Moddar med tid

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Moddar med tid

Inläggav DIProgan » 2011-07-05 22:41:55

nallen skrev:
Titti skrev:Glöm aldrig att detta ändå bara är ett internetforum - det VERKLIGA livet pågår utanför detta.

Aha! Den synen förklarar en hel del.
Jag tror inte att jag är ensam om att anse att det verkliga livet levs på nätet, det andra är för mig bara en tröttsam supportverksamhet. Att ledningen resonerar som den tydligen gör förklarar kanske den allmänna oviljan att tillåta ett normalt umgänge här :roll:
Nåja, ska vi diskutera det här är det bäst nån anmäler det här inlägget så att tråden kan delas. Det här är nog viktigt, men jag kan inte göra en bättre start än så här.


Med tanke på den usla modereringen där varningar, tillsägelser osv. är plockade ur luften istället för att markera inläggen från varje användare som faktiskt var kränkande och regelbrytande samt att inställningen tycks vara att Internet inte är så viktigt så tycker jag det vore lämpligt med nya färska moderatorer som har tid och tycker det är intressant att vistas på forumet och dess chatt.

Har man ett riktigt liv med arbete, familj osv. som många av moderatorerna tycks ha kan man ta hand om det istället för att förringa de av oss som tycker det här stället fyller ett behov.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Re: Moddar med tid

Inläggav kullan » 2011-07-05 22:48:41

Men då kommer det inte att bli gratis längre att va medlem i detta forum och då blir det folktomt här. Men det är väl det som är din målsättning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Moddar med tid

Inläggav DIProgan » 2011-07-05 22:49:54

Folk utan liv dräller det om på Internet. Vet du väl själv.

mnordgren:

EDIT: Varningen återkallas.

Upptäckten av dessa två inlägg har fått mig att ompröva beslutet:

post580895.html#p580895

post574768.html#p574768
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Re: Moddar med tid

Inläggav Miche » 2011-07-05 22:51:09

Moderator: Informationen håller på att uppdateras, ge det lite tid (Titti har jobbat hårt med detta och vi andra håller på olika sätt att ordna till det hon inte hunnit och orkat med)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Moddar med tid

Inläggav kullan » 2011-07-05 22:55:14

Jag tycker att det är förolämpande att klaga på moddarna. De gör så gott de kan och Titti lika så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Moddar med tid

Inläggav Fenren » 2011-07-05 23:49:42

Sheyen skrev:felpost

/fenren


så det kan bli när flera använder samma dator...


kullan skrev:Jag tycker att det är förolämpande att klaga på moddarna. De gör så gott de kan och Titti lika så.


ja, Titti har gjort ett riktigt stort jobb med detta lilla gräl. :wink:
som hon själv sa så har hon inte delat ut varningar för de enskilda inläggen utan för folks generella insatser i grälet. Det ska hon ha ära för.

Vi är många här på forumet som gillar det jobb moderatorerna gör och uppskattar den arbetsinsats de lägger ner på att få vår lilla tillflyktsort att fungera så smidigt som möjligt.

Moderator: Tog bort föregående inlägg på begäran.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Moddar med tid

Inläggav Dagobert » 2011-07-06 0:06:32

Att moddarna gör så gott de kan betyder att de inte behöver ta våra klagomål personligt.
Vi har fortfarande rätt att klaga.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Re: Moddar med tid

Inläggav Miche » 2011-07-06 0:09:34

Dagobert skrev:Vi har fortfarande rätt att klaga.

Moderator: Självklart, vi gör inte alltid rätt eftersom vi inte är mer än människor. Till skillnad från många andra forum så anser vi här att en öppen diskussion om modereringen är bättre än ingen diskussion alls.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Moddar med tid

Inläggav Fenren » 2011-07-06 0:14:37

Dagobert skrev:Att moddarna gör så gott de kan betyder att de inte behöver ta våra klagomål personligt.
Vi har fortfarande rätt att klaga.


absolut har vi det men vi bör hålla vår kritik konstruktiv och saklig, så som du gör.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Moddar med tid

Inläggav Dagobert » 2011-07-06 0:16:28

Mitt inlägg var med tanke på dem som säger "klaga inte, de gör så gott de kan".

nallen skrev:Jag tror inte att jag är ensam om att anse att det verkliga livet levs på nätet, det andra är för mig bara en tröttsam supportverksamhet.

Dagens tanke :!:
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Re: Moddar med tid

Inläggav Titti » 2011-07-06 10:55:00

DIProgan skrev:Med tanke på ... att inställningen tycks vara att Internet inte är så viktigt så tycker jag det vore lämpligt med nya färska moderatorer som har tid och tycker det är intressant att vistas på forumet och dess chatt.

Har man ett riktigt liv med arbete, familj osv. som många av moderatorerna tycks ha kan man ta hand om det istället för att förringa de av oss som tycker det här stället fyller ett behov.


Admin

Ja, vi i forumledningen har ett liv utanför forumet och det har alla forumister också och det livet ser olika ut för var och en av oss. Men jag vidhåller att det verkliga, det verkligt betydelsefulla i livet sker utanför internet. På ett forum som detta kan man delta i diskussioner, dela andras erfarenheter och knyta kontakter av olika slag. Men det är utanför forumet som närhet, tillit och verkliga förtroenden finns och byggs upp. Det jag hittar här kompletterar det jag har utanför forumet men kan aldrig ersätta det. Aldrig så många forumister kan inte ersätta en annan människas hud mot min - det tror jag inte någon säger emot.

Jag är gärna på internet och mest av allt är jag här på forumet. Jag tillbringar flera timmar varje dag här, långt många fler än vad jag egentligen tycker att jag borde. Ibland bara ett par timmar, ibland tio-femton på ett dygn. Jag tycker inte det bekräftar det du skriver om att "förringa de av oss som tycker det här stället fyller ett behov". Det fyller ett behov för mig också, jag hade aldrig stannat som forumist ens, än mindre blivit först moderator och sedan admin annars. Forumet har betytt oerhört mycket för mig under de fyra år jag varit aktiv här. Det har bidragit till ökad självkännedom, givit mig nya inblickar och insikter i vitt skilda ämnen, många goda skratt, kontakter med andra forumister och dessutom en nära relation med en man av samma sort som jag själv.

Jag tar mig mycket mer tid att vistas här än jag egentligen har eftersom jag vill det. Jag tycker forumet är viktigt på många sätt och det har givit mig möjlighet att hitta människor jag uppskattar och fungerar bättre ihop med än de flesta jag hittar i byn där jag bor. Utan internet vore mitt liv oerhört mycket torftigare än det är idag. Men det är riktigt att jag inte tycker om chatten och ogärna deltar i den. Jag har svårt att hitta ett meningsfullt samtal med reflektioner och eftertanke där, inte heller hittar jag de roliga och underfundiga inlägg jag kan hitta i tex Nonsenstråden, när den är som bäst. Jag har använt Irc i många år och chattar ofta via msn men det blir oftast för mycket av "alla pratar i munnen på varandra om olika saker på samma gång" i forumchatten (och de flesta andra chattar).

När det gäller just chatten så skrev jag i slutet av april
Titti skrev:Admin

Forumets allmänna regler gäller även i chatten. Speciellt reglerna

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


är viktiga men inte speciellt exakta.

Vi har inte haft någon chatt tidigare på forumet och detta är ett försök som kommer att utvärderas om en tid. Min uppfattning är att alltför personliga samtal inte hör hemma där, speciellt inte de med intim/sexuell prägel. Det finns ingen som helst anledning att föra dessa öppet varken i trådarna eller i chatten och speciellt i chatten är det svårt för andra att undvika att ta del av dem. En trådrubrik avslöjar trots allt vad tråden handlar om och det som går OT rensas i allmänhet bort vilket gör att andra forumister enklare kan undvika att läsa det man inte vill.

Privata samtal av mer intim karaktär förs privat - i PM, msn, sms, telefon, irl eller var som helst annars ni finner lämpligt men inte öppet på forumet varken i chatten eller i trådarna.


Chatten är ännu inte utvärderad av oss internt men det kommer att ske, även om vi ännu inte bestämt när. Jag har sett ganska mycket i den som jag inte alls vill se på forumet, främst av mer intim karaktär men också inlägg som är hotfulla, främlingsfientliga och hatiska. Det ställer frågan om moderering av chatten i fokus. Med en chatt på forumet är det självklart att forumreglerna gäller även där.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Moddar med tid

Inläggav mnordgren » 2011-07-06 11:12:59

Att hitta nya moderatorer är inte så lätt alla gånger.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Moddar med tid

Inläggav Titti » 2011-07-06 11:18:36

mnordgren skrev:Att hitta nya moderatorer är inte så lätt alla gånger.


Admin

Dessutom är jag nöjd med dem vi har.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Moddar med tid

Inläggav Bali » 2011-07-06 17:14:13

mnordgren skrev:Att hitta nya moderatorer är inte så lätt alla gånger.

Titti skrev:Dessutom är jag nöjd med dem vi har.


Kan bara inte låta bli att återigen förmedla min stora beundran till Admin och alla moderatorer, de försöker ju utföra ett jobb som antagligen "Gud Fader" själv skulle börjat misströsta över vid det här laget!

Livet "levs" faktiskt också/framför allt utanför "nätet" (själv försöker jag bara överleva på nå´t vänster) och detta forum har alltså blivit en del av min räddning, men att försöka "leva" i den världen är ju inte så lätt alla ggr. precis och hur skulle då ett forum som drivs av helt "okunniga" om "livet" kunna göra forumet bättre!?
Nej, det överstiger helt mitt förstånd det! :roll:

Jag må vara förbannat naiv, men önskar ändå att denna "missämja" som råder kunde lugna sig på nå´t vis, för detta är ett viktigt forum ju, så långt är vi väl alla överens!?

Stridigheterna som pågått nu senast angår inte mig, men jag anser ändå att moddarna & Titti har gjort sitt och det på ett "bra" sätt om man ser till lagar & regler, men visst kan/gör just de här lagar & regler att de som har kunskap om dem också kan slinka förbi dem på ett rackarns smidigt sätt och så har tydligen varit fallet här också, men detta sker ständigt också här ute i den "verkliga" världen..."skitstövlarna" klarar sig alltid bäst. :wink:

Nu är det bäst jag inte skriver mer, för då blir jag antagligen anmäld, men hörrni, kan vi inte försöka skaka tass och ta oss förbi detta nu, för inte är det väl hos Admin och alla moderatorerna "felen" ligger precis, det är väl snarare hos oss "stollar" som skriver här på forumet!?
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Moddar med tid

Inläggav Zikron » 2011-07-07 15:19:06

Jo i verkliga livet får man faktiskt varningar och tillsägelser plockade ur luften hela tiden, det är ju bra om det kan avspeglas här också ;)
Zikron
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2011-06-22

Re: Moddar med tid

Inläggav BigPete » 2011-07-09 16:16:32

Om man skapar ett diskussionsforum och sen skyller på att man har ett liv utanför internet som svar på att hantering av forumet tar lång tid, så är man illa ute.

Om man nu inte har tid att sköta om den sajt man skapat, så kan man väl överlåta den till någon som har tid.
Forumet fyller en god funktion och är en samlingsplats för många, tycker det är synd att det ska behöva gå väldigt långt i vissa trådar innan något händer.

Ni får det att låta som att moderatorer och admins gör något de inte vill.
Hallå, de har själva skapat sajten och väljer av fri vilja att hjälpa till i skötseln, när det inte funkar kommer klyschor som "jag har ett liv utanför internet".

Det är inte så konstigt att andra sajter ploppar upp som svampar ur marken, chattkanaler bildas på andra håll etc...

Konstruktiv kritik med knuten näve, ni verkar ju inte ta till er av något som skrivs men gillar att hitta anledningar till att ditten eller datten inte funkar.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Moddar med tid

Inläggav kullan » 2011-07-09 16:39:24

Jag är då nöjd. Jag skulle inte vilja va i Admins och moddarnas kläder. Detta gör dom helt ideellt. Och därför sker detta på deras fritid. Jag är imponerad över att dom lägger ner så mycket jobb som dom ändå gör.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Moddar med tid

Inläggav BigPete » 2011-07-09 16:43:34

kullan skrev:Jag är då nöjd. Jag skulle inte vilja va i Admins och moddarnas kläder. Detta gör dom helt ideellt. Och därför sker detta på deras fritid. Jag är imponerad över att dom lägger ner så mycket jobb som dom ändå gör.


Mitt inlägg har inget med nöjdhet att göra, som jag skriver fyller forumet en viktig funktion men att skapa en sajt och sen inte ta ansvaret är lågt.
Finns massor med medlemmar häs som antagligen skulle hjälpa till, så skulle det inte ta 2-3-4 dagar innan en tråd hanteras och den slipper spåra ur fullständigt.

Just my 50 cents
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Moddar med tid

Inläggav ca » 2011-07-09 16:49:46

Om det nu finns så många andra AS-forum, kan ni inte länka till dem? (i lämplig tråd)

Tycker kritiken är bakvänd... de driver sajten ideellt, alltså har de inte resurser att betala moddar, och följaktligen jobbar moddarna på frivillig basis. Därför bör man inte kritisera dem för hårt för att vara långsamma. Det är heller inte bara att ta in nya moddar enbart på basis av hur mycket tid de kan lägga. Lämplighet och omdöme måste ju väga tyngst. Har man som medlem sedan varit inblandad i fejder och uttryckt starkt polariserande åsikter kan man nog glömma att vara ordningsvakt på samma forum.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Moddar med tid

Inläggav mnordgren » 2011-07-09 16:55:38

Moderator:

Det bör påpekas för ordningens skull att det var Liebert som startade forumet, inte moderatorerna. Moderatorerna håller koll på det men det är han som är ägaren.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Moddar med tid

Inläggav BigPete » 2011-07-09 17:01:43

ca skrev:Om det nu finns så många andra AS-forum, kan ni inte länka till dem? (i lämplig tråd)

Tycker kritiken är bakvänd... de driver sajten ideellt, alltså har de inte resurser att betala moddar, och följaktligen jobbar moddarna på frivillig basis. Därför bör man inte kritisera dem för hårt för att vara långsamma. Det är heller inte bara att ta in nya moddar enbart på basis av hur mycket tid de kan lägga. Lämplighet och omdöme måste ju väga tyngst. Har man som medlem sedan varit inblandad i fejder och uttryckt starkt polariserande åsikter kan man nog glömma att vara ordningsvakt på samma forum.


Så alla andra forum, stora som små, har betalda moddar?
För där fungerar tydligen moderatorerna, både bättre och såklart finns det sämre.

Självklart ligger det mer bakom än att bara ta in någon, min poäng är att så snäva kriterier kan ingen forumadministratör ha så att det inte finns några presumtiva medlemmar kvar passande för rollen.

Jag kritiserar inte moderatorerna för att vara långsamma, det är ju ett direkt resultat av för få moderatorer, eller för få som har tillräckligt med tid.
Jag kritiserar helheten att man skyller på att man har en fritid, och att då den som är utsedd av sig själv eller andra att överblicka de behov forumet har, inte beaktar det.

Själv rör det mig inte i ryggen att det tar en halv vecka att moderera en tråd, däremot tänker jag på de som tar illa vid sig och kanske inte vågar säga till att få skit kastad på sig ett par dagar innan någon rycker in i tråden.
Det är ju förvisso skribentens ansvar också, men endel saknar den insikten.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Moddar med tid

Inläggav Zombie » 2011-07-09 19:37:03

En aspekt man inte får förbise: Asperger innebär handikapp, både socialt och fokuserings- och energimässigt. Vill man ha en sajt som sköts av oss själva får man räkna med att det får följder, inte bara bland skribenterna, utan också i skötseln och för moderatorernas rekryteringsbas. Annars får man ju ta in enter som moderatorer, och det är vi nog många som skulle klaga över. Förutom att de skulle vara handikappade i förhållande till oss, i kombination med sina helt andra kraftresurser...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Moddar med tid

Inläggav Zikron » 2011-07-09 20:43:48

"enter"?
Zikron
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2011-06-22

Re: Moddar med tid

Inläggav Zombie » 2011-07-09 20:54:39

"NT", "neurotypiska": en gammal skämtbeteckning på dem som inte har asperger (eller vad för neuropsykiskt funktionshinder man nu skriver utifrån).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in