Er (ojämna) intelligens
Re: Er (ojämna) intelligens
mar0der skrev:slackern skrev:Jag vet ärligt inte vad som menas med en intelligent person men gränsen går väll kanske vid 115?
Jag skulle kalla en intelligent person någon som klarar av sin vardag efter sina vilkor, behov och krav och som fungerar med det. Siffror är bara siffror och det är bara yrkesutövare och utredare som egentligen behöver tänka i dessa termer. Dessa siffror är till ingen nytta för allmänheten.
Aha jag fattar tack för informationen
Då tror jag att jag förstår minna lärares resonemang han är intelligent fast lat
Senast redigerad av slackern 2011-07-28 13:36:43, redigerad totalt 1 gång.
slackern skrev:Sheyen skrev:slackern skrev:Men du kanske tycker att alla som får ett IQ över 70 är intelligenta?
Nej det tycker jag verkligen inte, haha!
Vad bra det gör inte jag heller. Var tror du gränsen går vid 115 eller vid 130?
Jag "tror" inte. Jag vet att det inte går vid någon gräns alls, när det gäller IQ-test.
Sheyen skrev:slackern skrev:Sheyen skrev:Nej det tycker jag verkligen inte, haha!
Vad bra det gör inte jag heller. Var tror du gränsen går vid 115 eller vid 130?
Jag "tror" inte. Jag vet att det inte går vid någon gräns alls, när det gäller IQ-test.
Fast testerna måste ju ju ge en fingervisning annars skulle det ju inte vara någon mening med att ha dom?
slackern skrev:Fast testerna måste ju ju ge en fingervisning annars skulle det ju inte vara någon mening med att ha dom?
Det är nog väldigt individuellt när det gäller hur bra ett IQ-test egentligen kan visa hur smart en person är.
För min del visade testresultatet att jag har ojämn intelligens. Men jag fick även veta att jag är intelligent. Så testet var ju till stor hjälp när det gällde att ta reda på om jag hade en jämn begåvningsprofil eller ej.
Sheyen skrev:slackern skrev:Fast testerna måste ju ju ge en fingervisning annars skulle det ju inte vara någon mening med att ha dom?
Det är nog väldigt individuellt när det gäller hur bra ett IQ-test egentligen kan visa hur smart en person är.
För min del visade testresultatet att jag har ojämn intelligens. Men jag fick även veta att jag är intelligent. Så testet var ju till stor hjälp när det gällde att ta reda på om jag hade en jämn begåvningsprofil eller ej.
Jo det var samma för mej hade en ojämn begåvningsprofil. Vissa delmoment var rena katastrofen medan andra var jag värsta geniet. Och som jag har skrivit mitt genomsnittliga resultat var typ precis i mitten där normen är.
Så berätta gärna på vilket sätt läkaren och psykologen förklarade på vilket sätt du är intelligent?
slackern skrev:Så berätta gärna på vilket sätt läkaren och psykologen förklarade på vilket sätt du är intelligent?
Det tänker inte jag berätta för någon som har som mål att provocera mig samt som hävdar att de som kallade mig intelligent försökte att "trösta" mig. Glöm det.
Sheyen skrev:slackern skrev:Så berätta gärna på vilket sätt läkaren och psykologen förklarade på vilket sätt du är intelligent?
Det tänker inte jag berätta för någon som har som mål att provocera mig samt som hävdar att de som kallade mig intelligent försökte att "trösta" mig. Glöm det.
OK det var vissa delmoment du gjorde som du fick väldigt bra på som de tyckte på tyder på att du var intelligent inom det?
slackern skrev:Sheyen skrev:slackern skrev:Så berätta gärna på vilket sätt läkaren och psykologen förklarade på vilket sätt du är intelligent?
OK det var vissa delmoment du gjorde som du fick väldigt bra på som de tyckte på tyder på att du var intelligent inom det?
Läste du ens vad jag skrev?
Sheyen skrev:slackern skrev:Sheyen skrev:Det tänker inte jag berätta för någon som har som mål att provocera mig samt som hävdar att de som kallade mig intelligent försökte att "trösta" mig. Glöm det.
Läste du ens vad jag skrev?
OK jag var bara intresserad för jag vill verkligen veta på vilket sätt du är intelligent. Jag förstår att intelligens kan se helt olika ut. Om en person ser ut som ett helt hopplöst fall så kanske den har några talanger som är helt fantastiska. Nu menar jag inte cirkuskonster eller några konstnärliga tallanger utan mera som handlar om begåvning.
Och självfallet om man håller på med cirkuskonster eller konstnärliga saker måste han ha talang och anlag för det som är någon slags intelligens det med.
mar0der skrev:Wine skrev:Menar du att om man har sämre så kallad intelligens (kognitiva resurser)? har svårare att kompensera för bristerna på så sätt att man saknar resurser för att lära sig att tänka konstruktivt eller annorlunda? Jag vill gärna förstå vad du menar.
Svar: Ja. Att hantera och kompensera för brister är en form av problemlösning och grundas i ens begåvning. Vi har upptäckt att över 30% av psykiatrins patienter är svagbegåvade (ligger mellan 70-85IK) och ett stort mörkertal kring lågbegåvade. Denna grupp utgör teoretiskt sett 14% av befolkningen men det är alltså dubbelt så många som återfinns i psykiatrin men även beroendekliniker och fängelser. Det har inte gjorts gedigna vetenskapliga studier kring detta, men kliniker är eniga om att det har att göra med dessa personers bristande förmåga att just kompensera för brister man har.
Man börjar i psykiatrin uppmärksamma dessa då många erbjuds terapi efter terapi men effekt uteblir. Det är då man utreder dessa för nivåbestämning och kan upptäcka svagbegåvning. De har därmed inte förmåga heller att generalisera sina kunskaper från terapirummet till vardagen och de har svårigheter att hänga med i exempelvis det kognitiva tankesättet och resonerandet. Personer med denna sårbarhet (lågbegåvning) har även visat sig kliniskt ha en överkänslighet. Alltså blir lätt ängsliga, oroliga, ångestfyllda och tar till väldigt rigida undvikande strategier för att desperat bli av med dessa negativa känslor, men som istället upprätthåller och förstärker problemet.
Så ja, lågbegåvning är en stor sårbarhet.
Det här vill jag dock ifrågasätta.
Har man långvarig psykisk problematik i form av exempelvis återkommande depressioner så sätter ju det i sin tur ned intelligensnivån, det är ju ett känt fenomen som även diskuterats i tråden. Vad är då hönan och ägget?
För att inte tala om omfattande medicinering under många år och vad det kan göra med hjärnans funktioner.
Det är alltför enkelspårigt att peka på en låg kognitiv kapacitet/lågbegåvning som orsak till terapiresistens med mera.
Ifrågasätt gärna då även terapimetoderna och den psykiatriska vården och dess tillgängliga "behandlingsmetoder" i övrigt. Där ligger en hel del brister som definitivt ger terapiresistens, vill jag påstå.
Orkar inte utveckla men ungefär så.
Edit: Äsch, det där hade ni redan kommit fram till ser jag nu. Läste inte så långt från början...
LILITH_ skrev:Edit: Äsch, det där hade ni redan kommit fram till ser jag nu. Läste inte så långt från början...
..
slackern skrev:Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.
Om jag ska tro på WAIS-testet (vilket jag faktiskt inte gör, svaret blev för högt) så ska jag har runt 140 i IQ. Iof kan ju psykologen som sa det sagt eller räknat fel för hon var korkad. Tror iaf att jag har lägre än 140, men jag har iaf högre än 115. På BUP gjorde jag nått IQ test när jag var 8 och då sa de till mina föräldrar att jag låg en bra bit över normal IQ (exakta siffran minns varken jag eller mina föräldrar).
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:slackern skrev:Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.
Om jag ska tro på WAIS-testet (vilket jag faktiskt inte gör, svaret blev för högt) så ska jag har runt 140 i IQ. Iof kan ju psykologen som sa det sagt eller räknat fel för hon var korkad. Tror iaf att jag har lägre än 140, men jag har iaf högre än 115. På BUP gjorde jag nått IQ test när jag var 8 och då sa de till mina föräldrar att jag låg en bra bit över normal IQ (exakta siffran minns varken jag eller mina föräldrar).
Varför skulle siffran 140 vara felaktig?
Det många med AS (speciellt tjejer konstigt nog) tror är, att de är lågbegåvade eller till och med förståndshandikappade på något plan eftersom livet i stort och ens något bristfälliga sociala förmåga mm. lämnat så mycket utrymme för feltolkningar av den egna intelligensen.
Jag trodde mig vara förståndshandikappad på ett lindrigt plan (och tror så fortfarande ibland när allt bara går fel, ska väl erkännas men så är jag också ganska märklig ) och har även läst att andra tjejer här funderat i samma banor för att sedan bli motbevisade under utredningen iom. IQ-test och annat.
Du är smart - inse.
Själv hade jag långtifrån 140 i IQ men ändå över medel vilket var rätt oväntat, då jag var helt förvissad om motsatsen.
Här finns en sida med lite tester - IQ samt arbetsminne m.m. om någon är intresserad, annars kan man ju testa sig på mensas hemsida också. De har ett provtest man kan göra online.
http://www.intelligencetest.com/index.htm
http://www.intelligencetest.com/index.htm
sussi83 skrev:Jag känner mig helt hysterisk över resultaten i min utredning. Jag tror att jag håller på att bli knäpp. Jag Har gjort Weis testet iaf.
Så vad blev ditt resultat?
LILITH_ skrev:arför skulle siffran 140 vara felaktig?
Det många med AS (speciellt tjejer konstigt nog) tror är, att de är lågbegåvade eller till och med förståndshandikappade på något plan eftersom livet i stort och ens något bristfälliga sociala förmåga mm. lämnat så mycket utrymme för feltolkningar av den egna intelligensen.
Jag trodde mig vara förståndshandikappad på ett lindrigt plan (och tror så fortfarande ibland när allt bara går fel, ska väl erkännas men så är jag också ganska märklig ) och har även läst att andra tjejer här funderat i samma banor för att sedan bli motbevisade under utredningen iom. IQ-test och annat.
Du är smart - inse.
Själv hade jag långtifrån 140 i IQ men ändå över medel vilket var rätt oväntat, då jag var helt förvissad om motsatsen.
Jo men jag hade ju så extremt lågt på vissa deltester att det känns omöjligt att jag faktiskt skulle ha runt 140 i snitt. Om jag minns rätt låg det lägsta runt 40 (nån av det som hade med matte att göra... tror det var artimetik).
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Er (ojämna) intelligens
Zima33 skrev:matgar skrev:Är det inte att generalisera lite väl mycket att säga att folk med autism har låg begåvning? Tänk på savanter tex.
Fast savanter brukar väl ha låg begåvning? Oftast har de bara lätt att komma ihåg och göra kopplingar mellan olika fakta, lära sig utantill, medan många av dem inte kan lära sig sköta sig egen hygien, handla, sköta hushållet etc.
Savanter är extremt begåvade inom sitt(sina) område(n), men då troligen dåligt begåvade i andra/övriga.
Vad avgör om man är begåvad eller inte? Att kunna hålla sin hygien? Att utföra komplexa beräkningar snabbt i huvet? Att lära sig språk snabbt?
Personligen så vill jag skillja på orden begåvning och fungerande.
Man kan vara enormt begåvad inom ett område men totalt sakna förmågan att ta hand om sig själv.
Högbegåvad men lågfungerande.
Nu har jag ingen koll på om detta stämmer med läkarvårdens syn på saker, men det är min syn på det hela.
Själv har jag inte problem för att jag är lågbegåvad inom nått område. Jag ligger över medel inom alla områden i wais testet.
Däremot har jag vissa områden i det dagliga livet som inte funkar riktigt. Lågfungerande med andra ord.
Er (ojämna) intelligens
slackern skrev:Sheyen skrev:KaosPrinsessa skrev:Alla med autism är inte lågbegåvade, finns nått som man brukar kalla högfungerande autism.
Precis!
Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.
Förstår inte riktugt hur du tänker.
Gränsen för den informella benämningen HFA är 80 så vitt jag vet, och har ingen övre gräns.
High-functioning autism (HFA) is an informal term applied to individuals with autism, an IQ of 80 or above, and the ability to speak, read, and write.[1] High-functioning autism may simply refer to autistic people who have normal overall intelligence; that is, are not cognitively challenged.[2]
http://www.autism-help.org/autism-high-functioning-hfa.htm
Sen att just som det nämts redan i tråden. Att använda sig av IQ som enda bas för om man är hög eller lågfungerande är inte att rekomendera, särskilt då resultaten ofta är missvisande på folk med autism.
Savanter är varken kunniga eller begåvade. De kan rabbla en enorm mängd information inom ett eller ett par områden men saknar helt förmågan att omvandla denna information till något användbart för egen del, de kan helt enkelt inte koppla ihop informationen med händelser i verkliga livet.
De saknar även förmågan att beskriva hur ex.vis de räknar ut vilken veckodag som infallit ett visst datum (om de nu har just den förmågan).
De saknar även förmågan att beskriva hur ex.vis de räknar ut vilken veckodag som infallit ett visst datum (om de nu har just den förmågan).
matgar skrev:slackern skrev:Sheyen skrev:Precis!
Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.
Förstår inte riktugt hur du tänker.
Gränsen för den informella benämningen HFA är 80 så vitt jag vet, och har ingen övre gräns.High-functioning autism (HFA) is an informal term applied to individuals with autism, an IQ of 80 or above, and the ability to speak, read, and write.[1] High-functioning autism may simply refer to autistic people who have normal overall intelligence; that is, are not cognitively challenged.[2]
http://www.autism-help.org/autism-high-functioning-hfa.htm
Sen att just som det nämts redan i tråden. Att använda sig av IQ som enda bas för om man är hög eller lågfungerande är inte att rekomendera, särskilt då resultaten ofta är missvisande på folk med autism.
Om den gränsen gäller för att få HFA kan inte sheyen ha det för hennes IQ är 79 så det får du ta upp med henne.
Här kan du läsa om svag begåvning jag skickar även med några länkar du kan läsa om du vill fördjupa dej.
Begreppet svagbe-
gåvning bör enligt vårt synsätt
reserveras för dem med IQ med
–2 och –1 SD, dvs i IQ-området
70–85.
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... nRp8LDbdDw
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1087
Här har du information om termen HFA.
Det är framför allt de flickor som har ett begåvningshandikapp och en försenad språkutveckling som får diagnosen autism. Högfungerande flickor (begåvning över IQ 70 på intelligenstest) får inte lika ofta en diagnos, det vill säga Aspergers syndrom eller autistiskt syndrom hos en högfungerande person (kallas ibland högfungerande autism).
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... or_autism/
Senast redigerad av slackern 2011-07-29 9:55:09, redigerad totalt 1 gång.
I mitt utredningsresultat från de neuropsykiatriska testerna står resultaten angivna i så kallade skalpoäng där 20 är högst och medel är 10.
Sheyen skrev:slackern:
Men jag har HFA och jag är inte svagbegåvad.
Det var matgar som sa att man inte kan ha HFA om man har ett IQ under 80 så det får du ta med honom.
slackern skrev:Det var matgar som sa att man inte kan ha HFA om man har ett IQ under 80 så det får du ta med honom.
Det spelar ingen roll vem som sa så. Jag har HFA som diagnos.
Återgå till Aspergare och vården