Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-24 23:26:44

Kräva och kräva? Går väl inte att kräva någonting.
Man kan överklaga saker och ta de till domstol på sin höjd, och sådant tar tid.
Säg att jag går till tandläkaren, fixar alla hål och får en räkning på 1800 (vilket det garanterat blir) och sen går till soc med det och får avslag. Då har jag en räkning som slutar med betalningsanmärkning i slutändan, och jag får då stora problem med att hitta lägenhet/banklån i framtiden.

Det kommer in mycket tips här i tråden men faktum är att man är så jävla utsatt att man inte vågar göra någonting. För går det inte vägen så blir livet ett helvete bara... eller mer av ett helvete menar jag...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-24 23:29:54

Deadly_Nightshade skrev:Kräva och kräva? Går väl inte att kräva någonting.
Man kan överklaga saker och ta de till domstol på sin höjd, och sådant tar tid.
Säg att jag går till tandläkaren, fixar alla hål och får en räkning på 1800 (vilket det garanterat blir) och sen går till soc med det och får avslag. Då har jag en räkning som slutar med betalningsanmärkning i slutändan, och jag får då stora problem med att hitta lägenhet/banklån i framtiden.

Det kommer in mycket tips här i tråden men faktum är att man är så jävla utsatt att man inte vågar göra någonting. För går det inte vägen så blir livet ett helvete bara... eller mer av ett helvete menar jag...


Kan du ringa din handläggare och fråga kanske eller göra det nästa gång du träffar denne och fråga om tandvård om de betalar?

Bara säga att du har fett jävla tandvärk i hela käften?
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-25 1:42:59

slackern skrev:Kan du ringa din handläggare och fråga kanske eller göra det nästa gång du träffar denne och fråga om tandvård om de betalar?

Bara säga att du har fett jävla tandvärk i hela käften?

Tja det skadar ju inte att fråga.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav shibedibato » 2011-07-25 2:00:09

Deadly_Nightshade skrev:
slackern skrev:Kan du ringa din handläggare och fråga kanske eller göra det nästa gång du träffar denne och fråga om tandvård om de betalar?

Bara säga att du har fett jävla tandvärk i hela käften?

Tja det skadar ju inte att fråga.


Det är faktiskt så här när det gäller tandvård och soc att man får godkänt av soc att göra en munhälsobedömning med kostnadsförslag. Är tänderna i sådant skick att det är viktigt att få ordning på dem så godkänner de hela kostnaden. MEN!! Fråga först, få beviljat, göra en kostnadsbedömning hos tandläkaren och vips får du dina tänder fixade. Om de inte är i bra skick vill säga..
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav snuggelhund » 2011-07-25 2:47:53

Förlåt om du tog illa vid dig när jag skrev att du skulle kräva, jag menade det inte så bokstavligt. Jag vet att det är svårt när man känner sig så utelämnad som man är på socialbidrag.

Jag syftade mer på att du skulle ta och fråga socialen, förhoppningsvis får du ett ja.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Tiblan » 2011-07-25 10:23:03

När det gäller tandvård så är dom som har diagnosen AS berättigade till tandvårdskort via LSS. Detta innebär att när du för läkare och tandläkare kommit upp till 900:- (högkostnadskortet) så är det gratis. Det innebär att innan du kommit upp till 900:- så betalar du lika mycket som för ett vanligt läkarbesök. Ansökan gör du hos din LSS-handläggare. Finns dom som försöker med avslag men detta är en rättighet du har. Däremot kanske din tandläkare inte vill hålla på med det och det får du fråga om innan. Inga lyxgrejer ingår men laga hål och ta bort tandsten ingår alltid. Lycka till!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-27 11:32:08

Deadly_Nightshade skrev:Kräva och kräva? Går väl inte att kräva någonting.
Man kan överklaga saker och ta de till domstol på sin höjd, och sådant tar tid.
Säg att jag går till tandläkaren, fixar alla hål och får en räkning på 1800 (vilket det garanterat blir) och sen går till soc med det och får avslag. Då har jag en räkning som slutar med betalningsanmärkning i slutändan, och jag får då stora problem med att hitta lägenhet/banklån i framtiden.

Det kommer in mycket tips här i tråden men faktum är att man är så jävla utsatt att man inte vågar göra någonting. För går det inte vägen så blir livet ett helvete bara... eller mer av ett helvete menar jag...
Jag tänkte skriva ett nytt PM till dig för ett par dagar sedan med tanke på vad jag hittat för nyttiga texter men energin försvann men jag har fortfarande dokumenten öppna och något jag nyss sökte fram var detta:

RÄTTSFALL
RÅ 1989 ref 24 I–II

I. En sökande har ansetts berättigad till ekonomiskt bistånd till tandbehandling
trots att biståndstagaren haft inkomster i sådan omfattning att han haft medel för
sin försörjning och livsföring i övrigt överstigande gängse biståndsnorm. Mannen
saknade tänder i båda käkarna och hade behov av implantatförankrade prote-
ser. Regeringsrätten ansåg att det fick anses nödvändigt att mannen erhöll den
nämnda tandvården för att uppnå skälig levnadsnivå.

II. En sökande har inte ansetts berättigad till bistånd för tandvårdskostnader
eftersom mannens inkomster väsentligt översteg gängse bidragsnorm.

Kommer från detta dokument:
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... fault.aspx

Vilken komun bor du i?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-27 12:00:09

P.S.
Hittade även detta:

Tandvård
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för nödvändig tandvård. Hit räknas också förebyggande åtgärder mot karies och tandlossning. Nämnden bör i regel grunda sin bedömning på behandlande tandläkares val av åtgärd och vad denne anser vara nödvändig tandvård. Nämnden bör väga in om biståndsbehovet beräknas bli kort- eller långvarigt.

Förutom rent medicinska aspekter bör socialnämnden beakta de sociala konsekvenser som kan uppstå vid utebliven tandvård.

Socialnämnden bör kunna ställa krav på att en tandläkarkonsult anlitas, om behandlingskostnaderna är höga eller om det finns olika behandlingsalternativ.

Om behovet av tandvård är akut, bör socialnämnden inte ställa krav på att den enskilde ansöker om ekonomiskt bistånd före behandlingen.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/200 ... 3#anchor_8
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-27 12:09:16

En text till:
I arbetet med ekonomiskt bistånd är socialtjänstens huvuduppgift att hjälpa personer så att de kan klara sin försörjning på egen hand. Den andra uppgiften är att ge ekonomiskt bistånd till dess att målet är uppnått.
Ekonomiskt bistånd ska ge en skälig levnadsnivå. Vad som är skäligt för vissa behov preciseras i riksnormen för försörjningsstöd. Prövningen av ekonomiskt bistånd ska vara individuell och ta hänsyn till omständigheterna i det specifika fallet.

Från:
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-27 12:13:58

@nano du är en huvens kille en klippa som verkligen anstränger dej :)
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-27 12:22:51

Tackar.
Avskyr orättvisor.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-28 11:03:01

Jag fick avslag på min ansökan för juli månad med anledning att jag fortfarande har bankmedel (3300) - bankmedel som försvinner NU eftersom månaden är slut och jag måste betala hyra +annat.
Ska ansöka om nytt för augusti månad, och under tiden får jag gå 1,5 vecka utan pengar.
Lustigt är det också att socgubben förväntar sig att jag ska dra till något jävla jobbtorg när jag inte ens fått pengar till SL-kort. Ska jag gå 3 timmar varje dag är det tänkt?

Får inga pengar via arbetsförmedlingen heller eftersom ungdomsgarantin (aktivitetsstöd efter 3 månaders inskrivning) endast gäller dom under 25. Jobb- och utvecklingsgaranti gäller bara dom som varit inskriven 1,5 år.

Kul. Att man har ett handikapp spelar ingen som helst roll verkar det som. Hade jag inte min far så hade jag varit hemlös vid det här laget (ingen överdrift).

Så ska man begå brott, är det det som soc vill?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-28 11:39:20

Jag vet inte men är ganska säker på att man förväntas ha slut på pengar o om man har bankmedel förväntas man använda upp dem o därför få det avräknat.
Meningen är väl att man ska vända sig till soc när man har slut eller nåstan slut på pengar eller på annat sätt inte klarar sig själv.
När kontaktade du soc första gången?
Rimligen ska de räkna från första dagen man kontaktade soc?
Fick reda på när en annan hade problem med sin ekonomi att det finns en enhet inom polisen som har socialjour som kan ge ut pengar om man inte har mat tex.

Nu måste jag iväg hinner inte svara mer förrän jag kommer hem.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-28 12:04:36

nano skrev:Jag vet inte men är ganska säker på att man förväntas ha slut på pengar o om man har bankmedel förväntas man använda upp dem o därför få det avräknat.
Meningen är väl att man ska vända sig till soc när man har slut eller nåstan slut på pengar eller på annat sätt inte klarar sig själv.
När kontaktade du soc första gången?
Rimligen ska de räkna från första dagen man kontaktade soc?
Fick reda på när en annan hade problem med sin ekonomi att det finns en enhet inom polisen som har socialjour som kan ge ut pengar om man inte har mat tex.

Nu måste jag iväg hinner inte svara mer förrän jag kommer hem.

Kontaktade dom för lite över en vecka sedan.
Ansökte för juli så då räknade han på alla pengar jag haft sedan den 1a juli.

Jag fattar inte det där alls. Om man bara "får" söka när man inte har några pengar alls - vafan ska man leva på då i de ca 10 dagarna man väntar på pengar? (handläggning tar upp till 5 arbetsdagar, och utbetalning lika lång tid)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav kullan » 2011-07-28 12:08:45

Man förväntas leva på luft och vatten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-28 12:29:47

kullan skrev:Man förväntas leva på luft och vatten.


På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge. Och om det skulle gå så pass långt att man skulle se ut som en koncentrationsläger fånge tror jag att man redan har fångats upp utav det sociala skyddsnätet.
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-28 16:48:34

Deadly_Nightshade skrev:Jag fattar inte det där alls. Om man bara "får" söka när man inte har några pengar alls - vafan ska man leva på då i de ca 10 dagarna man väntar på pengar? (handläggning tar upp till 5 arbetsdagar, och utbetalning lika lång tid)
Man FÅR söka även om man är miljardär men man får inga pengar då, att ansöka om något är just en ansökan, aldrig ett brott.
Undrar om deras räknefel är ett brott.
Men jag vet ju inte hur de räknade, de måste ju rimligen räkna med att du betalar hyra och mat och så får de väl rimligen räkna av de pengar du faktiskt har eftersom meningen är att soc ska ta vid när pengarna är slut men självklart måste man vara mer förutseende än så från socialtjänstens sida, de kan ju inte kallt räkna med att du plötsligt står med 0 kr då har du ju bevisligen inte vad du behöver.

Och nu ska jag iväg igen o skriver nog mer senare.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-28 19:39:14

slackern skrev:
kullan skrev:Man förväntas leva på luft och vatten.


På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge. Och om det skulle gå så pass långt att man skulle se ut som en koncentrationsläger fånge tror jag att man redan har fångats upp utav det socialaskyddsnätet.

Nej, det kan jag intyga att man inte gör. Inte ens om man regelbundet besöker psyk, och de rimligen borde se att någon förvandlas till en Belsenfånge.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav kullan » 2011-07-28 19:48:08

Soc skiter i om man kryper på knäna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Wine » 2011-07-28 19:59:50

slackern skrev:På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge. Och om det skulle gå så pass långt att man skulle se ut som en koncentrationsläger fånge tror jag att man redan har fångasts upp utav det socialaskyddsnätet.


8)

Jag har också för mig jag har hört att man kan överleva ganska länge utan föda. Kroppen använder sig av energi för att överleva från i följande ordning, kolhydrater, fett och protein:

Medically speaking, most doctors agree that healthy humans can go up to eight weeks without food as long as they have water.


http://health.howstuffworks.com/disease ... water1.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-28 23:42:30

slackern skrev:På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge.
Det kan man säkert men det ska man inte behöva göra.
Det står tydligt i socialtjänstens första paragraf i andra kapitlet att komunen har det yttersta ansvaret för att man får den hjälp man behöver:

2 kap. Kommunens ansvar
1 § Varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område, och har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän.
Bestämmelser om ansvarsfördelningen mellan kommuner i fråga om stöd och hjälp enligt denna lag finns i 2 a kap.
I fråga om den som omfattas av lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. finns särskilda bestämmelser om bistånd i den lagen. Lag (2011:328).
Citerat från: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm

Råkar också veta att man tex inte behöver bevisa uppenbara saker som att man blir våt av vatten eller liknande, tex som att man behöver mat och någonstans att bo.
Det finns heller ingen tidsaspekt, lagen gäller alltid, behöver du hjälp genast så är det genast som gäller för socialtjänsten.
Du ska inte under några omständigheter behöva vara utan mat och husrum.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-28 23:58:47

nano skrev:
slackern skrev:På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge.
Det kan man säkert men det ska man inte behöva göra.
Det står tydligt i socialtjänstens första paragraf i andra kapitlet att komunen har det yttersta ansvaret för att man får den hjälp man behöver:


Vad jag menade var väll att igen direkt svälter ihjäl i Sverige att vi har ett socialt skyddsnät som fångar in dom personerna. Sen om några psykiskt sjuka personer med ätstörningar svälter ihjäl vet jag inte vems fel det är. Men kommer en person in till socialtjänsten och ser ut som en från ett koncentrationsläger och ber om hjälp har jag svårt att tänka mej att dom nekar den personen hjälp. Allt annat vore tjänstefel.
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-29 1:00:16

Med tanke på att det finns uteliggare / hemlösa iaf i Stockholm så är det ganska klart att soc inte gör sitt jobb alla gånger.
Kan tänka mig att det varierar stort mellan olika platser och olika handläggare vad de gör om jag får tro de trådar vi haft här på forumet.
Jag tror helt klart att det går att svälta ihjäl enbart för att man inte har pengar till mat i Sverige numera.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Lakrits » 2011-07-29 1:03:41

[OT]

slackern skrev:väll

Vänligt påpekande: Det är bara ett "l" i väl. Väll är den typ av fog som fås när man smider ihop två metallstycken genom vällning.

[/OT]
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in