Aspisar lagar mat
112 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Aspisar lagar mat
Maldita skrev:Vill man koka kolasås kan man enligt utsago göra det genom att låta en burk konserverad mjölk (hela burken, oöppnad) koka i ett antal timmar. Har dock själv aldrig gjort detta.
Yes, koka burken i typ två timmar. Det är skitgott att ha på småkakor eller på macka.
Alltså en gång i forntiden jobbade jag faktiskt som kock, och när vi gick på utbildningen så var man också ute på praktik. När jag kom tillbaks till klassen efter, jag tror att det var efter den första praktiken inte säker, så fick jag höra genom de andra i klassen att en hade "råkat" ut för ett skämt, kan bara säga att sånt var vanligt då vet ej hur det är nu, han hade blivit tillsagt att finhacka vetemjöl, och stackarn hade börjat göra det. Det låter som en aspiegrej det, och visst har det hänt att jag glömt både det ena som andra, men som tur är det inga allvarliga saker som hänt mig och det är jag glad för. Kan tillslut även berätta att samma kille råkade ut för ett annat sk skämt, han skulle salta vattenbadet.
Datorn är en riktig matlagningssabotör för mig. Så länge jag fokuserar brukar jag kunna laga riktigt god och varierad mat men sätter jag mig framför datorn brukar det sluta med att det blir bränt i botten eller pastan blir en hård klump eller att nåt blir sönderkokt eller liknande.
Larmklocka hjälper inte för jag stänger av och struntar i den
Recept kan jag inte läsa, bara förvirrar bort mig i recepten.
Sen blir det ju inte mkt mat lagad då jag inte gillar att äta heller.
Recept kan jag inte läsa, bara förvirrar bort mig i recepten.
Sen blir det ju inte mkt mat lagad då jag inte gillar att äta heller.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Ingen spektakulationär historia jag kommer ihåg. Någon inte längre diskbar kastrull eller annat geråd, mest förr. Men en ständig kamp varje dag i varje moment från affärn och framåt.
Vad tillåter magen, vad kan bli tillräckligt gott, vad får man krafter av, går de tre sakerna ihop, vad säger ens obefintliga fantasi, hur i helvete ska man kunna hålla reda på x antal ingredienser, inte skjuta upp att laga maten tills man först måste ha den i sig för att orka, orka vänta, avbryta det man gör när det är dags att se till den, orka äta tills man blir mätt fast det kanske inte blev tillräckligt aptitligt... typ.
Och kommentarer från vanligt hyggligt klientel om att "hur kan man vilja ha det så här", innan jag hade lärt mig hur onormal jag var och höll tyst.
Vad tillåter magen, vad kan bli tillräckligt gott, vad får man krafter av, går de tre sakerna ihop, vad säger ens obefintliga fantasi, hur i helvete ska man kunna hålla reda på x antal ingredienser, inte skjuta upp att laga maten tills man först måste ha den i sig för att orka, orka vänta, avbryta det man gör när det är dags att se till den, orka äta tills man blir mätt fast det kanske inte blev tillräckligt aptitligt... typ.
Och kommentarer från vanligt hyggligt klientel om att "hur kan man vilja ha det så här", innan jag hade lärt mig hur onormal jag var och höll tyst.
fingal12 skrev:Alltså en gång i forntiden jobbade jag faktiskt som kock, och när vi gick på utbildningen så var man också ute på praktik. När jag kom tillbaks till klassen efter, jag tror att det var efter den första praktiken inte säker, så fick jag höra genom de andra i klassen att en hade "råkat" ut för ett skämt, kan bara säga att sånt var vanligt då vet ej hur det är nu, han hade blivit tillsagt att finhacka vetemjöl, och stackarn hade börjat göra det. Det låter som en aspiegrej det, och visst har det hänt att jag glömt både det ena som andra, men som tur är det inga allvarliga saker som hänt mig och det är jag glad för. Kan tillslut även berätta att samma kille råkade ut för ett annat sk skämt, han skulle salta vattenbadet.
Usch vad trist det är när elever råkar ut för sådana där skämt!
Jag har ju hört om folk som fått leta efter synvinklar och ögonmått, men också en som skickades till tappen för att få gratis brandskadad bensin. De ringde tappen och förberedde, så eleven kom släpandes med två svintunga dunkar - med vatten i. För någon brandskadad bensin finns förstås inte.
När någon råkat ut för ett sådant skämt, avslutas det med att hela arbetsplatsen flatskrattar åt eleven. Fy fan vilket sätt egentligen.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Havregrynsgröt i micro blir faktiskt mycket bättre om man kommer ihåg att tillsätta vatten till havregrynen innan man börjar micra dem. Ännu bättre blir det sannolikt om man använder en timer (t.ex. den som är inbyggd i micron) för att undvika att "gröten" micras tills brand uppstår.
Jag brukar faktiskt vara riktigt hyfsad på att laga mat (om jag får säga det själv (försök hindra mig!!)) men att hälla två ingridienser i en tallrik och micra dem i två minuter kan vara svårare än man tror...
Jag brukar faktiskt vara riktigt hyfsad på att laga mat (om jag får säga det själv (försök hindra mig!!)) men att hälla två ingridienser i en tallrik och micra dem i två minuter kan vara svårare än man tror...
Jag har faktiskt lyckats undvika kulinariska olyckor såsom torrkokning och ofrivillig flambering. Däremot så är jag helt värdelös på timing så saker och ting tenderar att bli färdiga vid olika tidpunkter. Ska jag laga mat så ska jag helst vara ensam, ju mer komplicerad maträtt, detso mer ostörd måste jag vara. Jag följer kokboken till punkt och pricka och brukar förebereda så mycket jag kan först innan jag börjar själva matlagningen, d.v.s. jag mäter upp allt som ska mätas upp, blandar ihop allt som kan blandas ihop innan jag sätter igång o.s.v. Det är nog därför jag ogillar att laga mer komplicerade maträtter för det blir ett sådant projekt av det hela, men jag kan inte göra på något annat vis för då blir det bara kaos.
När jag lagar mat så lämnar jag aldrig köket, I know me. Jag förstår inte ens att ni törs sätta er framför datorn när ni lagar mat, gjorde jag det så skulle det nog ha hänt mer än en olycka i mitt kök.
+1
När jag lagar mat så lämnar jag aldrig köket, I know me. Jag förstår inte ens att ni törs sätta er framför datorn när ni lagar mat, gjorde jag det så skulle det nog ha hänt mer än en olycka i mitt kök.
Xzirie skrev:Det borde finnas helfoder för människor. Som Bachelor Chow i Futurama.
+1
Detta forum fick min fantastiska sås på 2 dl riktig grädde lök och diverse kryddor att bli en svart hård skorpa i botten på kastrullen-
Nästan satt eld på kåken när jag skulle fritera potatis.
Men till alla ungdomar här på forumet kan jag bra ge de tröstande orden. man lär sig med åren, efter 58 har jag faktiskt lärt mig att laga mat som är både god och ätbar. Ett och annat misstag får jag ju faktiskt tåla även numera.
Så ungdomar det blir bättre med tiden.
PS
Mat som skall tinas blir bäst om den får stå i kylen en halv dag, med det kräver ju planering. Men man slipper torra kycklingar och liknande.
DS
Nästan satt eld på kåken när jag skulle fritera potatis.
Men till alla ungdomar här på forumet kan jag bra ge de tröstande orden. man lär sig med åren, efter 58 har jag faktiskt lärt mig att laga mat som är både god och ätbar. Ett och annat misstag får jag ju faktiskt tåla även numera.
Så ungdomar det blir bättre med tiden.
PS
Mat som skall tinas blir bäst om den får stå i kylen en halv dag, med det kräver ju planering. Men man slipper torra kycklingar och liknande.
DS
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Kan väl inte säga att jag har några större problem med matlagningen dock så får det inte vara för avancerat med många olika tider. Skall jag göra nått nytt börjar jag med att gör iordning alla ingredienser enligt recept. Lägger typ upp alla kryddor i rätt mängd i små skålar, rätt mängd vatten/mjölk/mjöl eller vad det nu kan vara så allt är klart. Planerar sen vilken ordning allt skall gå i och hur lång tid det borde ta och skriver upp en lista typ:
12:45 Pasta i kastrullen
12:55 Börja fräs lök
13:00 Köttfärs
13:10 Pasta av spisen
osv osv
Sen testar jag mig fram ett par gånger tills jag minns alla tider i huvudet och vet med vilka mellanrum alla ska göras. Varierar mig dock inte speciellt mycket utan kan leva på ett par rätter i rotation i ett par månader utan att tröttna eller önska nått annat. Blir det rikigt djävligt går man bara ut på restaurang eller fixar en macka istället.
12:45 Pasta i kastrullen
12:55 Börja fräs lök
13:00 Köttfärs
13:10 Pasta av spisen
osv osv
Sen testar jag mig fram ett par gånger tills jag minns alla tider i huvudet och vet med vilka mellanrum alla ska göras. Varierar mig dock inte speciellt mycket utan kan leva på ett par rätter i rotation i ett par månader utan att tröttna eller önska nått annat. Blir det rikigt djävligt går man bara ut på restaurang eller fixar en macka istället.
Zirre skrev:Laga mat är inte så svårt gäller bara att fokusera på att laga maten.
1000+!
Zirre skrev:Laga mat är inte så svårt gäller bara att fokusera på att laga maten.
- Bror Duktig
För ca 2 år sedan: Stoppade in en Billy's pizza i micron. Efter 2 min på full effekt var pizzan fortfarande fryst. Jag provade att låta den tillagas 2 min till. Fortfarande fryst. Jag ökade tiden till 4 min och efter ett tag blev det mörkt i micron. Jag stängde av micron och öppnade luckan. Fick ett häftigt, mörkgrått rökmoln i köket, som åkte upp mot taket.
EDIT: Pizzan blev helt svart.
EDIT: Pizzan blev helt svart.
Jag brukar göra rätter som är lätta att laga som till exempel,Spagheti med köttfärssås,lasagnette och Korv Stroganoff med ris,det som blir över fryser jag in och har till matlådor,har en timer till min spis!
Jag är inget fan av att laga mat. Inte heller av att duscha. Dock blir det ju så att efter löpningen så ska båda grejerna göras, och det helst så snabbt som möjligt efter hemkomst (innan jag dör av hunger samt glömmer duscha). Löser det hela genom att sätta på någon sorts mat på spisen och sätta larmet på tex 11 minuter om det är pasta det gäller. In i duschen direkt. Duschandet får på så vis ett naturligt avslut när larmet går (kan lätt stå och sega hur länge som helst när jag väl kommit in i duschen annars, för att inte tala om eftergrejerna - torkning etc.) och maten är klar, som ett mirakel. Känns så himla lätt varje gång det lyckas. Ibland går det emellertid mindre bra, som idag t.ex.- jag hörde inte larmet. Stod där i duschen och tyckte det kändes underbart att tiden verkade gå så långsamt och jag faktiskt hann bli riktigt klar. Klev ut och det hade gått nästan tjugo minuter. Pastan fastbränd i botten samt överkokt. Inte asgott, men gick väl att äta.
Det har hänt att jag med misslyckats när jag lagat mat,att det blivit överkokt!
Jag finner det ganska underhållande när jag lagar mat, det blir alltid kaotiskt...förrförra gången jag lagade köttfärssås och spagetti så hade jag inte planerat alls innan jag började laga maten och helt plötsligt hade jag vatten som kokade över på ena hållet och samtidigt spräckte jag ett helt paket med spagetti så det flög över hela köket och inte hade man hunnit skära grönsakerna heller som skulle i med köttfärsen, sen tappade jag saltpaketet i köttfärsen..och allt var bara en fullständig katastrof.. men oj vad kul jag hade däremot
Fast...det var inte lika kul att städa krigszonen efteråt
Fast...det var inte lika kul att städa krigszonen efteråt
Har man lagat maskiner i 15 år, så är det en barnlek att laga mat.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Jag skulle värma en kanelbulle i mikron ställde in på rätt tid som det stog på förpackningen och så börjar det lukta bränt inne i huset, jag går ner och tittar och så kommer det rök från mikron. Och när mamma kom hem så undrade hon varför det luktade rök jag sa kortfattat jag ställde in rätt tid men ändå blev den bränd. Då säger hon hade du den inställt på 160W. Fan det glömde jag. Den var inställd på 750W. Jag är klantig med all sorts mat. Det är klart att jag har lyckats någon gång men det förekommer ju tillfällen då jag gjort fel
- totizedger
- Anslöt: 2011-05-22
lasseivägen skrev:Har man lagat maskiner i 15 år, så är det en barnlek att laga mat.
Vad bra, jag ringer dig nästa gång jag gör sönder ett ägg av misstag!
- Bror Duktig
totizedger skrev:Jag skulle värma en kanelbulle i mikron ställde in på rätt tid som det stog på förpackningen och så börjar det lukta bränt inne i huset, jag går ner och tittar och så kommer det rök från mikron. Och när mamma kom hem så undrade hon varför det luktade rök jag sa kortfattat jag ställde in rätt tid men ändå blev den bränd. Då säger hon hade du den inställt på 160W. Fan det glömde jag. Den var inställd på 750W. Jag är klantig med all sorts mat. Det är klart att jag har lyckats någon gång men det förekommer ju tillfällen då jag gjort fel
Jag gjorde det misstaget med ett fryst bröd jag skulle ha till maten. Det rök efter att jag hade dränkt det i vatten det var verkligen kol.... Kanske man skulle starta någon slags tillverkning av kol?
Xzirie skrev:Det borde finnas helfoder för människor. Som Bachelor Chow i Futurama.
+1[/quote]
Amen och ett +1 (underbar serie)
Läst tråden och haft lite kul åt folks historier.
Har inget att bidra med än att jag tycker det är kul att laga mat och "bara gör" så blir det bäst. En nypa sådant en näve sånt och lite dittan för färgens skull.Som att måla och ibland lika härligt kladdigt.Skapande är kul oavsett material.
Återgå till Att leva som Aspergare