"Handikappade ska inte ha barn"
24 inlägg
• Sida 1 av 1
"Handikappade ska inte ha barn"
http://www.punktinsatser.com/se/stat-ko ... e-ha-barn#
MUNKEDALS KOMMUN: Handikappade ska inte ha barn
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Re: "Handikappade ska inte ha barn"
Vilken tur att jag inte bor i Munkedal och planerar bli gravid då.
Som det diskuteras om på FB så vet man ju inte hela historien och vad som framkommit under utredningar, men min erfarenhet och insyn i flera fall, säger mig att soc ofta är stora svin i sådana här fall.
- Bror Duktig
Myndigheter behöver inte lyda under nån lag men vi medborgare ska f*n inte ens gå över vid röd gubbe ens. Det är rättvisa det.
Ja, har man hamna i såna där trubbel så då har man inget att sätta mot. Idioter. ( Soc alltså )
Ja, har man hamna i såna där trubbel så då har man inget att sätta mot. Idioter. ( Soc alltså )
oj, de borde skaffa en bra korrekturläsare...
det nämns inte mycket i artikeln om varför de fråntogs och så vitt jag såg i min skumläsning av artikeln, så sa aldrig kommunen att handikappade inte skulle ha barn. det var snarare en slutsats som artikelförfattaren kommit fram till.
det nämns inte mycket i artikeln om varför de fråntogs och så vitt jag såg i min skumläsning av artikeln, så sa aldrig kommunen att handikappade inte skulle ha barn. det var snarare en slutsats som artikelförfattaren kommit fram till.
Fenren skrev:och så vitt jag såg i min skumläsning av artikeln, så sa aldrig kommunen att handikappade inte skulle ha barn. det var snarare en slutsats som artikelförfattaren kommit fram till.
Från ingressen:
Handikappade barn ska inte ha barn, sa socialsekreteraren till mig när mina döttrar var gravida, säger Marianne.
HGJ skrev:Fenren skrev:och så vitt jag såg i min skumläsning av artikeln, så sa aldrig kommunen att handikappade inte skulle ha barn. det var snarare en slutsats som artikelförfattaren kommit fram till.
Från ingressen:Handikappade barn ska inte ha barn, sa socialsekreteraren till mig när mina döttrar var gravida, säger Marianne.
ett citat i tredje hand är inte mycket att hänga i julgranen. de verkar inte ha frågat soc över huvudtaget om denna artikel. den känns väldigt bristfällig i sin efterforskning.
Fenren skrev:ett citat i tredje hand är inte mycket att hänga i julgranen. de verkar inte ha frågat soc över huvudtaget om denna artikel. den känns väldigt bristfällig i sin efterforskning.
Soc har tystnadsplikt och inte rätt att yttra sig om enskilda ärenden så det är inte ens något idé att göra sådana efterforskningar.
När ett fall har avgjorts i Förvaltningsrätten har en stor del av tystnadsplikten hävts.
EDIT Kom på att jag skrivit fel rättslig instans, det är givetvis Förvaltningsrätten det ska stå och inte Tingsrätten (som jag av, för mig outgrundlig anledning, skrev).
Miche skrev:Fenren skrev:ett citat i tredje hand är inte mycket att hänga i julgranen. de verkar inte ha frågat soc över huvudtaget om denna artikel. den känns väldigt bristfällig i sin efterforskning.
Soc har tystnadsplikt och inte rätt att yttra sig om enskilda ärenden så det är inte ens något idé att göra sådana efterforskningar.
När ett fall har avgjorts i Tingsrätten har en stor del av tystnadsplikten hävts.
ett citat såsom det som står i artikeln är ett generellt citat och det borde de kunna uttala sig om.
edit: jag tycker fortfarande artikeln var amatörmässig och jag tvivlar starkt på att soc har en generell policy att handikappade inte ska få ta hand om barn, oavsett om den policyn är på lokal eller nationell nivå.
Det här låter välbekant:
Båda flickorna hamnade i särskolan. Oklart om det berodde på mobbning m m, el om de verkligen är begåvningshandikappade.
Men även när det gäller mammor med Downs syndrom så är utgångsläget att de ska få stöd, inte att man ska ta ifrån dem barnen.
Frivillighet med hot om tvång alltså. Framgår inte om de har överklagat på vanligt sätt.
– Rektorn ansåg att eftersom jag hade problem med båda mina döttrar, låg problemet hos mig. Han anmälde mig flera gånger till socialtjänsten för att barnen inte kom i tid till skolan och att hemsituationen var orsaken. Han sa att jag inte var en bra förälder.
– Vad gjorde du då?
– Jag svarade att jag försöker så gott jag kan.
Marianne och flickornas pappa fick då träffa en psykolog, två socialsekreterare och rektorn för att prata om att problemet.
– Vi träffades åtta tillfällen och jag minns att psykologen uttryckte att jag ”måste ge mina barn luft under vingarna för att jag hade knutit till mig dem för hårt”: Dessa samtal gav mig inte så mycket.
Båda flickorna hamnade i särskolan. Oklart om det berodde på mobbning m m, el om de verkligen är begåvningshandikappade.
Både Lisa och Sara hamnade nu i särskolan, i samma klass.
– Allt som "skedde i rummet skulle stanna i rummet" sa lärarna. När jag frågade om olika saker när mina flickor kom hem ledsna fick jag till svar att "det känner vi inte till, det har vi inte sett eller hört”.
Locket lades på under hela högstadiet.
– När Sara träffade en pojkvän och ville förlova sig blev det ett himla liv, klassföreståndaren ringde upp mig och sa att jag måste se till att bryta förlovningen annars skulle det bli epidemi i klassen.
– Epidemi?
– Ja hon menade på att detta skulle påverka alla flickorna till att vilja förlova sig.
Men även när det gäller mammor med Downs syndrom så är utgångsläget att de ska få stöd, inte att man ska ta ifrån dem barnen.
Barnmorskan, LSS-enheten, socialtjänsten, familjeförskolan, hab-teamet och ungdomsmottagningens kurator träffade de blivande mammorna och mamma Marianne. Där fick de besked om att de ville ta barnen med en gång då de föddes.
– Om mina döttrar nekar till detta, vad händer då, undrade Marianne. Då svarade socialsekreteraren ”då kommer kommunen bli orolig och göra en anmälan".
Fem dagar efter att Mariannes döttrar hade fött sina barn, placerades de på Birkahemmet i Göteborg. Ett familjehem hade redan ordnats för ett av spädbarnen.
Frivillighet med hot om tvång alltså. Framgår inte om de har överklagat på vanligt sätt.
Nej, visst vet vi inte allt, och artikeln har sina brister.
Tyvärr har jag genom insyn i ett par fall, i första hand sett att det går till ungefär på samma sätt som mamman beskriver.
Jag har även sett papper som socialtjänsten har skrivit på några fall, och det är fruktansvärt vinklat och som gjort för att de ska få ta barnen. Händelserna eller annat de beskriver, är sådant som i så fall borde innebära att de plockar barn överallt, från var och varannan.
Jag tror att de får en känsla, och hittar de inga "bevis" så börjar de med sin "förföljelse". Och det är kanske lätt för vissa typer av socionomer att tänka att något är fel och allvarligt fel för barnen när de träffar en person som inte tittar i ögonen 100 % rätt och inte tar i hand på 100 % rätt sätt.
Tyvärr har jag genom insyn i ett par fall, i första hand sett att det går till ungefär på samma sätt som mamman beskriver.
Jag har även sett papper som socialtjänsten har skrivit på några fall, och det är fruktansvärt vinklat och som gjort för att de ska få ta barnen. Händelserna eller annat de beskriver, är sådant som i så fall borde innebära att de plockar barn överallt, från var och varannan.
Jag tror att de får en känsla, och hittar de inga "bevis" så börjar de med sin "förföljelse". Och det är kanske lätt för vissa typer av socionomer att tänka att något är fel och allvarligt fel för barnen när de träffar en person som inte tittar i ögonen 100 % rätt och inte tar i hand på 100 % rätt sätt.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag tror att de får en känsla, och hittar de inga "bevis" så börjar de med sin "förföljelse".
Det finns en hel del som tyder att de fabricerar bevis för att få igenom LVU, men oftast är det väldigt svårt att bevisa.
Miche skrev:Bror Duktig skrev:Jag tror att de får en känsla, och hittar de inga "bevis" så börjar de med sin "förföljelse".
Det finns en hel del som tyder att de fabricerar bevis för att få igenom LVU, men oftast är det väldigt svårt att bevisa.
Jag minns de där utvecklingsstörda som blivit fråntagna sina barn och som det var ett TV-program om för några år sedan.
Det stod bl.a. att de inte kunde sköta barnets mat, då de bara hällde vällingpulver och vätska i flaskan och skakade om. Detta stod som tungt argument i socialtjänsstens papper.
Jag tänkte att något var fel, och tittade på ett vällingpaket. Där stod att man med fördel häller vätska och pulver direkt i flaskan och skakar om.
Ingen hade reagerat på detta på TV heller, utan de tyckte att de borde få stöd att göra rätt med vällingen.
Ja herregud.
Nu kan det ju ha varit fler problem, men jag har stött på många argument av det här slaget från soc-tjänstens sida. Har både hört om i första hand av folk, samt läst papper som de fått av soc.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Det stod bl.a. att de inte kunde sköta barnets mat, då de bara hällde vällingpulver och vätska i flaskan och skakade om. Detta stod som tungt argument i socialtjänsstens papper.
Säkerligen svalde gubbarna i rätten det med hull och hår för att de aldrig har tagit hand om sina egna barn och fattar att det faktiskt är så man gör...
Självklart, har de följt anvisningen på förpackningen så har de värmt vattnet!
Eftersom det stod: bara hällde vällingpulver och vätska i flaskan och skakade om så kan det vara att det inte blev varmt som menades. Hur man kan få för sig att det är ett olösligt problem kan jag däremot inte inbilla mig.
Det var fritt citerat ur minnet. Det sades inget om ifall vällingen var kall, bara att det var fel att skaka ihop vätska och pulver i flaskan.
Hade det varit det som var problemet, så hade det ju inte stått att de gör fel som inte vispar ihop pulvret med vattnet innan de häller alltihop i flaskan.
Hade det varit det som var problemet, så hade det ju inte stått att de gör fel som inte vispar ihop pulvret med vattnet innan de häller alltihop i flaskan.
- Bror Duktig
@Bror Duktig: ok, har inte läst eller hört något mer om det än vad som står i tråden så.
Att en soc-kärring tycker att nån inte ska skaffa barn förvånar mig inte att det dykit upp i tidningen, det är nog för mycket begärt att de inte ska få uttrycka sin egna åsikt. Om man går på den lätta så kanske man inte ska ha barn dock.
Att en soc-kärring tycker att nån inte ska skaffa barn förvånar mig inte att det dykit upp i tidningen, det är nog för mycket begärt att de inte ska få uttrycka sin egna åsikt. Om man går på den lätta så kanske man inte ska ha barn dock.
Soc-kärringarna är fruktansvärt svåra att komma åt vilket massor med drabbade familjer fått erfara.
Av någon anledning så tror de rättsvårdande myndigheterna mer på en soc-kärrings lögner, hur uppenbara de än är, än massor med vittnen som kan visa med dokumentation hur förbaskat illa de betett sig.
Av någon anledning så tror de rättsvårdande myndigheterna mer på en soc-kärrings lögner, hur uppenbara de än är, än massor med vittnen som kan visa med dokumentation hur förbaskat illa de betett sig.
Finns nog inte någon artikel som jag läst som gjort mig mer förbannad än den här
Så särskoleelever ska inte ha rätt att förlova sig, SJUKT
Skulle gärna vilja varför de sågs som syndabockar.
– När Sara träffade en pojkvän och ville förlova sig blev det ett himla liv, klassföreståndaren ringde upp mig och sa att jag måste se till att bryta förlovningen annars skulle det bli epidemi i klassen.
– Epidemi?
– Ja hon menade på att detta skulle påverka alla flickorna till att vilja förlova sig
Så särskoleelever ska inte ha rätt att förlova sig, SJUKT
– Samtidigt var flickorna syndabockar i området där vi bodde, så fort det var något gick grannarna på om att det var mina barn som hade ställt till det, de kunde skälla på flickorna och och säga till dem, men till slut sa jag ifrån. Situationen var ohållbar och vi flyttade till annan del i kommunen.
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
DefinitivtInteAnonym skrev:Finns nog inte någon artikel som jag läst som gjort mig mer förbannad än den här– När Sara träffade en pojkvän och ville förlova sig blev det ett himla liv, klassföreståndaren ringde upp mig och sa att jag måste se till att bryta förlovningen annars skulle det bli epidemi i klassen.
– Epidemi?
– Ja hon menade på att detta skulle påverka alla flickorna till att vilja förlova sig
Så särskoleelever ska inte ha rätt att förlova sig, SJUKT– Samtidigt var flickorna syndabockar i området där vi bodde, så fort det var något gick grannarna på om att det var mina barn som hade ställt till det, de kunde skälla på flickorna och och säga till dem, men till slut sa jag ifrån. Situationen var ohållbar och vi flyttade till annan del i kommunen.
Ja vad ska man säga.
DefinitivtInteAnonym skrev:Skulle gärna vilja varför de sågs som syndabockar.
Kristen kultursyn sedan flera hundra år: Män bra, kvinnor dåliga. Det är väl ändå skönt att vi har några medeltida traditioner kvar?
Miche skrev:Soc-kärringarna är fruktansvärt svåra att komma åt vilket massor med drabbade familjer fått erfara.
Och det har djupt liggande orsaker som har att göra med dels vanlig kollegialitet och ovilja att misstro folk man kan uppleva som sina egna och vilkas sits man kan känna igen sig i, dels välutvecklade teorier om "vikten av att upprätthålla förtroendet för myndigheterna" och att "det allmännas intressen alltid är viktigare än en enskild individ". Precis som motsvarande skeva förtroende för andra myndighetskollegor, till exempel poliser, gentemot "vanlig" allmänhet.
Det är viktigt att hjärnstorma om hur man ska komma tillrätta med, och det är viktigt att inte lämna individualismmissbrukare som nyliberaler ensamma med den hjärnstormen.
(Skevt förtroende efter samhällsposition — direktör går före städerska och så vidare — hör väl i stort sett också dit.)