ett sånt set idag.
Mitt nyaste specialintresse: bodybuilding
Jag ska öka på muskelmassa som fan och sen ska jag rippa mig. Bort med allt fett. Här ska det vara fagra magrutor för f-n!
Ska inreda ett rum som träningsrum, eftersom jag har ett rum jag ej använder just nu.
*dräglar*
Mitt egna jävla gym!
Jag får väl önska treeman lycka till. Sen är det bara att leka strandraggare. hihi.
kullan skrev:Jag har inga muskler att träna. Jag måste tillverka muskler istället. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv. så här sitter en hösäck utan kroppshållning. Och överviktig.
Antingen så gör man någonting åt det eller så skiter man i det. Det är ett eget val och ingenting annat.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
kullan skrev:Jag har inga muskler att träna. Jag måste tillverka muskler istället.
Antalet muskelceller du föds med kommer du ha hela livet. Undantag om du råkar ut för olycka/sjukdom som skadar muskeln. Med träning växer bl.a muskelcellernas storlek.
Senast redigerad av imperativ 2011-09-17 21:54:31, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Muskelcellerna du föds med kommer du ha hela livet. Undantag om du råkar ut för olycka/sjukdom som skadar muskeln. Med träning växer muskelcellernas storlek.
Muskelceller krymper med ålder och avsaknad av träning.
Visst, man blir aldrig "av" med dem... men det blir svårare att träna upp dem ju längre tid som går.
Cheynas skrev:imperativ skrev:Muskelcellerna du föds med kommer du ha hela livet. Undantag om du råkar ut för olycka/sjukdom som skadar muskeln. Med träning växer muskelcellernas storlek.
Muskelceller krymper med ålder och avsaknad av träning.
Visst, man blir aldrig "av" med dem... men det blir svårare att träna upp dem ju längre tid som går.
Mer anledning att hålla igång kroppen så länge man lever.
Nu blev jag peppad av att kika in här.
Jag tränar sex dagar i veckan men nu vill jag öka på intensiteten.
Wush!
Wush!
Dandelo skrev:Nu blev jag peppad av att kika in här.
Wush!
Skitbra!
25kg i hantelvikt nu. Kör 4-5 repetitioner varje gång. Det var mitt mål till nyår. Klar redan. Hehe.
Hantelpress så kör jag med 2 hantlar på vardera 17kg. Jag kör 8-9 repetitioner. Ska nog öka vikten lite.
Hantelpress så kör jag med 2 hantlar på vardera 17kg. Jag kör 8-9 repetitioner. Ska nog öka vikten lite.
Återgå till Intressanta intressen