Hata Microsoft

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hata Microsoft

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:01:36

Kimmelie skrev:
Denniz skrev:Finns ingen anledning att hata Microsoft. Vill man inte ha deras mjukvara, finns det andra alternativ man kan välja.

Kimmelie; Microsoft är inte ett operativsystem utan ett företag som tillverkar mjukvara och hårdvara. Bland mjukvaran som tillverkas finns bl.a olika operativsystem.

Visst kan man välja andra alternativ, vilket jag också gjort, men jag har blivit tvungen att betala för 2 Windows-licenser på ett år (en "netbook" och en stationär burk) som jag inte velat ha. Jag vill kunna gå in i en affär och köpa den modell på hårdvara jag vill ha, utan att tvingas betala för nån mjukvara jag inte vill ha.

Hata Microsoft allt vad du vill.
Men det är ju knappast deras fel att datortillvärkare envisas med att alltid slänga med deras os? Det finns faktiskt några som låter en välja linux eller inget, men det är bara ytterliggare en anledning att sätta ihop sina egna datorer. (iof lite svårare med bärbara)
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Hata Microsoft

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:04:37

Appropå hat mot just IE så kan ju ni glädja er över att win7 numera tar bort IE när man uppdaterar och tvingar en att göra ett aktivt val om vilken browser man vill ha.
matgar

Re: Hata Microsoft

Inläggav kullan » 2011-07-22 0:05:04

Den som inte kan sätta ihop sin egen dator då? :roll:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 0:07:27

matgar skrev:Men det är ju knappast deras fel att datortillvärkare envisas med att alltid slänga med deras os?
Jo, eftersom de har speciella regler gällande vad som får finnas (eller hur de ska ligga där) i burkar som innehåller windows och ska säljas. Eftersom folk oftast vill ha windows (och datorförsäljare tjänar pengar på det) så är det licenserna från microsoft som bestämmer hur det ska vara.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Hata Microsoft

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:16:49

Parvlon skrev:
matgar skrev:Men det är ju knappast deras fel att datortillvärkare envisas med att alltid slänga med deras os?
Jo, eftersom de har speciella regler gällande vad som får finnas (eller hur de ska ligga där) i burkar som innehåller windows och ska säljas. Eftersom folk oftast vill ha windows (och datorförsäljare tjänar pengar på det) så är det licenserna från microsoft som bestämmer hur det ska vara.

Förstår inte riktigt vad du menar.
Du klagar över att microsoft har regler på hur deras os får säljas med datorer och att dom flesta vill ha det os'et?
Om en tillverkare ville sälja en dator som inte har windows i sig, så har inte MS nått med den saken att göra.
matgar

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 0:31:39

matgar skrev:
Parvlon skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar.
Du klagar över att microsoft har regler på hur deras os får säljas med datorer och att dom flesta vill ha det os'et?
Snarare att de bestämmer över all mjukvara. En dator kan som du säkert vet innehålla flera OS. De säljs inte med m$+t.ex linux pg.a denna mycket orättvisa licens. Utan den så hade andra haft en chans att få in sin fot på marknaden.

Om en tillverkare ville sälja en dator som inte har windows i sig, så har inte MS nått med den saken att göra.
Men som sagt vill de flesta ha windows i sin burk. Jag har dock svårt att tänka mig att flertalet inte vill ha ett extra (nästan gratis) operativssystem i sin nya burk som de kan välja vid uppstart vilken som ska användas f.t.
Senast redigerad av Parvlon 2011-07-22 0:41:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Hata Microsoft

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:41:31

Parvlon skrev:Snarare att de bestämmer över all mjukvara. En dator kan som du säkert vet innehålla flera OS. De säljs inte med m$+t.ex linux pg.a denna mycket orättvisa licens. Utan den så hade andra haft en chans att få in sin fot på marknaden.

Förstår fortfarande inte vad du försöker säga.
MS bestämmer inte alls över all mjukvara. Och vadan detta om att ha flera os på datorn? (och jag är medveten om att man kan ha fler os på samma dator) Trodde du klagade över att du var tvungen att betala för windows när du inte ville ha det? Mitt svar är fortfarande att datortillverkare kan sälja datorer utan windows på (om dom will) men att dom sällan gör det. Då (som du själv säger) dom flesta vill ha windows ändå.
Personligen tycker jag MS borde sänka priset på Windows ordentligt, iaf för privatpersoner. Men det har inget att göra med faktumet att nästan alla datortillvärkare envisas med att slänga med en OEM version av windows med dina burkar.
Senast redigerad av matgar 2011-07-22 0:46:55, redigerad totalt 2 gånger.
matgar

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 0:44:04

matgar skrev:Förstår fortfarande inte vad du försöker säga. MS bestämmer inte alls över all mjukvara.
Operativssytemet bestämmer över all mjukvara, jo.

Och vadan detta om att ha flera os på datorn? (och jag är medveten om att man kan ha fler os på samma dator)
Som sagt vill många ha fler alternativ än ett. Få skulle klagat om nya datorer skeppades med både windows och linux. Detta har m$ gjort omöjligt.

Trodde du klagade över att du var tvungen att betala för windows när du inte ville ha det?
Jag betalar inte för något OS, så knappast. :lol:
Parvlon
Inaktiv

Inläggav mnordgren » 2011-07-22 0:46:00

Moderator:

Flyttade tråden från Intressanta Intressen.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Donan » 2011-07-22 1:05:52

Parvlon skrev:
matgar skrev:Förstår fortfarande inte vad du försöker säga. MS bestämmer inte alls över all mjukvara.
Operativssytemet bestämmer över all mjukvara, jo.

Och vadan detta om att ha flera os på datorn? (och jag är medveten om att man kan ha fler os på samma dator)
Som sagt vill många ha fler alternativ än ett. Få skulle klagat om nya datorer skeppades med både windows och linux. Detta har m$ gjort omöjligt.

Det där stämmer inte riktigt. Många datorer säljs med instant-on distron Splashtop. Främst datorer och moderkort från Asus men andra tillverkare har också några modeller med det.

Tror att största anledningen till att det inte finns fler datorer med vanligare linux-distributioner är att datortillverkarna inte vill ta hand om supporten. Kostar mycket pengar att utbilda all personal och de vet inte ens om de kommer att tjäna några pengar på det i slutändan, så de satsar inte på det. Splashtop verkar funka för att den är så liten och begränsad att det inte är så mycket som kan gå fel.

Visst, kunniga linux-gurus behöver ingen support men vanligt folk som bara köper en dator utan att kunna så mycket om det förväntar sig att få support antigen där de köpte datorn eller från tillverkaren när något strular.
Donan

Anslöt: 2011-07-12

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 1:21:12

Donan skrev:Det där stämmer inte riktigt. Många datorer säljs med instant-on distron Splashtop. Främst datorer och moderkort från Asus men andra tillverkare har också några modeller med det.
Jag är inte uppdaterad i ämnet och det finns kanske vissa andra alternativlösningar f.t. men att det funnits en licens som datorsäljare måste ha som i sin tur gör det så gott som omöjligt för andra OS att komma in på marknaden har jag vetat om länge och gör mig inte ett dugg förvånad. Kommer inte ihåg vad den heter nu men det finns mycket att läsa om den om man söker rätt.

Donan skrev:Tror att största anledningen till att det inte finns fler datorer med vanligare linux-distributioner är att datortillverkarna inte vill ta hand om supporten. Kostar mycket pengar att utbilda all personal och de vet inte ens om de kommer att tjäna några pengar på det i slutändan, så de satsar inte på det. Splashtop verkar funka för att den är så liten och begränsad att det inte är så mycket som kan gå fel.Visst, kunniga linux-gurus behöver ingen support men vanligt folk som bara köper en dator utan att kunna så mycket om det förväntar sig att få support antigen där de köpte datorn eller från tillverkaren när något strular.
Det tror jag inte. Support vill man gärna ge eftersom det ger mer klirr i kassan.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2011-07-22 1:26:36

Parvlon skrev:Det tror jag inte. Support vill man gärna ge eftersom det ger mer klirr i kassan.

Det får man väl oavsett OS, men 2 OS kräver mer utbildning enl. Donan, = mindre klirr, eller hur?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 1:33:37

Dagobert skrev:Det får man väl oavsett OS, men 2 OS kräver mer utbildning enl. Donan, = mindre klirr, eller hur?
Om man får fler kunder så skaffar man givetvis mer personal.

Har kunderna mer än ett OS i burken så kanske det blir färre supporttimmar dock eftersom de kan isf. när det ena strular starta det andra och leta upp lösningar på problemet själva.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2011-07-22 1:39:19

Dream on, supporten får ta hand om båda OS senare. :D
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 1:44:29

Dagobert skrev:Dream on, supporten får ta hand om båda OS senare. :D
Oftast så misstänker jag det med, men möjligheten finns och hade kunnat användas som försäljningsargument.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Donan » 2011-07-22 1:50:16

Parvlon skrev:
Dagobert skrev:Det får man väl oavsett OS, men 2 OS kräver mer utbildning enl. Donan, = mindre klirr, eller hur?
Om man får fler kunder så skaffar man givetvis mer personal.

OM man får fler kunder. Man måste ha en viss grundnivå på supporten innan man ens kan börja sälja datorer med ett annat OS och det är inte säkert att försäljningen kommer att öka tillräckligt för att täcka kostnaderna. Det är inte bara support för slutkunderna utan även intern support och andra rutiner som kvalitetskontroll, mjukvaruutveckling mm. Det är inte bara att slänga i första bästa distro utan man måste se till att allt fungerar och kanske skräddarsy den lite också.

Det är lite moment 22. Ingen vågar satsa på det för att det inte är så populärt men det är förmodligen inte så populärt just för att ingen vågar satsa på det.

Parvlon skrev:Har kunderna mer än ett OS i burken så kanske det blir färre supporttimmar dock eftersom de kan isf. när det ena strular starta det andra och leta upp lösningar på problemet själva.

Tror de allra flesta inte tänker så. Om de föredrar ett OS och den börjar strula kommer de inte bara strunta i det och använda det andra OSet, de kommer att kontakta supporten och se till att få det fixat.
Donan

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 2:03:26

Donan skrev:.Det är lite moment 22. Ingen vågar satsa på det för att det inte är så populärt men det är förmodligen inte så populärt just för att ingen vågar satsa på det.
Är du inte medveten om vilken licens jag syftar på så kan jag tyvärr inte se denna delen i ditt inlägg som särskilt substansfullt.

Donan skrev:Tror de allra flesta inte tänker så. Om de föredrar ett OS och den börjar strula kommer de inte bara strunta i det och använda det andra OSet, de kommer att kontakta supporten och se till att få det fixat.
Själv tror jag att väldigt många inte kommer att kunna dra sig för att testa det ena OS't och bilden av hur spännande nytt det ser ut kommer att finnas som en insvetsad bild i deras hjärna under hela tiden datorn stannar i hemmet. Ofta är det fler än en som använder en dator och till slut kommer en (oftast den yngre) att sätta sig in i hur det fungerar. Och om det första OS't strular ofta så är det oxå en anledning till att nån med mer drivkraft sätter igång det andra. De flesta "fel" är inte särskilt svåra och det är väldigt ovanligt att man är den första i världen med det, så en eller två enkel googlesökningnar räcker för att få reda på hur man lokaliserar problemet. När man gjort det så är lösningen väldigt enkel att genomföra oftast och den står dessutom ofta med på samma sida man kommer till via sökmotorn.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2011-07-22 2:12:02

Så om det t.ex. blir en dopningsskandal i OS nästa år, så räknar du med att arrangörerna i London har ett reserv-OS någonstans i närheten?
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 2:20:45

Lakrits skrev:Så om det t.ex. blir en dopningsskandal i OS nästa år, så räknar du med att arrangörerna i London har ett reserv-OS någonstans i närheten?
Man kan ju låtsas som att det regnar för en stund annars.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2011-07-22 2:21:41

Parvlon skrev:
Lakrits skrev:Så om det t.ex. blir en dopningsskandal i OS nästa år, så räknar du med att arrangörerna i London har ett reserv-OS någonstans i närheten?
Det beror nog mest på hårdvaran dock.

Jag antar att de kör på HP-datorer.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 2:27:04

Nej, nu driver du med oss?
Jag trodde att de körde Kawazaki.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Donan » 2011-07-22 3:07:33

Parvlon skrev:
Donan skrev:.Det är lite moment 22. Ingen vågar satsa på det för att det inte är så populärt men det är förmodligen inte så populärt just för att ingen vågar satsa på det.
Är du inte medveten om vilken licens jag syftar på så kan jag tyvärr inte se denna delen i ditt inlägg som särskilt substansfullt.

Jag trodde de hade slutat med dumheterna efter att de hade blivit stämda av USA och EU. Nu får de ju inte ens skicka med en webbläsare utan att erbjuda konkurrenternas alternativ.
Och som jag skrev ovan så finns det redan datorer som säljs med Windows + alternativ OS. Visst, det är inte stor-linux men ändå. Jag har ärligt talat ingen aning om vad du syftar på. Du får gärna länka till den här licensen om du hittar den.
Donan

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 3:16:34

Donan skrev:Jag trodde de hade slutat med dumheterna efter att de hade blivit stämda av USA och EU. Nu får de ju inte ens skicka med en webbläsare utan att erbjuda konkurrenternas alternativ.Och som jag skrev ovan så finns det redan datorer som säljs med Windows + alternativ OS. Visst, det är inte stor-linux men ändå. Jag har ärligt talat ingen aning om vad du syftar på. Du får gärna länka till den här licensen om du hittar den.
Det finns garanterar fler dumheter M$ håller på med. Har sökt men utan namnet så är det kört. Helt andra saker kommer upp men ska försöka komma ihåg att posta det här den dagen jag kommer ihåg vad fan det heter. Skulle kunna fråga nån som vet men det är fusk.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-07-22 7:49:44

Lakrits skrev:Jag antar att de kör på HP-datorer.

Just det, källkoden är HP-sås...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in