Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Björne » 2011-07-08 2:26:45

Man får inte finnar av smuts, så tvättning är meningslöst eller försvårande eftersom det torkar ut hudens naturliga fettlager. Antagligen är det vuxenacne du har som är en kronisk åkomma och följer med upp till 40-50 årsåldern. Det finns behandlingar mot vuxenacne, men de är temporära till naturen eftersom acnen kommer tillbaka. De har också potentiellt väldigt negativa bieffekter och då får man väga fördelarna mot nackdelarna.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Flawed » 2011-07-10 18:53:55

Jag får fortfarande mer finnar av mjölk.
Man kan prova att dra ner på mjölken och även så kallad höglymeisk (eller snarare de med högt insulin index) http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index
Det står här och där att mat inte påverkar acne utan att det beror på hormoner...men maten påverkar dina hormoner.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 19:02:16

Nej, jag har inte "slät" ansiktsform.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Flawed » 2011-07-10 19:16:34

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.
Melnik BC.
Source

Department of Dermatology, Environmental Medicine and Health Theory, University of Osnabrück, Osnabrück, Germany.
Abstract

Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels. It is the evolutional principle of mammalian milk to promote growth and support anabolic conditions for the neonate during the nursing period. Whey proteins are most potent inducers of glucose-dependent insulinotropic polypeptide secreted by enteroendocrine K cells which in concert with hydrolyzed whey protein-derived essential amino acids stimulate insulin secretion of pancreatic β-cells. Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes. Nuclear FoxO1 deficiency has been linked to all major factors of acne pathogenesis, i.e. androgen receptor transactivation, comedogenesis, increased sebaceous lipogenesis, and follicular inflammation. The elimination of the whey protein-based insulinotropic mechanisms of milk will be the most important future challenge for nutrition research. Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.

Svårare än så här är det inte det hela.
Bild
Jag bifogar dessutom en bild på Andreas Cahling en pionjär inom mjölk måttlighetstänkandet...jag borde ha lyssnat på Andreas när jag var ung. :-)004
Flawed
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2011-07-10 19:29:11

Mer:
Does diet really affect acne?
Ferdowsian HR, Levin S.
Source

Physicians Committee for Responsible Medicine, Washington, DC, USA.
Abstract

Acne vulgaris has anecdotally been attributed to diet by individuals affected by this skin condition. In a 2009 systematic literature review of 21 observational studies and 6 clinical trials, the association between acne and diet was evaluated. Observational studies, including 2 large controlled prospective trials, reported that cow's milk intake increased acne prevalence and severity. Furthermore, prospective studies, including randomized controlled trials, demonstrated a positive association between a high-glycemic-load diet, hormonal mediators, and acne risk. Based on these findings, there exists convincing data supporting the role of dairy products and high-glycemic-index foods in influencing hormonal and inflammatory factors, which can increase acne prevalence and severity. Studies have been inconclusive regarding the association between acne and other foods.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20361171
Hautarzt. 2010 Feb;61(2):115-25.
[Acne vulgaris. Role of diet].
[Article in German]
Melnik B.
Source

Fachgebiet Dermatologie, Umweltmedizin und Gesundheitstheorie, Universität Osnabrück, Sedanstr. 115, 49090 Osnabrück. Melnik@t-online.de
Abstract

The epidemic-like high prevalence of acne of more than 85% of adolescents exposed to westernized life style points to the role of nutritional factors. Insulinotropic foods, especially milk, dairy products and carbohydrates with high glycemic index and smoking lead to pathological exaggeration of already physiologically increased growth factor signaling of puberty. Food-derived growth factors activate the oncogenic phosphoinositide-3-kinase/Akt signaling pathway, which increases androgen receptor transcriptional activity and de-represses FoxO1-suppressed target genes of follicular keratinocyte proliferation and sebaceous lipogenesis. Thus, acne is the visible metabolic syndrome of skin exaggerated by growth factor signaling of westernized malnutrition. These insights allow a new classification of western life style acne as acne alimentaris and provide the rationale for dietary intervention. All efforts should be undertaken to eliminate the insulinotropic effector mechanism of milk in order to reduce the prevalence of acne and even more serious civilization diseases associated with malnutrition-dependent oncogenic signal transduction.
Flawed
Inaktiv

Inläggav biologic » 2011-07-10 23:42:57

Jag äter/dricker inte mjölkprodukter. Är laktosintolerant. Smör går an, men vanlig mjölk dricker jag aldrig... Alla är ju olika.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Miche » 2011-07-11 0:21:37

biologic skrev:Är laktosintolerant.

Har du diagnos eller är det något du kommit fram till själv?

Väldigt många som säger sig vara laktosintoleranta är faktiskt inte det utan de reagerar på andra saker i mjölken. Väldigt många av dessa personer kan dricka Gammaldags mjölk (mjölk som inte är standardiserad eller som den kallades förut homogeniserad).

När den mjölken produceras slås inte fettet sönder (som i all annan mjölk som säljs i affärerna), fettet bildar klumpar med effekten att fettet inte tränger igenom tarmväggarna och ställer till det i kroppen (väldigt många människor blir faktiskt sjuka pga det). Gammaldags mjölk tillverkas av Arla respektive Skånemejerier och säljs då under namnet Åsens Gammaldags lantmjölk.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2011-07-11 0:33:30

Miche skrev:

Väldigt många som säger sig vara laktosintoleranta är faktiskt inte det utan de reagerar på andra saker i mjölken. Väldigt många av dessa personer kan dricka Gammaldags mjölk (mjölk som inte är standardiserad eller som den kallades förut homogeniserad).

När den mjölken produceras slås inte fettet sönder (som i all annan mjölk som säljs i affärerna), fettet bildar klumpar med effekten att fettet inte tränger igenom tarmväggarna och ställer till det i kroppen (väldigt många människor blir faktiskt sjuka pga det). Gammaldags mjölk tillverkas av Arla respektive Skånemejerier och säljs då under namnet Åsens Gammaldags lantmjölk.

Annars har du den här mjölken med den är super god. Till och med lokalproducerad och krav märkt.

Bild
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Miche » 2011-07-11 0:45:52

slackern skrev:Annars har du den här mjölken med den är super god. Till och med lokalproducerad och krav märkt.

I vilka butiker får man tag i den mjölken?
Miche

Inläggav slackern » 2011-07-11 0:48:21

Miche skrev:
slackern skrev:Annars har du den här mjölken med den är super god. Till och med lokalproducerad och krav märkt.

I vilka butiker får man tag i den mjölken?

Känner du till Klippet Daglivs vid Fridhemsplan?
slackern

Inläggav Miche » 2011-07-11 0:54:49

Japp, jag hittade hemsidan http://www.jarnamejeri.com/ men där står inte Klippet Daglivs med!
Miche

Inläggav slackern » 2011-07-11 0:57:14

Miche skrev:Japp, jag hittade hemsidan http://www.jarnamejeri.com/ men där står inte Klippet Daglivs med!

Handlar där dagligen så du kan lita på mitt ord på att dom har den ;) Men den är asgod den är verkligen helt otroligt smakrik.
slackern

Inläggav Björne » 2011-07-11 1:25:09

Flawed, hur mycket acne hade dina föräldrar? Jag vågar sätta pengar på att åtminstone en av dem har eller har haft svår acne. I många syskonskaror får ett av barnen värre acne medans de andra klarar sig lindrigare undan, trots nästan identisk diet. Det är ett argument för ärftlighetsfaktorn.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-11 10:17:25

Hej!

Jag har hört att de med AS inte får rynkor när de blir äldre, huden förblir slät. Kanske bullshit det med, men det är i alla fall vad jag har hört.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-11 10:41:02

Hej!

Gillar att klämma finnar och rycka hårstrån. Kan stå rätt länge och försöka rycka ut ett enstaka, styvt hårstrå som växer i ansikter (främst på hakan/halsen). Har jag inte möjlighet att rycka ut det styva hårstråt så pillar jag på det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav weasley » 2011-07-11 11:29:14

Miche skrev:

Väldigt många som säger sig vara laktosintoleranta är faktiskt inte det utan de reagerar på andra saker i mjölken.

Man kan tex vara kaseinallergiker. Kasein är det protein som finns "rikligt" av i mjölk.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav weasley » 2011-07-11 11:30:26

För övrigt har jag inte slät ansiktsform. Fast en del tror att jag är yngre än jag är.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav biologic » 2011-07-11 11:47:54

Miche skrev:

Gammaldags mjölk tillverkas av Arla respektive Skånemejerier och säljs då under namnet Åsens Gammaldags lantmjölk.

Jag har självdiagnosticerat mig... vet att det inte är 100% säkert då, men jag har verkligen testat och jag är överkänslig. Läkaren har inte testat, men han sa att jag gott kunde undvika mjölkprodukter om jag kände att det inte fungerade. :P

Gammaldags mjölk är någonting jag har druckit, men det hjälper inte. Blir dålig i magen av det.
biologic

Inläggav svartamolnet » 2011-07-11 12:24:51

En del aspergare har inte så mycket mimik. Då får man kanske inte lika mycket rynkor?

Acne är ett problem för mig också, inte jättemycket men tillräckligt för att det ska vara störande för mig. Fast jag har ju inte AS, utan "bara" autismliknande tillstånd, så jag räknas kanske inte.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav lasseivägen » 2011-07-11 12:28:26

Om VC tror på att AS inte är så rynkiga, förstår jag varför dom inte ville skicka mig på dianos för AS, gamla rynkiga gubbar kan ju inte ha AS, syns ju på långt håll.
Dessutom dricker jag gärna Vapnö's ohomogeniserade röda mjölk. Men rynkorna kan ju ha lite att göra med att jag rökte i 30 år.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav biologic » 2011-07-16 15:29:13

lasseivägen skrev:Men rynkorna kan ju ha lite att göra med att jag rökte i 30 år.

Det är nog en bra gissning. Plus att man faktiskt får rynkor efter ett antal år, oavsett AS eller ej. WE'RE ALL DOOMED! :P
biologic

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-16 15:32:58

slackern skrev:
Miche skrev:

Annars har du den här mjölken med den är super god. Till och med lokalproducerad och krav märkt.

Bild

-Vidskeplig mjölk?? Vad fan ska man köpa det för? För att stödja antroposofernas kvacksalveriverksamhet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2011-07-16 15:36:46

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Har du diagnos eller är det något du kommit fram till själv?

Bild

-Vidskeplig mjölk?? Vad fan ska man köpa det för? För att stödja antroposofernas kvacksalveriverksamhet?

För att den är god och närproducerat. Jag är själv inte andlig utav mej så jag ger fan i deras tro eller den rör mej inte i ryggen. Men gillar deras tänk till en viss grad om man skalar bort religionen.
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-17 10:26:52

Kvacksalveri & flum som vilseleder folk. Att de dessutom har mage att profitera på människors okunskap.

-Aldrig att jag ställer upp på sånt.
Ut på plankan med de där sandalnissarna!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in