Onyanserat tänkande

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Onyanserat tänkande

Inläggav nallen » 2008-01-11 2:19:30

Nu när jag fått tillstånd saxar jag från tråden om rasism i Synpunkter på AspergerForum;
Bjäbbmonstret skrev:... ger intryck av att aspergare är ... människor som konsekvent tänker i svartvitt.

Är inte detta just ett 'typdrag' hos AS-personer?

Personligen ser jag ofta saker som antingen rätt eller fel, särskilt när det gäller jobb och/eller ämnen som jag har bra koll på. Antingen funkar nåt eller så gör det inte det, antingen hann man klart i tid eller så gjorde man inte det. Vad finns det för mellanlägen där?

Samtidigt så inser jag ju naturligtvis intellektuellt att alla frågor inte är så enkla. Och är det inte lite att hora med sina övertygelser att ge någon delvis rätt i något? Jag menar, antingen är man väl övertygad eller så är man det inte...

Det slog mig just att en del av det här antagligen handlar om 'blockning' av information och begrepp, hur mycket man har brutit ner det man diskuterar. Någonstans bör det finnas atomiska utsagor som är så preciserade att det inte längre finns nåt att diskutera.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav lost » 2008-01-11 3:28:50

nallen skrev:Nu när jag fått tillstånd saxar jag från tråden om rasism i Synpunkter på AspergerForum;
Bjäbbmonstret skrev:... ger intryck av att aspergare är ... människor som konsekvent tänker i svartvitt.

Flickan med en jobbig fågel som avatar är NT (liksom du själv), men det visste du förstås
Jag hatar när man grovt generaliserer och tillmäter det ena beteendet efter det andra som 'typdrag'. Är det 'typdrag' att negrer har stora kukar och underlägset IQ? Är det 'typdrag' att invandrare är bidragssnyltande kriminella lögnare med en predisposition för gruppvåldtäkter?
nallen skrev:Personligen ser jag ofta saker som antingen rätt eller fel, särskilt när det gäller jobb och/eller ämnen som jag har bra koll på.

Att DU ser saker i svart/vitt bevisar inte ett skvatt. Detta ingår inte inte i några diagnoskriterier. Måhända att detta är ett 'typdrag' för DIN icke diagmoticerade personlighet
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 2 gånger.
lost

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 3:33:14

Vad har du emot min fågel, lost?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-11 3:37:48

Jag tänker mycket mer än vad som märks utåt. Jag kunde knappt tala som barn, och än mindre skriva målande beskrivningar av vad jag tänkte.

En som nyligen lärt sig kommunicera kanske inte är så duktig på att få ut allt den tänker, speciellt inte i realtid och i snabba diskussioner.

Jag tecknade serier dock. För att förmedla till föräldrarna vad jag tänkte och upplevde.

Svartvitt tänkande - ja, till viss del, som inkörda spår i en LP-skiva. Man kan dra en repa över LP-skivan och då kan man inte höra musiken lika bra. Men den finns där till stor del ändå.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 3:39:23

lost skrev:
nallen skrev:Nu när jag fått tillstånd saxar jag från tråden om rasism i Synpunkter på AspergerForum;

Flickan med en jobbig fågel som avatar är NT (liksom du själv), men det visste du förstås
Jag hatar när man grovt generaliserer och tillmäter det ena beteendet efter det andra som 'typdrag'.

Flickan vill bestämt påpeka att hon inte står för den generaliseringen. Jag skrev bara att forumet kan ge intryck av det...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Inläggav lost » 2008-01-11 3:41:56

Bjäbbmonstret skrev:Flickan vill bestämt påpeka att hon inte står för den generaliseringen. Jag skrev bara att forumet kan ge intryck av det...

Det här forumet ger snarare intryck av ett mentalsjukhus med samhälls/institutionsskadade individer som bajsar på sig så fort det vankas kritik
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
lost

Inläggav lost » 2008-01-11 3:44:41

Bjäbbmonstret skrev:Vad har du emot min fågel, lost?

Ingenting alls. Det var bara tacksamt at använda sig av din avatar i min retorik :lol:
lost

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 3:44:47

lost skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Flickan vill bestämt påpeka att hon inte står för den generaliseringen. Jag skrev bara att forumet kan ge intryck av det...

Det här forumet ger snarare intryck av ett mentalsjukhus med samhälls/institutionsskadade individer som bajsar på sig så fort det vankas kritik

Inte då. Jag tycker bara att jag uttryckte mig klart och tydligt från början, Jag skrev "kan ge intryck" för att jag menade "kan ge intryck".
Bjäbbmonstret

Inläggav lost » 2008-01-11 3:51:09

Bjäbbmonstret skrev:Inte då. Jag tycker bara att jag uttryckte mig klart och tydligt från början, Jag skrev "kan ge intryck" för att jag menade "kan ge intryck".

Nice move. "deniability". Fast egentligen så svarade jag inte dig utan nallen som i sin tur citerade dig, vilket du borde ha sett i kontexten av mitt genmäle.
lost

Inläggav weasley » 2008-01-11 14:40:20

lost.

Nu är det nog du som ägnar dje åt svartvitt tänkande.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav weasley » 2008-01-11 14:45:11

nallen

Jag är inte helt säker på att det är så. När det gäller saker jag har koll på, kanske andra skulle säga att jag ägnar mej åt svartvitt tänkande, men är det så att jag VET att tex socket AM2 är tillägnat AMDs 64-bit processor så är det inte mycket som får mej att rubba mej på den punkten. (Detta är ett exempel, det finns även mer esoteriska sådana...)

Är det däremot en fråga om vad som är lämpligast statsskick eller hur man ska analysera framväxten av industrisamhället, ja då finns det genast utrymme för andras teorier om de inte är helt befängda med tanke på fakta.

För att sammanfatta kan väl kanske sägas att kunskap om fakta är lätt att se svartvitt, men analysen är lite suddigare grå.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav lost » 2008-01-11 15:07:20

weasley skrev:lost.
Nu är det nog du som ägnar dje åt svartvitt tänkande.

Nej inte alls. Jag ironiserade av "verkar ge intryck av" och genmälde med "verkar snarare ge intryck av". Vidare så uttryckte jag mig inte definitiva termer.

Sedan så är det intressant att det "typdrag' inom AS diskuteras främst av 2 NT individer där den ene NT individen svarar med att känna sig igen i svart/vitt 'typdrag'....Det är trots allt lite humoriskt
lost

Inläggav Saninaé » 2008-01-11 17:16:21

"Alla med asperger generaliserar" ^^
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav Zombie » 2008-01-11 17:42:25

lost skrev:

Tja, om jag ska vara litet svartvit så måste jag säga att just det intrycket kan den stora "NT"-världen ge mig, den också...

(För säkerhets skull: jag talar nu om helhetsintryck, inte om någon enstaka komplicerad individ.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2008-01-11 19:26:45

lost skrev:Det här forumet ger snarare intryck av ett mentalsjukhus med samhälls/institutionsskadade individer som bajsar på sig så fort det vankas kritik
LOL
Var det där självinsikt?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav lost » 2008-01-11 19:51:51

ufo skrev:
lost skrev:Det här forumet ger snarare intryck av ett mentalsjukhus med samhälls/institutionsskadade individer som bajsar på sig så fort det vankas kritik
LOL
Var det där självinsikt?

Haha, om du läst hela tråden (den är bara 2 sidor lång hittils) så hade du förstått att jag skrev det som ett sarkastiskt svar på "...ger intyck av att vara...".

Mitt inlägg var också raljerande över att Bjäbbis uttrycker en stereotypi gällande AS generellt medan Nallen bekräftar stereotypin i sitt eget liv. Båda dessa är NT och saknar NPF diagnos.
lost

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 20:00:50

lost skrev:
Mitt inlägg var också raljerande över att Bjäbbis uttrycker en stereotypi gällande AS generellt medan Nallen bekräftar stereotypin i sitt eget liv. Båda dessa är NT och saknar NPF diagnos.

Den stora skillnaden mellan Nallen och mig är att han misstänker att han kanske skulle kunna få en diagnos medan det inte gäller mig.

På detta forum används ordet NT oftare som en beteckning på ett sätt att fungera än som en beteckning på frånvaro av diagnos. Så jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du ser för poäng i att raljera över detta?
Bjäbbmonstret

Inläggav ufo » 2008-01-11 20:25:23

lost skrev:
ufo skrev:
LOL
Var det där självinsikt?

Haha, om du läst hela tråden (den är bara 2 sidor lång hittils) så hade du förstått att jag skrev det som ett sarkastiskt svar på "...ger intyck av att vara...".

[img]http://elizabeta.blogg.se/images/toapapper_1168004530_1168015123.jpg[/img]
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav lost » 2008-01-11 20:26:28

Bjäbbmonstret skrev:
lost skrev:

Den stora skillnaden mellan Nallen och mig är att han misstänker att han kanske skulle kunna få en diagnos medan det inte gäller mig.

På detta forum används ordet NT oftare som en beteckning på ett sätt att fungera än som en beteckning på frånvaro av diagnos. Så jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du ser för poäng i att raljera över detta?

Haha, jag talar inte aspergianska :roll: No more NT from my lips anymore.
En misstanke är bara en misstanke. Jag kan misstänka att jag har precis vad som helst, men innan jag fått detta auktorativt validerad genom en godkänd diagnos så har jag ingen validitet att uttrycka åsikter och ståndpunkter som varande en del av en grupp jag formellt inte tillhör
lost

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 20:37:59

lost skrev:
Haha, jag talar inte aspergianska :roll: No more NT from my lips anymore.
En misstanke är bara en misstanke. Jag kan misstänka att jag har precis vad som helst, men innan jag fått detta auktorativt validerad genom en godkänd diagnos så har jag ingen validitet att uttrycka åsikter och ståndpunkter som varande en del av grupp jag formellt inte tillhör

Nej NT är ett jäkla begrepp att ta i sin mun som begrepp för sig själv! :) :roll:

Men de utanför forumet som jag har förklarat det för tycker att det är ganska roligt och tänkvärt.

Jag tillhör ju inte dem här på forumet som har försökt diagnosticera sig själva med något men de är ju ganska många och flera är under utredning eller fick ganska nyligen sin diagnos. Vad du säger här är vad jag förstår att de inte bör identifiera sig som AS? Men det ju är samtidigt just under den perioden när diagnosen är ny eller under utredning som en del kan ha behov av att diskutera som mest.
Bjäbbmonstret

Inläggav Thunderchild » 2008-01-11 20:39:38

Känns som om jag måste sammanfatta detta:

Är det bara jag som faktiskt läser böcker om AS? Ibland undrar jag..

Är det ett AS-drag att tänka i svart eller vitt och generalisera? Klart det är!

Har Nallen AS? Klart han har! Har ni inte läst hans inlägg i relationstrådarna?

Generaliserar Bjäbbis? Hon har en uppfattning som baserar sig på vad hon sett på forumet. Det är en observation men jag antar att allt som inte är en vetenskaplig bevisad sanning är en generalisering..

Vore det så hemskt då? Bjäbbis.. :wink:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild

Anslöt: 2006-09-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 20:52:05

Thunderchild skrev:
Generaliserar Bjäbbis? Hon har en uppfattning som baserar sig på vad hon sett på forumet. Det är en observation men jag antar att allt som inte är en vetenskaplig bevisad sanning är en generalisering..

Alltså jag tycker det är svårt att läsa ut sånt om folk när jag inte har träffat dem. Debatter på forum har en tendens att bli lite tillspetsade i alla möjliga sammanhang. Folk renodlar sina argument.
Bjäbbmonstret

Inläggav lost » 2008-01-11 20:56:05

Thunderchild skrev:Känns som om jag måste sammanfatta detta:

Är det bara jag som faktiskt läser böcker om AS? Ibland undrar jag..

Är det ett AS-drag att tänka i svart eller vitt och generalisera? Klart det är!

Har Nallen AS? Klart han har! Har ni inte läst hans inlägg i relationstrådarna?

- Du är inte kvalificerad att bedöma vem som har AS eller inte.
- "AS drag". Jag håller mig till rena diagnoskriterierna. Där ingår inte svart/vitt begreppet. Sedan så är jag påläst inom området och vet att det det finns en statistisk säkerställd överrepsantion av vissa "AS drag" som ex. att se saker svart/vitt som ju behandlas i denna tråd.

Är det bara jag som faktiskt läser böcker om AS?

Jag har nog läst det mesta inom området. Detta inkuderar flera vetenskapliga avhandlingar. Give or take så är det 1000 tals sidor av information.
lost

Inläggav Thunderchild » 2008-01-11 23:38:02

lost skrev:
- Du är inte kvalificerad att bedöma vem som har AS eller inte.

Å vem är du att påstå en sån sak??

Jag har nyligen fått egen diagnos, men har de senaste åren studerat både AS och mig själv.

Tror absolut att jag har större kunskap än många Läkare och Psykologer som på ett mera ytligt sätt måste känna till en mängd olika sjukdomar och syndrom.

Jag lever i mitt syndrom..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild

Anslöt: 2006-09-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in