Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Allanna » 2011-07-15 10:42:55

Det finns inte så mycket att göra åt saken tyvärr, inte som jag märkt i alla fall. Däremot har jag kommit på att vissa växter neutraliserar odörer, så i min lägenhet (när inte grannarna röker) luktar det bara saker jag gillar.

Jag pallar inte med luftfräshcare, Glade och såna där doftspreyer man spreyar i luften. De luktar för starkt för det mesta, men olika sorters palmer, ampellilja, dracena, silverkalla, gullranka och begonia är extra bra på att ta bort luftburna mikrober så jag har mängder av växter hemma :-)
Allanna

Anslöt: 2011-01-04

Inläggav Miche » 2011-07-15 10:58:23

Det här är en bra luktborttagare som inte skapar en egen lukt:
Bild Bild

Finns bl.a.. på Clas Ohlson
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav LostInAForest » 2011-07-15 11:34:13

jag är också dödskänslig för parfym och en del andra odörer. kan bli lite irriterad på att folk har hudkräm, tvål, schampoo, sköljmedel, tvättmedel, läppcerat, smink osv. osv. osv. som alla är parfymerade OCH dessutom sen en "parfym-parfym" PÅ det. och luftfräschare/parfymerade rengöringsprodukter är nästan det värsta - "rent" luktar faktiskt ingenting.
dock är jag rökare så jag förpestar andras miljö på så vis. men jag försöker iaf vara hänsynsfull och inte röka i närheten av barn, fråga om jag stör då ngn annan sitter i busskuren osv.
fast jag flyttar inte om jag är den som satt/stod där först, haha! förutom om det är (min "favorit") en person med BARN som kommer och ställer sig nära när jag röker. hur dum får man bli? barnet ska inte behöva stå i min rök bara för att föräldern är dum i huvudet. :-)178

annars är jag också extremt värme/solkänslig, och blir lätt överhettad också på vintern pga. de varma kläderna. vår/höst är det bästa, bara det inte är sådär fuktigt i luften, det blir jag också svettvarm av.
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2011-07-15 12:41:32

Jag tror faktiskt att det är förbjudet att röka i busskurerna, åtminstone i Stlckholm...

Sitter det inte en skylt i varje kur?
Miche

Inläggav Allanna » 2011-07-15 12:46:42

Miche skrev:Jag tror faktiskt att det är förbjudet att röka i busskurerna, åtminstone i Stlckholm...

Sitter det inte en skylt i varje kur?

Visst är det förbjudet. På alla tunnelbanoperronger och vissa pendeltågsperronger också.
Allanna

Inläggav LostInAForest » 2011-07-15 13:00:11

jag har lite svårt för att ta busskurförbudet på allvar när man kan ta tre steg åt endera hållet och därmed röka "lagligt" :roll:
det viktigaste i sammanhanget är väl att man inte stör någon? jag brukar juh som sagt fråga om det är okej.

det är inte förbjudet på tunnelbane/pendelperronger som är utomhus, det vore juh absurt.
LostInAForest

Inläggav kullan » 2011-07-15 13:32:52

LostInAForest skrev:det är inte förbjudet på tunnelbane/pendelperronger som är utomhus, det vore juh absurt.

Jag som ickerökare kan ju tycka att det är absurt att det är tillåtet att röka överhuvudtaget.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Allanna » 2011-07-15 13:34:28

Du, LostInAForrest, är i min erfarenhet en minoritetsmänniska. Det är mycket vanligare att rökare låtsas att de inte märker att de orsakar problem än att de visar hänsyn som du. Jag skulle ha väldigt lite att säga om fler vore som du.

Folkhälsoinstitutet fick i uppdrag att utreda om fler miljöer kunde inkluderas i rökförbudet, de har inte kommit så långt bara. Utomhusperronger är förstås undantagna, där av användadet av ordet "vissa" (jag glömde att det finns tunnelbaneperronger ovan jord) :-)005

Det vore en enkel sak för staden att placera ut cementrör med sand för folk att stoppa sina glödande fimpar i, så slocknar fimpen och ligger de inte och pyr på marken eller i de befintliga askfaten och stinker för sig själva. Men det är kanske bara jag som stör mig på såna luktsensationer, som brinnande askfat av den där modellen de har vid Centralstationen just nu? (Som en liten svart låda, som andra idioter stoppar skräp i, som fimparna antänder och sen stinker det as i flera kvarter)
Allanna

Inläggav LostInAForest » 2011-07-15 13:55:58

kullan: det är vanvettigt, liksom alkoholkonsumtion, bilkörning och bruk av kemiska tillsatser i mat ;)

allanna: det är verkligen inte bara du! antingen ditt förslag, eller så sätter man upp en liten skylt vid varje askkopp som upplyser de som uppenbarligen inte förstått det, att man måste släcka innan man slänger fimpen däri.
jag kan också tycka att det är dumt att de ofta hänger på så osmidiga ställen, typ precis vid ingången till tunnelbanan, så de som ska in/ut blir bombarderade av rök. varför inte lite vid sidan av? (hm, förmodligen för att rökare är lika lata som alla andra och därmed skulle fimpa på marken istället :P)
röklukt är verkligen ingen favorit för mig heller, varför jag helhjärtat välkomnade rökförbudet på krog/kafé när det kom. jag röker dessutom definitivt mindre sen dess (de få gånger jag är ute, iofs) så det har absolut haft effekt, förutom att det blir mkt trevligare för alla!

(edit: rättade stavfel)
LostInAForest

Inläggav Miche » 2011-07-15 14:04:08

Hittat på sl.se
sl.se skrev:Du får röka på stationer utomhus, men inte inomhus eller i väntkurerna.

http://sl.se/sv/Verktyg/Lattlast/Vara-regler/

Jag anser f.ö. att rökning utomhus ska vara förbjudet inom minst 20 meter från alla offentliga entréer (till att börja med).
Miche

Inläggav Allanna » 2011-07-16 1:25:16

LostInAForest skrev:röklukt är verkligen ingen favorit för mig heller, varför jag helhjärtat välkomnade rökförbudet på krog/kafé när det kom. jag röker dessutom definitivt mindre sen dess (de få gånger jag är ute, iofs) så det har absolut haft effekt, förutom att det blir mkt trevligare för alla!

Måste bara fråga varför du fortfarande röker, inte illa ment men jag förstår inte. Om du tycker det luktar illa..? Jag missar antagligen något, det inser jag men jag är alldeles för nyfiken för att kunna låta det vara :-)
Det är ju dyrt, bortsett från allt annat?
Allanna

Inläggav toddy » 2011-07-16 12:02:27

Allanna skrev:Måste bara fråga varför du fortfarande röker, inte illa ment men jag förstår inte. Om du tycker det luktar illa..? Jag missar antagligen något, det inser jag men jag är alldeles för nyfiken för att kunna låta det vara :-)
Det är ju dyrt, bortsett från allt annat?

Nu kan jag inte tala för LostInAForest men jag kan tala för mig själv. Jag är oxå rökare och kan oxå ha svårt för röklukt, från andra rökare, det beror lite på person, vissa absorberar röken på något vis och får en otrevlig 'personlig lukt'. Sen så uppskattar jag verkligen inte att jag bor ovanpå en krog som det luktar in rök ifrån till mitt sovrum, det är jätteäckligt. Däremot när jag själv röker (och vissa andra) så uppskattar jag röklukten istället.
Jag var inte rökare själv när rökförbudet på krogar och liknande kom upp, men däremot tyckte jag att det var lite jobbigt, för röken dolde all annan lukt som figurerar där många människor finns och rör sig tillsammans och gärna lite trångt, såsom svett, fisar, överdrivna parfymer och allmäna kroppslukter. Heh, jag har helt enkelt lite svårt med människors lukter i allmänt, men kan alltså uppskatta rök.

Sen röker man väl ändå mest för att man har ett beroende. Vad jag förstått så är det många rökare som röker trots att dom ibland verkligen känner avsmak för't.
toddy
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-14

Inläggav LostInAForest » 2011-07-16 12:05:00

det är en ganska befogad fråga ;)

det märkliga är, att det inte luktar illa när jag själv röker. och så länge jag gör det utomhus och inte allt för frekvent (jag röker kanske 1-2 paket i veckan, ibland lite mer, ibland lite mindre) så luktar inte kläder eller hår något nämnvärt.
dyrt är det förstås... fast jag har inte så mkt till andra laster så jag kostar på mig det. jag tror att det jag främst vill åt är den lugnande effekten som de flesta vanor ger, lite det vuxna barnets tröstenapp.
LostInAForest

Inläggav LostInAForest » 2011-07-16 12:08:00

sedär, du svarade samtidigt som jag skrev toddy :)
och jag är helt på din linje.

jag har inte svårt för svett däremot, jag kan till och med gilla "naturliga" kroppslukter. alltså inte treveckorssvett kanske, men lite sådär varm sommardag-svett.
LostInAForest

Inläggav toddy » 2011-07-16 13:20:22

LostInAForest skrev:sedär, du svarade samtidigt som jag skrev toddy :)
och jag är helt på din linje.

jag har inte svårt för svett däremot, jag kan till och med gilla "naturliga" kroppslukter. alltså inte treveckorssvett kanske, men lite sådär varm sommardag-svett.

hahahaha, jA! lustigt! =)

men där måste jag ändå rätta mig själv lite, för jag tycker väldigt mycket om naturliga kroppslukter hos människor, men såna jag gillar å gärna är fysisk med, å då kan jag nosa i armhålan utan problem. men där är feromonerna/hormonerna/eller vad det nu är rätt med varandra, man blir som pusselbitar :wink:
men så har jag oxå jobbat på gym och där blir det verkligen overload av människolukter, framförallt blandad svett. det blir samma känsla på hambergerrestauranger roligt nog.

så helt enkelt, overload är dåligt, och det krävs en bra relation med någon för att jag ska tycka om deras lukt :-)005
toddy
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-14

Inläggav ca » 2011-07-16 13:45:50

Brukar känna skillnad på lukter och identifiera sånt inte andra gör... men det stör mig inte i vardagen heller.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav dirkschneider » 2011-07-16 14:24:40

Det konstiga med cigarettrök är att ju längre ifrån den kommer desto värre luktar den.
Sitter jag i samma rum som någon som röker 1 cigarett så är det ingen fara alls.Men röker någon
på balkongen nedanför mig när jag sitter och tittar på Tv så luktar det skit.
Jag är själv storrökare.
dirkschneider

Anslöt: 2010-11-07

Inläggav Allanna » 2011-07-16 22:39:33

Fascinerande. Jag hade ingen aning om att rökare också kunde tycka ill aom röklukt, bara en sån sak! Kul att få veta nya saker :-)

Ren människa luktar gott, tycker jag. Smutsig människa luktar illa, oavsett staus på dofterna i övrigt. Det finns ingen parfym i världen som kan maskera sur svett, urin (ja om sista droppen stannat i underkläderna så känns det på lukten) e dyl.

Jag har hypotesen att hormer i sig inte luktar illa, de är signaler s a s. Men bakterier får döda hudceller och annat jox på kroppen att börja ruttna (eller vad det nu gör) så det blir dåliga dofter helt enkelt.

Kan iofs vara tokfel, men jag tror somliga skulle vinna på att duscha oftare än varannan dag :)
Allanna

Hyperkänsliga sinnen

Inläggav Rabies » 2011-07-18 2:44:44

Jag har hört att detta är vanligt inom autismspektrumet, stämmer det? Mina sinnen, eller snarare hörsel och speciellt lukt, är extrema. Är det något ni andra känner igen?

Har hörseltestats på grund av att jag har svårt att höra vad folk säger, kan inte sortera ut vad olika ljud kommer ifrån. De kommer från överallt och jag hör konversationer från i andra änden av rummet lika högt som den jag själv deltar i. Har en hörselnedsättning på ena örat på grund av ett slag, men det gör liksom att andra örat hör jag jättebra på. (Det kanske är omöjligt men det känns så).
Men luktsinnet är "värst". Jag kan, bokstavligt talat, lokalisera döda djur i skogen från långa avstånd. Blod och liknande är iofs det den mänskliga näsan har lättast att plocka upp. Vilket är skitkuuuul under älgjakten då jag går på vägen och känner att jaha, långt där inne någonstans ligger älginälvor. Äckligt!
Jag kan identifiera parfymen som någon har på sig trots att de står flera meter från mig. Jag känner om någon rökt trots att det har gått flera dagar och flera dushar sedan dess.

Känner någon igen sig?

Moderator atoms - Detta inlägg utgjorde tidigare en tråd med namnet "Hyperkänsliga sinnen" men då det redan finns trådar som berör detta ämne har det migrerats med en sådan.
Rabies

Anslöt: 2011-06-07

Inläggav LostInAForest » 2011-07-18 2:51:51

det kanske är som fisarna - ens egna är inte alls lika illa som någon annans :lol:
LostInAForest

Inläggav Allanna » 2011-07-18 10:58:01

LostInAForest skrev:det kanske är som fisarna - ens egna är inte alls lika illa som någon annans :lol:

:mrgreen: Har du testat den hypotensen personligen? :mrgreen:
*skojar bara*
Allanna

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav ca » 2011-07-18 16:05:41

Angående ljud.. ja! Har testat hörseln och som jag skrev i någon tråd hör jag "som ett spädbarn", dvs toppresultat i alla frekvenser.

Men det är just när ljuden blandas som det blir svårt att koppla bort och filtrera. Vet inte vem jag ska lyssna på.

Finns det hörseltester som fångar upp sånt?
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav kullan » 2011-07-19 18:24:33

Det värsta i ljudväg tycker jag när utryckningsfordon (ambulance eller brandbilen) har sina sirener på.Det låter hemskt. :(
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 8:35:26

Rabies skrev:Jag har hört att detta är vanligt inom autismspektrumet, stämmer det? Mina sinnen, eller snarare hörsel och speciellt lukt, är extrema. Är det något ni andra känner igen?

Har hörseltestats på grund av att jag har svårt att höra vad folk säger, kan inte sortera ut vad olika ljud kommer ifrån. De kommer från överallt och jag hör konversationer från i andra änden av rummet lika högt som den jag själv deltar i. Har en hörselnedsättning på ena örat på grund av ett slag, men det gör liksom att andra örat hör jag jättebra på. (Det kanske är omöjligt men det känns så).

Känner någon igen sig?

Definitivt. Har själv hörselnedsättning på ena örat och hör bättre än normalt på det andra. Döv på ett öra och ljudkänslig på det andra...vad jag har svårast för är höga, skrikiga och plötsliga ljud. Många sociala sammanhang blir därför helt omöjliga i längden.

Taktilt: fysisk smärta är problem.
Snarare rena barnleken jämfört med depression, huvudvärk, dålig sömn och liknande. Folk frågar ibland förvånat "oj, gjorde inte det där ont!?" angående tatueringar, ärr, skador mm.
Vadå ont?
Det är ingenting mot att få sprängande huvudvärk av tjatiga människor och överdrivet mycket socialt kackel.
Det är värre att bombarderas av sinnesintryck än att få ett slag på käften. Men det fattar inte folk - antagligen för att de flesta inte bara klarar av utan rentav trivs med mycket ljud och sociala akrobatkonster. Smäll upp ett skränigt tivoli med färgglada karuseller, svensktoppsmusik och billigt krimskrams och folk dras till det som flugor till nattlampan.
En annan söker sig snabbt en väg därifrån.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in