Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-07-13 13:58:37

Kanske på gränsen till OT, men när det nu talas om alternativ till självmord...

Mångas bild av psykmediciner är väl fortfarande präglad av de där gamla tunga psykospreparaten som gjorde folk till zombier. Eller av dem som for illa av starka beroendeframkallande. Även i RFHL var de bilderna starka åtminstone för några år sedan. Men det var flera årtionden sedan psykmediciner i allmänhet var så dåliga; den som tror annat har en explosionsartad utveckling att läsa ikapp om. En till sak man måste räkna med är att samma medicin kan verka så extremt olika på olika personer.

mnordgren:

Utbruten diskussion från den här tråden:

diskussion-om-censur-av-vad-hander-om-man-tar-tabletter-t21651-48.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Titti » 2011-07-13 16:28:31

Zombie skrev:Mångas bild av psykmediciner är väl fortfarande präglad av de där gamla tunga psykospreparaten som gjorde folk till zombier. Eller av dem som for illa av starka beroendeframkallande.

Det gäller mig i hög grad, både av egna tidiga erfarenheter och det jag sett och hört av andra, och även om jag teoretiskt mycket väl vet att dagens mediciner är annorlunda så kan jag inte känslomässigt befria mig från det och det har hittills gjort att jag avböjt alla erbjudanden om medicinering när jag mått dåligt, dvs halkat ner i (ytterligare) en depression.

Men du har rätt - vi är OT här.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav snuggelhund » 2011-07-14 16:51:29

Zombie skrev:Kanske på gränsen till OT, men när det nu talas om alternativ till självmord...

Mångas bild av psykmediciner är väl fortfarande präglad av de där gamla tunga psykospreparaten som gjorde folk till zombier. Eller av dem som for illa av starka beroendeframkallande. Även i RFHL var de bilderna starka åtminstone för några år sedan. Men det var flera årtionden sedan psykmediciner i allmänhet var så dåliga; den som tror annat har en explosionsartad utveckling att läsa ikapp om. En till sak man måste räkna med är att samma medicin kan verka så extremt olika på olika personer.

mnordgren:

Utbruten diskussion från den här tråden:

diskussion-om-censur-av-vad-hander-om-man-tar-tabletter-t21651-48.html


Jag tycker du missar att mångas bild av dagens antidepressiva kanske är ett resultat att man har egen erfarenhet av dem. Inte att man gått på någon skrämselpropagande.

Men visst har du helt rätt i att de fungerar olka för olika människor.
Det är bara att gratulera de som verkligen blir hjälpta av dem, och som förhoppningsvis tycker att biverkningarna är försumbara.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-07-14 17:03:16

snuggelhund skrev:Jag tycker du missar att mångas bild av dagens antidepressiva kanske är ett resultat att man har egen erfarenhet av dem. Inte att man gått på någon skrämselpropagande.

Det tycker inte jag att jag gör. Jag skrev ju precis det du kommenterar i nästa stycke. (Just?) nu är diskussionen sönderslagen på ett sätt som jag tycker blev olyckligt, och jag orkar inte gräva i den, men jag har för mig att andra redan hade delgivit dåliga erfarenheter, så att jag inte såg någon anledning att nämna dem ytterligare. Jag tog istället upp en sida av saken som jag inte hade sett i diskussionen, men mycket i verkligheten.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-07-14 17:29:37

... och som jag tror kanske kunde vara relevant för en eller annan förtvivlad person som inte har prövat mediciner på grund av sådana här fördomar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Lakrits » 2011-07-14 17:39:42

Zombie skrev:... och som jag tror kanske kunde vara relevant för en eller annan förtvivlad person som inte har prövat mediciner på grund av sådana här fördomar.

+1

:-)154
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Fröken Fräken » 2011-07-14 22:52:14

Lakrits skrev:
Zombie skrev:... och som jag tror kanske kunde vara relevant för en eller annan förtvivlad person som inte har prövat mediciner på grund av sådana här fördomar.

+1

:-)154


+2
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Människors syn på psykmediciner (delad tråd)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-14 23:03:52

Fröken Fräken skrev:
Lakrits skrev:
Zombie skrev:... och som jag tror kanske kunde vara relevant för en eller annan förtvivlad person som inte har prövat mediciner på grund av sådana här fördomar.

+1

:-)154


+2


+3
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in