Pemer-sommar 2011 #8: Åbergs Museum i Bålsta 26/7
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Pemer-sommar 2011 #8: Åbergs Museum i Bålsta 26/7
Var på god väg att starta tråden om det här långt före helgen, men mitt i alltihop kajkade ett annat fönster i samma webläsare till sig och saboterade så att fönstret där jag satt och skrev inlägget uppdaterade sig och allt redan skrivet försvann. Sedan hände väldigt mycket kort efter, framför allt i Norge, så det har varit lite svårt att hålla fokus på rätt saker...
Musset har öppet till 17.00. Buss finns nästan ända fram, en ringlinje som på eftermiddagen går åt "fel" håll för oss och passerar museet på väg in mot Bålsta igen från andra hållet efter ungefär en kvart. På morgnarna går den linjen åt andra hållet, då kommer man fram till den hållplatsen på tre minuter.
Är vädret fint går det alldeles utmärkt att gå i och med att det inte är längre, vi gick tillbaks till Bålsta station efteråt i fjol. Men vid regn kan det nog vara värt att kunna ta buss. Och då passar det egentligen bara bra att åka samma tid som vi gjorde i fjol. Nämligen pendeltåget som är framme i Bålsta 13:21.
Det går från Stockholm C 12:43, och utgår från Västerhaninge 12:10.
Åker man senare finns ingen buss att kunna ta förrän en och en halv timme senare.
Sedan fjolårets resa vet vi nu också att sista sträckan Bro-Bålsta på pendeltåget inte ingår i SL-kortet, det är där man behöver betala en extra SL-kupong. På väg ut kan man kanske klara sig utan att ha betalat extra i förväg, det hade ingen av oss gjort i fjol, men när man ska hem igen släpper inte automatspärren igenom våra kort, där går bara den typen av SL-kort Bålsta-pendlarna köper som kostar någon hundring mer och inkluderar den kostnaden. Så då får vi vackert lov att köpa en extra kupong. Tror inte den går att köpa som SMS-biljett heller.
Info om museet här.
Entrépris där är 80 kronor för vuxen. Ingen pensionärsrabatt.
Vi ses helt enkelt någonstans längst fram på pendeltåget mot Bålsta, som avgår från Stockholms C 12:43.
Vill man får man även gärna annmäla här att man tänker komma, men huvudsaken att man dyker upp på tåget...
Musset har öppet till 17.00. Buss finns nästan ända fram, en ringlinje som på eftermiddagen går åt "fel" håll för oss och passerar museet på väg in mot Bålsta igen från andra hållet efter ungefär en kvart. På morgnarna går den linjen åt andra hållet, då kommer man fram till den hållplatsen på tre minuter.
Är vädret fint går det alldeles utmärkt att gå i och med att det inte är längre, vi gick tillbaks till Bålsta station efteråt i fjol. Men vid regn kan det nog vara värt att kunna ta buss. Och då passar det egentligen bara bra att åka samma tid som vi gjorde i fjol. Nämligen pendeltåget som är framme i Bålsta 13:21.
Det går från Stockholm C 12:43, och utgår från Västerhaninge 12:10.
Åker man senare finns ingen buss att kunna ta förrän en och en halv timme senare.
Sedan fjolårets resa vet vi nu också att sista sträckan Bro-Bålsta på pendeltåget inte ingår i SL-kortet, det är där man behöver betala en extra SL-kupong. På väg ut kan man kanske klara sig utan att ha betalat extra i förväg, det hade ingen av oss gjort i fjol, men när man ska hem igen släpper inte automatspärren igenom våra kort, där går bara den typen av SL-kort Bålsta-pendlarna köper som kostar någon hundring mer och inkluderar den kostnaden. Så då får vi vackert lov att köpa en extra kupong. Tror inte den går att köpa som SMS-biljett heller.
Info om museet här.
Entrépris där är 80 kronor för vuxen. Ingen pensionärsrabatt.
Vi ses helt enkelt någonstans längst fram på pendeltåget mot Bålsta, som avgår från Stockholms C 12:43.
Vill man får man även gärna annmäla här att man tänker komma, men huvudsaken att man dyker upp på tåget...
Re: Pemer-sommar 2011 #8: Åbergs Museum i Bålsta 26/7
Jag förstår inte informationen, det är så mycket text att jag inte kan sålla ut tiderna.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Åh! Aj då...
Vi ses längst fram på pendeltåget mot Bålsta som går från Stockholms Central 12.43.
Vi ses längst fram på pendeltåget mot Bålsta som går från Stockholms Central 12.43.
Okay, då är jag med. Man kan alltså hoppa på det pendeltåget vid den hållplats som är närmast och hitta er andra längst fram på tåget?
- Abbreviation
...och givetvis måste det vara utanför Stockholm just den veckan jag är i Stockholm...
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:...och givetvis måste det vara utanför Stockholm just den veckan jag är i Stockholm...
Bålsta är inte "utanför Stockholm".
- Abbreviation
Nej, det är ju bara att ta sig till centralen och kliva på pendeltåget 12.43 mot Bålsta....
Abbreviation skrev:Okay, då är jag med. Man kan alltså hoppa på det pendeltåget vid den hållplats som är närmast och hitta er andra längst fram på tåget?
Präxis! Åtminstone efter Centralen, där kommer jag att kliva på... så från och med avgång därifrån är det åtminstone jag där!
Sitter hemma o funderar om jag ska följa med eller inte.
Det vore onekligen trevligt att vara med.
Säg något så kanske jag kommer
Det vore onekligen trevligt att vara med.
Säg något så kanske jag kommer
Ah! När du skrev det var nog tyvärr alla vi som kom iväg på rätt god väg hemifrån och mot det utsatta tåget. Nedrans!
Vi blev i alla fall tre man, jag, Torsdag och Sammy.
Vi blev i alla fall tre man, jag, Torsdag och Sammy.
Jo jag var lite rädd för det, hoppas ni fick trevligt iaf
Sammy, är det en ny forumist?
Min energinivå var inte den bästa så det var kanske tur att jag inte kom trots allt men jag ville egentligen så jag lät eventuellt svar avgöra.
Kunde nog ha fått mer energi av att röra på mig, brukar vara så när jag är i den energinivån jag var.
Sammy, är det en ny forumist?
Min energinivå var inte den bästa så det var kanske tur att jag inte kom trots allt men jag ville egentligen så jag lät eventuellt svar avgöra.
Kunde nog ha fått mer energi av att röra på mig, brukar vara så när jag är i den energinivån jag var.
Jaha, jag förstod inte att det var idag. Jag fick för mig att det var nästa vecka. Så dumt.
- Abbreviation
Nästa vecka är det något annat men jag minns inte vad.