Hur tål ni alkohol? Vilken slags alkohol?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-15 10:36:09

lillmupp skrev:+1 :)

Men kan det vara en tanke.. att fundera på energikostnad per liter box per år?

Nja, då blir det billigare med en större helt klart (per liter alltså), men vad hjälper det. Det är typ en kostnad för hela frysboxen, och utnyttjar man inte mer än 250 liter, så tjänar man inget på att ha 140 billiga extraliter. Det blir dyrare totalt sett lik för bannat.

Annars hade jag också en plan att ha två mindre boxar, och ha igång båda bara när det behövdes. Men det räckte med överslagsräkning i huvudet för att fatta att det skulle bli dyrare. Eftersom de var rätt mycket dyrare per liter. De skulle kosta mer än 400-litaren, om man inte har den ena avstängd så ofta att det tror jag inte jag kommer att ha...

Frågan nu är enbart: blir 300 liter för litet eller blir 400 liter för stort? Jag vet hur jag kommer att GRÄMA mig om jag står med en halvfull 400-litare. Och vad göra om man står med en stor låda hundmat och 300-litaren är full.

Fy farao för sådana här val.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav adhderic » 2011-07-15 18:57:36

Haha nu har jag köpt sprit för oss som är Nykterister. 2.25 Volymprocent. Testar först med Cider skogsbär
På fastande mage ska det väl kännas lite grann hoppas jag. Inget jäkt inom nån vecka eller nåt berättar jag om jag överlevde experimentet. :)
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav Flawed » 2011-07-15 19:01:22

Den godaste alkoholen är insmugglad på ett svindyrt ställe med snorkig personal i en petflaska och drickes ur glas som ser ut att tillhöra kategorin varannan vatten.
Konsten är att dricka det som att det vore vatten.

Förövrigt verkar folk underskatta mängden sprit som finns i 2,8or och 3,5 or det är mer än vad man tror.Någon matematiskt sinnad kan räkna ut cl antalet motsvarande 40% sprit i en 2,8 halvlitersburk.

cider är det värsta man kan dricka det fräter sönder magen totalt och gör mig fruktansvärt sjuk.
Ett tag skulle alla Wt personer dricka kopparbergs äckliga äckliga cider.Man blev bjuden på skiten.Fy fan.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav adhderic » 2011-07-15 19:50:49

Någon matematiskt sinnad kan räkna ut cl antalet motsvarande 40% sprit i en 2,8 halvlitersburk.


Det vore kul om någon gjorde. Och visade hur man gör.
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav lillmupp » 2011-07-15 19:58:50

Bror Duktig skrev:
lillmupp skrev:+1 :)

Men kan det vara en tanke.. att fundera på energikostnad per liter box per år?

Nja, då blir det billigare med en större helt klart (per liter alltså), men vad hjälper det. Det är typ en kostnad för hela frysboxen, och utnyttjar man inte mer än 250 liter, så tjänar man inget på att ha 140 billiga extraliter. Det blir dyrare totalt sett lik för bannat.

Annars hade jag också en plan att ha två mindre boxar, och ha igång båda bara när det behövdes. Men det räckte med överslagsräkning i huvudet för att fatta att det skulle bli dyrare. Eftersom de var rätt mycket dyrare per liter. De skulle kosta mer än 400-litaren, om man inte har den ena avstängd så ofta att det tror jag inte jag kommer att ha...

Frågan nu är enbart: blir 300 liter för litet eller blir 400 liter för stort? Jag vet hur jag kommer att GRÄMA mig om jag står med en halvfull 400-litare. Och vad göra om man står med en stor låda hundmat och 300-litaren är full.

Fy farao för sådana här val.


Hmmm.. kanske behöver du göra en bedömning av fyllnadsgraden (på boxen alltså :) ) över tid och vilka besparingar du kan göra genom att köpa storpack som du använder boxen till.
Du får sedan sätta upp en integral över tid med en funktion av denna fyllnadsgrad och åtgång per tid av storpackarna och multiplicera med pris per liter box per lämpligt tidsintervall.
Därefter kommer du nog fram till att det alltid lönar sig med den större boxen ;-) Men du har iaf matematik som styrker det :shock:
Har du en bra räknedosa så fixar den räknandet när du väl knappat in funktioner och interval..

(Usch vad OT men jag har iaf kul :), detta helt utan alkohol!)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav lillmupp » 2011-07-15 20:05:25

adhderic skrev:
Någon matematiskt sinnad kan räkna ut cl antalet motsvarande 40% sprit i en 2,8 halvlitersburk.


Det vore kul om någon gjorde. Och visade hur man gör.


40%-ig vätska, 50 cl = 20 cl ren etanol

Från mitt tidigare inlägg:
x (cl) etanol = y/100 (halt etanol) * V (antal cl vätska med etanol i sig)

x = 40/100 * 50 cl = 2000 / 100 cl = 20 cl

Det räcker med *en* sådan burk, drucken på en timme, för att bli *bra* på kanelen (för de flesta..)
:)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-15 21:18:23

lillmupp skrev:
adhderic skrev:
Någon matematiskt sinnad kan räkna ut cl antalet motsvarande 40% sprit i en 2,8 halvlitersburk.


Det vore kul om någon gjorde. Och visade hur man gör.


40%-ig vätska, 50 cl = 20 cl ren etanol

Från mitt tidigare inlägg:
x (cl) etanol = y/100 (halt etanol) * V (antal cl vätska med etanol i sig)

x = 40/100 * 50 cl = 2000 / 100 cl = 20 cl

Det räcker med *en* sådan burk, drucken på en timme, för att bli *bra* på kanelen (för de flesta..)
:)

-Ok, men hur många folkbärs behöver Krigarn för att bli full?
Om du vill svara per dag, per timme eller per halvtimme är upp till dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav Flawed » 2011-07-15 21:24:46

Sen beror på om det är vikt eller volymprocent eller nåt va?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav Donan » 2011-07-15 21:42:49

lillmupp skrev:
adhderic skrev:
Någon matematiskt sinnad kan räkna ut cl antalet motsvarande 40% sprit i en 2,8 halvlitersburk.


Det vore kul om någon gjorde. Och visade hur man gör.


40%-ig vätska, 50 cl = 20 cl ren etanol

Från mitt tidigare inlägg:
x (cl) etanol = y/100 (halt etanol) * V (antal cl vätska med etanol i sig)

x = 40/100 * 50 cl = 2000 / 100 cl = 20 cl

Det räcker med *en* sådan burk, drucken på en timme, för att bli *bra* på kanelen (för de flesta..)
:)


Tror det var 2,8%-aren som skulle vara 50 cl och frågan var hur mycket 40%-ig sprit det skulle motsvara.

2,8/100 * 50 cl = 0,028 * 50 = 1,4 cl (ren alkohol i 50cl-burken)

För att räkna baklänges ska man ta volymen ren alkohol delat på alkoholhalten så får man hur mycket man måste dricka för att få i sig den mängden alkohol.

1,4 / (40/100) = 1,4 / 0,4 = 3,5 cl

En burk 2,8% cider eller öl motsvarar alltså 3,5 cl 40%-ig starksprit. Förmodligen lite mindre ändå för 3,5 cl sprit häller man i sig fort (för det smakar så illa) och då blir man lite mer påverkad.

Om vi lämnar matten en stund och återgår till ämnet så tycker jag det är skitroligt när nån testar att dricka första gången! Oftast blir man "placebo-full" bara man smakat lite. Ja, jag råkade ut för det själv. :D

Nu vet jag att det för mig tar 2-3 halvliters (eller pint) "finöl" på 5-7% för att jag ens ska börja känna något öht om jag har ätit innan, räcker med en öl på tom mage. Hur mycket jag "tål" har jag inte tagit reda på för jag är inte direkt sugen på att bli aspackad. Dricker så jag håller mig på en lagom nivå hela kvällen isället, mycket roligare så och blir inte ens bakfull efteråt. Brukar väl bli en 8 öl och lite starksprit på en kväll. Hemmagjorda lakrisshots är gott, och jag tycker inte ens om lakrits annars! :)

Tror inte det märks så mycket på mig när jag är full, förutom att jag sitter och fnittrar som en skolflicka! :lol: Annars känns det som om kroppen "laggar", det tar lite tid innan kroppen reagerar när man vill röra sig, och så börjar man tappa balansen, men det är inget som märks när jag sitter ner. :)
Donan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-07-12

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav lillmupp » 2011-07-15 22:16:41

Ah! Nu var jag trög.. Tack Donan för lektionen :)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Re: Hur tål ni alkohol?

Inläggav adhderic » 2011-07-16 14:09:10

Tack, så på en fyra burkar Cider med 2,25 Volym då borde det kännas lite grann om man är ovan och på fastande mage? 33 cl kanske i minsta laget förstås. Borde ha varit 50Cl
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Hur tål ni alkohol?

Inläggav Someone » 2012-09-17 15:13:17

Prövat att dricka igen utan att varken bli märkbart påverkad eller bakfylla. Kunde till och med träna på gymmet efter 8 timmars sömn med bra resultat. Fick lite sämre reflexer bara.

Drack 3 starköl, 1 jägermeister, 1 rom och cola, 1 long island och avlustade med någon vaniljvodka drink. Alla drinkar var på 6cl utom long island då jag egentligen inte ens vet vad det är, men den var stor.

Vore intressant att veta hur mycket man klarar att dricka innan man tappar kontrollen utan att bränna för mycket pengar i onödan. Drack inte på tom mage då jag äter konstant pågrund av mycket gym/kontitionsträning.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Hur tål ni alkohol?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-17 15:21:55

Trivs med rödvin och mörkt öl.

I övrigt är jag ganska lättpåverkad.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur tål ni alkohol?

Inläggav Idiot » 2012-09-17 15:37:45

Det beror på vad man menar med "tål", jag kan känna mig berusad efter bara 1 öl/glas vin/cider eller vad det nu kan vara.
Men jag kan sedan dricka enorma mängder utan att bli "dunderpackad", bakfylla får jag i form av att jag är lite trött, men inte ont i huvudet osv som så många får.
Och det är inte för att jag druckit för lite för att bli bakfull, det är samma resultat även om jag dricker som tusan.

Fast jag dricker inte så ofta, alkohol är inte direkt en rolig drog så jag ser inte någon större anledning till att bli berusad av den.

Nykterist var jag rätt länge, föraktade de som drack alkohol, både som drog och som dryck till maten.
Men sedan insåg jag att det är rätt onödigt att irritera sig på någon bara för att han vill "knarka lite", och att om jag vill göra detsamma så ska jag göra det också.

Men som sagt, jag dricker inte så mycket..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in