Dokumentär: "Jag - en psykopat" (Sam Vaknin)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav Parvlon » 2011-07-15 14:54:52

Vildsvin skrev:Det måste väl vara Reinhard Heydrich på bilden? Jag blev lite fascinerad av honom efter att ha sett det här fotot, tyckte att han såg extremt brutal ut även om man inte tänkte på vad han hade gjort
Själv tycker jag att de flesta högt uppsatta nazister ser oerhört fjantiga ut på bilder. Förvånar mig inte om de flesta blivir rejält mobbade som barn.

Samma gäller denna "dokumentär" om det är den jag sett. Verkade rätt fejk.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav slackern » 2011-07-15 15:13:38

Vildsvin skrev:
slackern skrev:Det betyder att man saknar skamkänslor och skuldkänslor. Håller på och läser en bok som heter Psykopatens värd. Skriven utav en professor i psykologi som har hållit på och forskat om psykopater över 35 år.

Bild

Det måste väl vara Reinhard Heydrich på bilden? Jag blev lite fascinerad av honom efter att ha sett det här fotot, tyckte att han såg extremt brutal ut även om man inte tänkte på vad han hade gjort:

Bild

Kanske ser han extra mäktig ut eftersom ljuset kommer nedanifrån.

Satan i gatan du har nog rätt. Grymt likt jag kollade i boken men det stod tyvärr inget om bilden på framsidan det brukar göra det.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2011-07-15 15:19:59

Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2011-07-15 18:34:07

Vildsvin skrev:
slackern skrev:Det betyder att man saknar skamkänslor och skuldkänslor. Håller på och läser en bok som heter Psykopatens värd. Skriven utav en professor i psykologi som har hållit på och forskat om psykopater över 35 år.

Bild

Det måste väl vara Reinhard Heydrich på bilden? Jag blev lite fascinerad av honom efter att ha sett det här fotot, tyckte att han såg extremt brutal ut även om man inte tänkte på vad han hade gjort:

Bild

Kanske ser han extra mäktig ut eftersom ljuset kommer nedanifrån.

Jodå.
Man var förmodligen ganska glad att bli av med honom inom naziväldet, visserligen ställde man till med en stor massaker på tjecker och sen ståtlig begravning men Hitler och Himmler drog förmodligen också en suck av lättnad.
Han hade troligen råkat ut för en "olycka" förr eller senare om inte alla andra konkurrenter som tex Hitler hade råkat ut för en olycka innan.
Så är det att umgås med psykopater i grupp. Nazityskalnd var också väldigt ineffektivt eftersom psykopater inte är särskilt effektiva i längden.De lägger liksom krokben för sig själva.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-15 21:08:48

-Psykopater sägs kunna manipulera. Men inte den här gubben: jag tar en psykopat på en halvtimme.
Det första man noterar är ett överdrivet charmfullt beteende, liksom obefogat charmfullt. Akta er för de som är övertrevliga från första stund, det brukar alltid vara något lurt på gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Flawed » 2011-07-15 21:22:53

Eller som får ett blixtrande ursinnigt uttryck i ansiktet när de inte blir "respekterade" som varar i 0,3 sekunder och sedan ler de igen.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Abbreviation » 2011-07-15 21:34:35

Det bör noteras att forskningen Robert D. Hare gjort är gjord på fångar. Att bedriva forskning på en såpass exklusiv grupp personer - som dessutom har en massa extra anledningar och orsaker till att bete sig känslokallt och manipulativt, typ vanlig överlevnadsinstinkt när man sitter på kåken länge - och sedan grunda hela sin tes på det är missvisande. Psykopatichecklistan han utformat har fått massvis med kritik, och psykopati anses inte vara en psykisk störning som existerar enligt varken DSM eller ICD. Hares forskning är vida ifrågasatt och hela konceptet psykopati är generellt inte erkänt bland psykologer och psykiatrer, utan är populärt bland kriminologer och fängelsepersonal. Vilket Hare, som arbetat massvis på fängelse, klassas som.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav slackern » 2011-07-15 21:51:15

Abbreviation skrev:Det bör noteras att forskningen Robert D. Hare gjort är gjord på fångar. Att bedriva forskning på en såpass exklusiv grupp personer - som dessutom har en massa extra anledningar och orsaker till att bete sig känslokallt och manipulativt, typ vanlig överlevnadsinstinkt när man sitter på kåken länge - och sedan grunda hela sin tes på det är missvisande. Psykopatichecklistan han utformat har fått massvis med kritik, och psykopati anses inte vara en psykisk störning som existerar enligt varken DSM eller ICD. Hares forskning är vida ifrågasatt och hela konceptet psykopati är generellt inte erkänt bland psykologer och psykiatrer, utan är populärt bland kriminologer och fängelsepersonal. Vilket Hare, som arbetat massvis på fängelse, klassas som.

Tror Hare bara har jobbat som psykolog på ett fängelse i 8 månader. Efter att han har doktorerat så har han forskat på fångar men inte varit anställd på ett fängelse utan på ett universitet.
slackern

Inläggav Abbreviation » 2011-07-15 22:11:31

slackern skrev:Tror Hare bara har jobbat som psykolog på ett fängelse i 8 månader. Efter att han har doktorerat så har han forskat på fångar men inte varit anställd på ett fängelse utan på ett universitet.

Jag har för mig att han jobbat mycket längre tid än så på fängelser, men det är ovidkommande. Poängen kvarstår.
Abbreviation

Inläggav slackern » 2011-07-15 22:22:10

Abbreviation skrev:
slackern skrev:Tror Hare bara har jobbat som psykolog på ett fängelse i 8 månader. Efter att han har doktorerat så har han forskat på fångar men inte varit anställd på ett fängelse utan på ett universitet.

Jag har för mig att han jobbat mycket längre tid än så på fängelser, men det är ovidkommande. Poängen kvarstår.

Fast psykopati verkar vara synonym med antisocial personlighetsstörning.

Antisocial personlighetsstörning/Psykopati är vanlig. Uppvisar oförmåga att an­passa sig till lagar och normer- trots förutsägbara konsekvenser, visar bristande respekt gentemot andra och dålig inlevelse i andras villkor, frekventa lögner för att själv gynnas, visar ej ånger eller skuld, klarar dåligt att stå ut med enformighet, är ofta impulsiv med svag impulskontroll och hamnar frekvent i bråk och konflik­ter, kan däremellan vara socialt polerad och trevlig. Slutar ofta med kriminalitet och missbruk.

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=969
slackern

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-15 22:57:55

Tack för tipset! Jag missade början men såg resten. Intressant.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Abbreviation » 2011-07-15 23:39:13

Nej, psykopati är inte synonymt med ASPD. De diagnoser som tillsammans anses täcka det som av vissa kallas för psykopati, är en kombination av ASPD (antisocial personlighetsstörning), BPD (borderline personlighetsstörning) och NPD (narcissistisk personlighetsstörning). Eftersom dessa diagnoser är vetenskapligt belagda till mycket högre grad än "psykopati" och redan är etablerade inom psykiatrin, ser jag "psykopati" som en totalt överflödig diagnos. Det är som att hitta på ett speciellt namn för kombinationen AS, ADHD och TS och kalla det för huckamuckaluckastörning. Eller någonting.
Abbreviation

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-15 23:44:03

Ha ha, jag har huckamuckaluckastörning! :lol:
Tintomara Ariadne

Inläggav Parvlon » 2011-07-15 23:44:35

Abbreviation skrev:Det är som att hitta på ett speciellt namn för kombinationen AS, ADHD och TS och kalla det för huckamuckaluckastörning. Eller någonting.
Är inte psykopati det som det forskats längst tid om? För mig att jag läst det nånstans. Om det stämmer så är väl snarare de tre andra en produkt av den fjärde.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav LordNelson » 2011-07-15 23:45:12

Jag skiter i om det är en diagnos eller inte. Djävligt obehagligt att råka ut för en, vilket som.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav LordNelson » 2011-07-15 23:48:37

Tintomara Ariadne skrev:Ha ha, jag har huckamuckaluckastörning! :lol:

Du är alltså hucklamucklingen i gänget.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav slackern » 2011-07-15 23:49:44

Abbreviation skrev:Nej, psykopati är inte synonymt med ASPD. De diagnoser som tillsammans anses täcka det som av vissa kallas för psykopati, är en kombination av ASPD (antisocial personlighetsstörning), BPD (borderline personlighetsstörning) och NPD (narcissistisk personlighetsstörning). Eftersom dessa diagnoser är vetenskapligt belagda till mycket högre grad än "psykopati" och redan är etablerade inom psykiatrin, ser jag "psykopati" som en totalt överflödig diagnos. Det är som att hitta på ett speciellt namn för kombinationen AS, ADHD och TS och kalla det för huckamuckaluckastörning. Eller någonting.

Jag blir så frustrerad så här skriver FASS. Ska det dom skriva vara fel? Vem ska man lita på?

Antisocial personlighetsstörning eller Psykopati är vanlig. Uppvisar oförmåga att anpassa sig till lagar och normer- trots förutsägbara konsekvenser. De visar bristande respekt gentemot andra och dålig inlevelse i andras villkor, frekventa lögner för att själv gynnas, visar ej ånger eller skuld, klarar dåligt att stå ut med enformighet, är ofta impulsiv med svag impulskontroll och hamnar ofta i bråk och konflikter. Kan däremellan vara socialt polerad och trevlig. Slutar ofta med kriminalitet och missbruk
.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... eID=114194
slackern

Inläggav slackern » 2011-07-15 23:51:12

Parvlon skrev:
Abbreviation skrev:Det är som att hitta på ett speciellt namn för kombinationen AS, ADHD och TS och kalla det för huckamuckaluckastörning. Eller någonting.
Är inte psykopati det som det forskats längst tid om? För mig att jag läst det nånstans. Om det stämmer så är väl snarare de tre andra en produkt av den fjärde.

Jo så har jag fattat det som att psykopati var den diagnosen som gällde fram tills DSM_IV släpptes.
slackern

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-16 0:11:08

Jag undrar om jag inte har hört att indelningen är olika i olika diagnosmanualer (eller vad det nu var - det kanske var någon annanstans än i diagnosmanualer) - att en del jämför antisocial personlighetsstörning med psykopati medan andra anser vad Abbreviation beskrev. Det är helt enkelt omdebatterat, och inget är mer rätt än det andra - förrän någon part segrar.
Tintomara Ariadne

Inläggav slackern » 2011-07-16 0:13:02

Tintomara Ariadne skrev:Jag undrar om jag inte har hört att indelningen är olika i olika diagnosmanualer - att en del jämför antisocial personlighetsstörning med psykopati medan andra anser vad Abbreviation beskrev. Det är helt enkelt omdebatterat, och inget är mer rätt än det andra - förrän någon part segrar.

Jo du har nog rätt det är en härlig blandning utav allting inget är rätt eller fel ;)
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-17 10:17:05

Abbreviation skrev:Det bör noteras att forskningen Robert D. Hare gjort är gjord på fångar. Att bedriva forskning på en såpass exklusiv grupp personer - som dessutom har en massa extra anledningar och orsaker till att bete sig känslokallt och manipulativt, typ vanlig överlevnadsinstinkt när man sitter på kåken länge - och sedan grunda hela sin tes på det är missvisande. Psykopatichecklistan han utformat har fått massvis med kritik, och psykopati anses inte vara en psykisk störning som existerar enligt varken DSM eller ICD. Hares forskning är vida ifrågasatt och hela konceptet psykopati är generellt inte erkänt bland psykologer och psykiatrer, utan är populärt bland kriminologer och fängelsepersonal. Vilket Hare, som arbetat massvis på fängelse, klassas som.

-Mycket missvisande. För att göra en något sånär giltig bedömning av psykopater bör man studera/djupintervjua psykopater från alla nivåer i samhället. Det finns ingenting som säger att bara för att man är psykopat så hamnar man i finkan - vilket vore lika absurt som att påstå att alla som hamnat i finkan gjort det pga psykopati.

Dr Hare borde kika på Stanfordexperimentet, det verkar som att han inte känner till det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Abbreviation » 2011-07-17 11:10:04

slackern skrev:Jag blir så frustrerad så här skriver FASS. Ska det dom skriva vara fel? Vem ska man lita på?

Antisocial personlighetsstörning eller Psykopati är vanlig. Uppvisar oförmåga att anpassa sig till lagar och normer- trots förutsägbara konsekvenser. De visar bristande respekt gentemot andra och dålig inlevelse i andras villkor, frekventa lögner för att själv gynnas, visar ej ånger eller skuld, klarar dåligt att stå ut med enformighet, är ofta impulsiv med svag impulskontroll och hamnar ofta i bråk och konflikter. Kan däremellan vara socialt polerad och trevlig. Slutar ofta med kriminalitet och missbruk
.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... eID=114194

Det där stämmer inte, eftersom psykopati och ASPD inte är utbytbara diagnoser. FASS är inte en diagnosmanual, utan en farmakologimanual.

Parvlon skrev:Är inte psykopati det som det forskats längst tid om? För mig att jag läst det nånstans. Om det stämmer så är väl snarare de tre andra en produkt av den fjärde.

Nej, eftersom det inte funnits några klara diagnoskriterier, inte några tydliga patienturval, osv, har inte psykopati forskats på längst. Däremot är det helt klart det ord som är äldst och det återfinns långt bak i psykiatrins historia, dock utan klara definitioner. Från början var psykopati helt enkelt någon som var sjuk i psyket (psyko = psyke, patos = sjuk, någonting sådant). Psykopati i den form Robert D. Hare pratar om har i princip enbart han "forskat" på, med väldigt begränsade patienturval och utan någon respekt för hur fängelsemiljöer påverkar människor. De andra diagnoserna är väletablerade och psykopati är det inte.

Det bör även nämnas att "diagnosen psykopati" används som ett medel av kontroll inom straffrätten, eftersom en psykopat inte anses kunna varken vårdas eller botas och man därmed inte dömer dessa personer till rättspsyk. Personer med ASPD, NPD och BPD kan däremot dömas till vård istället för fängelse, vilket är helt rätt eftersom det är vård de ska ha.

Tintomara Ariadne skrev:Jag undrar om jag inte har hört att indelningen är olika i olika diagnosmanualer (eller vad det nu var - det kanske var någon annanstans än i diagnosmanualer) - att en del jämför antisocial personlighetsstörning med psykopati medan andra anser vad Abbreviation beskrev. Det är helt enkelt omdebatterat, och inget är mer rätt än det andra - förrän någon part segrar.

Såpass enkelt är det, att man kan kolla på Hares psykopatichecklista och själv se att dessa punkter inte täcks av antisocial personlighetsstörning enbart.

KrigarSjäl skrev:-Mycket missvisande. För att göra en något sånär giltig bedömning av psykopater bör man studera/djupintervjua psykopater från alla nivåer i samhället. Det finns ingenting som säger att bara för att man är psykopat så hamnar man i finkan - vilket vore lika absurt som att påstå att alla som hamnat i finkan gjort det pga psykopati.

Det är inte konstigt att Hares forskning är opålitlig. Lika opålitligt vore det att bygga diagnoskriterier för Aspergers grundat på de aspergare som sitter i fängelse.

Vidare grundas det hela i observationer och självuppskattningsformulär. Ingenstans har Hare lyckats bevisa att psykopater inte har empati, till exempel.
Abbreviation

Inläggav Vildsvin » 2011-07-17 11:19:36

Flawed skrev:Jodå.
Man var förmodligen ganska glad att bli av med honom inom naziväldet visserligen ställde man till med en stor massaker på tjecker och sen ståtlig begravning men Hitler och Himmler drog förmodligen också en suck av lättnad.
Han hade troligen råkat ut för en "olycka"förr eller senare om inte alla andra konkurrenter som tex Hitler hade råkat ut för en olycka innan.
Så är det att umgås med psykopater i grupp.Nazityskalnd var också väldigt ineffektivt eftersom psykopater inte är särskilt effektiva i längden.De lägger liksom krokben för sig själva.

Ganska skumt att han verkade bättra sig de första sju dagarna efter attentatet för att sedan plötsligt kollapsa och dö.

Men hursomhelst kanske inte nazisterna var de verkliga psykopaterna i den här historien? Har läst lite på tyska historieforum där en del menar att Tjeckoslovakien var det ockuperade land där motståndsrörelsen var som svagast och att exilregeringen var mycket bekymrad över detta. Anledningen till att mörda Heydrich var att man hoppades på att tyskarna skulle hämnas på civilbefolkningen som i sin tur skulle svara med att gå med i motståndsrörelsen. Det blev en stor besvikelse när attentatsmännen lyckades fly men förråddes av sina landsmän.

Man kan jämföra mordet på Heydrich med kidnappningen av general Kreipe, där var man noga med att visa att britterna och inte motståndsrörelsen låg bakom just för att civilbefolkningen skulle skonas.

Nu kom jag väl kanske långt från topic, men jag tycker det är en intressant form av psykopati när man hoppas på att ens motståndare skall begå brott så att man själv skall få sympatierna.

Ni minns kanske Elin Kranz som blev våldtagen och mördad i höstas? Var en del "patrioter" som spred bilder på henne för att "visa upp just grymheten i negerns tillvägagångssätt" (citat från den som länkade till bilderna på Flashback) utan att ta hänsyn till hennes anhöriga.
Senast redigerad av Vildsvin 2011-07-17 11:24:30, redigerad totalt 1 gång.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Abbreviation » 2011-07-17 11:22:30

Diagnoskriterierna, följt av min markering av vilka diagnoser som täcker vilka symtom:

Factor 1: Personality "Aggressive narcissism":
Glibness/superficial charm (NPD)
Grandiose sense of self-worth (NPD)
Pathological lying (ASPD, NPD, BPD)
Cunning/manipulative (ASPD, NPD)
Lack of remorse or guilt (ASPD, NPD, BPD)
Shallow affect (BPD, NPD)
Callousness; lack of empathy (NPD)
Failure to accept responsibility for own actions (ASPD, NPD, BPD)

Factor 2: Case history "Socially deviant lifestyle":
Need for stimulation/proneness to boredom (BPD)
Parasitic lifestyle (ASPD, NPD, BPD)
Poor behavioral control (ASPD, BPD)
Lack of realistic long-term goals (BPD, NPD)
Impulsivity (ASPD)
Irresponsibility (ASPD)
Juvenile delinquency (ASPD, i och med kravet på CD)
Early behavior problems (ASPD, BPD)
Revocation of conditional release

Traits not correlated with either factor:
Promiscuous sexual behavior (BPD)
Many short-term marital relationships (BPD)
Criminal versatility (Ingen)
Acquired behavioural sociopathy/sociological conditioning (Hittepåsymtom utan någon form av stöd i psykiatrin i övrigt)

De symtom som är kursiverade är saker man finner hos många fångar oavsett om de uppfyller kriterierna för en diagnos eller ej, alltså vanligt beteende hos människor som sitter i fängelse. Det handlar ofta om överlevnadsinstinkter, att en viss kultur råder på fängelser, och att brottslingar utvecklar en viss attityd till samhället.

Nej, jag har inte gjort fel som kursiverat samtliga. Tänk efter själva, hur kan de här dragen vara fördelaktiga för en fånge? Hur kan de här dragen uppstå i en fängelsemiljö?
Abbreviation

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in