Brev till de som jobbar på boendet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Brev till de som jobbar på boendet

Inläggav Nikolaus » 2011-07-09 2:06:38

Hejsan jag har ett lite krångligt sömnproblem som de som jobbar på boendet inte verkar vilja sätta sig in i... grunden till problemet är att jag måste sova i 10-12 timmar, men när jag sa det till en chef som jobbar där gick hon bara iväg och sa hånfullt och ironiskt till de andra vad jag sagt, som om man omöjligtvis kan ha det problemet.
Jag har försökt förklara sömnproblemet för dem men de är bara arga på morgonen tex och skriker att jag måste gå upp, och på dagen säger de att om jag går upp tidigt så löser det sig, dom verkar tro att det beror på lathet.

i alla fall om de inte lyssnar på vad jag har att säga så flyttar jag hem tills jag fått nån medicin som funkar och så skiter jag i det här jävla samhället

vad tycker ni om det här brevet, är det för krångligt skrivet eller för mjäkigt.. det är sista chanseni alla fall, om dom inte fattar så drar jag därifrån, orkar inte med deras ignorans, de som jobbar med sånt här borde ju visa lite förståelse

det är inte så kul när de går och är sura på mig utan att ens orka sätta sig in i problemet

vad tycker ni om brevet, tror ni de kommer fatta?

Jag måste sova i 10-12 timmar för att bli utsövd. Om jag sover kortare än 10-12 timmar flera dagar i sträck så blir jag extremt trött
och kan inte koncentrera mig, och kan bara koncentrera mig på att hålla mig vaken.
Om man sover 10-12 timmar måste man vara vaken endast 12-14 timmar per dygn för att hålla dygnsrytmen, men utan medicin är jag vaken längre än så och då vänder
jag på dygnet. Om jag utan sömnmedicin går upp tidigt somnar jag ändå inte i tid eftersom jag inte kan somna tidigare och sover då mindre än de 10-12 timmar jag behöver för att bli utsövd, och i längden är det omöjligt eftersom jag blir tröttare och tröttare. Därför behöver jag sömnmedicin som gör att jag somnar i tid och kan sova 10-12 timmar, och ändå gå upp tidigt, och hålla dygnsrytmen.

Att gå upp tidigt utan att ta sömnmedicin som gör att jag somnar i tid är omöjligt i längden för då blir jag tröttare och tröttare för varje dag.

PROBLEMET ÄR ATT JAG MÅSTE SOVA I 10-12 TIMMAR
Nikolaus

Anslöt: 2011-07-09

Re: Brev till chefen för boendet

Inläggav mnordgren » 2011-07-09 2:16:15

Har du pratat med någon som är kunnig när det gäller dygnsrytm, t.ex. en läkare?

Det är inte alls menat som ett ifrågasättande. Min tanke är att om du kan hänvisa till någon sakkunnig i ditt brev så kan det bli lättare att övertyga dem.

Välkommen till forumet förresten!
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Re: Brev till de som jobbar på boendet

Inläggav Nikolaus » 2011-07-09 2:19:24

Hejsan! ja det har jag, pratat med en läkare och psykolog om det
tack för tipset, ska hänvisa till dem

Tackar
Nikolaus

Inläggav Kimmelie » 2011-07-09 18:38:20

Är det verkligen sömntabletter du behöver? Det låter mer som att du behöver hjälp att vakna... Men det är ju en sån sak en läkare måste fastställa. Är din läkare vettig?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-09 19:51:43

Hej!

En del kan behöva 10-12 timmars sömn för att klara sig. Det är lika naturligt som att en del klarar sig på 4 timmar och andra vill ha 7 eller 8.

Man kan ju ta sömntabletter så att man blir trött till 22.00. Sedan bör man kunna vakna självmant mellan 08.00 och 10.00. Då har man ändå inte vänt på dygnet jättemycket. I och för sig, om man vaknar 10.00 hinner man bara nätt och jämnt äta frukost, sen är det dags att börja fundera på vad man ska laga till lunch. Men det går ju att skjuta på lunchen så att man äter lite senare lunch.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Nikolaus » 2011-07-10 1:44:30

Kimmelie
Har inga problem med att vakna när jag sovit 10-12 timmar... insomnandet har jag problem med dock så då behöver jag sömnmedicin. Har haft en del olika läkare, en del var vettiga.

Lilla Gumman:

-Skönt att höra det finns folk som vet att man kan behöva sova så länge, de på boendet verkar bara tycka det är löjligt.
Ja det är exakt så det ska vara... jag hade zyprexa som jag somnade av men jag gick upp 20 kg, så nu ska jag få ny sömnmedicin men ingen har funkat hittills (abilify, lergigan och imovane)... så nu har jag haft problem med sömnen i några månader tills jag får ny medicin. men de på boendet verkar bara ta för givet att jag är lat. men sen när jag får ny medicin som funkar så ska det vara som du sa så det ser jag verkligen fram emot. men under tiden funderar jag på att flytta hem och skita i boendet för de verkar inte visa nån förståelse och har inte ens gett mig chansen att förklara, kör bara över en ibland känns det som.
Nikolaus

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-10 12:48:32

Är det ett LSS-boende?

Om du har läkare på din sida, så har du ett bra argument. behöver du sova 10-12 timmar, så SKA du det. Finns inga alternativ för personalen.

Dessutom behöver de läsa på om LSS värdegrund: http://www.unt.se/debatt/vem-bryr-sig-o ... 43298.aspx

LSS är som rullstolen för en person utan ben. Alltså: Dags att sluta träna på att gå, och börja ta sig framåt på sätt som fungerar. Man ska inte "tränas" i en massa om man inte själv vill. Du har rätt att sova 10 timmar om du vill. Särskilt om inte läkare har sagt att du måste sova 8 timmar eller liknande.

Moderator: Gjorde länken klickbar.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Nikolaus » 2011-07-10 21:58:22

Bror Duktig skrev:Är det ett LSS-boende?

Om du har läkare på din sida, så har du ett bra argument. behöver du sova 10-12 timmar, så SKA du det. Finns inga alternativ för personalen.

Dessutom behöver de läsa på om LSS värdegrund: http://www.unt.se/debatt/vem-bryr-sig-o ... 43298.aspx

LSS är som rullstolen för en person utan ben. Alltså: Dags att sluta träna på att gå, och börja ta sig framåt på sätt som fungerar. Man ska inte "tränas" i en massa om man inte själv vill. Du har rätt att sova 10 timmar om du vill. Särskilt om inte läkare har sagt att du måste sova 8 timmar eller liknande.

Moderator: Gjorde länken klickbar.

Tack för stödet
Vet inte om det är lss-boende, ska försöka ta reda på det...

Doktorn har sagt att om jag måste sova 10-12 timmar så ska jag göra det...
Så om de bryter mot vad doktorn säger så bryter de mot lagen? :roll: :roll: :roll:

En annan sak jag stör mig på är att trots att jag fick över medel på begåvningstestet när de gjorde utredningen så har jag daglig verksamhet med såna som har downs syndrom.

När jag nyss åt kvällsmat vid 21-tiden var det en anställd som frågade om jag var hungrig. Jag sa ja. Då sa han med spydig ton, "du har ätit lunch, middag. Men ingen frukost." Kanske inte så allvarligt men det blir sjukt frustrerande när alla anställda börjar bete sig som ignoranta idioter bara för att de som äger boendet inte orkar sätta sig in i vad jag har för sömnproblem. Skiter totalt i att jag har sömnproblem.
Och varje morgon går de in flera gånger och säger att jag ska gå upp, och sen stänger de inte dörren efter sig ut mot avdelningen så att man hör när de snackar så jag inte kan somna om. Är hur trött som helst hela dagarna men det är ingen som märker nåt eller bryr sig. Och några morgnar har de bankat stenhårt på dörren och går in och nästan skriker vad klockarn är och att jag ska gå upp. Och en morgon var de som äger boendet in och stod över mig och nästan skällde ut mig.
En annan löjlig sak är att de har även låst in brödet, så att jag inte ska ta det på kvällen så att jag ska få bättre rutiner. Fattar inte riktigt hur dom tänker, men det är bara att gilla läget.
Det är ingen som har låtit mig förklara, de tar bara för givet att jag är lat och har dåliga rutiner och kör över en. Så de ska "hjälpa mig att få bättre rutiner". Som om jag inte har försökt det tusentals gånger och det har inte funkat. Helt otroligt, ska åka hem om nån dag och så skiter jag i det här jävla boendet. I alla fall tills jag fått sömnmedicin som funkar. Inte ens dom som jobbar med sånt här har nån förståelse.

När jag äntligen trodde det skulle bli ordning på mitt liv, så orkar dom inte ens sätta sig in i vad jag har för sömnproblem. De verkar se framåt, och ska sätta upp schema så jag ska få bättre rutiner. Det kommer ju aldrig att funka, frustrerande.... September näsa år ska de komma fram till om jag kan ha riktigt jobb eller inte. Om jag inte får nån sömnmedicin som funkar kommer de säkert i sin ignorans att komma fram till att jag är lat och har dåliga rutiner eller nåt sånt. Och inte se att jag har sömnproblem, så kommer jag aldrig få nåt riktigt jobb.
Nikolaus

Inläggav Kimmelie » 2011-07-10 22:11:11

Det låter inte som nåt vidare boende... Måste du bo där? Annars är det väl bara att flytta därifrån...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Nikolaus » 2011-07-10 22:23:55

Dom är schysta i övrigt, bara det att de är helt oförstående när det gäller mitt sömnproblem...
ska nog åka hem om nån dag och inte åka tillbaks förräns jag fått sömnmedicin som funkar, kan ju ta ett tag.
Men det tar väldigt lång tid att flytta till ett nytt boende. Och om jag flyttar hem till föräldrarna så kommer jag aldrig o komma ut i samhället. Och sen att jag bor här är också för att de ska kolla så att jag kan jobba och sen kanske de ska hjälpa mig att söka nån utbildning eller att söka efter jobb, så vill helst bo kvar. Bara de inte vore så jävla ignoranta och kör över en...
Nikolaus

Inläggav nano » 2011-07-11 6:34:55

Jag sover 9 timmar varje gång jag sover och har ett onormalt dygn.
Som tur är så kan jag själv välja när och hur länge jag ska jobba för det mesta eftersom jag oftast jobbar hemifrån.

Jag jobbar som konstruktör för olika storföretag, oftast korta perioder från veckor till månader.
Man brukar inte få leda något när man jobbar hemifrån men man brukar få veta vad som behöver göras och så har man telefon och mailkontakt med dem man jobbar med.
Nackdelen med att jobba hemifrån är att det finns många distraktioner hemma och det är väldigt lätt att avbryta men det fungerar.
Det är inte ett effektivt arbetssätt men det är så det är just nu iaf, jag önskar egentligen ett annat arbetssätt men sålänge jag har en del bekymmer så får det vara så tills det går att lösa.
Den stora fördelen är att jag inte blir trött om mornarna.

Lyckas du hitta jobb man kan göra hemifrån så kan du ju ha vilken dygnsrytm du än behagar.
Fast jag tror tyvärr att det nästan bara är "datajobb" som kan skötas hemifrån men jag vet inte, jag har bara inte undersökt o därför gissar jag.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 8:26:08

@Nikolaus: Jag vet inte om det kallas att de bryter mot lagen, men de bryter helt klart mot LSS värdegrund. Skriv ut det jag länkade till och visa den som bestämmer eller din LSS-handläggare. Boenden brukar nog vara LSS-insats (tror jag).

Visa också ett intyg från din läkare om att du behöver sova så där. Vissa personer har onormal sömnrytm, och det verkar särskilt vanligt bland NPF:are. P.g.a. mediciner kan man också få udda sömnbehov, vilket verkligen bör respekteras.

Byta boende? Jag vet inte hur de ser ut. Hur stor chansen är att man får något bättre, eller risken för att få något sämre. Om det bara är sömngrejen som DU upplever problem med, och du kan få ordning på det, så kanske det duger. Men det avgör du bäst själv. Bara du vet att du skulle kunna byta om du vill.

Enligt LSS så har man också rätt till daglig verksamhet som är stimulerande för ens nivå (på alla plan). Det kan för riktigt högfungerande personer som inte kan jobba, innebära att man kan få ha DV på en vanlig arbetsplats där man jobbar i den takt man har lust och ork med. T.ex. lite allt i allo på äldreboende (tar jag som exempel för att jag testade det).

Kommunen är, enligt AAFs jurist, länsstyrelserna och socialstyrelsen, skyldiga att ordna fram en stimulerande DV som passar varje individs nivå.

Prata med din LSS-handläggare om sådant, och ta GÄRNA hjälp av Asperger- och autismförbundet och deras jurist. Eller om du kan få komma till habiliteringen och få hjälp och stöd av deras kuratorer. Dessa kan vara mycket driftiga, men eftersom de är människor, så kan man få träffa på flata individer som inte fungerar så drivande och påstridigt som behövs om kommunen krånglar. Alltså, du bör ta med dig någon när du träffar de som bestämmer (LSS-handläggare eller den som styr på boendet) om de inte är mycket samarbetsvilliga och inriktade på att verkligen hjälpa. Fast tyvärr är de oftast mest intresserade av att spara.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 8:27:50

BTW, jag sover också helst 9 timmar och har 25-timmarsdygn. Det är GANSKA ok att tvinga bort en timme varje natt, allra helst om jag får lägga mig vid 02-tiden. När jag arbetade halvtid på natten, så brukade jag lägga mig vid 02, och sova tills jag vaknade. Den perioden hade jag noll problem med sömnen.
Bror Duktig

Inläggav Zombie » 2011-07-11 14:06:03

Håller med Bror Duktig & co. Man bär sig inte åt så mot folk som de här verkar göra, inte heller om de verkligen är justa i övrigt. Det är att trakassera folk och borde rendera dem både näsbränna och fortbildning.

Jag undrar om just morgonpigghet har blivit en fixering i vården. Har själv hört den predikas av både vuxenhab och läkare som har haft en helt annan förståelsenivå i fråga om andra saker. Kontrasten mot deras oförståelse på just den här punkten var verkligen påfallande. De hänvisade till "forskning". Jag vet inte vilken, men deras ensidiga fixering vid just de rönen stämmer helt enkelt inte med de rön till och med jag känner till om att folk har olika naturlig dygnsrytm, för att inte tala om allt de om några borde veta om hur den kan avvika hos NPF:are och på grund av mediciner. Det kan inte heller förklaras med att de "egentligen" syftade på rent praktiska behov av att anpassa sig till arbetsliv och så vidare, för det gick de med på att betrakta som en annan sida av saken när jag gjorde det.

Finns en förening för "dygnsvändare". Vet inte om den kan ge något stöd, men länkar:
http://www.b-samfundet.se/
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zima33 » 2011-07-11 16:59:15

Nikolaus: Har du provat Theralen? De flesta somnar rätt bra på den.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Nikolaus » 2011-07-11 21:30:58

Tackar för svaren

En av mina föräldrar ringde till de som äger boendet och det verkar som att de ska tagga ner lite och de verkar ha förstått att jag har problem med sömnen, och väcka mig lite senare än tidigt på morgonen... ett litet framsteg i alla fall.

Nano: doktorn som jag fick asperger-diagnosen av tyckte att nåt jobb inom data kanske skulle passa mig, kanske ska kolla upp lite om det. Verkar ju bra om man har sömnproblem

Bror Duktig: japp, kanske skulle passa bättre o ha DV på en riktig arbetsplats. Ska snacka med dem...

Zombie: tackar för stödet, får se om de bättrar sig den här veckan. ska kolla upp länken

Zima33: nix har inte provat, ska fråga doktorn
Nikolaus

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 21:57:37

Nikolaus, glöm inte vad LSS värdegrund är. Skriv ut artikeln och visa om de tjafsar och ger dig antingen för ostimulerande stöd, eller om de kräver träning och utveckling. LSS är som rullstolen för den som inte kan gå, inte som träningsredskapen man hade när man försökte träna sig att gå.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2011-07-12 2:45:02

Nikolaus, en sak till är ens eget intresse, jag vill påstå att man lättast blir lycklig om man gör saker som man gillar minst hälften av sin tid :)
Då funkar det inte bra med ett jobb man inte gillar så jag hoppas du inte tar datajobb du inte hittar datajobb du gillar, fast det verkar vara rätt vanligt att aspisar på forumet iaf har just datajobb i olika former.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in