Jobbtorg
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Jobbtorg
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/ ... jobbtorgen
På måndag kommer jag dö lite inombords då jag har blivit tvingad till ett sk jobbtorg eftersom jag söker socialbidrag. Jag är arbetslös, har ingen inkomst, är inte berättigad till a-kassa, osv. Sjukskrivning ser jag inte som en möjlighet, fast jag mår så uselt.
Så är det någon annan här som har erfarenhet av att vara på ett sånt här ställe?
På måndag kommer jag dö lite inombords då jag har blivit tvingad till ett sk jobbtorg eftersom jag söker socialbidrag. Jag är arbetslös, har ingen inkomst, är inte berättigad till a-kassa, osv. Sjukskrivning ser jag inte som en möjlighet, fast jag mår så uselt.
Så är det någon annan här som har erfarenhet av att vara på ett sånt här ställe?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: Jobbtorg
Jag läste den där texten och om att de som går till jobbtorgen "erbjuds" tre timmars skräpplockning.
Jag funderade då på om någon, förmodligen jag om jag hade varit i den sitsen tar o diskuterar med de andra som befinner sig på jobbtorgen om att en person erbjuder sig att ta de andras tretimmarspass så det blir en heltidstjänst.
Ordenklig utrustning, inte de där man kan se gå runt i mer eller mindre privata kläder, lunchrum, omklädningsrum, duschar.
Således går det hela ut på att kräva riktiga jobb istället för något hittepåjobb.
Förmodligen kommer det att komma diverse bortförklaringar till varför det inte går men den springande punkten är ju om det hela behövs, då är de villiga att betala som ett normalt jobb, är de inte villiga att betala så kommer de hitta på något nytt.
Då gör man om det hela o kräver riktiga jobb.
Det kan iaf göra så det blir ett riktigt jobb för några
Synd bara att ganska få faktiskt gillar o gå o plocka skräp.
Fast det vore faktiskt lite kul o köra sådan där gatsopningsmaskin
Jag funderade då på om någon, förmodligen jag om jag hade varit i den sitsen tar o diskuterar med de andra som befinner sig på jobbtorgen om att en person erbjuder sig att ta de andras tretimmarspass så det blir en heltidstjänst.
Ordenklig utrustning, inte de där man kan se gå runt i mer eller mindre privata kläder, lunchrum, omklädningsrum, duschar.
Således går det hela ut på att kräva riktiga jobb istället för något hittepåjobb.
Förmodligen kommer det att komma diverse bortförklaringar till varför det inte går men den springande punkten är ju om det hela behövs, då är de villiga att betala som ett normalt jobb, är de inte villiga att betala så kommer de hitta på något nytt.
Då gör man om det hela o kräver riktiga jobb.
Det kan iaf göra så det blir ett riktigt jobb för några
Synd bara att ganska få faktiskt gillar o gå o plocka skräp.
Fast det vore faktiskt lite kul o köra sådan där gatsopningsmaskin
Erbjuds man inte skyddskläder så känns det inte seriöst. Arbetshandskar, reflexväst (om det ska arbetas i närheten av trafik), skor som fungerar för den miljö man ska arbeta i och gärna skyddskläder som fungerar. Om det är risk för regn även regnskydd så man inte behöver bli blöt ända in till kroppen.
Tyvärr tror jag inte att fackets skyddsombud kan göra något vid sådana arbeten i och med att det inte är en normal anställning.
Tyvärr tror jag inte att fackets skyddsombud kan göra något vid sådana arbeten i och med att det inte är en normal anställning.
Klart att det ska vara samma skydd o förhållanden som vanliga jobb, det ska inte vara ett straff.
Det är ju ett straff i nyliberalernas ögon för att man inte kan skaffa arbete mha den enorma stimulans som jobbskatteavdraget innebär...
Anställningsformen spelar nog ingen större roll. Det ska finnas skyddsombud på alla arbetsplatser (med fler än 5 anställda eller vad det är) och kommer det in nya t.ex från uthyrningsföretag så är det arbetsplatsens skyddsombud som har de största befogenheterna även om de inhyrda kan ha med sig ett eget ombud. Alltså, han ansvarar för platsens säkerhet och kan inte inbilla mig att de ska hänsyn till vilken anställningsform en person har som riskerar arbetsskador.Miche skrev:Tyvärr tror jag inte att fackets skyddsombud kan göra något vid sådana arbeten i och med att det inte är en normal anställning.
Läste i senaste DA något sådant.
Återgå till Studier och arbetsliv