Googles söksida täckt av lakan

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 1:46:16

Är det fler som får ett stort djävla vitt lakan med en överlist som det står "Logging: LOGGING" (i varsin rad) på framför sidan så fort ni går in på Googles söksida? Jag får det sedan någon gång i kväll. Både in- och utloggad.

Uppe till höger på lakanet kan man trycka på tre knappar: "clear", "exit" och "options". "Clear" och "exit" har jag inte vågat trycka på; inne på "options" står "(root)" och till vänster om det en rullgardinsmeny med flera val, däribland:

warning
info
config (förbockat)
fine
finer
finest
all
inherit.

Vet inte om felet ligger hos Google eller i min dator. Jag har försökt googla men det ser ju inte ut att vara något allmänt problem, och därmed hittar jag antagligen inte tillräckligt fackmässiga sökord.

Eller om i min dator, ifall det då hänger ihop med det här. Och om det skulle vara den där "rotanvändaren" i datorn, som på något sätt har råkat aktiveras, så stämmer inte de här instruktionerna för min svenskspråkiga version av OSX 10.6.8: det finns ingenting som skulle kunna vara "View menu", under det Konton som finns under System finns det inga Inloggningsalternativ och under Inloggning finns det ingen "'Edit…' or 'Join…' button at the bottom right". Dessutom begriper jag inte varför felet bara verkar uppträda hos Google.

Kanhända att jag ber om mycket besvär, men är det någon som kan kasta ljus över det här vore jag mycket tacksam.
Senast redigerad av Zombie 2011-07-26 1:52:14, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan.

Inläggav Lakrits » 2011-07-26 1:48:42

Nej, jag har bara den gamla vanliga, vita bakgrunden. Ingenting som lägger sig "ovanpå" sidan.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Inger » 2011-07-26 1:49:46

Nix, inga lakan här.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 1:54:21

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 2:02:44


De funkar, båda två, både med och utan inloggning.

Går det att säga något mer från det? Vad är trasigt och hur lagar jag det liksom? Den första sajten är krypterad, så mycket begriper jag (tror jag).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Lakrits » 2011-07-26 2:05:32

Du kan testa att rensa ut alla kakor, cache-filer och andra temporära Internetfiler, t.ex. genom att använda CCleaner. Det kan vara så att du har plockat upp någonting som ger sig på adresserna "www.google.*".

Utöver det har jag tyvärr ingen aning om hur man skall tackla sådant här.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 2:12:02

Zombie skrev:De funkar, båda två, både med och utan inloggning.Går det att säga något mer från det? Vad är trasigt och hur lagar jag det liksom? Den första sajten är krypterad, så mycket begriper jag (tror jag).
Menar du att det fungerar som det ska jämfört med när du går in på google.se och/eller google.com?

Isf. tror jag att någon är intresserad av vad du gör på nätet. Du verkar köra Mac och jag kan tyvärr inte mycket om den sortens datorer. Men däremot så fungerar ju DNS likadant i kablarna s.as. och det låter inte helt otroligt att något som minst mixtrat med de inställningarna.

DNS är det som gör om IP adresser till riktiga URL's.
Senast redigerad av Parvlon 2011-07-26 2:13:25, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 2:12:44

Lakrits

Får försöka med det (på Mac-vis utan CCleaner) om inte den virussökning som går just nu ger något. (Borde kanske ha gjort den innan jag postade den här tråden, kom jag på för sent... :( )

Lakrits skrev:Utöver det har jag tyvärr ingen aning om hur man skall tackla sådant här.

En aning mer än jag fick. Tack.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 2:17:12

Parvlon skrev:
Zombie skrev:De funkar, båda två, både med och utan inloggning.Går det att säga något mer från det? Vad är trasigt och hur lagar jag det liksom? Den första sajten är krypterad, så mycket begriper jag (tror jag).
Menar du att det fungerar som det ska jämfört med när du går in på google.se och/eller google.com?

Ja, precis. Lakansfritt.

Parvlon skrev:Isf. tror jag att någon är intresserad av vad du gör på nätet. Du verkar köra Mac och jag kan tyvärr inte mycket om den sortens datorer. Men däremot så fungerar ju DNS likadant i kablarna s.as. och det låter inte helt otroligt att något som minst mixtrat med de inställningarna.

DNS är det som gör om IP adresser till riktiga URL's.

Eller så är det den där DNS-rutan jag råkade dabba mig med här? Och som inte heller gick att ställa in där den skulle enligt instruktionen. (Varför nu den, återigen, bara skulle ge sig på Google?)

Ingen Mac-ägare som vet något idag heller?...

Men tack Parvlon. Jag blev åtskilligt klokare iallafall. :)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 2:26:57

Zombie skrev:Eller så är det den där DNS-rutan jag råkade dabba mig med här? Och som inte heller gick att ställa in där den skulle enligt instruktionen. (Varför nu den, återigen, bara skulle ge sig på Google?)Ingen Mac-ägare som vet något idag heller?...Men tack Parvlon. Jag blev åtskilligt klokare iallafall.
Ja, hur tror du att du fått in denna programvara? Själva programmet behöver inte vara malware utan det är att om man låter nån bestämma vilka DNS man ska använda så är det lite som att lifta med någon och sen bara åka med utan att kolla vart han ska. Förutom https-traffik i de flesta fall och om du skriver in IP-nummer istället för URL's i webbläsaren dvs.

Finns det ingen systemåterställningsfunktion på Mac som du kan använda?
..

Att den bara gett sig på google behöver inte stämma bara för att det är den enda sidan som du märt ser annorlunda ut för det är nog svårt att ändra utseendet på alla hemsidor på hela internet utan att förstöra hälften av dem typ. Google är väl den mest globalt använda sajten så att just den ändrats är inte så konstigt. Däremot att du kan se att den ändrats. Hade nog bytt lösenord snarast möjligt från en annan dator iaf. paranoid som man är.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 2:42:48

Parvlon skrev:Finns det ingen systemåterställningsfunktion på Mac som du kan använda?

Ska finnas. Får kolla om jag kan bli klok på det efter virussökningen som går nu.

Men du menar att jag helt enkelt kan ha fått datorn infiltrerad alltså? Förstår jag rätt? Eller bara utgående trafik?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 2:53:17

Zombie skrev:Ska finnas. Får kolla om jag kan bli klok på det efter virussökningen som går nu.Men du menar att jag helt enkelt kan ha fått datorn kapad alltså? Förstår jag rätt?
Lutar åt att du kan ha gjort det möligt för någon utomstående att bestämma över allt du ser och laddar hem från internet, ja.

( däremot är väl inte risken jättehög att själva datorn är infekterad, kanske räcker om du hittar inställningarna för DNS och sätter dem till ingenting och ändrar lösenord. Glöm inte att göra backup eftersom de kanske försvinner. Kan finnas tusen anledningar till att ändra en söktjänst dessutom men jag kommer bara på två nu som har med att man inte frågar om lov först.. )

Jag hade nog försökt att ta reda på vad det är för skräp och gått igenom vad jag gjorde samtidigt/innan samma dag som utseendet på google ändrade sig. Är det inget speciellt så tyder det på att det kan vara de med den "nya" DNS'n som tabbat sig och då ökar risken för att de egentligen inte vill att man ska se att de ändrar på hemsidorna.

Är trött nu och kan vara något stort jag missat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 3:15:35

Tagit bort de DNS-adresser jag har hittat, men de tycks stå kvar. Kanske är ComHems defaultadresser, vad vet jag. Bytt lösenord. Ingen förbättring. Vet inte vad jag skulle ha gjort ikväll; igår nekade den där DNS-grejen som jag skrev i förra tråden, men Google bar sig normalt åt ända till ikväll.

Vilka gör sånt här och varför?

Får väl sova på saken. Tack för hjälpen och godnatt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 3:22:58

Nu dyker lakanet upp på krypterade och IP-numrerade Google också. Men inte när jag går in på sidan, utan först när jag söker.

Parasiten kanske sitter och läser det här och får ledning för hur den ska göra och tycker det är kul?
Senast redigerad av Zombie 2011-07-26 3:27:01, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Miche » 2011-07-26 9:08:30

@Z, du kan prova med OpenDNS i stället för ComHems DNS. De är 208.67.222.222 och 208.67.220.220.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 11:24:52

Zombie skrev:Nu dyker lakanet upp på krypterade och IP-numrerade Google också. Men inte när jag går in på sidan, utan först när jag söker.
Märkligt. Vet du om det stod https i adressfältet även efter sökningar?

Zombie skrev:Tagit bort de DNS-adresser jag har hittat, men de tycks stå kva
Möligt att det "mydns" programmet som sitter i bakgrunden och ändrar. Vilket IP stod där?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 14:22:14

Inget virus. (Behövde det ju inte heller vara enligt Parvlon). Reparerat hårddiskbehörigheter: uppskattningsvis något tjog som var felaktiga. Vet inte vad man "normalt" kan vänta sig. Bytt lösenord offline. Rensat cache och kakor. Uppdaterat OS och Safari. Ville få det gjort, orkade inte vänta på energi att göra en sak i taget och kolla Google efter varje, vill gärna använda den här dagen till mer än att vara arg och orolig på datorn.

Just nu visar sig Google som det ska. Men jag kan alltså bara gissa varför. Och är felet/fjärrstyrningen borta eller har den bara funnit ett gömställe?

************************
Parvlon skrev:Vet du om det stod https i adressfältet även efter sökningar?

Åtminstone efter en del av dem. Nu verkar s:et alltid finnas kvar.

Parvlon skrev:Möligt att det "mydns" programmet som sitter i bakgrunden och ändrar. Vilket IP stod där?

83.255.245.11, 193.150.193.150. De står kvar under inställningsfliken "Nätverk" fast de är borta från underfliken där man väljer DNS-servrar.

*googlar "MyDNS", få se om jag lyckas begripa något*

************************
Miche skrev:@Z, du kan prova med OpenDNS i stället för ComHems DNS. De är 208.67.222.222 och 208.67.220.220.

Tack!
Nu vet jag ju inte ens om det är där felet ligger; å andra sidan har jag inte sett vad DNS eller dess frånvaro gör rent konkret när jag surfar. Få se om jag begriper något senare, då kanske jag också kan se hur tipset kommer till pass...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav matgar » 2011-07-26 14:28:27

Zombie skrev:Tack!
Nu vet jag ju inte ens om det är där felet ligger; å andra sidan har jag inte sett vad DNS eller dess frånvaro gör rent konkret när jag surfar. Få se om jag begriper något senare, då kanske jag också kan se hur tipset kommer till pass...

I det korta. Utan fungerande DNS så kan du inte skriva namn på sidor, typ aftonbladet.se.
Utan måste använda dig av ip adresser. 192.71.238.76, och då en hel del sidor gör redirects mot dns namn så kan det vara väldigt bökigt att surfa även om man kan IP på en site.
Många användare tror ofta att internet är "nere" om dns inte funkar.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 14:35:25

Ursäkta, jag formulerade mig oproffsigt. Jo, så mycket har jag begripit. Uppenbarligen har min dator fungerat så långt hela tiden. Det jag inte fattar är vad det gör för skillnad dels med och utan det där programmet jag nekade, dels med och utan DNS-serveradresser enligt Parvlon här. Är det bara att man får upp namnuppslag också från nätet (inte bara från bokmärken och historik) när man skriver i adressfönstret? Den detaljen har jag för mig har kommit och gått, men är inget jag har något klart minne av.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav matgar » 2011-07-26 14:58:22

När vi pratar om DNS bör vi separera klienter och servrar.

Programmet du nekade verkar vara ett DNS server program, och ska inte påverka vanlig surfning.

Sedan så är din dator klient till DNS servrar du förmodligen får via DHCP av din internetoperatör. Det är dom servrar som gör namnuppslag varje gång du skriver en url i adress fönstret, öppnar ett bokmärke eller skriver ping www.google.com.
Eftersom du faktiskt verkar komma in på sidorna så tror jag att vi kan utesluta dns problem.
Men du kan göra ett test på detta. Öppna upp ett kommando rads fönster och skriv just ping www.google.com, och kanske några andra. Om du får namnupplösning och ping svar ifrån siterna vet vi att DNS fungerar och att kommunikationen till siterna funkar.

Sen varför sidan inte laddar som den ska kan bero på många saker, det kan vara så att din cache strular och jag kan rekommendera att tömma just din browser cache.

Edit: ser nu att du nämner att du rensat cache och att det funkar just nu. Jag skulle gissa att du hade problem med just cachen.
Du kan ju även installera firefox och jämföra mellan båda browser'na om du skulle få problem igen.

Sen angående MyDNS så undrar jag om du verkligen behöver ha den installerad.
Hostar du DNS för någon website/domän? Annars är den väldigt onödig på din dator.
Är det något som installeras av sig själv med OS X kanske?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 22:45:36

Tack för att du tar dig tid och jag känner mig jobbig, men... kommandorader är över min nivå.

Nej, jag är verkligen inte värd för någon sajt eller domän. Hade inte sett det där programmet innan den där skylten kom upp, men fick intrycket att det skulle finnas i OS:et.

Google fortsätter funka. Men Flashplayer bar sig konstigt åt ett tag och krävde omstart. Den brukar å andra sidan krångla. Firefox bär sig normalt åt, Safari litet konstigt, men det kan vara för att det är en ny version sedan igår. :?

Nyss reparerade jag hårddiskbehörigheter igen. Ungefär lika många fel som när jag reparerade dem i nattas! Är det normalt? De fanns på "System/Library" i dels Java, dels CoreServices.

En sak som inte kunde repareras var ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent”. Tydligen känt problem. Få se om jag kan förstå cyberkinesiskan i något supportforum...
(Ja, jag har de medgivanden för fjärråtkomst jag känner till avbockade. Men nyss när jag kollade det var inställningsrutan olåst; jag har ett väldigt bestämt minne av att jag låste den i nattas. Sådant jag inte kan bedöma om det är harmlöst eller betyder att någon annan har varit framme.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Parvlon » 2011-07-26 22:56:34

RemoteManagement låter ju hyffsat suspekt. Samma med din första varning "logging:logging" eller liknande. När jag googlade på det så hittade jag ett opensource-projekt som hade modulger för loggning av vad som verkade vara internetaktivitet. Kollade inte så noga dock.

83.255.245.11 är troligen ditt IP eller DNS servern du fått från din internetleverantör via DHCP men det andra vettefan. Ser suspekt ut. Om jag hade orkat så skulle jag sätta min egna DNS till den men använder laptopen nu och känner inte för att få den infekterad.

Kommandotolk tror jag saknas i Mac. Det är väl det som ska göra det så "användarvänligt" som möjligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav nallen » 2011-07-26 23:03:48

mDnsResponder är iallafall en alldeles normal systemkomponent i OSX. Den har hand om namnslagningar på det lokala nätet och är en bas för Bonjour som är Apples Zeroconf implementation.
Den som är tekniskt intresserad kan lämpligen googla fetmarkerade ord ovan.

Övriga delar kan jag inte hjälpa till med - mina Mac:ar är för under reparation.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Googles söksida täckt av lakan

Inläggav Zombie » 2011-07-26 23:08:18

Parvlon skrev:83.255.245.11 är troligen ditt IP eller DNS servern du fått från din internetleverantör via DHCP men det andra vettefan. Ser suspekt ut.

Båda adresserna påstods av ip-adress.com respektive geoip.sifavi.com tillhöra Comhem.

Parvlon skrev:RemoteManagement låter ju hyffsat suspekt.

Å andra sidan verkar de här överens om att problemet ligger inom datorerna:
http://www.99.se/mac-os-x/227821-skivve ... agent.html
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=375608

Parvlon skrev:Samma med din första varning "logging:logging" eller liknande. När jag googlade på det så hittade jag ett opensource-projekt som hade modulger för loggning av vad som verkade vara internetaktivitet. Kollade inte så noga dock.

Googling på "logging:logging" ger mest timmerstockar. Lägger jag till "root" får jag svar om Java (vars behörigheter var fel nyss) och något som heter Python. Få se hur mycket datorkinesiska jag kan tyda...
Senast redigerad av Zombie 2011-07-26 23:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till IT-forum



Logga in