Planeringens hemligheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Planeringens hemligheter

Inläggav jonsch » 2011-07-22 17:59:41

Att skriva planer för vardagsliv och annat, som är väldigt vackra på papperet men närmast värdelösa i praktiken, alltså närmast omöjliga att följa, verkar det finnas en del här som har problem med.

Kanske har en av hemligheten med att hålla sin planering just fallit i mina händer, dock. Om det faller någon (eventuell) godbit i någon annans händer också, så skriv in den här i tråden!

-------------

Godbiten jag tycker mig ha fått i händerna är: Planera främst saker som är både roliga och lätta att lyckas med! Kan tyckas vara en trivial insikt men tycker du det så hoppas jag du hittar åtminstone min poäng vid slutet av inlägget.

De som kan planera in och enligt plan göra allt övrigt också - allt roligt men svårt och allt annat - är lyckligt lottade, det menar jag absolut! Och när jag gått i skolan, d.v.s. drivits av någorlunda inspirerande mål, så har det till god del lyckats t.o.m. för mig. Men som sagt:

Att skaffa något inspirerande, något som är både lätt odch roligt att lyckas med är ingen dum början när man söker saker att planera in som man faktiskt också gör sen.

......

I mitt fall har jag alltid stora idéer att söka förverkliga men det har aldrig gått att avgöra hur lång tid nästa delmål kommer ta att nå. Delmålen har varit för långt från vad man normalt sysslar med för att få att få grepp om och för svåra att nå. Hur noga jag än planerat in "Eget tänkande, kvällar och helger" o.d., så har jag aldrig lyckats hålla mig till det.

Men äntligen har jag lyckats beskriva ett delmål i gamla välbekanta (nämligen matematiska) termer)! Så det går att se hur lång tid de närmaste delmålen kommer ta att nå och jag kan se arbetet framför mig, rätt konkret. Och plötsligt är det då lätt att planera in till bestämda tidpunkter i ett schema.

Bipoäng: Var inte otröstlig om alla dina planer rinner ut i sanden, om du ständigt fastnar i dit gamla favoritprojekt istället! En dag (kan/)torde det leda till något som passar i ett vanligt, inrutat men trevligt, schema!

Tja, det var hela hemligheten i det här inlägget. Ber om ursäkt om någon blev besviken!

Men bättre lycka själv, i så fall! Folk behöver nog veta hur man lyckas med, och lyckas följa planering, jag tror det!
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in