Latinska ord DT/CT
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Latinska ord DT/CT
Fick en remiss på posten som skulle till VC av en DT-röntgen som gjordes för ett halvår sen full med massa latinska termer jag inte kunnat tyda. Enligt läkaren var det ingen fara men litar inte fullt på alla läkare jag möter. Med tanke på att jag går omkring och haft yrsel, minnesproblem och annat skit tycker jag det vore bra att veta om någon är mer kunnig på området. Citerar en bit av det jag inte förstår.
"Persisterande cavum septi pellucidi et verge (normalvariant). Liten hypodensitet inom sinus transversus höger sida såsom en Pacchionigranulation."
Står att det inte är farligt men det jag är mest rädd för är att det är någon tumör eller annat skit som orsakar allt. Det började i våras och blir i princip bara värre och värre, och efterosm ingen läkare tycks ta mig på allvar så får jag försöka få något kött på benen här. Har redan fått rådet att kolla upp mitt kortisol.
Får ursäkta att jag spottar ur mig massa konstiga frågor och ämnen, hittade ingenstans att placera det.
"Persisterande cavum septi pellucidi et verge (normalvariant). Liten hypodensitet inom sinus transversus höger sida såsom en Pacchionigranulation."
Står att det inte är farligt men det jag är mest rädd för är att det är någon tumör eller annat skit som orsakar allt. Det började i våras och blir i princip bara värre och värre, och efterosm ingen läkare tycks ta mig på allvar så får jag försöka få något kött på benen här. Har redan fått rådet att kolla upp mitt kortisol.
Får ursäkta att jag spottar ur mig massa konstiga frågor och ämnen, hittade ingenstans att placera det.
Re: Latinska ord DT/CT
Jag har inte koll på detta. Men jag lyckades iallafall googla fram att "cavum septi pellucidi et verge" innebär ett glapp mellan hjärnhalvorna som normalt växer ihop under nyföddhetsperioden. Att det är "persisterande" innebär att detta finns kvar i vuxen ålder, ett tillstånd som är förknippat med schizofreni.
http://www.medlink.com/medlinkcontent.asp
http://www.medlink.com/medlinkcontent.asp
Jag läste i nån tidning för ett par år sen om en sida som samlade folk som jämförde och diskuterade varandras diagnoser, alltså mer somatiska sådana. Är väl typ människor i samma sits som jag som inte blir tagen på allvar. Minns dock inte vad den hette..
Du kan ju fråga om de kan operera bort hjärnan för säkerhets skull.
Säger de att det inte ser ut som en tumör så är det nog med största sannolikhet inte det,
Yrsel och minnesproblem finns det hur många orsaker till som helst,förutom hjärntumör.
Säger de att det inte ser ut som en tumör så är det nog med största sannolikhet inte det,
Yrsel och minnesproblem finns det hur många orsaker till som helst,förutom hjärntumör.
Alien:
Du får en tillsägelse för detta inlägg, dvs den okänsliga första meningen. Den strider mot dessa forumregler:
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Du får en tillsägelse för detta inlägg, dvs den okänsliga första meningen. Den strider mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Det där var väl ändå väldigt onödigt. Jag vet inte om din tanke var att vara spydig men det kändes inte alls bra att läsa det. Jag kan inte rå för om jag är orolig, jag har aldrig haft de här symptomen förr. Att jag oroar mig är ett förbaskat släktdrag, men det blir inte bättre av spydigheter. Jag är inte dum i huvudet, bara rädd.Flawed skrev:Du kan ju fråga om de kan operera bort hjärnan för säkerhets skull.
Varför skulle läkaren dölja en hjärntumör för dig om det skulle se ut som en?
Vill du ha en strålnings/cellgiftsbehandling för att stila din oro?
Jag har haft kramper och man röntgade min hjärna,de sa att det inte syntes något särskilt.
Jag valde att tro på det.Hjärntumörer är dessutom en väldigt ovanlig form av cancer.
Jag har haft kramper och man röntgade min hjärna,de sa att det inte syntes något särskilt.
Jag valde att tro på det.Hjärntumörer är dessutom en väldigt ovanlig form av cancer.
För att jag har svårt att lita på läkare efter att jag fått en astmadiagnos som plötsligt inte är en astmadiagnos och sen är det plötsligt det igen, fått behandling som kan ha lett till att mina binjurar lagt av. Det kanske låter som en småsak i dina öron men det har varit mycket mer än så bakom som jag inte tänker diskutera här. Klart jag inte vill ha cellgifter innan det är utrett, du behöver inte vara spydig, om det nu är din tanke.Flawed skrev:Varför skulle läkaren dölja en hjärntumör för dig om det skulle se ut som en?