Hur visar personer med asperger intresse

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav kullan » 2011-07-02 13:32:01

miss_green1 skrev:Aspergare visa sina känslor ofta väldigt tydligt var det sig är glädje sorg eller aggresivitet. Jag har själv asperger. Och jag visar intresse tydligt om jag är kär i en kille. Genom att va mycket med den killen säga komplimanger ofta m.m

Ok. Jag tror att jag i mitt fall skulle få tunghäfta vid ett sånt tillfälle. så jag skulle nog se chansen passera.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-02 14:01:58

kullan skrev:
miss_green1 skrev:Aspergare visa sina känslor ofta väldigt tydligt var det sig är glädje sorg eller aggresivitet. Jag har själv asperger. Och jag visar intresse tydligt om jag är kär i en kille. Genom att va mycket med den killen säga komplimanger ofta m.m

Ok. Jag tror att jag i mitt fall skulle få tunghäfta vid ett sånt tillfälle. så jag skulle nog se chansen passera.

Jag kan inte visa känslor, blir stel som en pinne och värre var det i unga år, klarar inte att vända huvudet och titta på någon jag är intresserad av. Fast nu har jag ju varit gift i ca 12 år så det funkade ju en gång, förmodligen för att min man var väldigt drivande och vi passar varandra som handen i handsken. :D
Anna med fyra

Anslöt: 2010-01-20

Inläggav nallen » 2011-07-03 19:58:45

miss_green1 skrev:Och jag visar intresse tydligt om jag är kär i en kille. Genom att va mycket med den killen säga komplimanger ofta m.m

Det är inte tydligt i mina ögon/öron.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav hsunrise » 2011-07-08 9:21:44

Jag har personligen ingen som helst möjlighet att utläsa ett eventuell intresse hos motparten, ej heller kan jag signalera detsamma på ett 'smidigare' sätt än att fråga rakt ut.

Det är nog väldigt individuellt och hur personen signalerar intresse beror på hans sociala förmågor.
hsunrise
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-08

Inläggav biologic » 2011-07-09 23:17:56

Hur skall en AS-person veta om en annan person, som till 99% uppvisar AS-symptom, är intresserad? The blind leading the blind, liksom. Eller något liknande i alla fall. :P
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav nallen » 2011-07-09 23:19:57

Hur kan det vara så djävla omöjligt att bara tala klarspråk?
Senast redigerad av nallen 2011-07-09 23:25:09, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Inläggav Fortuno » 2011-07-09 23:24:21

"Nu ska vi se,sa den blinde till den döve,när den lame skulle stå på händer."
Fortuno

Anslöt: 2011-06-15

Inläggav biologic » 2011-07-09 23:26:40

nallen skrev:Hur kan det vara så djävla omöjligt att bara tala klarspråk?

Det kanske är lite känsligt? Man vill inte förlora personen som vän, för h*n kanske blir besvärad om h*n inte har samma känslor som en själv?
biologic

Inläggav nallen » 2011-07-09 23:29:11

Varför då?
nallen

Inläggav slackern » 2011-07-09 23:30:05

biologic skrev:
nallen skrev:Hur kan det vara så djävla omöjligt att bara tala klarspråk?

Det kanske är lite känsligt? Man vill inte förlora personen som vän?

Fast 80% utav personerna med AS uppfyller också diagnoskriterierna för ADHD. Då har du ju den impulsiva sidan som lättar upp problemen ;) Men jag antar att det blir jobbigt för dom cirka 20% som inte har ADHD.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav biologic » 2011-07-09 23:30:42

Fortuno skrev:"Nu ska vi se,sa den blinde till den döve,när den lame skulle stå på händer."

Hehe. Konstigt nog har jag lyckats bli ihop med ett antal killar som visat AS-drag, tro det eller ej. 4/5 gånger har jag varit full när jag erkänt mina känslor. Då har de lyckligtvis varit besvarade alla gånger utom en. Tufft läge, men är man berusad så bryr man sig inte.
Fast man kan ju inte alltid vara berusad tillsammans med den man är intresserad av...
biologic

Inläggav Fortuno » 2011-07-09 23:35:36

biologic skrev:
Fortuno skrev:"Nu ska vi se,sa den blinde till den döve,när den lame skulle stå på händer."

Hehe. Konstigt nog har jag lyckats bli ihop med ett antal killar som visat AS-drag, tro det eller ej. 4/5 gånger har jag varit full när jag erkänt mina känslor. Då har de lyckligtvis varit besvarade alla gånger utom en. Tufft läge, men är man berusad så bryr man sig inte.
Fast man kan ju inte alltid vara berusad tillsammans med den man är intresserad av...

Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet,men jag har märkt att alkohol verkligen kan fungera som ett socialt glidmedel.
Att ställa sig i en bar-miljö endast minimalt berusad (om ens det),är otroligt skrämmande.
Jag hoppas och tror,att "lika barn leka bäst" även passar in på AS.
Men dom är svåra att hitta. :)
Fortuno

Inläggav biologic » 2011-07-09 23:40:05

Fortuno skrev:
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet,men jag har märkt att alkohol verkligen kan fungera som ett socialt glidmedel.
Att ställa sig i en bar-miljö endast minimalt berusad (om ens det),är otroligt skrämmande.

Jepp, man blir mer NT av alkohol. Iaf jag. Eller det som jag TROR är NT kanske...
Men jag är nästan helnykterist nu, dricker max 1-2 ggr/år. Mår inte bra på alkohol längre, tål det inte. I tonåren var man ju på fest då och då, så då var det enklare att ta kontakt med intressanta, nördiga killar...
biologic

Inläggav Fortuno » 2011-07-09 23:45:26

biologic skrev:
Fortuno skrev:

Jepp, man blir mer NT av alkohol. Iaf jag. Eller det som jag TROR är NT kanske...
Men jag är nästan helnykterist nu, dricker max 1-2 ggr/år. Mår inte bra på alkohol längre, tål det inte. I tonåren var man ju på fest då och då, så då var det enklare att ta kontakt med intressanta, nördiga killar...

Jag är precis tvärtom.Jag var hel-töntig i tonåren,satt hemma varje fredag och läste.
Men jag klagade inte,det fungerade jättebra.Det är först nu som jag har insett (tyvärr) alkoholens positiva sida. Jag känner att jag varvar ner med alkohol,och gladare.
Det är nu när jag börjat lära känna mig själv,som jag kan börja närma mig andra,även utan alkohol. Men den hjälper till,absolut. :)
Fortuno

Inläggav lasseivägen » 2011-07-09 23:56:45

biologic skrev:Jepp, man blir mer NT av alkohol. Iaf jag. Eller det som jag TROR är NT kanske...

Min gissning är tvärt om, att NT personer blir mer AS när dom är berusade, då gömmer dom bort alla fåniga NT-beteenden och korkade NT-normer för hur man skall reagera. Dom blir mer som vi, ser till vad deras medmänniskor känner, än försöker tolka andra efter dom korkade NT-mallarna. Har läst en bok
ADHD/ADD som vuxen, så lyfter du fram dina styrkor. Lara Honos-Webb.
Hon har flera exempel på personer med stor intuitiv förståelse för andras dolda känslor. Alltså inte tolkning av stereotypa, av NT förväntade reaktioner.
Kan rekommendera boken , vissa tips som vi som känner oss som både Asperger och ADHD.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav biologic » 2011-07-10 0:24:20

lasseivägen skrev:Min gissning är tvärt om, att NT personer blir mer AS när dom är berusade, då gömmer dom bort alla fåniga NT-beteenden och korkade NT-normer för hur man skall reagera. Dom blir mer som vi, ser till vad deras medmänniskor känner, än försöker tolka andra efter dom korkade NT-mallarna. Har läst en bok
ADHD/ADD som vuxen, så lyfter du fram dina styrkor. Lara Honos-Webb.
Hon har flera exempel på personer med stor intuitiv förståelse för andras dolda känslor. Alltså inte tolkning av stereotypa, av NT förväntade reaktioner.
Kan rekommendera boken , vissa tips som vi som känner oss som både Asperger och ADHD.

Oj! Det var ett nytt perspektiv som jag inte tänkt på innan, mycket intressant infallsvinkel... Det ligger en hel del i det!
Skall kolla upp boken! Vore intressant att läsa. Jag tycker att jag förstår andras reaktioner rätt bra, men samtidigt... ibland är det TOTALT omöjligt medan alla andra verkar förstå...
biologic

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in