På vilket sätt tänker du? (Omröstning)
17 inlägg
• Sida 1 av 1
På vilket sätt tänker du? (Omröstning)
Det finns tre huvudsakliga sätt att tänka på, nämligen visuellt, auditivt och kinestetiskt.
Tänkte det kunde vara kul att kolla på vilket sätt folk här främst tänker på.
Auditiva tänkare använder ljud, konversationer, melodier och liknande när de tänker och använder ofta ord som lyssna, hör, prata/tala och fråga.
Visuella tänkare använder bilder, färger, abstrakta modeller, diagram och liknande när de tänker och använder ord som se, titta, starkt, bild och perspektiv (de använder även överlag ett mer bildligt språk än de andra grupperna).
Kinestetiska tänkare använder kännande information som känslor, intuition, vikt och liknande när de tänker och använder ord som känna, röra, tungt och hantera.
Tänkte det kunde vara kul att kolla på vilket sätt folk här främst tänker på.
Auditiva tänkare använder ljud, konversationer, melodier och liknande när de tänker och använder ofta ord som lyssna, hör, prata/tala och fråga.
Visuella tänkare använder bilder, färger, abstrakta modeller, diagram och liknande när de tänker och använder ord som se, titta, starkt, bild och perspektiv (de använder även överlag ett mer bildligt språk än de andra grupperna).
Kinestetiska tänkare använder kännande information som känslor, intuition, vikt och liknande när de tänker och använder ord som känna, röra, tungt och hantera.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Re: På vilket sätt tänker du?
Själv är jag främst en visuell tänkare men även lite kinestetisk, dock inte auditiv alls.
- KaosPrinsessa
Tror jag använder alla tre men beroende på situation. Gissar att jag använder sinnena mer eller annorlunda än NTs med fungerande hörsel.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag är nog en blandning av alltihop. Det beror nog på vad jag gör och vart jag befinner mig vad som överväger just då.
Nästan uteslutande visuell/spatiell tror jag.
Vad har intuition med känsel att göra förresten?
Vad har intuition med känsel att göra förresten?
Jag har hört att indelningen skulle vara bildtänk, verbalt tänk och mönstertänk. Jag är mönstertänkare. Men nu passar det ju inte in ovan.
Enligt ovanstående är jag nog mest visuell då.
Enligt ovanstående är jag nog mest visuell då.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
KaosPrinsessa skrev:Det finns tre huvudsakliga sätt att tänka på, nämligen visuellt, auditivt och kinestetiskt.
Kunde vara kul om du kan ange en källa (även @BD som har en annan indelning)!
Är det något som hittar något test för det på nätet?
svarade "vet ej", och efterlyser också någon typ av test.
jag kan kämna igen mig i alla tre, efter situation.
jag kan kämna igen mig i alla tre, efter situation.
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
Äger ingen Audi.
Är inte kines.
Jag gissar att det gör mig vis och sensuell.
Är inte kines.
Jag gissar att det gör mig vis och sensuell.
Miche skrev:KaosPrinsessa skrev:Det finns tre huvudsakliga sätt att tänka på, nämligen visuellt, auditivt och kinestetiskt.
Kunde vara kul om du kan ange en källa (även @BD som har en annan indelning)!
Är det något som hittar något test för det på nätet?
Jag har ingen källa. Jag råkade ramla över det (på fler än ett ställe) när jag surfade efter något. Jag kände att jag inte passade in i verbalt tänkande eller bildtänkande, och beskrev mig tidigare som att jag tänkte i "fritt flytande tankar som inte hade någon bild eller några ord". Ett tänk som det kan vara svårt att ge bild eller ord och förmedla.
- Bror Duktig
Googlade lite:
http://www.matsohlin.se/Startsida/kogn.htm
Övriga länkar som tar upp detta och också referera till Temple Grandin, så det är kanske hon som kommit på det, eller åtminstone "lanserar" det.
http://www.matsohlin.se/Startsida/kogn.htm
Den autistiska zoologiprofessorn Temple Grandin har i föreläsningar och text ( se Grandin. (1996, 2006). Thinking in pictures) uttryckt saken på liknande sätt men ändå något annorlunda. Hon hävdar att det finns tre olika slag av tänkande, vilka kan påvisas med mönstertyper utifrån magnetscanning av hjärnan. Dessa är:
språk-tänkande
bild-tänkande
mönster-tänkande
Övriga länkar som tar upp detta och också referera till Temple Grandin, så det är kanske hon som kommit på det, eller åtminstone "lanserar" det.
- Bror Duktig
Hm... Grandins kategorier var intressanta, undrar om jag inte klassat mig fel då. "Mönstertänkande med bilder som stöd" vore mer exakt som jag upplever det. Hur som helst inte speciellt språkbaserat.. har också svårt att omsätta tankar i ord, det tar tid.
http://hubpages.com/hub/What-is-your-thinking-style
Här är nått om det, men jag har inte läst just den länken. Jag tog min fakta från en doc fil jag hittade på google men vet inte hur man länkar docfiler. Men om man googlar på "the power of visual thinking" så kommer ett doc grej upp rätt högt upp i listan (som nummer två för mig) och den var det jag använde.
http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/OLIKA/Olikaindex.htm
en svensk länk jag inte heller har läst än.
Här är nått om det, men jag har inte läst just den länken. Jag tog min fakta från en doc fil jag hittade på google men vet inte hur man länkar docfiler. Men om man googlar på "the power of visual thinking" så kommer ett doc grej upp rätt högt upp i listan (som nummer två för mig) och den var det jag använde.
http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/OLIKA/Olikaindex.htm
en svensk länk jag inte heller har läst än.
- KaosPrinsessa
Jag tänker i tabeller och i viss mån i beräkningar. Det brukar ses som höggradigt icke-visuellt, men passar ändå bäst in i TS visuella kategori. Jag är förvirrad.
Tänker i bilder hellre än ord. Kan sällan komma ihåg vägbeskrivningar om inte omgivningen beskrivits t.ex.
Kinestetisk är det möjligt att jag är mest dock.
Kinestetisk är det möjligt att jag är mest dock.
Jag tänker väldigt mycket i ord och dialoger, men kan också ha något slags oformlig intuitiv känsla av mina idéer innan de kläs i ord. Det senare gäller särskilt i mitt jobb (forskning) när jag analyserar mitt material och ser ett komplext samband som jag inte riktigt kan sätta fingret på - när tankarna inte följer en linje. Dessutom är jag synestet, så ljud är förknippade med andra sinnen och har därför både färg, form, konsistens och liknande.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Är nog MONstertänkande.
Ser min omvärld bestående av mest monster.
Ser min omvärld bestående av mest monster.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Återgå till Att leva som Aspergare