Hur tål ni alkohol? Vilken slags alkohol?
86 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Hur tål ni alkohol?
2,8 säljs i mataffärerna. Där säljs även 3,5 % som dock är mycket dyrare p.g.a. den där skatten. Tror 3,5:orna är som mellanöl som fanns förr?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:2,8 säljs i mataffärerna. Där säljs även 3,5 % som dock är mycket dyrare p.g.a. den där skatten. Tror 3,5:orna är som mellanöl som fanns förr?
Nej den är inte som mellanölen var förut. Det är bara det att de räknar med volymprocent i alkohol nu istället för viktprocent. Det är precis lika starkt som folkölet var innan. De har bara gjort ett till svagare folköl för att slippa skatten.
Men där är ett exempel på att inte alkoholen kommer att bli billigare om monopolet släpps fritt och systembolaget utsätts för konkurrens. Folkölet är lika dyrt som starkölet pga alkoholskatten.
Jag ringde till en mataffär och fråga. Visst hade de sexpack som var billiga men de var osäker på vad jag menade.
Volym eller viktprocent. Fan att jag är så dålig i matte. Hur räknar man ut vad det motsvarar i Vodka.
Alltså från en bok om alkohol minns jag att man måste dricka ca 6 Cl til l10 Cl för att som vuxen på fastande mage ska få tillräckligt i sig för en påvisbar, märkbar effect. Jag har testat med 6 Cl och det blev dramatisk effect.
Så det vill jag uppleva en gång till i mitt liv men klarar inte att räkna om från 2.8 volum till 38 vikt nåt för Vodka?
6 till 10 Cl lär alla tåla? Det bör inte hända nåt farligt eller hur ni som vet?
Jag minns det som en väldigt fridfull upplevelse. Jag var helt okay för en 10 minuter eller nåt.
Sådant kan man leva länge på.
Volym eller viktprocent. Fan att jag är så dålig i matte. Hur räknar man ut vad det motsvarar i Vodka.
Alltså från en bok om alkohol minns jag att man måste dricka ca 6 Cl til l10 Cl för att som vuxen på fastande mage ska få tillräckligt i sig för en påvisbar, märkbar effect. Jag har testat med 6 Cl och det blev dramatisk effect.
Så det vill jag uppleva en gång till i mitt liv men klarar inte att räkna om från 2.8 volum till 38 vikt nåt för Vodka?
6 till 10 Cl lär alla tåla? Det bör inte hända nåt farligt eller hur ni som vet?
Jag minns det som en väldigt fridfull upplevelse. Jag var helt okay för en 10 minuter eller nåt.
Bror Duktig skrev:Tror 3,5:orna är som mellanöl som fanns förr?
Nej. 3.5 är folköl. Mellanöl finns fortfarande och säljs då med omkring 4,5% alkoholvolym. Finns faktiskt någon riktigt god dansk mellanöl på systemet.
Senast redigerad av marxisten 2011-07-14 13:15:00, redigerad totalt 1 gång.
adhderic skrev:Jag ringde till en mataffär och fråga. Visst hade de sexpack som var billiga men de var osäker på vad jag menade.
Volym eller vikprocent. Fan att jag är så dålig i matte. Hur räknar man ut vad det motsvarar i Vodka.
6-10cl är alltså 1-2 vanliga supar. Det tål de flesta. Då får knappt upp en nivå så du inte får köra bil på så lite. Efter 1,5 timmar ger de nog inget utslag ens i maskin mer.
Får du en dramatiskt effekt på en 6:a, hur blir du då av en flaska?
F.ö. köp starköl istället för 2,8 om du vill bli berusad. 2.8 är så svagt så du får ju dricka mängder innan du får en effekt vilket bara leder till en jävla massa pissande.
Får du en dramatiskt effekt på en 6:a, hur blir du då av en flaska?
Hej marxisten, har ju bara testat en gång 1977 eller nåt. Jag köpte 37 cl Taffelbrännvinsflaska på Systemet.
Mätte upp exact 6 cl spädde med en 2.5 dl vatten. Smaka pyton fick hoppa jämfota för att kunna svälja det i klunk efter klunk. Vad jag gjorde med resterande 30 cl? Skänkte till en alkoholiserad granne. Han blev glad.
Förstår inte hur folk kan säga att sprit smakar gott.
Alltså den effekt jag fick varade kanske i 15 minuter och den var underbar så den upplevelsen vill jag känna en gång till innan jag dör.
Total bliss, unlimited compassion and love. Nåt, whatever. Svårt finna ord för det.
Haha jag kände mig helt NT om det säger nåt? Lite retsamt, bli inte arg. Kände mig för första gången i mitt liv som en hel människa. Jag kände mig accepterad av hela världen.
Inget av all mobbning jag hade blivit utsatt för betydde något längre, allt var förlåtet.
Allt var okay. En underbar upplevlese. Helt överaskande också. Stod inget i boken att man skulle känna så.
I boken "Ungom och Alkohol" eller liknande titel stod att man blir pratsam. De har helt fel, det kanske är statistiskt sant men inte på mig.
Jag blev helt tyst. Inte ett knäpp kom ur mig. Upplevelsen att äntligen känna sig helt normal var så överväldignade att det inte fanns ord för den. Bara att hänga med så länge det varade.
Om någon kunde lova en drog som får mig att känna så då skulle jag ta den drogen 24/7.
I nyktert tillstånd är jag oerhört pratsam. Jag är aldrig tyst. Jag har aldrig druckit annat än den enda gången. Det är hundra procent sant. Nykterister dricker inte.
Alkohol är ju farligt ju.
Jag skulle tro att just känslan av delaktighet och normalitet är ett ganska vanligt skäl till att folk dricker. Och nu pratar jag inte enbart om AS personer eller liknande utan även dom som bara är normalt blyga socialt eller har andra typer av problem. Vet inte hur många från min uppväxt som fastnade bland droger och alkohol inte för att dom fick ett sånt underbart rus utan enbart för att dom använde sig av det som ett sätt att känna sig normala.
Riktiga missbrukare om man nu kan kalla det så har ju normalt bakomliggande problem som dom antingen döljer för sig själva genom att missbruka eller använder missbruket för att dölja för andra. Flickan som blivit utnyttjad som liten som glömmer bort genom att ta till flaskan eller killen som normalt är den mobbade blyga killen i hörnet som blir en social tjejmagnet efter ett par öl.
Enkelt sagt kan man väl säga att klarar man inte av att hantera sig själv och sin vardag är alla typer av berusning ett lätt men väldigt farligt sätt att komma ifrån den.
Och sen att det dessutom är djävligt gott med en kall öl en varm sommardag gör ju inte saken värre.
Riktiga missbrukare om man nu kan kalla det så har ju normalt bakomliggande problem som dom antingen döljer för sig själva genom att missbruka eller använder missbruket för att dölja för andra. Flickan som blivit utnyttjad som liten som glömmer bort genom att ta till flaskan eller killen som normalt är den mobbade blyga killen i hörnet som blir en social tjejmagnet efter ett par öl.
Enkelt sagt kan man väl säga att klarar man inte av att hantera sig själv och sin vardag är alla typer av berusning ett lätt men väldigt farligt sätt att komma ifrån den.
Och sen att det dessutom är djävligt gott med en kall öl en varm sommardag gör ju inte saken värre.
Jaha. Jag visste inte att de hade bytt sätt att räkna procenten. Orkar inte hålla reda på det heller. Ibland är det bra med en standard. Viktprocent och volymprocent börjar på samma bokstav, så det skulle bli lögn i helvete att komma ihåg vilken dryck som räknar med vilken procent. (Eller räknas ALLA alkoholhaltiga drycker på samma sätt nu för tiden?)
Men bra, då vet jag att det INTE är som mellanöl som någon sade åt mig häromdagen. Ska upplysa personen
Så 3,5-orna borde då vara så starka de får vara för att få säljas i butik, och 2,8-orna så starka de får vara för att slippa skatt.
Men bra, då vet jag att det INTE är som mellanöl som någon sade åt mig häromdagen. Ska upplysa personen
Så 3,5-orna borde då vara så starka de får vara för att få säljas i butik, och 2,8-orna så starka de får vara för att slippa skatt.
- Bror Duktig
Bror Jag ringde systemet men han ville inte förklara det var kö på folk som ville fråga vilket vin man ska ha till Fisk och sånt.
Men han bekräfta att vissa drycker är Vikt och andra är volym nåt så man får läsa på flaskan.
Ändring. Han gav mig formel
50Cl lättöl 2.8 V nåt x 0,028 = så då vet man hur många sådana 50Cl burkar man ska dricka för att bli lagom full
Men han bekräfta att vissa drycker är Vikt och andra är volym nåt så man får läsa på flaskan.
Ändring. Han gav mig formel
50Cl lättöl 2.8 V nåt x 0,028 = så då vet man hur många sådana 50Cl burkar man ska dricka för att bli lagom full
Ja, volymprocent är det man brukar använda. För brukade man mäta öl i viktprocent
Det är rätt lätt att räkna ut volymprocent: procentsatsen gånger antal centiliter
ex 2,8 * 50 för att räkna ut mängden ren etanol i rn 50 centiliters ölburk
likadant kan du dividera 1000 (dvs 10 cl) med procentsatsen för att få veta hur mycket du behöver trycka i dig
1000/2,8 = 357,14... centiliter
Du får alltså trycka i i dig 357 cl, ca 7 burkar. Dock börjar ju kroppen förbränna alkoholen direkt så du måste nog justera med ytterligare några öl för detta.
Det är rätt lätt att räkna ut volymprocent: procentsatsen gånger antal centiliter
likadant kan du dividera 1000 (dvs 10 cl) med procentsatsen för att få veta hur mycket du behöver trycka i dig
Du får alltså trycka i i dig 357 cl, ca 7 burkar. Dock börjar ju kroppen förbränna alkoholen direkt så du måste nog justera med ytterligare några öl för detta.
adhderic: då är det tydligen blandat hur de anger fortfarande då?
Nej, jag har inget behov av att räkna ut, även om det förstås är lätt. Men det ger mig inget av värde, så jag räknar på annat i stället. Jag vet att jag bör dricka 2,8-ingar, eller ta så lite sprit jag kan om jag gör bloody Mary eller grogg (även om jag inte följer den regeln slaviskt efter några groggar).
Nej, jag har inget behov av att räkna ut, även om det förstås är lätt. Men det ger mig inget av värde, så jag räknar på annat i stället. Jag vet att jag bör dricka 2,8-ingar, eller ta så lite sprit jag kan om jag gör bloody Mary eller grogg (även om jag inte följer den regeln slaviskt efter några groggar).
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:(…) eller grogg (även om jag inte följer den regeln slaviskt efter några groggar).
"Lättgrogg" är ett ord som jag saknar. Jag gillar groggens enkelhet, och dess samtidiga fin i kanten-känsla (gin och tonic) och bonnighet (gin och Bravo apelsinjuice).
Jag kör sällan grogg numer eftersom jag vill undvika socker eller sötningsmedel.
Men Bloody Mary går bra. Fast då sade hudläkaren att jag skulle undvika tomater om jag har histaminproblem
Bakfyllorna på Bloody Mary var de minst jobbiga jag har haft.
Men Bloody Mary går bra. Fast då sade hudläkaren att jag skulle undvika tomater om jag har histaminproblem
Bakfyllorna på Bloody Mary var de minst jobbiga jag har haft.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag kör sällan grogg numer eftersom jag vill undvika socker eller sötningsmedel.
Dry Martini eller Wiskey soda borde fungera? Eller innehåller Torr vermouth socker?
adhderic skrev:Förstår inte hur folk kan säga att sprit smakar gott.
För det första är väl inte tranbärssmak den godaste smaksättningen men i vilket fall så kan jag säga jag inte heller gillar ren sprit så mycket.
Om din erfarenhet av alkohol är av tranbärsbrännvin förstår jag att du ogillar det, men de finns faktiskt annan alkohol är just 40% sprit. Ex. vin för de som gillar det, öl, cider osv.
Man måste inte ta det starkaste för att bli berusad. De går lika bra med öl ex. Enda skillnaden är att man får dricka lite mer och de är inte så jävla starkt och betydligt godare smak...
Själv är jag sån att jag aldrig dricker något jag ogillar smaken av och avstår därför från i princip all starksprit.
marxisten skrev:adhderic skrev:Förstår inte hur folk kan säga att sprit smakar gott.
För det första är väl inte tranbärssmak den godaste smaksättningen men i vilket fall så kan jag säga jag inte heller gillar ren sprit så mycket.
Om din erfarenhet av alkohol är av tranbärsbrännvin förstår jag att du ogillar det, men de finns faktiskt annan alkohol är just 40% sprit. Ex. vin för de som gillar det, öl, cider osv.
Själv tycker jag att kryddat brännvin är väldigt gott och smakrikt, ex, vis Skåne Akvavit, Løitens Linie Akvavit, Aalborg akvavit osv för att ta några nordiska sorter.
Miche skrev:marxisten skrev:adhderic skrev:Förstår inte hur folk kan säga att sprit smakar gott.
Själv tycker jag att kryddat brännvin är väldigt gott och smakrikt, ex, vis Skåne Akvavit, Løitens Linie Akvavit, Aalborg akvavit osv för att ta några nordiska sorter.
Dömmer inte ut all sprit även om sprit inte är min favorit oftast. Men Whiskey går ju ner måste jag ju erkänna. Likaså den grekiska spriten som smakar lakrits vad den nu heter, är jävligt god. Min poäng var att bara för man ogillar starksprit måste man inte ogilla all alkohol.
Den äckligaste spriten jag provat är dock bärska droppar. Fy fan.
slackern skrev:Bror Duktig skrev:Jag kör sällan grogg numer eftersom jag vill undvika socker eller sötningsmedel.
Dry Martini eller Wiskey soda borde fungera? Eller innehåller Torr vermouth socker?
Har för mig att det är svinäckligt. Ah, en extra Kestine ordnar biffen för tomaterna.
- Bror Duktig
Gerard skrev:...
Stort tack, önskar jag kunde matte så där bra. Oj så många burkar för att komma upp i 10Cl som nog är det minsta som ger önskad effekt?
Gerard skrev:Ja, volymprocent är det man brukar använda. För brukade man mäta öl i viktprocent
Mja.. för att få antal cl etanol i ölburken får man nog räkna 2.8 * 50 cl / 100
efter som 2.8 har sorten %
Annars blir det ju 140 procent-centiliter..
(jajaja, jag *är* petimeter )
Och det där med 1000/procentsatsen för att få fram 10 cl?
x (cl) etanol = y/100 (halt etanol) * V (antal cl vätska med etanol i sig)
Men vi vill ju ha V, dvs mängden kröka!
V = (x / y) * 100
Vill vi då ha just 10 cl etanol och har 2.8% öl så blir det ju som du skriver (sånär som på divisionen med 100).
Vill vi istället ha 12.5 cl eller 8 cl etanol stämmer 1000/procenten inte längre..
Då funkar formeln ovan bättre.
Det är jobbigt att dricka öl fort.. kroppen orkar inte resorbera vattnet så fort som man kanske vill i fallet man önskar bli påverkad av alkoholen.
Levern bränner ca 2 cl etanol per timme. Man kan då teoretiskt dricka ca 1.5 burk 2.8% i timmen utan att det blir någon kvarvarande etanol i blodet en timme efter sista klunken. (Men man får se upp litet med bilkörning iaf..)
Ska man uppnå berusning så får man ofta slurpa i sig bortåt 6 cl första timmen och vill man bli småpackad så blir det nog närmare 10 cl. Därefter räcker det ju med 2 cl per timme för att bibehålla nivån, något många glömmer på partyt vilket lätt leder till att somna på dasset
Så säg då 6 cl = ca 4.5-5 burkar 2.8% öl.. eller bortåt 2.5 liter. Det är mer än man tror!! Och jäklar vad man börjar kissa
Allt detta är teori och hur berusad man blir beror på vad man ätit under dagen, vad man äter till ölen, om man är smal eller inte, om man medicinerar och isf vad.. osv osv
Tyckte det var en poäng att ha simpla formler då folk i tråden inte verkade vilja räkna för mycket, men visst, du har rätt, enheten blir lite dodgy och kan justeras med division, (eller med att man multiplicerar med hundradelar snarare än med procentenheter).
Kul att du tog reda på vad en "normallever" bränner i timmen (det varierar ganska kraftigt). Nu är bara få in hur fort man kan dricka för att trycka fram en riktigt användbar formel.
Kul att du tog reda på vad en "normallever" bränner i timmen (det varierar ganska kraftigt). Nu är bara få in hur fort man kan dricka för att trycka fram en riktigt användbar formel.
Tja, vill räkna och vill räkna. Jag vill inte räkna alkoholhalter i öl eftersom det inte intresserar mig, men jag kan mycket väl räkna om jag vill, så jag behöver inte en simpel formel eller ens en formel.
Jag skulle tagit fram miniräknaren och slagit in ,028*50 om man nu ska prata formler. Dividera procenten med 100 och avprocentifiera den först kan man säga.
Annars har jag roat mig med simpla uträkningar på hur stor frysbox jag behöver köpa, hur mycket som skiljer de som finns från den som svärföräldrarna har, och vad det kostar per år mer eller mindre om vi väljer en viss frysbox. Samma nivå på räknandet, men med enda problemet: blir 300 liter för lite? Blir 400 liter för mycket så att jag kommer att gräma mig mer och mer i takt med att kilowattpriserna stiger? I nuläget kostar 400-litaren 150 kr mer per år i drift. Inköpspriset är nästan detsamma, likaså får båda lätt plats. Stiger elpriset mer till vanliga Europanivåer, så blir det kanske 300 kr mer per år i drift för den stora. Fy fan vad svårt det är att välja...
Så jag står vid svärföräldrarnas box, och föreställer mig "här skulle en 300-litare sluta, är det lagom...hm... är det lagom... om jag köper det... om vi inte köper det.... om jag slutar med färskfoder till hunden... om vi börjar jaga.... om jag får tag på billigt slakteriavfall... om man handlar oftare och inte ger hunden massa ben...
Jag skulle tagit fram miniräknaren och slagit in ,028*50 om man nu ska prata formler. Dividera procenten med 100 och avprocentifiera den först kan man säga.
Annars har jag roat mig med simpla uträkningar på hur stor frysbox jag behöver köpa, hur mycket som skiljer de som finns från den som svärföräldrarna har, och vad det kostar per år mer eller mindre om vi väljer en viss frysbox. Samma nivå på räknandet, men med enda problemet: blir 300 liter för lite? Blir 400 liter för mycket så att jag kommer att gräma mig mer och mer i takt med att kilowattpriserna stiger? I nuläget kostar 400-litaren 150 kr mer per år i drift. Inköpspriset är nästan detsamma, likaså får båda lätt plats. Stiger elpriset mer till vanliga Europanivåer, så blir det kanske 300 kr mer per år i drift för den stora. Fy fan vad svårt det är att välja...
Så jag står vid svärföräldrarnas box, och föreställer mig "här skulle en 300-litare sluta, är det lagom...hm... är det lagom... om jag köper det... om vi inte köper det.... om jag slutar med färskfoder till hunden... om vi börjar jaga.... om jag får tag på billigt slakteriavfall... om man handlar oftare och inte ger hunden massa ben...
- Bror Duktig
+1
Men kan det vara en tanke.. att fundera på energikostnad per liter box per år?
Men kan det vara en tanke.. att fundera på energikostnad per liter box per år?
Återgå till Övriga Aspergerfrågor