Varför kalla sig "aspergare"?
Re: Varför kalla sig "aspergare"?
kullan skrev:Hundralappen skrev:Jag skyltar inte med det.
Samhälelt älskar att placera människor i fack.
Det låter nästan som att du skäms. Det förstår jag inte i så fall.
Nej, bara erfarenhet att folk kan använda det emot en.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Lakrits skrev:Har du inget namn?
Vaddå? Jag kallar mig för Aspie eller aspergare. Eller vad menar du?
kullan skrev:Lakrits skrev:Har du inget namn?
nu är det sent och hjärnan är trögare än vanligt. du menar förståss tilltalsnamn.Jo det är klart jag har.Och använder det oxå då det passar.
kullan skrev:Lakrits skrev:Har du inget namn?
Tja, du skrev att du inte visste vad du skulle kalla dig om du inte fick använda "aspergare". Åtminstone i min generation är det vanligt att man har ett namn, som bl.a. används för att ha något att skriva på körkortsblanketter, självdeklarationer och små skyltar med nålar på baksidorna (brukar delas ut vid konferenser o.dyl.). Om du har ett, kan du inte använda det istället?
Exempel:
- Vem är du?
- Jag är kullan.
Istället för
- Vem är du?
- Jag är aspergare.
"Hej, jag heter fru Esdragon, och jag har en social utvecklingsstörning i hjärnan. Kalla mig aspergare om ni vill."
OBS: inte riktat åt någon i tråden.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror duktig:
Det är väl så man får presentera sig i fortsättningen.Hehe.
Det är väl så man får presentera sig i fortsättningen.Hehe.
Rydisen skrev:Jag har läst en hel del här på forumet sedan min man fick diagnosen AS 2009. Det jag reagerar på är att ni med AS många gånger kallar er aspergare. Varför? Det ger ju er omgivning en utmärkt chans att bahandla er som annorlunda, vilket jag antar är det sista ni vill.
Jag kallar mig sällan Aspergare. Jag gör det ibland i text men då beror det på vad som passar in i sammanhanget och framförallt hur det känns i munnen då man läser texten. Ibland passar "aspergers syndrom", ibland "aspergers", ibland aspergare och ibland passar "aspie" in bättre eller känns mjukare i gommen att uttala.
Det beror alltså på sammanhanget.
I talad kommunikation använder jag mig inte av någon av mina diagnoser. Då uppger jag endast mitt namn.
Bror Duktig skrev:"Hej, jag heter fru Esdragon, och jag har en social utvecklingsstörning i hjärnan. Kalla mig aspergare om ni vill."
Tintomara Ariadne skrev:Jag förstår. Han orkade väl inte vara så superdiplomatisk just då, efter att ännu en gång mötas av att det skulle vara dåligt att kalla sig aspergare, att man skulle göra hela gruppen en otjänst. Pemer tog väl sig för en gångs skull friheten att vara onyanserad tillbaka, då han upplevde sig orättvist bemött efter att så länge ha kämpat för att "ta tillbaka" namnet aspergare från dem som använder det fördomsfullt. Så fattade i alla fall jag det.
Jag har läst en hel del som Pemer har skrivit (inte bara här; när jag var aktiv medlem på Attentions diskussionsforum förut var Pemer också där). Aldrig har jag fått uppfattningen att Pemer skulle döma någon som inte orkar vara öppen med sin asperger p.g.a. en oförstående omgivning, eller någon som inte ser det som en central del av sin identitet.
Jag fattade det snarare som att han drev resonemanget till sin spets nu eftersom det drivits till sin spets från andra hållet. Ibland kan man behöva peka ut båda ytterligheterna på kartan för att få upp ögonen för var den mer nyanserade mittenpositionen befinner sig (den som väger olika argument - å ena sidan si, men å andra sidan så).
EDIT: Det behöver ju egentligen inte handla så mycket om vad som skrivits i just denna tråd. Vissa saker kan man få höra så många gånger i olika (konfliktfyllda) sammanhang att man någon gång reagerar lite "allergiskt" när en liknande frågeställning förs på tal, även om det görs på ett respektfullt sätt den här gången och inte alls avses som kritik. Så tänkte jag, men jag vet inte.
100% korrekt uppfattat!
Rydisen skrev:Så du menar att AS är den mest missförstådda och baktalade diagnos? Hmm, har nog hört betydligt fler använda cp nedvärderande än AS.. >"ditt cp" "jävla mongo" "är du utvecklingsstörd,eller??" dessa uttryck har väl de flesta hört och kanske själva använt av okunskap..
Jag möter dagligen fördomarna i form av att bli sedd aom mindre vetande. Senast igår sa kassören på ICA till min assistent, inte till mig, "hon är så duktig som kan slå sin kod!" Och eftersom mitt tal är svårförståeligt kan jag inte säga ifrån. Så det är bara att gilla läget.
Två helt olika saker. Fördomar rent allmänt som bygger på okunskap i botten är en sak.
Men när det gäller Aspergers syndrom har det smugit sig in missförstånd kring vad syndromet handlar om och hur det yttrar sig redan i den allmänt spridda "populärversionern", så att i princip hela den breda allmänheten har en mer eller mindre felaktig bild av AS.
Den stora skandaliserande och stigmatiserande vrångbilden som skrämmer majoriteten från att vara öppna om diagnosen kommer helt och hållet ur detta, och största delen av vad även massmedia skrivit om AS fram till Expressens artikelserie i vintras har i allt väsentligt varit grundat i samma missuppfattade felaktiga bild.
Att CP, mongo med flera diagnoser används som skällsord är något helt annat, det bottnar inte i att några officiella delar av samhället medvetet spritt bilden av att t ex cerebral pares skulle vara ett begåvningshandikapp.
När det gäller Aspergers syndrom har var och varannan utomstående "auktoritet" på området matat den breda allmänheten med i bästa fall bara lite för onyanserade generaliseringer (så att man planterat en bild hos många som bara stämmer på de kanske fem-tio "gravaste" procenten med AS), eller i värsta fall fått med egna tankevurpor och missförstånd, som den förödande sammanblandningen av kognitiv och affektiv empati inte minst, och därmed skapat alla grava missförstånd av pariteten *har inte känslor* och alla än värre misstolkningar som sprungit ur den vrångbilden.
Alltså en helt annan sak. Och ett fenomen jag inte hört talas om i samband med något annat medicinskt tillstånd.
Pemer skrev:Rydisen skrev:Så du menar att AS är den mest missförstådda och baktalade diagnos? Hmm, har nog hört betydligt fler använda cp nedvärderande än AS.. >"ditt cp" "jävla mongo" "är du utvecklingsstörd,eller??" dessa uttryck har väl de flesta hört och kanske själva använt av okunskap..
Jag möter dagligen fördomarna i form av att bli sedd aom mindre vetande. Senast igår sa kassören på ICA till min assistent, inte till mig, "hon är så duktig som kan slå sin kod!" Och eftersom mitt tal är svårförståeligt kan jag inte säga ifrån. Så det är bara att gilla läget.
Två helt olika saker. Fördomar rent allmänt som bygger på okunskap i botten är en sak.
Men när det gäller Aspergers syndrom har det smugit sig in missförstånd kring vad syndromet handlar om och hur det yttrar sig redan i den allmänt spridda "populärversionern", så att i princip hela den breda allmänheten har en mer eller mindre felaktig bild av AS.
Den stora skandaliserande och stigmatiserande vrångbilden som skrämmer majoriteten från att vara öppna om diagnosen kommer helt och hållet ur detta, och största delen av vad även massmedia skrivit om AS fram till Expressens artikelserie i vintras har i allt väsentligt varit grundat i samma missuppfattade felaktiga bild.
Att CP, mongo med flera diagnoser används som skällsord är något helt annat, det bottnar inte i att några officiella delar av samhället medvetet spritt bilden av att t ex cerebral pares skulle vara ett begåvningshandikapp.
När det gäller Aspergers syndrom har var och varannan utomstående "auktoritet" på området matat den breda allmänheten med i bästa fall bara lite för onyanserade generaliseringer (så att man planterat en bild hos många som bara stämmer på de kanske fem-tio "gravaste" procenten med AS), eller i värsta fall fått med egna tankevurpor och missförstånd, som den förödande sammanblandningen av kognitiv och affektiv empati inte minst, och därmed skapat alla grava missförstånd av pariteten *har inte känslor* och alla än värre misstolkningar som sprungit ur den vrångbilden.
Alltså en helt annan sak. Och ett fenomen jag inte hört talas om i samband med något annat medicinskt tillstånd.
Pemer, nu är du ute och cyklar rejält, anledningen att CP och mongo används som skällsord grundas i fördomar, fördomar som samhället till 100 % ställt sig bakom. Det är inte allt för många år sedan man ansåg att alla med en Cp-skada skulle bo på institution, att de överhuvud taget inte skulle vara med i samhället. De skulle bo på sk "idiotanstalter", ja samhället kallade officielt dessa institutioner på det sättet. Visst finns det stora fördomar om AS men AS tillhör överhuvud taget inte ens elitserien av missförstådda diagnoser.
I hur hög grad har experter och massmedia brukat sprida helt felaktiga beskrivningar och definitioner av de diagnoserna, då?
Det är ju det jag talar om när det gäller "oss" och AS. Den breda allmänheten har rent allmänt bibringats en bild av Aspergers syndrom som är så skev och felaktig att typ 90% av oss inte stämmer in i denna allmänt spridda populärversion - och vi är i princip alla vana att få höra "Åh, har du Aspergers syndrom? Det skulle man inte kunna tro..."
Det är väl kanske det som kunde vara en bra måttstock, för övrigt. Brukar 90% av alla med en CP-skada få höra "Åh, har du en CP-skada, det skulle man inte kunnat tro!", brukar 90% med Downs syndrom få höra att man inte skulle kunna tro att de har det...?
Det är ju det jag talar om när det gäller "oss" och AS. Den breda allmänheten har rent allmänt bibringats en bild av Aspergers syndrom som är så skev och felaktig att typ 90% av oss inte stämmer in i denna allmänt spridda populärversion - och vi är i princip alla vana att få höra "Åh, har du Aspergers syndrom? Det skulle man inte kunna tro..."
Det är väl kanske det som kunde vara en bra måttstock, för övrigt. Brukar 90% av alla med en CP-skada få höra "Åh, har du en CP-skada, det skulle man inte kunnat tro!", brukar 90% med Downs syndrom få höra att man inte skulle kunna tro att de har det...?
Nä, men tror fler än 90 % med en cp-skada får höra att de är mindre vetande, att de är har ett begåvningshandikapp. Så jag står fast vid att AS inte ens tillhör de 10 mest missförstådda funktionshindren.
Jag har ingen aning hur jag ska reagera. Känner mig påhoppad men inser att TS inte hade den avsikten.
Bli inte arg på mig nu. Troligen förstärker följande vad Pemer mfl tar upp. Jag ville inte ha diagnosen AS.
Jag såg mig mer som endast ADHD med motoriska svårigheter. Fördommar mot AS gör ju att man knappast längtar efter att ha den diagnosen. Seriemördare och sånt hemskt. Intressant det där med kognitiv och affektiv empati.
Skulle jag behöva nån enkel text för att förstå. Kanske jag kan gissa var det avser men vet nog egentligen inte tillräckligt för att förklar för någon annan. Jag har bara en vag magkänsla vad det kan referera till.
Så det är ju bra att vi har AS som vill föra ut sådan kunskap som kan minska fördommar. Jag hade det ju själv och behöver lära mig mer.
Identitet. Jag håller med om detta. Förnamn och efternamn och yrke och fritidsintressen är ju en helt annan sak. Vara förälder eller syskon eller släkt är inte heller samma som att säga jag är aspergare.
Jag är inte min diagnos är för abstrakt för att jag ens ska förstå vad sm menas med det.
Det är ju inget man inte kan vara. Det är också relativt uppenbart för de flesta att det är något annorlunda med mig. De kan ju gissa på en massa saker så medans de gissar vilt pga av mitt annorlunda beteende så föredrar jag att säga att tyvärr kommer in ADHD att påverka vårt samtal men att jag kämpar så mycket jag kan att koncentrera mig. Ibland lägger jag till att jag är aspergare men eftersom fördommarna är så starka så undviker jag det.
Men det är ju inget jag kan tänka bort. Eller vad gör man när man säger att min inte är sin diagnos.
Jag är 100% min diagnos. Var det hundra procent all år jag inte visste namnet på den också. Har varit mobbad hela mitt liv och förbannar att jag inte visste detta när jag fortfarande var så ung att jag hade kunnat välja mitt liv. Allt jag gjorde var ju under förutsättning att jag var NT. Det hade troligen funkat bra om jag varit NT. De flesta NT klarar ju både jobb och äktenskap. Nu kan väl även NT misslyckas med både jobb och äktenskap men det blir ju extra svårt när man har problem med empati eller dålig förmåga att läsa av kroppspråk osv.
Alla vi med AS är ju väldigt olika och har samma diagnos men kan vara väldigt olika i hur vi är i möten med andra.
Säg att jag har träffat mellan 30 och 50 AS i mitt liv. Så otroligt olika hur AS påverkar var och en.
Att säga sitt förnamn funkar inte alls. Det säger inget om hur empati problemet yttrar sig.
Bli inte arg på mig nu. Troligen förstärker följande vad Pemer mfl tar upp. Jag ville inte ha diagnosen AS.
Jag såg mig mer som endast ADHD med motoriska svårigheter. Fördommar mot AS gör ju att man knappast längtar efter att ha den diagnosen. Seriemördare och sånt hemskt. Intressant det där med kognitiv och affektiv empati.
Skulle jag behöva nån enkel text för att förstå. Kanske jag kan gissa var det avser men vet nog egentligen inte tillräckligt för att förklar för någon annan. Jag har bara en vag magkänsla vad det kan referera till.
Så det är ju bra att vi har AS som vill föra ut sådan kunskap som kan minska fördommar. Jag hade det ju själv och behöver lära mig mer.
Identitet. Jag håller med om detta. Förnamn och efternamn och yrke och fritidsintressen är ju en helt annan sak. Vara förälder eller syskon eller släkt är inte heller samma som att säga jag är aspergare.
Jag är inte min diagnos är för abstrakt för att jag ens ska förstå vad sm menas med det.
Det är ju inget man inte kan vara. Det är också relativt uppenbart för de flesta att det är något annorlunda med mig. De kan ju gissa på en massa saker så medans de gissar vilt pga av mitt annorlunda beteende så föredrar jag att säga att tyvärr kommer in ADHD att påverka vårt samtal men att jag kämpar så mycket jag kan att koncentrera mig. Ibland lägger jag till att jag är aspergare men eftersom fördommarna är så starka så undviker jag det.
Men det är ju inget jag kan tänka bort. Eller vad gör man när man säger att min inte är sin diagnos.
Jag är 100% min diagnos. Var det hundra procent all år jag inte visste namnet på den också. Har varit mobbad hela mitt liv och förbannar att jag inte visste detta när jag fortfarande var så ung att jag hade kunnat välja mitt liv. Allt jag gjorde var ju under förutsättning att jag var NT. Det hade troligen funkat bra om jag varit NT. De flesta NT klarar ju både jobb och äktenskap. Nu kan väl även NT misslyckas med både jobb och äktenskap men det blir ju extra svårt när man har problem med empati eller dålig förmåga att läsa av kroppspråk osv.
Alla vi med AS är ju väldigt olika och har samma diagnos men kan vara väldigt olika i hur vi är i möten med andra.
Säg att jag har träffat mellan 30 och 50 AS i mitt liv. Så otroligt olika hur AS påverkar var och en.
Att säga sitt förnamn funkar inte alls. Det säger inget om hur empati problemet yttrar sig.
Pemer... Det är väl ganska självklart att jag med en cp-skada inte får samma bemötande och ifrågasatt på samma sätt som någon med AS. Jag blir ifrågasatt åt andra hållet. Dvs jag måste hela tiden bevisa att jag kan klara av att t ex plugga, rida, sköta ett huhåll med hjälp av assistans som jag styr och är arbetsledare för.
Så ta av dig offerkappan, den klär dig inte. Och den hjälper dig ett dugg heller. Det är inte synd om vare sig dig, mig eller någon annan enbart för att man har ett funktionshinder
Så ta av dig offerkappan, den klär dig inte. Och den hjälper dig ett dugg heller. Det är inte synd om vare sig dig, mig eller någon annan enbart för att man har ett funktionshinder
Tror det skiljer här
AS är något man är, inte något man har. Eller förstår jag dig inte alls.
Jo jag vet du skriver till Pemer men jag svarar på just det jag tar upp som var riktat till alla AS
det är så för CP det är något man har.att man har ett funktionshinder
Jo jag vet du skriver till Pemer men jag svarar på just det jag tar upp som var riktat till alla AS
adhderic skrev:Tror det skiljer härdet är så för CP det är något man har.att man har ett funktionshinder
Jag har Aspergers syndrom till 100 % men jag är absolut inte Aspergers syndrom eller Aspergare eller Aspie.
Aspergers syndrom förklarar varför jag fungerar som jag gör, precis som Rydisens Cp-skada förklarar varför hon fungerar som hon gör.
Det finns enligt mitt sätt att se på det en klar gemensam nämnare, bägge är funktionshinder.
Använder vi ord olika kanske. Vad menar du med funktionshinder?
kan man säga att man identifierar sig med sitt symptom sett från din vinkel då?
Det är det du menar. Du säger typ. Man måste inte identifiera sig med det man är.
Medans jag typ säger varför inte acceptera det man är och också identifiera sig med den man är istället för att låtsas inte vara AS?
Kan det vara nåt med språket? vi använder orden olika.
Jag kan väl inte vara något annat än det jag är. Okay jag kan undvika att identifiera mig med det men jag är fortfarande AS.
kan man säga att man identifierar sig med sitt symptom sett från din vinkel då?
Det är det du menar. Du säger typ. Man måste inte identifiera sig med det man är.
Medans jag typ säger varför inte acceptera det man är och också identifiera sig med den man är istället för att låtsas inte vara AS?
Kan det vara nåt med språket? vi använder orden olika.
Jag kan väl inte vara något annat än det jag är. Okay jag kan undvika att identifiera mig med det men jag är fortfarande AS.
Rydisen, VEM är du att yttra dig om MITT liv och hurivida någon "offerkappa" klär mig? Lägg av med det där, om jag får be!
Jag diskuterar sak och principer, inte personer, och då tänker jag inte finna mig i personliga påhopp!
Jag diskuterar sak och principer, inte personer, och då tänker jag inte finna mig i personliga påhopp!
Pemer... att säga att AS är den mest missförstådda diagnosen är att ta på sig offerkappan.
Pemer jag är helt ny att skriva om det här. Jag är väligt ovan.
Skulle du använda ordet identitet? Eller är AS mer som en ofrånkomlig del av personlighet men inte något som du identifierar dig med?
Man har inte sin personlighet utan är sin personlighet. Annars blir man ju personligetskluven?
Alltså det blir ju uppenbart att jag är lågpresternade AS, orden kommer inte till mig. Jag ramlar runt och letar ord.
Om man förnekar sin personlighet så blir det som när anorektiker ser sig som för feta när alla andra ser hur smala de är.
Eller tänker jag ologiskt
Skulle du använda ordet identitet? Eller är AS mer som en ofrånkomlig del av personlighet men inte något som du identifierar dig med?
Man har inte sin personlighet utan är sin personlighet. Annars blir man ju personligetskluven?
Alltså det blir ju uppenbart att jag är lågpresternade AS, orden kommer inte till mig. Jag ramlar runt och letar ord.
Om man förnekar sin personlighet så blir det som när anorektiker ser sig som för feta när alla andra ser hur smala de är.
Eller tänker jag ologiskt
slackern skrev:kullan skrev:Asperger = Jag. Så ser jag det.
Heter du Hans?
Öh va? Jag menar att eftersom jag har diagnosen så blir det ju jag.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor