Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-27 19:52:25

Wine skrev:Har ytterligare en fråga angående ovanstående och det är om man i så fall kan märka att en individ är lågbegåvad på ett beteende som innebär att individen saknar förmåga att ha tålamod och resonera sakligt i en konflikt eller vid kritik och istället använder sig av personliga påhopp eller ett ovårdat språkbruk (svordomar och dylikt) om individen då inte förstår vad man försöker framföra på grund av just låg begåvning?

Undrar också om man använder MRI för att diagnostisera autism/AS m.m. och hur tillförlitlig den metoden i så fall är. Är det för dyrt att använda rutinmässigt vid diagnostisering? Har ju tidigare sett i en tråd att det kan vara svårt att utreda och ställa en neuropsykiatrisk diagnos.


Det är omöjligt att svara på om man kan avgöra lågbegåvning på det. Många kliniker har ju även svårt att i behandling och bedömning se om lågbegåvning finns. Ett generellt sätt är dock att se till abstraktheten i språk åt båda hållen. Abstraktionsförmågan är den sk exekutiva funktion som ofta saknas eller brister vid lågbegåvning.

Nej man använder absolut inte hjärnavbildningar som MRI vid diagnosticering av npf. Man kan beställa det vid misstanke om eller uteslutning av hjärnskada som förklaring för vissa symtom i np utredning.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Wine » 2011-07-27 20:00:45

mar0der skrev:Det är omöjligt att svara på om man kan avgöra lågbegåvning på det. Många kliniker har ju även svårt att i behandling och bedömning se om lågbegåvning finns. Ett generellt sätt är dock att se till abstraktheten i språk åt båda hållen. Abstraktionsförmågan är den sk exekutiva funktion som ofta saknas eller brister vid lågbegåvning.

Nej man använder absolut inte hjärnavbildningar som MRI vid diagnosticering av npf. Man kan beställa det vid misstanke om eller uteslutning av hjärnskada som förklaring för vissa symtom i np utredning.


Tack för svaren. Jag har nyligen läst på en amerikansk site om en person med AS som genomgått MRI undersökning så jag blev nyfiken.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-27 20:02:28

Zima33 skrev:Kan det inte vara så att depressioner, ångest etc gör att man får svårare att lösa uppgifter = uppfattas som svagbegåvad?
Själv tillhörde jag "toppskiktet" i skolan innan jag fick depression.


Ja depression och ångest och trötthet och droger osv osv påverkar våra kognitiva och perceptuella funktioner. Det gör inte att vi blir osmartare utan våra 'stödfunktioner' som arbetsminne och koncentration sänks och dessa är en förutsättning för att vår intelligens kan användas fullt ut. Däremot ska mycket till för att förstämningssyndrom ska misstolkas som lågbegåvning. Typ en inkompetent utredare :). Man kan exempelvis inte testa en person med egentlig depression. Då kommer man få ett helt missvisande svar. Det förekommer dock ibland tyvärr....
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-27 20:11:02

Wine skrev:Tack för svaren. Jag har nyligen läst på en amerikansk site om en person med AS som genomgått MRI undersökning så jag blev nyfiken.


Ja man försöker i forskningen hitta hjärnavbildningar för att förklara observerade brister hos vissa npf. Men den forskningen har lite stöd idag men kanske i framtiden....
Man gör även studier av samma karaktär för att lokalisera lågbegåvning.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Banzai » 2011-07-27 22:38:12

Detta är en oerhört intressant tråd som jag endast läser med ett öga för att undvika att få för mycket information om den kommande utredningen.

mar0der skrev:
Zima33 skrev:Kan det inte vara så att depressioner, ångest etc gör att man får svårare att lösa uppgifter = uppfattas som svagbegåvad?
Själv tillhörde jag "toppskiktet" i skolan innan jag fick depression.


Ja depression och ångest och trötthet och droger osv osv påverkar våra kognitiva och perceptuella funktioner. Det gör inte att vi blir osmartare utan våra 'stödfunktioner' som arbetsminne och koncentration sänks och dessa är en förutsättning för att vår intelligens kan användas fullt ut. Däremot ska mycket till för att förstämningssyndrom ska misstolkas som lågbegåvning. Typ en inkompetent utredare :). Man kan exempelvis inte testa en person med egentlig depression. Då kommer man få ett helt missvisande svar. Det förekommer dock ibland tyvärr....

Att trötthet och depression påverkar koncentrationsförmågan och arbetsminnet stämmer verkligen in på mig. Jag behandlas just nu för depression och är konstant trött utöver detta. Man kanske inte blir lågbegåvad av det, men man kan känna sig rent ut sagt blåst när man glömmer bort hur fotbollsresultat utläses (vilket jag gjorde förra sommaren innan jag fick behandling), eller när man glömmer bort hur man öppnar en dörr.

Det känns betryggande att läkaren jag träffade angående en eventuell utredning sa precis det mar0der sa om just depression och utredning. Detta inger en smula förtroende för dem som arbetar med detta inom mitt landsting. :)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav lasseivägen » 2011-07-28 0:45:16

Skall jag döma efter hur jag behandlades på jobbet så har jag en väldigt jämn och otroligt låg intelligens.
Men sedan jag pensionerade mig, kan jag ge fan i vad mina före detta kolegor tycker.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav totizedger » 2011-07-28 1:05:33

lasseivägen skrev:Skall jag döma efter hur jag behandlades på jobbet så har jag en väldigt jämn och otroligt låg intelligens.
Men sedan jag pensionerade mig, kan jag ge fan i vad mina före detta kolegor tycker.

Jag har läst väldigt mycket om asperger, autism, ADHD
Det är mitt specialintresse. Jag har läst att dom med autism har låg begåvning och aspisar normal eller hög begåvning. Det är skillnaderna mellan autism och asperger. Däremot så är människor med autism ofta överaktiva.

Hoppas att jag skrev så att det gick att läsa
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Er (ojämna) intelligens

Inläggav matgar » 2011-07-28 2:54:12

totizedger skrev:
lasseivägen skrev:Skall jag döma efter hur jag behandlades på jobbet så har jag en väldigt jämn och otroligt låg intelligens.
Men sedan jag pensionerade mig, kan jag ge fan i vad mina före detta kolegor tycker.

Jag har läst väldigt mycket om asperger, autism, ADHD
Det är mitt specialintresse. Jag har läst att dom med autism har låg begåvning och aspisar normal eller hög begåvning. Det är skillnaderna mellan autism och asperger. Däremot så är människor med autism ofta överaktiva.

Hoppas att jag skrev så att det gick att läsa

Är det inte att generalisera lite väl mycket att säga att folk med autism har låg begåvning? Tänk på savanter tex. Och så finns det ju högfungerande autism.
Det är väldigt ospecifikt att dela upp alla inom autismspektrum i 2 grupper.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zombie » 2011-07-28 3:02:49

matgar skrev:Är det inte att generalisera lite väl mycket att säga att folk med autism har låg begåvning?

Inte bara det, det stämmer inte alls. Vad det handlar om är att det inte finns någon nedre begåvningsgräns för autism — den diagnosen har alltså hela begåvningsspannet som asperger har plus vidare nedåt.

Man får också räkna med att alla autister kanske inte har fått sin begåvning rätt bedömd på grund av kommunikationsproblem och fördomar. Det finns fler än en som har bedömts som förståndshandikappad men visat sig inte vara det.

Sedan beror också mer än vad man kan tro på diagnostikern. Som vanligt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zima33 » 2011-07-28 3:37:26

matgar skrev:Är det inte att generalisera lite väl mycket att säga att folk med autism har låg begåvning? Tänk på savanter tex.

Fast savanter brukar väl ha låg begåvning? Oftast har de bara lätt att komma ihåg och göra kopplingar mellan olika fakta, lära sig utantill, medan många av dem inte kan lära sig sköta sig egen hygien, handla, sköta hushållet etc.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-28 13:02:56

Sheyen skrev:
KaosPrinsessa skrev:
mar0der skrev:Man börjar i psykiatrin uppmärksamma dessa då många erbjuds terapi efter terapi men effekt uteblir. Det är då man utreder dessa för nivåbestämning och kan upptäcka svagbegåvning. De har därmed inte förmåga heller att generalisera sina kunskaper från terapirummet till vardagen och de har svårigheter att hänga med i exempelvis det kognitiva tankesättet och resonerandet. Personer med denna sårbarhet (lågbegåvning) har även visat sig kliniskt ha en överkänslighet. Alltså blir lätt ängsliga, oroliga, ångestfyllda och tar till väldigt rigida undvikande strategier för att desperat bli av med dessa negativa känslor, men som istället upprätthåller och förstärker problemet.


Det där stämmer precis på mig men jag är inte lågbegåvad.

+1


Varför håller du med? Vad är din tanke med det?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-28 13:04:36

totizedger skrev:Jag har läst väldigt mycket om asperger, autism, ADHD
Det är mitt specialintresse. Jag har läst att dom med autism har låg begåvning och aspisar normal eller hög begåvning. Det är skillnaderna mellan autism och asperger. Däremot så är människor med autism ofta överaktiva.


Vet inte vart du läst, men Asperger är en form/variant av autism, du formulerar dig som om det vore två helt olika saker. Snarare det som särskiljer Asperger från autismspektrumstörning eller autistiskt tillstånd, är kritieriemässigt användandet av språket i kommunicering. Sen att personer med AST ÄR lågbegåvade stämmer inte alls. Visserligen har runt 70% av personer med AST även en utvecklingsstörning men det är inte ett kriterium.
Senast redigerad av mar0der 2011-07-28 13:06:25, redigerad totalt 1 gång.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 13:05:17

slackern skrev:Varför håller du med? Vad är din tanke med det?

Att det stämmer in på mig med och att jag inte är lågbegåvad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-28 13:07:31

Jag var (och är) deprimerad när jag gjorde mina tester.

totizedger: Jag har autism och är inte lågbegåvad, jag anses ha hög begåvning (även om den såklart är väldigt ojämn). Alla med autism är inte lågbegåvade, finns nått som man brukar kalla högfungerande autism.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 13:08:48

KaosPrinsessa skrev:Alla med autism är inte lågbegåvade, finns nått som man brukar kalla högfungerande autism.

Precis!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-28 13:19:26

Sheyen skrev:
KaosPrinsessa skrev:Alla med autism är inte lågbegåvade, finns nått som man brukar kalla högfungerande autism.

Precis!


Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 13:23:00

slackern skrev:
Sheyen skrev:
KaosPrinsessa skrev:Alla med autism är inte lågbegåvade, finns nått som man brukar kalla högfungerande autism.

Precis!


Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.

Nej, riktigt så är det faktiskt inte. Det har ju diskuterats tidigare, i och för sig. Kanske inte lönt att börja diskutera det igen. Det blir ju "rundgång" då.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-28 13:23:35

Sheyen skrev:
slackern skrev:Varför håller du med? Vad är din tanke med det?

Att det stämmer in på mig med och att jag inte är lågbegåvad.


Det stämde väll in på att du inte var utvecklingsstörd att du hade ett IQ över 70. Men jag har för mej att du hade skrivit att du fick 79 i medeltal alltså svagbegåvad.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-28 13:26:29

Sheyen skrev:
slackern skrev:
Sheyen skrev:Precis!


Aha men då handlar det om dom som har ett IQ 70. Får man över 70 stämmer det att det heter HFA men man kan ju fortfarande ha ett IQ mellan 70-85 och då är man ju svagbegåvad.

Nej, riktigt så är det faktiskt inte. Det har ju diskuterats tidigare, i och för sig. Kanske inte lönt att börja diskutera det igen. Det blir ju "rundgång" då.


Men du kanske tycker att alla som får ett IQ över 70 är intelligenta? Jag vet ärligt inte vad som menas med en intelligent person men gränsen går väll kanske vid 115?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 13:26:58

slackern skrev:alltså svagbegåvad.

Nope. Det är fel. Men det gör ingenting. Men jag ska dock inte behöva argumentera för varför jag inte är svagbegåvad. Har ju redan fått bekräftat (av kunniga människor) att jag inte är det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 13:30:15

slackern skrev:Men du kanske tycker att alla som får ett IQ över 70 är intelligenta?

Nej det tycker jag verkligen inte, haha!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav lasseivägen » 2011-07-28 13:31:46

totizedger skrev:
lasseivägen skrev:Skall jag döma efter hur jag behandlades på jobbet så har jag en väldigt jämn och otroligt låg intelligens.
Men sedan jag pensionerade mig, kan jag ge fan i vad mina före detta kolegor tycker.

Jag har läst väldigt mycket om asperger, autism, ADHD
Det är mitt specialintresse. Jag har läst att dom med autism har låg begåvning och aspisar normal eller hög begåvning. Det är skillnaderna mellan autism och asperger. Däremot så är människor med autism ofta överaktiva.

Hoppas att jag skrev så att det gick att läsa


Jag anser mig nog som tämligen lågbegåvad, däremot troligen inte autistisk, snarare en kombination av Socialfobi/AS/ADHD

Dessutom har jag aldrig fått mer än 125 på en IQ-test, det var en som mätte max 125. Men jag har ett otroligt dåligt arbetsminne, så jag tror inte att jag skulle få samma resultat på en generell test. (Kan ju också vara så att någon drev med mig.)
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-28 13:33:25

Sheyen skrev:
slackern skrev:Men du kanske tycker att alla som får ett IQ över 70 är intelligenta?

Nej det tycker jag verkligen inte, haha!


Vad bra det gör inte jag heller. Var tror du gränsen går vid 115 eller vid 130?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-28 13:33:37

slackern skrev:Jag vet ärligt inte vad som menas med en intelligent person men gränsen går väll kanske vid 115?


Jag skulle kalla en intelligent person någon som klarar av sin vardag efter sina vilkor, behov och krav och som fungerar med det. Siffror är bara siffror och det är bara yrkesutövare och utredare som egentligen behöver tänka i dessa termer. Dessa siffror är till ingen nytta för allmänheten.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in